A NielsenIQ tavaly vizsgálta kilenc kereskedelmi lánc – az Auchan, az Interspar, a Spar, a Tesco, a Príma, a DM, a Müller, valamint a Plus Market – forgalmát. Arra jutottak, hogy a 2022. augusztus és 2023. július közötti időszakban a borforgalom közel 29 milliárd forintot tett ki, ami mennyiségben körülbelül 22 millió litert jelent. Az értékbeli eladás 6 százalékkal nőtt, volumenben viszont 8 százalékkal csökkent az előző év azonos periódusához képest. A gyártói márkák stabil 89 százalékos részesedéssel dominálják a keresletet.
Nagy István agrárminiszter a közelmúltban, somlóvásárhelyi beszédében kiemelte, hogy erőteljesen csökken a fogyasztás, és a terei is szűkülnek, az alkoholellenes lobbi nagyon erős.
Sőt, kijelentette, hogy „összeurópai, de inkább világszinten strukturális válság jelei láthatók”. Azt is megjegyezte a miniszter, hogy a nagyon gyorsan változó borfogyasztási szokásokhoz nehéz alkalmazkodni. Ennek egyik módját jelentheti a több lábon állás, vagyis, hogy nemcsak bort érdemes termelni vagy értékesíteni, hanem például pezsgőt vagy mustot.
Mi a teendő? Állami támogatás? Az italtrendekhez való alkalmazkodás? A minőség emelése? Átállás egy másik italfajtára? A marketing erősítése? Vagy mindez együtt? Laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor a Budavári Palotában csütörtökön kezdődő és vasárnapig tartó Borfeszt apropóján ezeket a kérdéseket járta körül.