Minden várakozást felülmúló pénzmennyiség zúdult az elmúlt negyedévben a Facebookhoz: 6,44 milliárd dollár, miközben a várakozás 6 milliárd volt. A nyereség 97 cent lett részvényenként, míg az elemzők 81-et vártak. Ami a növekedés mértékét illeti: a reklámbevételek egy év alatt 63 százalékkal, 6,24 milliárd dollárra emelkedtek. Ezen belül a mobilszegmens bevételei már 84 százalékkal részesülnek, ez 76 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
Véges az emberiség
Akárhogy is nézzük, a cég behálózta a világot, már amit egyáltalán lehetett belőle. 1,71 milliárd felhasználó van, ami az emberiség közel negyede, az internetet elérő emberiségnek pedig a fele. Vagyis minden második ember, akinek lehetősége van rá, csatlakozik Zuckerberg óriáshálózatához. Ez tulajdonképpen elképesztő helyzet, az internet hajnalán valószínűleg senki nem merte volna feltételezni, hogy lesz egy hálózat, amire minden második felhasználó bejelentkezik, és ráadásul még pénzt is termel, nem is keveset.
Az összes felhasználó átlagában egy ember 3,82 dolláros árbevételt jelent egy negyedév alatt, ezen belül az amerikaiak 14,40-et, az európaiak 4,72-t, az ázsiaiak 1,77-et, a többiek 1,13-at. Persze nem az összes felhasználó csüng naponta a Facebookon, de a mindennap bejelentkezők száma is 1,03 milliárd már, míg egy negyedévvel korábban 989 millió volt, egy éve pedig 844 millió. A növekedés tehát óriási, de a lehetőségek a felhasználószámban már végesek, egész egyszerűen az emberiség számának véges mivolta miatt.
Figyelmeztetés
Erre figyelmeztetett is a cég az eredmény közzétételét követő sajtótájékoztatón. Kérdés, hogy az egy felhasználóra jutó eredménynövekedés mennyire növelhető még. A cég a videók terén igyekszik előretörni, de ennek már a költségvonzata is jelentős. Hangsúlyozták, hogy ez a tempójú árbevétel-, és nyereségnövekedés nem tartható fenn, mindenképpen lassulni fog, persze kérdés, hogy mikor jön el az idő, amikor már teljesen megszűnik a növekedés, és a cég stabil, nagy eredménnyel rendelkező, nagy osztalékot fizető fejőstehénné változik, ahogy ez az Apple esetében is történt.
Úgy tűnik, ettől még azért messze vagyunk, hisz ha az éves 60 százalékos növekedés mondjuk 20 százalékra csökken, az még mindig gyönyörű. Az óriáscégek közül, melyeknek árbevétele meghaladja a 10 milliárd dollárt, tulajdonképpen a Facebook az egyetlen, amelyik nagy növekedést tud produkálni. Kérdés ezek után, hogy a részvény jelenlegi, 123 dollár körüli ára mennyire tekinthető olcsónak vagy drágának?
Olcsó vagy drága?
Ilyen ütemű növekedés mellett a kérdésre nagyon nehéz választ adni, mert közelítőleg sem tudjuk megbecsülni a jövőbeni a növekedést, még a cég is csak nagy szórással tud kalkulálni. Kiindulhatunk a jelenlegi adatokból és a jelenlegi növekedési ütemből, esetleg végezhetünk egy olyan becslést, hogy a továbbiakban évről évre feleződni fog a növekedési ütem. Most nagyjából 4 dollár az egy részvényre jutó éves eredmény, ami 30 körüli P/E értéket ad. Ez nagy növekedésű cégnél egyáltalán nem magas szám.
Nézzük meg, mi lenne, ha a növekedési ütem évente feleződne. Ebben az esetben a következő évben 30 százalékkal növekedne a részvényenkénti eredmény (5,20 dollár), utána 15 százalékkal (6 dollár), majd 10 százalék alatti értékek jönnek, és kb. 7-8 dollár között stabilizálódik a részvényenkénti eredmény. Ez a mai árral 15-18-as P/E eredményt ad, ami nem növekvő cégnél már nem kevés, a jelenlegi alacsony kamatkörnyezetben viszont teljesen reális. Így ha nem számolunk előre nem látható körülményekkel, a mostani áron nagyjából reálisnak tűnik a részvény árazása, befektető szempontból a sztori nagyja már megvolt.