5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Alig telt el két hét azóta, hogy a Nintendo és a Niantic a feje tetejére állította a világot az új mobiljátékával, a hatás azonban elvitathatatlan. Az emberek tömegével vonultak utcára, hogy virtuális lényeket fogjanak, ez pedig nem csak a hétköznapi, de a gazdasági és a technológiai életben is óriási változásokat generál – nem is beszélve a vállalat részvényeiről, ami azóta is szárnyal. Elérkezett a kiterjesztett valóság 3D-je?
Fotó: EPA / Pawel Supernak

A hétvégén Magyarországot is elérte a legújabb őrület, szombat délelőtt 24 európai országban vált elérhetővé a Nintendo és a Niantic játéka, a Pokemon Go, így már nem kell kétes eredetű, harmadik féltől származó telepítőkkel bajlódni. Nem csoda, hogy a nyitás után gyakorlatilag egy napra le is álltak a szerverek az óriási rohamot követően. A társadalomformáló ereje mellett azonban a technológiához való hozzáállásunkra is nagy hatással van a Pokemon Go, ez lehet ugyanis a nyitja a különböző virtuális/kiterjesztett valóság eszközök elterjedésének, legalábbis a Marketwatch szerint.

Újra feltalálták a spanyolviaszt?

Maga a kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) nem újkeletű technológia, sőt: a televízióban már a 80-as években találkozhattunk vele az időjárásjelentésben, legalábbis Amerikában. A valóságban készített felvételekre ugyanis különböző nyilakat és indikátorokat rajzoltak, ami már primitív formában, de megfelelt az AR technológia definíciójának: virtuális tartalmat helyeztek el a valós térben. A technológia azóta sokat finomodott, ahogy mind újabb és újabb eszközök jelentek meg – elég csak a Google fejlesztette HoloLensre gondolni, ami azonban, egyelőre, nem túl népszerű a felhasználók körében. Az ok egyszerű: az emberek nincsenek megbarátkozva azzal, hogy külön szemüveget/kamerát hordjanak a fejükön.

Nem ez az első

A szituáció hasonlít a 3D filmek és televíziók piacán tapasztaltakhoz. Maga a technológia itt is régóta létezett, a 3D aranykorát egyértelműen 1952-54 közé saccolják a szakértők: ekkor nem csak filmvásznon, de képregényekben és művészeti alkotásokon is találkozhattunk az anaglif, azaz szteroszkopikus 3D látvánnyal – ez az, amit kétszínű (általában piros-kék) színű szemüvegen át kellett nézni, és így alkotott három dimenziós képet. Később, a 80-as évek közepétől gyakorlatilag az ezredfordulóig újra feltalálták a technológiát, a polarizált 3D lencsék pedig ma már egy sokkal szebb képet adó, kényelmesebb technológiát képviselnek, ami rendkívül megdobta a három dimenziós filmek iránti keresletet. Érdekes módon azonban az élmény megmaradt a mozik sajátjának – a 3D televíziózás iránt – a néhány elvetemült rajongón kívül – egyáltalán nincs kereslet.

Így néz ki a játék a mobil kameráján keresztül. Forrás: pokemon.gamespress.com

Nem csak játékosoknak

A Pokemon Go áthidalja a már ismert technológia és a megszokott, hétköznapi viselkedés közötti rést – a mobiltelefonok kameráján keresztül vetített AR alkalmazások még nem kívánnak teljes bevonódást (mint mondjuk egy, a szem elé helyezett AR lencse vagy egy, a vizuális érzékelést teljesen elfedő virtuális valóság szemüveg, mint például az Oculus Rift tenné), de már hozzájárulnak a jobb felhasználói élményhez. Az pedig már csak idő kérdése, hogy mikor támad tömeges igény egy olyan eszköz iránt, ami miatt nem kell örökké lefelé nézni (ez egyébként sok balesetet is megelőzne, a Pokemon Go miatt már megvolt az első koccanás is).

Maga az AR egyébként nem csak a játékfejlesztőknek jelenthet új piacot – bár kétségtelenül ez lehet az egyik leglátványosabban fejlődő ágazat –, de elősegítheti a régészek, az orvosok és a tanárok munkáját is, vagy akár forradalmasíthatja a kiállítások megvalósítását: képzelj el például egy Da Vinci kiállítást, ahol a kiállított jegyzetek fölött megjelenik a feltaláló agyszüleményének háromdimenziós, körbeforgatható modellje.

Egészségesebbek vagy agyatlan zombik leszünk?

A játék társadalomra gyakorolt hatása ugyanakkor elvitathatatlan: sokat kell még érnünk ahhoz, hogy felelősségteljes AR felhasználók legyünk. Amerikában már megtörtént az első közlekedési baleset, és egyre mindennaposabbá válik az a látvány, ami a Central Parkban fogadja az arra tévedő nem-játékosokat - mindezt az éjszaka közepén:

Már nem is kell a messzi Nyugatra menni példáért – egy Budapesttől alig 20 kilométerre fekvő település lakosaként tapasztaltam, hogy az ítéletidő ellenére is tömegével járják a fiatalok az utcát, öten egy esernyő vagy esőkabát alatt, csak azért, hogy egy barátjuk telefonján vadásszanak a virtuális szörnyecskékre. Velem együtt.

Mi az a Pokemon Go?

Ha egy játékra egy hét alatt többen keresnek rá, mint a pornóra, akkor sejthető, hogy valami nagy dologról van szó. A világ legújabb (vagy inkább régi?) őrülete a Pokemon Go: a zsebszörnyecskék gyűjtögetése végre valóssággá vált, és csakhamar meghódította az egész világot, köztük hazánkat is. A Privátbankár.hu elment vadászni, hogy megmutassa és elmagyarázza, miről is szól ez az egész. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
Vásárló Kiverheti a biztosítékot a jövő élelmiszere kormányzati szinteken is
Buksza blog | 2025. május 20. 09:38
Mi a helyzet a megmentőnek gondolt rovaralapú élelmiszerekkel? A politikának van róla véleménye, nem is akármilyen. Emellett persze a tudománynak is. 
Vásárló Sokat hozott a konyhára a Guinness és a Johnnie Walker
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 11:38
Nőtt a Diageo brit szeszipari cég negyedéves árbevétele.
Vásárló Csak ámulunk-bámulunk, mi történhet a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 10:22
Meglehet, hogy kedden is ugyannyiért tankolhatunk, mint hétfőn.
Vásárló Itt van az újabb árrésstop – már nem csak élelmiszerekre
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 08:44
Az állami intézkedés hétfőtől a háztartási cikkekre is kiterjed.
Vásárló Érdemes várni a tankolással, vagy tovább drágul az üzemanyag? Itt a friss elemzés
Privátbankár.hu | 2025. május 17. 12:20
Emelkedtek az üzemanyagárak az utóbbi másfél hétben – de meddig tart még ez a trend?
Vásárló Munkaruhákkal is építhetjük a céges imázsunkat
Márkázott tartalom | 2025. május 17. 10:30
Míg régebben a munkaruhák nem túl dizájnos és nem is igazán praktikus öltözetnek számítottak, addig ma már egyszerre trendik, kényelmesek, és természetesen az eredeti funkciójukat is betöltik.  
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG