Idén már több mint háromezer kárbejelentés érkezett a Generali gépjármű-kárrendezési részlegéhez, melyek egy része a havazás, a hóátfúvások vagy a lefagyott, helyenként jégpáncéllá vált utak számlájára írható. A társaság eddig mintegy 120 millió forintot ki is fizetett a gépjármű-károsultaknak. A legtöbb esetben a kár úgy keletkezett, hogy az autós megpördült a csúszós úton, majd az árokba sodródott. De nem is kell feltétlenül kimerészkedni az útra ahhoz, hogy kár érje a kocsinkat: elég, ha a háztetőről jégtömb zuhan a szélvédőre, vagy behorpasztja a motorháztetőt.
A teherautók, pótkocsis szállítójárművek még kiszolgáltatottabbak a havas vagy jeges utakon. Az extrém időjárási körülmények között nem csak a jármű, de rakománya is megsérülhet, vagy akár teljesen tönkre is mehet. Télen jellemző káresemény, amikor a havat, ónos esőt a ponyva alá fújja a viharos szél és emiatt átázik, tönkremegy az áru.
Hétvégi síelés, érdemes felkészülni!
Ha a hétvégére ígért havazás a téli sportolásra csábít bennünket, esetleg most lesz a gyerek iskolájában síszünet, akkor itt következik néhány jó tanács, hogy mire érdemes figyelni, ha nem akarjuk feltételen hívni a Sárga Angyalt. Nem árt, ha tiszta az ablak üvege, mert akkor esetleg az utat is jól látjuk.
Éppen ezért az elöregedett ablaktörlő gumikat cseréljük le, mivel ezek már csak maszatolnak, nem tudják az ablakra hulló csapadékot megfelelően eltakarítani. Az autó lámpáit pedig gyakrabban mossuk le, hiszen a felcsapódó sár lényegesen gyengíti a fényerejüket. Emellett fontos, hogy legyen az autóban jégkaparó, jégoldó spray, és mindig fagyálló ablakmosót használjunk.
Havazásban, vagy síkos utakon fontos, hogy ne ralizzunk nagy sebességgel és ne álljunk rá az előttünk haladóra, mert fékezésnél mi húzzuk a rövidebbet. Ha lassabban, az autó előtt több helyet hagyva vezetünk, kisebb a kockázata a baleseteknek, egy rossz manőver könnyebben korrigálható. Tartsuk észben, hogy télen a fékút hosszabb, mint máskor, és ha az autóban nincs ABS, a kerekek gyorsan leblokkolhatnak és az autó fölött elveszíthetjük az uralmat. Az ilyen helyzetek kezelhetősége érdekében érdemes részt venni egy tanpályás vezetési gyakorlaton, vagy egy kihalt, havas parkolóban gyakorolni, hogy megtapasztaljuk, hogyan viselkedik az autónk a csúszós úton.
Nagy hóban jöhet a meglepetés
Vastag hóval borított utakon elengedhetetlen a hólánc. Ha nem is feltétlenül minden kerékre, de a hajtott tengelyre mindenképp fel kell szerelni, mert ez biztosítja, hogy kormányozható maradjon az autó. Jó tudni, hogy egyes országokban télen megkövetelhetik a hóláncot, azaz már eleve a határon sem engedik be azt az autóst, aki nem tudja ezt felmutatni. tehát érdemes egyszer jó időben kipróbálni, hogy miként kell a kerékre pattintani a hóláncot.
Egy hosszabb utazás előtt érdemes az autóba bekészíteni takarót, meleg ruhadarabokat, rugalmas vontatókötelet, fagymentesítő zárolajozót, némi ételt és italt, valamint egy lapátot is – ha esetleg a hóból kellene kiásni az autót. Indulás előtt kérjünk tájékoztatást az Útinformtól, illetve interneten nézzünk utána, hogy ahová indultunk, ott milyenek az időjárási viszonyok.