6,4 milliárd font őrületesen nagy pénz. Forintban durván 2500 milliárd. Ez majdnem annyi, mint a hazai magánnyugdíj kasszák összege volt az államosítás előtt, vagy például másfélszerese az OTP teljes tőzsdei kapitalizációjának, de hogy aktuális témánál maradjunk, nagyobb, mint a teljes hazai SZJA bevétel.
Üzlet bezárások, ingatlan bukta
A dolog viszont már mindjárt nem tűnik annyira vészesnek, ha látjuk, hogy a 6,4 milliárdból 4,7 ingatlanok értékének eséséből adódik, vagyis nem arról van szó, hogy a cég bankszámlájáról ennyi tűnt volna el egy év alatt. Az ingatlanok pedig maguk a cég által tavaly bezárt üzletek, melyek nyilván többet értek Tesco áruházként, mint most üresen árválkodva.
Mindazonáltal a két összeg különbsége sem kevés: 1,7 milliárd font. Ez már nem az ingatlanokból adódik, ez már igazi veszteség, ami a cég versenyképességének csökkenéséből adódik. Ez is akkora, hogy ilyet a még a legnagyobb cég sem bír el tartósan. Kétségkívül a Tesco már korábban megkezdte azokat a változtatásokat, amelyek a nyereségbe forduláshoz szükségesek. Pont ezért zárt be üzleteket, ill. ezért állította le újak megnyitását.
A cég vezetője elmondta, hogy kezdik már látni az átstrukturálás eredményeit, ezért arra számítanak, hogy idén már sokkal jobb lesz a helyzet. A befektetők is optimisták: bíznak a fordulatban, nem esik a részvény.
Volt már nagyobb bukó is
Érdekes módon ez a 6,4 milliárd fontos veszteség nem a legnagyobb a brit vállalatok történetében. Összesen öt esetben sikerült ez túlszárnyalni, ezek a következők: 2008-ban a Royal Bank of Scotland 24 milliárd fontos veszteséget szenvedett el (kétségkívül ez a bankválság ideje volt, nem kevés bankkal történt ilyen). A Vodafone 2006-ban 22 milliárdot bukott, de érdekes módon a 3. helyezett is a Vodafone: a 2002-es évet 13,5 milliárdos veszteséggel zárta.
A 4. helyezett ugyancsak a bankválság idejéből való: a Lloyds 8,5 milliárdot bukott 2009-ben, miután előző évben megvette a Halifax Bank of Scotland-et. Az 5. helyezett épp csak megelőzi a mostani Tesco-buktát: a Cable & Wireless 6,5 milliárdos veszteséget könyvelt el 2003-ban.
Tesco a nagyvilágban
A cég beszámolt külföldi teljesítményéről, és ez már nekünk is érdekesebb lehet. Európára általánosságban panaszkodott, kiemelve, hogy a fő gond a diszkontáruházak térnyerése (kétségkívül Angliában is ez okozta a gondokat). Kiemelte Írországot, ahol különösen rossz volt a helyzet: az eladások 6,3 százalékkal estek vissza egy év alatt.
Ázsiában sikerült nyereséget elérni, 565 millió font értékben, de ez 15,3 százalékos csökkenés az előző évhez képest annak köszönhetően, hogy Dél-Koreában, Thaiföldön és Malajziában visszaesett az értékesítés.
Kis hazánkra nem tért ki, de lehet, hogy a hazai kedvezőtlen környezet (különadók, vasárnapi zárva tartás) ellenére messze nem miattunk fáj leginkább a vállalat feje. Nálunk a Tesco maga is diszkontáruházként működik, legalábbis a vásárlók úgy tekintenek rá, ezért az Aldi és a Lidl térnyerése nem jelent neki akkora problémát, mint más piacokon.