Igaznak bizonyult a múlt hét végi kiszivárogtatás, hosszú-hosszú várakozás, halasztgatás és huzavona után a Facebook szerdán hivatalosan is regisztrálta magát az amerikai értékpapír-felügyelet, a SEC értékpapír-kibocsátási rendszerében, így feliratkozott az IPO-várományosok sorába (IPO: initial public offering, elsődleges nyilvános értékpapír-kibocsátás). A tranzakció várhatóan a második negyedévben, esetleg a harmadik elején fog lezajlani, értéke ötmilliárd dollár, a korábban tervezettnek a fele. A hatalmas érdeklődést jól jelzi, hogy a SEC szerverét tegnap bővíteni kellett, mert túlterhelték az új kibocsátás iránt érdeklődők.
Sok fejezetet még meg sem írtak a szabályzatban
Ez volt az első hivatalos lépés a tőzsdei bevezetés irányába, de nem az utolsó, a nyilvánosságra hozott dokumentumokban még számos üres fejezet maradt. A Facebook még nemcsak a várható kibocsátási árat nem tette közzé, de a részvények darabszámát sem, sőt a megadott ötmilliárdos összeg is inkább irányszámnak tekinthető, amelyet a forgalmazói díjak kalkulációjához használtak. Még az sem világos, hogy a Nasdaq-on vagy a New Yorki Értéktőzsdén fog forogni, de azt már tudni lehet, hogy tickerkódja FB lesz.
Az sem biztos, hogy a fő tulajdonos, a 27 éves Zuckerberg 28,4 százalékos részvénycsomagjából mennyit ad el majd. A legnagyobb külső tulajdonos az Accel Partners 11,4 százalékkal, és Dustin Moskovitz alapító partner 7,6 százalékkal. Korábban a tőzsdén kívül bankok, hedge fund-ok és más befektetési alapok vásároltak be a részvényekből. A Bloomberg szerint a Morgan Stanley-t nevezték meg fő forgalmazónak és lebonyolítónak, de a JPMorgan Chase, a Goldman Sachs Group, a Bank of America, a Barclays és az Allen & Co. is részt fog venni benne.
Négy év alatt 24-szeresre nőtt a bevétel
A Facebook bejelentette, hogy tavaly év végén 3,71 milliárd dollárra nőttek a bevételei, ami azt jelenti, hogy négy év alatt 24-szeresükre nőttek. A 2011-es évben duplázódtak a bevételek, a nettó eredmény pedig kétharmadával, egymilliárd dollárra nőtt. A tranzakciótól rengeteget várnak, többek között azt is, hogy a piac megmutassa, a közösségi médiát lehet-e úgy értékelni a piacon, mint a hagyományos cégeket. A Facebook 75-100 milliárd dolláros értéke ugyanis olyan nagyvállalatokéval vetekszik, mint a McDonald’s vagy a Caterpillar.
A Facebook-részvénytől sokan óvnak, attól tartva, hogy a piac túlértékeli, és végül hazárdjátéknak, lufinak bizonyul az egész. Emlékeztetnek arra, hogy a 100 milliárdos cégérték 27-szerese a tavalyi bevételeknek, az értékelés magasabb, mint a Google-é volt 2004-ben. Ugyanakkor sok cég próbál erős konkurenciát támasztani a Facebook-nak, mint például a Google is. Mások azt emelik ki, hogy ebben az iparágban igen gyorsan lehet óriási bukást is produkálni, mint például a süllyesztőben eltűnt MySpace esete mutatja.
A netes cégek arany éve volt a 2011-es
A Bloomberg szerint 2011 több mint egy évtizede a legjobb éve volt az internetes cégeknek. A Facebook zárt körben, intézményi befektetőktől bevont 1,5 milliárd dolár tőkét, ami akkor 50 milliárdra értékelte a társaságot. Ezen kívül az iparág 19 másik társasága 6,6 milliárd dolláros tőkeemelést hajtott végre, ez volt a legnagyobb összeg 2001 óta.