1p
Néhányan meglepődve tapasztalhatták, hogy több a kötelező-díjuk az új biztosítójuknál, holott kevesebbet kalkuláltak előzőleg. Két nagy hibát lehet ilyenkor elkövetni: pánikba esünk; nem fizetünk. Akkor mi a teendő?

Pár autós mostanában szembesülhetett azzal, hogy a korábban kalkulált összegnél több pénzt akar tőle bevasalni a kötelezőért az új biztosítója. Az eltérés oka nem az apró betűs részben van, ilyenkor fizessük be a magasabb összeget, mert utána a különbözetet visszakapjuk. Nem kell pánikba esni, nem arról van ugyanis szó, hogy pluszdíjat terhelne ránk a társaság.



Jön a levél: többet kell fizetni

 

Miért fontos a KKNYR?
A rendszer létrehozásának célja, hogy „a bónusz-malusz rendszer helyett a valódi kár alapú besorolás alapját teremti meg”. Ezzel a korábbinál pontosabb, kockázatarányos díjkalkulációra ad majd lehetőséget a biztosítók számára, hiszen hosszú időtávra visszamenőleg, pontosan nyomon követhetővé teszi a káresemények időpontját és a teljes kártörténetet.
Részletek >>>

Ha valaki biztosítást váltott, az új biztosító a biztosítási időszak kezdetétől számított 45 napon belül ellenőrzi az ügyfél adatait a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerben (KKNYR), és ezek után határozza meg a bónusz-malusz besorolását. Erről amúgy önbevallásos alapon a biztosított a váltáskor is nyilatkozik. Ha az új biztosító eltérést talál az adatokban, vagy nem tudja beazonosítani az ügyfelet, akkor mindenképpen értesítést küld. Ilyenkor az ügyfél általában A0-ás kategóriába kerül, tehát alapdíjat kell fizetnie - innen az eltérés a kalkulált díj és aközött, amit az új biztosító kiküld.

Mit tegyünk ilyenkor? Az ügyfélnek az előzménybiztosítónál kell jeleznie, hogy az új társaság nem találta meg adatait, vagy azok tévesen szerepelnek az adatbázisban. A kártörténeti rendszer feltöltése folyamatosan történik, de hirtelen nagy mennyiségű adatot kellett feldolgozni, így előfordulhat, hogy néhány adatot tévesen rögzítettek.

Nem tömeges problémáról van szó

Jelenleg 10,3 millió szerződés van feltöltve a KKNYR-be, a rendszer lényege, hogy biztosítóváltásnál most már nem kell papírokkal rohangálni. Az új biztosító ugyanis innen kéri le a bónusz-malusz besoroláshoz szükséges adatokat. A Privátbankár kérdésére a MABISZ-nál elmondták, hogy elgépelések és egyéb, kisebb adminisztrációs bakik miatt előfordulhat, hogy az új biztosító nem tudja lehívni az ügyfél adatait. Ez azonban csak a jelenleg élő szerződések (3,9 millió) töredékét érinti, a rendszerben összesen kezelt több mint 10 millió kontraktushoz képest pedig abszolút elenyésző a hibás esetek száma. Az április elei adatok szerint 17 ezer szerződésnél merült fel ilyen probléma.



Ha a régi biztosító korrigálja a hibát, akkor az új társaság már le tudja hívni a helyes adatokat, illetve be tudja azonosítani az ügyfelet. Ha azonban közben befizettük már a díjat, akkor sincs gond, hiszen a különbséget a biztosító vissza fogja utalni. A hatályos jogszabályok szerint ugyanis senki sem vesztheti el a bónusz-besorolását biztosítóváltásnál.

A hiba adminisztratív okokra vezethető vissza, sajnos egy ilyen új rendszer bevezetése soha sem zökkenőmentes. Így maximum azzal a kellemetlenséggel találkozhatunk, hogy a régi biztosítónknál jelezni kell, ha gond van az adatainkkal. Ezt viszont mindenképp meg kell tennünk, ráadásul innentől a rendszerben már a helyes információk lesznek tárolva, vagyis ezzel több gondunk nem lesz, akkor se, ha a következő évben esetleg megint biztosítót váltanánk.

Ha nem fizetünk, nagyon ráfaraghatunk

A legnagyobb hiba, amit ilyenkor elkövethetünk, hogy nem fizetjük be a biztosítási díjat. A biztosító ugyanis ilyenkor díjnemfizetés miatt elállhat a kontraktustól, vagyis az autós kfgb nélkül marad.

Az az ügyfél, akinek a díj nemfizetése miatt megszűnt a kötelező biztosítása, a fedezetlenség időtartamára fedezetlenségi díjat köteles fizetni, melynek mértéke - az autó teljesítményétől függően - naponta 260-600 forint. Emellett ugyanannál a biztosítónál kell újra szerződést kötnie, visszamenőleg a türelmi időre járó díjat is le kell rónia és választási lehetőség nélkül azonnal a teljes évre járó biztosítási díjösszeget kell kifizetnie. Ráadásul mindhárom összegre meg kell fizetni a 30 százalékos baleseti adót is. Így együtt ez már igen tetemes összeg lehet egy egyszerű személyautónál is.

Az igazi csapás azonban akkor érheti a felelőtlen autóst, ha a fedezetlenség időszakában balesetet okoz: ilyenkor az előidézett kárt is neki kell térítenie.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Biztosítás Nem fagyott szét a nyaralód? Ekkora károkat okoztak az ónos esők
Privátbankár.hu | 2017. február 4. 09:34
Az elmúlt napokban az ónos esők jelentős károkat okoztak az országban, a károk bejelentése, felmérése még mindig zajlik – közölték a biztosítók. A nyaralókban keletkezett fagyási károk nagy része valószínűleg még csak ezután fog kibukni.
Biztosítás Kivéreztetett munkanélküliek országa vagyunk - pedig lenne megoldás
Nagy László Nándor | 2015. április 29. 10:35
A munkavállalók döntő része volt már munkanélküli, ötödük már háromszor volt álláskereső. Miután komoly tartalékokkal nem rendelkeznek, ezért a korábbi megtakarítások felélése után nőnek a fizetési késedelmek a hiteleknél, a rezsinél. Ilyen helyzetben meglehetősen nagy gond, hogy a megkérdezettek 82 százaléka nem is hallott a jövedelempótló biztosításokról.
Biztosítás Meddig fúj a viharos szél? Mi lesz május elsején?
Privátbankár.hu | 2015. április 29. 08:48
A viharos szél miatt tizennégy megyére és a fővárosra továbbra is elsőfokú figyelmeztetést adott ki a meteorológiai szolgálat. A másodfokú riasztásokat viszont már mindenhol visszavonták. Az ország nagy részén szerdán is erős, viharos széllökésekre kell számítani.
Biztosítás Ezekre figyeljen, és a nyaralóját legközelebb is épségben találja
Privátbankár.hu | 2015. április 28. 18:40
Számos veszély fenyegeti a nyaralónkat, amelyekre érdemes felkészülni, ha nem akarunk csúnyán meglepődni a szabadságunk kezdetén. Az ingatlanokkal kapcsolatos visszatérő hibák nagyon könnyen betörők kezére adhatják a menedéket, de nem csak tőlük kell félni. Az időjárás is okozhat kellemetlen perceket, ha nem látogatjuk és tartjuk karban a nyaralót. Éppen ezért még mindig jól jöhet a lakásbiztosítás.
Biztosítás A fél országra figyelmeztetést adtak ki: jön a szélvihar
Privátbankár.hu | 2015. április 28. 07:27
A viharos szél miatt négy megyére másodfokú, hét megyére és a fővárosra elsőfokú figyelmeztetést adott ki a meteorológiai szolgálat. Emellett több megyében a várható sok eső miatt is figyelmeztetés van érvényben.
Biztosítás Ezért nem mindegy, hol javítják meg az autót - változás jöhet a kötelezőnél
Privátbankár.hu | 2015. április 24. 07:39
Módosítaná a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (kgfb) szóló törvényt a Magyar Autóklub.
Biztosítás A Lombard Lízingnek május elejéig kell fizetnie az ügyfeleknek
Privátbankár.hu | 2015. április 23. 16:40
Május elejéig kell visszafizetnie a Lombard Lízing Zrt.-nek az érintett ügyfelek felé azt az összesen 380 millió forintot, amelyet a beépített casco-biztosításnál árfolyam-különbözetként jogtalanul szedett be tőlük.
Biztosítás Aggódik a magyar az autójáért, de sokkal drágább lett biztosítani
Privátbankár.hu | 2015. április 22. 14:18
Megugrottak a kgfb-díjak az első negyedévben: átlagosan 25 100 forint volt a személygépkocsikra kötött kgfb-szerződések éves díja. Ez az érték az évközi díjhirdetés két évvel ezelőtti bevezetéséhez képest 26 százalékkal magasabb. Tavaly ilyenkor ez az eltérés még mindössze 5 százalék volt.
Biztosítás Eddig két turista nem tudott elutazni a botrány miatt
Privátbankár.hu | 2015. április 21. 07:41
A Kun-Mediátornak az Union Biztosítóval van szerződése, de csak utazási tevékenységre. Eddig ezzel kapcsolatban csupán két kárbejelentés érkezett.
Biztosítás Iszonyatos profitgyárra bukkant a régióban az egyik biztosító
Nagy László Nándor | 2015. április 14. 16:55
Nyereségének közel kétharmadát már a régiós leányvállalataitól szerzi a Vienna Insurance Gruop. Az osztrák biztosítócsoport nyeresége 46 százalékkal ugrott tavaly.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG