4p
Havi árkörképünkben csak egy hipermarketben tapasztaltuk, hogy csökkentették az árakat, összességében valamivel drágább lett a nagybevásárlás, mint egy hónapja vagy épp egy éve - a drágulás azonban nem drasztikus mértékű. Megnéztük, hogy hol adják a legolcsóbb kecskesajtot és dijoni mustárt, és megkérdeztük az olvasóinkat arról, kit látnának szívesen a Tesco helyett, ha esetleg kivonulna a cég az országból.

Szeptember 7-én ismét meglátogattuk három hazai kiskereskedelmi üzletlánc egy-egy hipermarketjét, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez ugyanazt a 30 termékből áló minta-élelmiszerkosarat használtuk, amit 2007 februárja óta minden egyes hónapban - ami legjobban leképezi egy átlagos család hó eleji nagybevásárlását.

Az Auchan, az Interspar és a Tesco hipermarketjeit jártuk végig az árakat figyelve, és azt találtuk: szolidan ugyan, de tovább emelkedett a nagybevásárlás ára. A múlt hónaphoz képest az Auchan volt az egyetlen, ami engedett áraiból: a számla végösszege 5,5 százalékkal alacsonyabb lett, mint egy hónapja. A Tesco viszont 4,7 százalékot emelt árain, az Interspar pedig 2,8 százalékot. Tavaly szeptemberhez képest viszont mindhárom áruházban nőttek az árak, igaz, az Auchanban csak néhány forinttal.

A Tesco és az Interspar közelebb került egymáshoz, de továbbra is a brit lánc áll a második helyen. Csak az Auchanban tudtuk 18 ezer forint alatt megtölteni a bevásárlókocsit, az átlagár pedig 18 685 forint lett- Ez 0,7 százalékkal több, mint egy hónapja, és 2,5 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti végösszeget.

Az éves árváltozás mértéke százalékban, avagy a Privátbankár Árkosár árindexe

A legkevesebb pénzből persze akkor úsznánk meg a nagybevásárlást, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják: így 17 ezer forint alatt letudnánk az ügyletet, de ehhez vagy tripla utazgatás vagy tripla létszámú bevásárlócsapat kellene, ami nem túl hatékony.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH csütörtökön közli az infláció júliusi alakulásáról szóló adatait.

Az előző hónaphoz képest a tej és a sajt is átlagosan 15 százalékkal olcsóbban szerezhető be szeptemberben. Ezen kívül még egyes szénsavas üdítőknél és a pezsgőnél mértünk 10 százaléknál nagyobb havi árcsökkenést. Nagyot ugrott viszont a krumpli ára (+38%), drágább a chips is (+22%). 15 százalékos áremelkedést mértünk egyes felvágottaknál és májasoknál, és hasonló mértékben drágult az alma is.

Ha a tavalyi árakkal hasonlítjuk össze a mostaniakat, azt látjuk: 10-15 százalékkal csökkent a sajt, a margarin, a pezsgő és a kóla ára, 10-20 százalék körül mértékben drágult viszont a csirkemell, a tea és az alma is. A legnagyobb, 30 százalékot meghaladó éves áremelkedést a cukornál és a krumplinál mértük.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ebben a hónapban is kiválasztottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre vagy márkára való tekintet nélkül hol adják a legolcsóbban. Ihletet a Nébih legutóbbi közleményeiből merítettünk: volt gond kecskesajttal, dijoni mustárral és száraztésztával is mostanában. Ami a polcokon maradt, az természetesen mind megfelelő termék - ránéztünk az árcédulákra.

Dijoni mustárt a Tescóban már kilónként 1196 forintért is kaphatunk, mégpedig Olé márkájút. Az Intersparban tubusos dijoni mustárt találtunk kilónként 2095-ért, az Auhan sajátmárkása pedig 2368 forintba kerül kilónként.

A kecskesajt több helyen is akciós volt, és mindenhol nagyjából ugyanannyiért kínálták: 3990 forint az Interspar President akciós kecskesajtja, 3999 forint az Auchanban a Garabonciás érlelt félkemény kecskesajt, és 3999 forint a Tesco versenyzője is, ami kissé kilóg a sorból: füstölt is és ömlesztett is.

Nem akarjuk, hogy eladják a Tescót

Egyre több pletyka röppen fel arról, hogy a brit Tesco értékesítené magyarországi érdekeltségét (is). Nemrég megkérdeztük olvasóinkat, hogy szerintük mi lenne a legjobb, ki venné át a hazai áruházakat. Olvasóink többsége azt szeretné, ha senki se venné át, maradnának nálunk a britek - ez mindenképp jó hír és dicséret az üzletláncnak, majdnem minden harmadik olvasónk így voksolt.

Olvasóink 12 százaléka humoránál volt, amikor azt az opciót választotta, hogy (a Tankcsapda nyomán) az egész legyen az ördögé. Nagyjából ugyanennyien szeretnék, ha Mészáros Lőrinc vvenné át a Tescót, vagy esetleg az egyik legnagyobb konkurens, az Auchan. Olvasóink 10 százaléka szerint viszont jót tenne a versenynek, ha egy új külföldi szereplő venné át az áruházakat.

9 százalék szerint legyen a cég a népé, 7 százalék szerint csak simán be kéne zárni az áruházakat. Andy Vajnára és a CBA-ra nem sokan bíznák a céget, ahogy a Tescóval egyszer már hírbe hozott Csányi Sándort sem sokan választották.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Szerencsétlen gazdagok: beütött a rolexes probléma
Buksza blog | 2025. január 3. 10:39
Teszteli a luxuscikkek legendás érzéketlenségét az áremelkedésekkel szemben a Rolex azzal, hogy jelentősen emeli aranyóráinak árát. Az arany drágulásából fakadó költségnövekedést áthárítja vevőire.
Vásárló Folytatódhat a csokirémálom
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 15:43
Az elmúlt évek arról szóltak, hogy a kakaóbab-termelő vidékeken kialakult kedvezőtlen időjárás miatt felment az ára a csokoládé nélkülözhetetlen összetevőjének. Most újabb rossz hírek jöttek. 
Vásárló Európa közepén rabszolgamunkával vádolnak egy vállalatot
Buksza blog | 2025. január 1. 15:21
Nem kell a világ szegény sarkaiba menni azért, hogy rabszolgamunkával vádolható cégeket találjanak a hatóságok, bírósági dokumentumok szerint elég Észak-Olaszországban körülnézniük.
Vásárló Átlépett az öt számjegyű ligába az Aldi, a Lidl és a Penny hármasa
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 30. 05:45
Tavaly még 10 ezer forintnál kevesebbet kellett fizetni a javarészt alapvető élelmiszereket tartalmazó kosárért a diszkontokban. Az idén viszont csaknem 12 ezer forintot. 
Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG