Hirdetés
Hirdetés

Harc a vásárlókért - ki marad életben a használtautó-piacon?

2016. február 13., 09:35

Egyre igazabbnak tűnik az a mondás, hogy ami nincs fent az interneten, az nem is létezik. Az egyik legmeghatározóbb piacon, Németországban az összes autó közel tíz százalékát már online adják el, és ez még csak a kezdet. Az eredeti autógyáraknak és a kereskedőknek pedig lépést kell tartania a változásokkal.

Araszoló autók az M7-es autópályán, a Balaton felé vezető oldalon Tárnok közelében, miután négy autó ütközött Martonvásár közelében 2015. július 24-én. MTI Fotó: Mihádák Zoltán
MTI Fotó: Mihádák Zoltán

A Roland Berger tanulmánya kimutatta, hogy az autóvásárlók 97 százaléka az internetet használja információgyűjtésre autóvásárlás előtt; 44 százalék pedig meg is vásárolná a járművet online.

Az online kereskedők általában azokat a vásárlókat próbálják elérni, akik a kedvező árakat keresik; jelenleg azonban szükség lenne egy olyan könnyen kezelhető online felületre, amely azokra a vevőkre is fókuszál, akik a kényelmes és testreszabott vásárlás hívei

Hirdetés

Az autógyártók és a kereskedők a világ minden pontján feszélyezve érzik magukat az online vásárlások, az autóipar új szegmense miatt. Az emberek többsége élvezi az internetes vásárlás kényelmét, amit ma már az autóvásárláshoz is előszeretettel használnak.

Tízből egy autót már online értékesítenek. Ez a szám a duplájára fog növekedni a következő években. Egyértelmű, hogy ez a folyamat egyre több új szereplőt vonz majd az értékesítési piacra és új, innovatív üzleti modellek jelennek meg - mondta el Schannen Frigyes, a tanácsadó cég magyarországi ügyvezetője.

El van osztva a piac

A tanulmány szerint az online autókereskedés piaci szereplői négy csoportba sorolhatók és egymás után jelentek meg a piacon. A 90-es évek közepén léptek piacra az ár-összehasonlító portálok, őket egy évtizeddel később követték az ügynökök, akik összekötik a kereskedőket a vásárlókkal.

2010 körül jelentek meg az online piacon a komplett szolgáltatási ajánlatokat kínáló lízingcégek és az OEM kereskedők, amelyek webshop szolgáltatást is biztosítanak többrétegű üzleti modelljükben. Ez utóbbi csoport szerepe és befolyása folyamatosan nőtt az elmúlt két évben.

A kényelem lesz a fő?

A piaci szereplők kétféle vevőkört szolgálnak ki. A „jól informált megtakarító” kategóriába tartoznak azok, akik sok információval rendelkeznek, és internetes kutatással keresik a kedvezőbb árakat. Míg a „többcsatornás vásárlók” csoportjába azok tartoznak, akik a kedvezőbb ár mellett a kényelmet is szem előtt tartják.

Németországban már a vevők 45 százaléka az ún. „többcsatornás vásárlók” kategóriájába tartozik, azaz elsődleges számára a kényelem, a személyre szabott kiszolgálás és a megbízhatóság. Ezek a vevők gyakorlatilag minden vásárlásukat online intézik, de hajlandóak magasabb árat fizetni a szolgáltatásokért.

Lesz hová fejlődni

Függetlenül attól, hogy melyik vevőtípust kívánják elérni, a kereskedőknek bizonyos elvárásoknak meg kell felelniük, ha sikeresek akarnak lenni az online térben. Értve ezalatt a transzparenciát, megbízhatóságot, könnyű kezelhetőséget, teljes vásárlási folyamat elérhetőségét, innovatív szolgáltatásokat és rugalmasságot.

A négy piaci szereplő közül az ár-összehasonlító portálok rendelkeznek a legnagyobb transzparenciával és ők fókuszálnak legkönnyebben a „jól informált megtakarító” vevőkre. A másik három piaci szereplő szolgáltatások és a megbízhatóság frontján élvez előnyt és ezért számukra a „többcsatornás vásárlók” az ideális célcsoport. Pillanatnyilag egyik csoport sem felel meg az összes elvárásnak, ezért az online piac még nagy fejlődési potenciált rejt magában.

Az új piaci szereplők megragadják a lehetőséget

A már meglévő nagy vállalatok számára túl bonyolult a többcsatornás modelljüket teljesen átszabni az új trendek érdekében, ezért az új generációs autóvásárlókat nehezen érik el. Ezzel szemben a folyamatosan növekvő számú – elsősorban amerikai startupok a kényelmet kereső autóvásárlókra fókuszálnak, betöltik a piaci rést.

Olyan online portálokat működtetnek, amelyek internetes autókereskedéssel foglalkoznak, illetve olyan szolgáltató oldalakat hoznak létre, amelyek megkeresik az ügyfél számára a tökéletes autót. Végig kísérik a vevőt a teljes vásárlási folyamaton az ügyfél megismerésétől az autóátvételét követő kényelmi szolgáltatásokig. Ez az a terület, amelyben a hagyományos szereplők fejlődni tudnak.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Rettegés Trumptól: atomfegyverekbe menekülnek a németek?

Rettegés Trumptól: atomfegyverekbe menekülnek a németek?

A Brexit és Trump felemelkedése újabb lökést adott a már 2013 óta alakuló önállóbb német biztonságpolitikának. Az utóbbi hetek vitája Berlinben az önálló német nukleáris elrettentésről korai figyelmeztető jelzésnek tekinthető mind Washington, mind Moszkva számára.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • december 5
    KSH: Kiskereskedelem (első becslés, október)
    Szolgáltatóipari BMI
    Kiskereskedelem
    Beszerzési menedzser index
    Szolgáltatóipari BMI
    december 6
    KSH: GDP -- III. negyedév;
    KSH: Ipar (első becslés, október)
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    Ipari rendelésállomány
    GDP (év/év)
    Külkereskedelmi mérleg
    Tartós cikkek rendelésállománya
    Ipari rendelésállomány
    Ipari termelés (év/év)
    december 7
    MNB: Nemzetközi tartalékok (november/október)
    Monetáris Tanács ülésének rövidített jegyzőkönyve
    NGM: Gyorstájékoztató az államháztartás központi alrendszerének november végi helyzetéről
    Ipari termelés
    Jelzáloghitel igénylések
    december 8
    KSH: Fogyasztói árak (november)
    KSH: Külkereskedelmi termékforgalom (első becslés, október)
    KSH: MNB: Inflációs alapmutatók
    GDP (évesített negyedév/negyedév)
    Európai Központi Bank kamatdöntés
    Tartós és friss munkanélküli-segély kérelmek
    december 9
    KSH: A mezőgazdaság teljesítménye (első becslés, 2016)
    Folyó fizetési mérleg
    Külkereskedelmi mérleg és egyenleg
    Michigani Egyetem fogyasztói BMI

Szavazás

Donald Trump lesz az USA következő elnöke - Ön szerint javul ettől a magyar-amerikai viszony?