Egy friss kutatás szerint a 25 és 49 év közötti magyarok 70 százaléka érdeklődik a nyári olimpiai játékok iránt, és mindössze 9 százalékuk állította azt, hogy teljesen hidegen hagyja az esemény. Az OTP Alapkezelő megbízásából készült kutatás eredményei azt mutatják, hogy már csak a felfokozott érdeklődés miatt is megérheti a vállalatoknak a nagyobb sportesemények támogatása. A kutatás egyik érdekes következtetése szerint mindazonáltal a Magyarországon legnépszerűbb sportágak – az úszás és a vízilabda, amelyek a megkérdezettek 40 illetve 38 százaléka esetében szerepeltek a kedvenc sportágak között – korántsem tartoznak a legjobban támogatott sportágak közé. A kedvenc olimpiai sportágak között a kajak-kenu, evezős sportok 21 százalékkal a harmadik helyre kerültek.
A felmérés szerint az idei labdarúgó EB-ről a megkérdezettek kétharmada tudott, az összes megkérdezett harmadát teljesen hidegen hagyja az esemény, 20 százalékuk viszont nagyon érdeklődik a focitorna iránt.
Kellene végre egy focisiker
A foci mint sportág jellemzően és hagyományosan a nők körében népszerűtlen, ők azok, akik az országos átlagot lehúzzák – mondta az eredményeket ismertető háttérbeszélgetésen Dr. Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem oktatója, a kutatás vezetője. Ez persze változna, ha végre eredményeket érnénk el a nemzetközi porondon.
Hol vannak a sikerek? És vajon hol van a labda? Fotó: vidi.hu |
Szerepe van ugyanis az esemény alacsonyabb ismertségében annak is, hogy „nincs közünk” hozzá: EB-n 40, világbajnokságon 26 éve nem vett részt a magyar labdarúgó válogatott, így hazai csapatnak nem tudnak szurkolni a magyarok. Nem véletlen, hogy ezzel ellentétben arról, hogy idén olimpia lesz (magyar résztvevőkkel), a megkérdezettek több mint 90 százaléka tud.
Császári Attila, az Adidas marketing-igazgatója szerint ennek ellenére a magyar piacon is mérhető sikereket lehet elérni a labdarúgáshoz köthető szponzorációval – van jelentősége ugyanis annak, hogy a magyar játékvezetők Adidas felszerelésben vezetik a mérkőzéseket, ahogy sokan tisztában vannak azzal, hogy a legutóbbi világbajnokságon Jabulani labdával játszottak a csapatok.
Az olimpiai játékoknak mindazonáltal nem csak az ismertsége, hanem a népszerűsége is nagyobb: mindössze 9 százalék nyilatkozott úgy, hogy teljesen hidegen hagyja az esemény, a megkérdezettek 26 százalékát viszont nagyon érdekli.
Megéri támogatni a sportot?
Amikor a Real Madrid leigazolta Christiano Ronaldót, a kifizetett horribilis összeg (közel 100 millió euró, a pénz nagy részét a Bankiába beolvadó egyik madridi bank hitelezte) még a madridi szurkolókat is sokkolta – nem volt egyértelmű, hogy megéri-e ennyit fizetni egyetlen játékosért. A harmadik nap után azonban a mezeladásokat látva már világossá vált: megérte az igazolás, nem ment kárba a pénz – hozott extrém példát Császári Attila.
Fotó: vlv.hu |
Bár Magyarországon a legnépszerűbbek között van a vízilabda, mégsem dőlnek a milliárdok a sportágba. A sportág sportolói hitelesek, nem keverednek botrányokba, ráadásul a sikerportágak közül talán a legolcsóbban megszerezhető – sorolta az előnyöket Gergely István olimpiai bajnok vízilabdázó. A hátrány az, hogy a játékosokon és a pályán is viszonylag kicsi az a felület, ami szponzorációhoz értékesíthető; a labdarúgással ellentétben viszont nagy népszerűségnek örvend a hölgyek körében, ami Gergely István szerint lehetséges fejlődési iránya a sportág szponzorációjának.
A szponzoráció eredményének megítéléséhez a kutatás során a márkák kedveltségét és ismertségét használták. Törőcsik Mária elmondta: a megkérdezettek 31 százaléka a sporteseményeket hagyományosan támogató márkákat nevezett meg kedvenc termékként. Az ezt követő divat- és ruhamárkák népszerűsége mindössze 15 százalékos.
A legszimpatikusabb márkák rangsorát a felmérés szerint az Adidas vezeti, után a Samsung, a Panasonic, a Canon, a Visa, a Coca Cola, és az Omega következett – ismertette Gáti László, az OTP Alapkezelő marketing és értékesítési igazgatója.
Befektethetünk az EB-be, olimpiába
AZ OTP Alapkezelő a két nagy nyári sporteseményhez kapcsolódóan két új tematikus tőkevédett alapot indít. Az OTP Eurogól Alap és az OTP Világjátékok Alap olyan nagyvállalatok részvényeibe fektet, amelyek szponzorként támogatják az EB-t illetve az olimpiát. Az Eurogól alap már jegyezhető, a jegyzési időszak június 29-ig tart, többek között a Coca Cola, az Adidas és a Kia Motors papírjaiba fektet. A teljes, 2015-ig tartó futamidőre minimum 9, maximum 60 százalékot fizet. A Világjátékok alap júliustól lesz jegyezhető, a befektetései között a Samsung, az Acer és az Adidas papírjai is szerepelnek.