6p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az automata, számítógép által irányított autók annyira a nyakunkon vannak, hogy Németországban már több kísérleti autópálya-szakaszt is átalakítanak a számukra. Ez a dugók és a balesetek számának csökkenését okozhatja. A városokban az autók számának csökkentése és kihasználtságának javítása okozhat majd nagy változásokat.
Araszoló autók az M7-es autópályán. MTI Fotó: Mihádák Zoltán

„Stau, Stau, Stau”, azaz dugó. Még ha nem is beszél valaki németül, ezt a szót könnyen megtanulja, ha német rádióadásokat hallgat az autópályán. Öt kilométer dugó, tíz kilométer dugó, gyakorlatilag mindennapos, mert szinte mindenkinek van autója, és tömegek kelnek útra egy-egy hétvégére, vagy ingáznak haza munka után.

Sok autós álma válhat valóra nemsokára az A9-es autópályán Nürnberg és München között, a dugómentes sztráda – írja az N24.de. A szakasz már szeptember óta hivatalosan digitális autópálya-tesztmezőnek számít, ahol az autógyártók kipróbálhatják automata és egymással hálózati kapcsolatban levő modelljeiket.

Nem traffipax, dugóradar

A pályán egyrészt villámgyors vezeték nélküli internetet szereltek fel, másrészt minden centiméterét egy digitális térképre tették. Ehhez radarok csatlakoznak majd, amelyeket meglévő táblatartókra és új oszlopokra fognak felszerelni. Az erről szóló szerződést a napokban írta alá a szövetségi közlekedési miniszter, a Siemens és az Infineon. Ezek az autók sebességéről, a forgalom nagyságáról gyűjtenek majd adatokat. (És nem traffipaxok lesznek, az egyes autók nem azonosíthatók, fogadkoznak legalábbis a politikusok.)

Egyéb adatokkal együtt, mint esetleges lerobbant autók, balesetek, szabálytalanul közlekedő sofőrök, ezeket az adatokat az intelligens járművek rendelkezésére bocsátják. Így ezek tudni fogják, lassítaniuk kell-e a dugók elkerülése érdekében. Szükség esetén megengedhetik nekik a leállósáv ideiglenes használatát.

Kétszáz méterenként érzékelő lesz

Mindez egyelőre kísérleti stádiumban van, mert kevés autó tudja az adatokat fogadni, és az autópálya érzékelőit is sűrűbben, állítólag 200 méterenként kellene felszerelni. A tervek mindenesetre nagyra törőek, a jövőben a teljes német autópálya-hálózatot hasonlóképp szerelnék fel.

Egy másik jelentés szerint az Alsó-Szászországi kormányzat az A2 és A7 jelű autópályákon is kiépítene egy teszt-körgyűrűt (a Braunschweig, Hannover, Salzgitter közötti térségben) automata autókhoz. A technológiától azt várják, hogy számos dugót és balesetet előz majd meg. Az autók például figyelmeztetést kaphatnak, ha előttük, a kanyar mögött valamilyen akadály bukkan elő.

Sok emberhalál megelőzhető lenne

Kell-e az automata autóknak etikai kérdésekkel foglalkozniuk? Ha csak két választásuk van, egy kisgyereket vagy egy nagymamát gázolnának-e el? – feszegeti a kérdést a Heise.de. Tavaly Európában 26 ezer halott és 135 ezer súlyos sérült maradt az utakon, az automatizálástól főleg a balesetek számának jelentős csökkenését várják. (A legtöbb baleset emberi hiba következménye.)

Az automata rendszerek fel tudják ismerni és ki tudják kerülni a kerékpárost vagy a gyalogost, de nem minden szituációban. Ha például két parkoló busz közül lép ki valaki, semmilyen radar nem hatásos. Most azon dolgoznak, hogy még az ilyen személyeket is ki tudják szúrni, például a telefonjuk jelzései alapján, vagy a többi közeli autó kameráinak adataiból. Nullára azonban várhatóan nem lehet majd a balesetek számár csökkenteni, csak minimalizálni a következményeket.

Ember embernek farkasa

A Heise.de szerint a címben feltett kérdésre, hogy a nagymama vagy a gyermek élete-e a fontosabb, az emberi sofőrök sem adnak etikus válaszokat. Ez abból is látszik, hogy bajba jutott kisrepülők rendszeresen szállnak le autópályákon, utakon, súlyos baleseteket okozva vagy másokat veszélyeztetve, mert a vezetőknek a saját biztonságuk fontosabb, mint másoké. (Különben leszállhatnának mezőn vagy vízen is.)

Pedig ezekben az esetekben általában van idő mérlegelni, sokszor több perc is, nem másodpercek döntenek. Egy másik példa azon öngyilkosoké, akik tettükkel balesetet okoznak, sőt másokat szándékosan rántanak magukkal a halálba. (Extrém esete ennek a Germanwings 2015-ös katasztrófája.)

Ha automata, akkor kevesebb kell?

Sokkal hétköznapibb példa mások értelmetlen veszélyeztetésére a notórius gyorshajtóké, akik a balesetek közel harmadát okozzák. Az viszont szinte sohasem fordul elő, hogy valaki mások megmentése érdekében feláldozza magát – például inkább a szakadékba kormányoz, mintsem elüssön egy felbukkanó kerékpáros-csapatot.

Az automata vezérlésű autók azáltal is jelentősen növelhetnék a biztonságot, hogy egyben egyfajta taxikká is válnának: az autó-megosztó szolgáltatások segítségével a kihasználtságuk jelentősen nőhetne. Kevesebb autó közlekedne és nem állna annyi jármű az út szélén, miközben növelni lehetne az egy autóban ülők átlagos számát (jelenleg Németországban 1,3 fő).

Na de mi lesz akkor a nagymamával?

Így kevesebb lenne a dugó, csökkenhetne a járművek maximális sebessége, az ütközések ereje. Dugók nélkül a 30 kilométer/órás megengedett sebességű járművek is gyorsabban célba érhetnek a városokban. Az utas pedig sok időt nyerne azzal, hogy az autóban olvashat, számítógépén dolgozhat vagy aludhat is.

A robotikai szakértő szerint a nagymama és a gyermek dilemmája rendkívül ritka, a jogosítvány megszerzéséhez szükséges kérdések között sem fordul elő. Az új, fejlődő technikával azonban a gyalogosok 99 százaléka felderíthető.

Taposs a fékre, ne siránkozz

A járművektől egyelőre nem várható el, hogy a másodperc tört része alatt a gyalogoson kívül annak korát és várható élettartamát is kielemezze. Ráadásul alkotmányossági aggályokat is felvet, legalábbis Németországban, hogy az emberéleteket mérlegre tegyék, valamelyiket önkényesen előnyben részesítsék.

Óránként 30 kilométeres utazósebességnél, ahol 4,5 méter a féktávolság, és a kocsi szenzorainak 100 méteres hatótávolsága mellett igencsak fürge nagymamának kell lennie, hogy az említett dilemmát okozza, amihez még egy hasonlóan fürge gyermek is szükséges. Ekkor viszont egyszerűbb a fékbe taposni, mint dilemmázni. Az autópályákon meg ritkán szaladgálnak nagymamák és gyerekek – írja a lap.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! – 2024 ősz, 2. forduló 1. nap
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 07:00
Mit tudsz a pénzügyekről? Itt a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákverseny 2. fordulója a Győr-Moson-Sopron, Vas, Veszprém, Zala és Komárom-Esztergom vármegyei csapatoknak!
Személyes pénzügyek Az osztrák gazdaság állapota is pocsék, mégis kell a magyar munkaerő
Eidenpenz József | 2024. november 4. 05:42
Bár esett a magyar munkavállalók száma Ausztriában szeptemberben, ennek elsősorban szezonális okai lehetnek és nem volt nagy mértékű. Továbbra is több magyar dolgozik a szomszédos országban, mint német, és egy év leforgása alatt is rendületlenül bővült a létszám. Az osztrák gazdaság is bajban van, de a turizmus szerencsére virágzik.
Személyes pénzügyek Gulyás Gergely fontos részleteket árult el – ez sokakat érinthet!
Privátbankár.hu | 2024. október 30. 14:18
A szerdai Kormányinfón a munkáshitel és a vidéki otthonfelújítási program részleteiről is közöltek információkat. 
Személyes pénzügyek Ha készpénzzel szeret vásárolni, akkor van egy pompás hírünk!
Dobos Zoltán | 2024. október 29. 15:06
Havi 150 ezer helyett hamarosan havi 250 ezer forint készpénz lesz felvehető a bankszámláról díjmentesen – erről döntött kedden az Országgyűlés illetékes bizottsága. A Bankszövetség lapunk megkeresésére egyelőre nem kommentálta az intézkedést. Az viszont tény, a tíz éve változatlan felső korlát az infláció miatt mára körülbelül a felét éri az akkori összegnek.
Személyes pénzügyek Fontos még időben gondoskodni a végrendeletről
Natív tartalom | 2024. október 29. 08:57
Az ember csak élete utolsó percében készíthet mérleget, tarthat bűnbánatot, tehet őszinte vallomást, láthatja olyannak magát, amilyen valójában volt – véli Mohamed Mbougar Sarr szenegáli író.
Személyes pénzügyek Ideje, hogy beszélni kezdjünk a halálról - le kell dönteni a tabukat
Privátbankár.hu | 2024. október 27. 11:48
Közeleg a halottak napja, az év egyik legfontosabb ünnepe, amikor azokra a szeretteinkre emlékezünk, akik már nem lehetnek velünk. A tavalyi évhez hasonlóan idén is az 5 országos temetkezési szervezet egy különleges összefogás keretében a halál mint tabutéma mentén indít edukációs kampányt.
Személyes pénzügyek Hogyan döntsük el, mikor menjünk nyugdíjba?
Natív tartalom | 2024. október 22. 11:27
A nyugdíj épp azt a lehetőséget teremti meg, hogy az ember járhassa a maga útját, és tovább fejlődhessen – mondta a 103 éves Gerrit Deems holland teológus, aki arról vált híressé, hogy 89 éves korában kapta meg a doktori címet.
Személyes pénzügyek Ismét több ezer diákot mozgat meg a Privátbankár pénzügyi edukációs versenye milliós összdíjazás mellett
Privátbankár.hu | 2024. október 21. 18:11
Közel háromezren jelentkeztek az október 22-én, kedden kezdődő Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákversenyre, amelyen izgalmas feladatok és értékes nyeremények is várják a résztvevőket.
Személyes pénzügyek Kellemes meglepetés éri a benzinkutakra ellátogatókat
Privátbankár.hu | 2024. október 19. 12:46
Drágulás helyett olcsóbban lehet tankolni, s ennek még nincs vége.
Személyes pénzügyek Kell-e szigorítani a Nők 40 programon?
Privátbankár.hu | 2024. október 16. 09:57
A tervezett nyugdíjreform kapcsán vita kerekedett arról, hogy kell-e szigorítani Magyarországon a Nők 40 programot. Azóta kiderült, se nyugdíjreform nem lesz, se változtatás a Nők 40 programon, minden marad a régiben. Mégis a vita kapcsán számos eddig ismeretlen részlet került elő a magyar nyugdíjrendszerről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG