Komoly bevételtől esik a Posta, komoly ingereltségtől mentesülnek az ügyfelek és nem kerül értelmetlenül sokba a forinthitelesek elszámolásának technikai lebonyolítása – így sommázható az a jegybanki döntés, amely mentesíti a bankokat az alól, hogy valamennyi korábbi forinthiteles ügyfelüknek elszámolólevelet küldjenek ki.
MTI Fotó: Balázs Attila |
A holnap hatályba lépő rendelet szerint mentesülnek a tértivevényes levél kiküldése alól a bankok abban az esetben ha az adott szerződés már megszűnt és annak élettartama alatt egyoldalú kamat-, díj- és költségemelés nem történt. Fontos ismérv ugyanakkor – azon túl, hogy már lezárt szerződésnek kell lennie -, hogy az adott szerződést az ügyfél szerződésszerűen teljesítette, mivel előfordulhat, hogy a megkéső hitelesre kirótt késedelmi kamat számítása során ugyanakkor a bank már olyan változó tételekkel számolt, amely okán már fennállhat az elszámolási kötelezettség.
A forint alapú hitelek elszámolása elvben 3,5 millió szerződést érinthet, miközben – miként már írtunk róla – az ügyfelek alig 10 százaléka remélheti azt, hogy kap vissza valamekkora összeget az elszámolás kapcsán. Az ok nagyon egyszerű: az érintett hitelek jó része - az úgynevezett gyorskölcsönök és pl. az áruvásárlási hitelek – rövid futamidejűek, előre fixált kamattal és költségekkel bíró kölcsönök voltak, amelyek futamideje alatt kizárt volt a feltételek megváltozása. Emellett a rendelet alapján kiesnek azok a szerződések is az értesítési kötelezettség alól, amelyeknél elvben változó kamatozás lett kikötve, azonban a bank – jórészt persze azért, mert az induló kamat és költség magasan lett megszabva – nem élt az egyoldalú szerződésmódosítás utóbb tisztességtelennek kimondott lehetőségével.
Nullás levélért sorban állni?
Ezen esetekben lényegében csak a Posta hasznát alapozták volna meg az elszámoló levelek, hiszen az ügyfél sem lenne boldog, ha korábban felvett 3 gyorskölcsöne után háromszor kellene sorba állnia a Postán, hogy a levélből megtudja: semmit sem kap vissza... A pénzügyi szolgáltatóknak számottevő spórolást jelent ez a megoldás, hiszen mentesülnek a postázás költségei (és a levelek előállításának, megszemélyesítésének stb. személyi leterheltsége) alól.
Közleményben tájékoztatnak
Az MNB rendelet ugyanakkor az érintett szerződések esetében is előírja a tájékoztatást. Csak ebben az esetben elegendő, ha az adott hitelintézet közleményben ad tájékoztatást arról, hogy a közleményben megjelölt pénzügyi szolgáltatás-típusok esetében elszámolás megküldésére mely szerződések esetében nem kerül sor.
Természetesen, aki úgy érzi, neki jár vissza a forinthitele után is összeg, a hivatalos panasztételi úton keresztül bankjánál jelezheti ezt - függetlenül attól, hogy nem kap levelet. Miután az elszámolólevelek kiküldésének végső határideje szeptember 30., ésszerű lehet, hogy ezt a panasztételi jogot október végéig tartsák nyitva ezen ügyfelek esetében.