Hirdetés
Hirdetés

Harc a vásárlókért - ki marad életben a használtautó-piacon?

2016. február 13., 09:35

Egyre igazabbnak tűnik az a mondás, hogy ami nincs fent az interneten, az nem is létezik. Az egyik legmeghatározóbb piacon, Németországban az összes autó közel tíz százalékát már online adják el, és ez még csak a kezdet. Az eredeti autógyáraknak és a kereskedőknek pedig lépést kell tartania a változásokkal.

Araszoló autók az M7-es autópályán, a Balaton felé vezető oldalon Tárnok közelében, miután négy autó ütközött Martonvásár közelében 2015. július 24-én. MTI Fotó: Mihádák Zoltán
MTI Fotó: Mihádák Zoltán

A Roland Berger tanulmánya kimutatta, hogy az autóvásárlók 97 százaléka az internetet használja információgyűjtésre autóvásárlás előtt; 44 százalék pedig meg is vásárolná a járművet online.

Az online kereskedők általában azokat a vásárlókat próbálják elérni, akik a kedvező árakat keresik; jelenleg azonban szükség lenne egy olyan könnyen kezelhető online felületre, amely azokra a vevőkre is fókuszál, akik a kényelmes és testreszabott vásárlás hívei

Hirdetés

Az autógyártók és a kereskedők a világ minden pontján feszélyezve érzik magukat az online vásárlások, az autóipar új szegmense miatt. Az emberek többsége élvezi az internetes vásárlás kényelmét, amit ma már az autóvásárláshoz is előszeretettel használnak.

Tízből egy autót már online értékesítenek. Ez a szám a duplájára fog növekedni a következő években. Egyértelmű, hogy ez a folyamat egyre több új szereplőt vonz majd az értékesítési piacra és új, innovatív üzleti modellek jelennek meg - mondta el Schannen Frigyes, a tanácsadó cég magyarországi ügyvezetője.

El van osztva a piac

A tanulmány szerint az online autókereskedés piaci szereplői négy csoportba sorolhatók és egymás után jelentek meg a piacon. A 90-es évek közepén léptek piacra az ár-összehasonlító portálok, őket egy évtizeddel később követték az ügynökök, akik összekötik a kereskedőket a vásárlókkal.

2010 körül jelentek meg az online piacon a komplett szolgáltatási ajánlatokat kínáló lízingcégek és az OEM kereskedők, amelyek webshop szolgáltatást is biztosítanak többrétegű üzleti modelljükben. Ez utóbbi csoport szerepe és befolyása folyamatosan nőtt az elmúlt két évben.

A kényelem lesz a fő?

A piaci szereplők kétféle vevőkört szolgálnak ki. A „jól informált megtakarító” kategóriába tartoznak azok, akik sok információval rendelkeznek, és internetes kutatással keresik a kedvezőbb árakat. Míg a „többcsatornás vásárlók” csoportjába azok tartoznak, akik a kedvezőbb ár mellett a kényelmet is szem előtt tartják.

Németországban már a vevők 45 százaléka az ún. „többcsatornás vásárlók” kategóriájába tartozik, azaz elsődleges számára a kényelem, a személyre szabott kiszolgálás és a megbízhatóság. Ezek a vevők gyakorlatilag minden vásárlásukat online intézik, de hajlandóak magasabb árat fizetni a szolgáltatásokért.

Lesz hová fejlődni

Függetlenül attól, hogy melyik vevőtípust kívánják elérni, a kereskedőknek bizonyos elvárásoknak meg kell felelniük, ha sikeresek akarnak lenni az online térben. Értve ezalatt a transzparenciát, megbízhatóságot, könnyű kezelhetőséget, teljes vásárlási folyamat elérhetőségét, innovatív szolgáltatásokat és rugalmasságot.

A négy piaci szereplő közül az ár-összehasonlító portálok rendelkeznek a legnagyobb transzparenciával és ők fókuszálnak legkönnyebben a „jól informált megtakarító” vevőkre. A másik három piaci szereplő szolgáltatások és a megbízhatóság frontján élvez előnyt és ezért számukra a „többcsatornás vásárlók” az ideális célcsoport. Pillanatnyilag egyik csoport sem felel meg az összes elvárásnak, ezért az online piac még nagy fejlődési potenciált rejt magában.

Az új piaci szereplők megragadják a lehetőséget

A már meglévő nagy vállalatok számára túl bonyolult a többcsatornás modelljüket teljesen átszabni az új trendek érdekében, ezért az új generációs autóvásárlókat nehezen érik el. Ezzel szemben a folyamatosan növekvő számú – elsősorban amerikai startupok a kényelmet kereső autóvásárlókra fókuszálnak, betöltik a piaci rést.

Olyan online portálokat működtetnek, amelyek internetes autókereskedéssel foglalkoznak, illetve olyan szolgáltató oldalakat hoznak létre, amelyek megkeresik az ügyfél számára a tökéletes autót. Végig kísérik a vevőt a teljes vásárlási folyamaton az ügyfél megismerésétől az autóátvételét követő kényelmi szolgáltatásokig. Ez az a terület, amelyben a hagyományos szereplők fejlődni tudnak.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

A magyar bankszektorban is beköszöntött az új világ: itt az első fejlesztés

A magyar bankszektorban is beköszöntött az új világ: itt az első fejlesztés

Minden olyan tevékenységet, amit emberek végeznek és nem élvezik, azt robotoknak kell átadni - vallják az autokassza létrehozói, a MagNet Bank és a Számlázz.hu, arról a fejlesztésről, amit közösen vittek véghez a közelmúltban. Az autokassza iskolapéldája annak, hogy egy bank és egy fintech képes az együttműködésre – Magyarországon ilyet még senki sem csinált, pedig a jövő biztosan erről szól majd.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • február 27
    Fogyasztói bizalmi index
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói bizalom
    Függőben lévő lakásértékesítések
    február 28
    Mol (2016 Q4)
    Termelői árindex
    MNB kamatdöntés
    Kiskereskedelmi forgalom
    Ipari termelés
    Fogyasztói árindex
    GDP
    Chicagói BMI
    március 1
    Beszerzési menedzser index
    Bézs könyv
    Munkanélküliségi ráta
    Feldolgozóipari BMI
    Fogyasztói árindex
    Jelzáloghitel igénylések
    március 2
    Munkanélküliségi ráta
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    március 3
    OTP (2016 Q4)
    Kiskereskedelmi forgalom
    Külkereskedelmi mérleg
    Szolgáltatóipari BMI
    Szolgáltatóipari BMI
    Kiskereskedelmi forgalom

Szavazás

5 százalékra csökkentenék a hal- és vadhús áfáját. Ha ezek a termékek olcsóbbak lennének, többet venne belőlük?