Hirdetés
Hirdetés

Tőzsde és munkahelyek: Jó az a magyaroknak, ha a Tesla Berlinben termel?

Eidenpenz József, 2019. november 13., 19:11

A Tesla bejelentése a berlini “gigagyár” felépítéséről még a németeket is megosztja. Ami pedig rossz a német autógyáraknak, az nem lehet túl jó a magyaroknak sem. Más szempontból viszont csökkenni látszik a kereslet a cég járműveire, miközben a részvény árfolyama egyre közelebb kerül a mindenkori csúcshoz.

Ma Európában 0,2-0,4 százalékkal csökkentek a tőzsdeindexek, miközben az USA-ban stagnálnak. A tegnap még inkább optimista hangulat az után romlott el, hogy kedden Donald Trump amerikai elnök nem mondott semmi biztatót az amerikai-kínai kereskedelmi tárgyalásokról. Ma pedig a tevékenységét firtató vizsgálatokra, meghallgatásokra figyel szinte az egész Egyesült Államok.

Budapesten 0,6 százalékkal esett az index, amiben az OTP 0,6 és a Mol 2,0 százalékos esésének volt döntő szerepe. A Richter 0,6 százalékkal emelkedett, a Telekom alig változott. A forint gyengécske, az euró súrolta a 335-ös szintet is. (A forintgyengülésre való spekuláció rejtelmeiről csütörtök reggeli cikkünkben számolunk be.)

Hirdetés

A nap egyik nyertesének kezdetben a Tesla látszott, amelynek főnöke, Elon Musk tegnap késő este jelentette be, hogy Berlinben nyitják meg az európai gyárat. Az európai “gigafactory” mellett üzletet is nyitnak.

Ez komoly?

A bejelentés meglepetésként ért sokakat. A német Tagesschau televíziós és hírportál még azt a kérdést is felteszi, egyáltalán komoly-e a hír. Azután arra jut ,hogy Musk alighanem állni fogja a szavát, sőt Peter Altmaier gazdasági miniszter is komoly előkészítő tárgyalásokról beszélt. Emlékeztetnek rá, hogy Sanghajban a Tesla már bizonyította, milyen gyorsan tud cselekedni, amikor tíz hónap alatt építette fel az ottani “gigagyárat”.

A németek szerint pozitív fejlemény a gyár építése, amivel az ország nagy akkumulátor-gyártó központtá fejlődhet. Egyes becslések szerint 6000 és 10 000 közötti számú munkahely is létrejöhet. Mások szerint viszont ez túlzás, a nagyfokú automatizálás miatt ennél jóval kevesebb, csak 2-3 ezer ember talál majd munkát ott.

Ami rossz a németeknek, az rossz nekünk?

Az egyik szakértő szerint a Volkswagen, a Daimler és a BMW is jól járhat az új Tesla-gyárral, mert “a verseny mindig is oda vezetett, hogy jobbak és gyorsabbak legyünk”. De ezt mások kétlik. A német gyárak már most is állítanak elő elektromos autókat. Aligha örülnek majd egy olyan versenytársnak, aki ebben nagyon jó – írja a német portál. Megint mások azt emelik ki, hogy a Teslának dolgozó német beszállítók viszont jól járhatnak.

Nyilván ami a Magyarországon termelő nagy német autógyárak számára rossz, az a magyar gazdaság számára is az lesz. Például az Audi Győrben is gyárt elektromos meghajtást.

Már sok csalódást okoztak

A Zacks Investment Research tőzsdei szempontból legalábbis óvatos. Emlékeztetnek rá, hogy a cég nemrég alaposan meglepte az elemzőket, amikor a harmadik negyedévben a várakozások ellenére nyereséget termelt. Azóta emelkedik az árfolyam, nemcsak hamar átlépte a 300 dolláros határt, de már a 385 dolláros mindenkori csúcstól sincs messze. (Ma 351 dollár körül jár.)

A Tesla részvényének öt éve (Tradingview.com)
A Tesla részvényének öt éve (Tradingview.com)

De a részvény már évek óta ingadozik valahol jobbára a 250 és 350 dollár közötti sávban. A társaság a múltban sokszor maradt el a tervektől, a vállalásoktól, vezette meg az elemzőket, okozott csalódást. Most talán sikerül az Elon Musk által kitűzött ambiciózus eladási számokat teljesíteni. (Ebben az évben 360 000-400 000 jármű.)

A konkurencia nem alszik

Ám a konkurencia sem alszik, szinte minden nagyobb autógyár teljes gázzal igyekszik az elektromos modelleket kifejleszteni. Példaként a Toyota, a Ford és a General Motors tevékenységét említik, de a német gyárakat is említhették volna.

Mások sokkal szkeptikusabbak. A SeekingAlpha egyik bloggere szerint a Tesla részvénye valahol a két számjegyű tartományban, 30 dollár körül kéne legyen. A bevételek csökkentek a harmadik negyedévben, a tényleges eladási árak szintén lefelé csorognak.

Indokolatlan árazás

Levezeti, hogy a gyár eladásai csökkennek vagy stagnálnak fontos piacokon, például Norvégiában vagy az USA-ban. Úgy tűnik, hogy a cég járművei iránt csökken a kereslet. Egy-egy országban, ahol a Tesla megjelenik, van egy kezdeti nagy felfutás, később azonban lanyhul az érdeklődés.

Teljesen indokolatlan, hogy a Tesla annyit ér, mint a Mercedes – írtuk korábban.

Kereskedjen az mfor trader rendszerével!

Esést vár a piacokon? Nálunk akkor is kereshet! Apple részvényeket venne, esetleg a Google és a Microsoft érdekli? Bízik az elektromos autókban: a Teslában vagy inkább a Mercedesben? Vagy inkább hazai pályán maradna? Ha a világ legnagyobb tőzsdéin, vagy 120 devizapárral kereskedne, adott a lehetőség. Tesztelje rendszerünket kockázatmentesen!

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Orosz gáz vagy LNG? Ez itt a kérdés

Orosz gáz vagy LNG? Ez itt a kérdés

Hétfőn Szijjártó Péter belebegtette, hogy hosszú távú gázszállítási szerződést kötünk Oroszországgal, amire könnyű azt mondani, hogy a külügyi és külgazdasági miniszter a nyolcvanas évekbe repíti vissza Magyarországot. Az energiapolitika viszont sokkal bonyolultabb annál, hogy feketén vagy fehéren meg lehessen ítélni a szándékokat.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Advertisement

Videók

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

További cikkek

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Vettél már a szuper-államkötvényből (MÁP Plusz)?