A rendszerváltás utáni első nagy beruházási hullámban épült irodaházak közül ugyan többet felújítottak már, de még mindig sok olyan működik, amelyik mára műszakilag elavult, belső szerkezetében kevés rugalmasságot enged. Ezeken kívül sok olyan 40-50 éves is van Budapesten és főleg a nagyobb megyeszékhelyeken, amelyek ugyancsak megértek a teljes újragondolásra, netán elbontásra.
Mindez alkalmat kínál a felújításra szakosodott kivitelezőknek és persze az ingatlanfejlesztőknek, bérbeadóknak, hogy a már érzékelhető nehezebb időkben egyrészt munkához jussanak, másrészt értéket teremtve új, magasabban pozícionált termékkel jelenjenek meg az irodapiacon.
Egy jól előkészített váltás, kombinálva a legújabb műszaki és belső kialakítási megoldásokkal, modern funkcionális terekkel, alacsony üzemeltetési költséggel idővel milliókat hoz a konyhára a beruházónak. Egy nem hatékony épületből szerethető, sok funkciós központot lehet teremteni, ahová még azok is szívesen járnak be dolgozni, akik a home office-ra esküsznek és ehhez ragaszkodtak az elmúlt két évben.
Természetesen a lokáció továbbra is sokat számít, amolyan hab a tortán. Budapesten és a nagyvárosainkban a főbb közlekedési csomópontokon elhelyezkedő irodaházak versenyelőnyben vannak a külső kerületekben lévőkkel szemben. Ugyanakkor önmagában ez nem elég, hiába van mondjuk a legismertebb fővárosi alpiacon, a Váci úton egy irodaház. Kellenek az új megoldások, a zöld szempontokat maximálisan figyelembe vevő kivitelezés és főleg a mostani drámaian megnőtt energiaárak miatt a hatékony üzemeltetés.
Kell egy alapos állapotfelmérés
„A pincétől a padlásig mindent átnéztünk, hosszú időt szántunk arra, hogy a maximumot kihozhassuk a Centerpoint 1-es és 2-es tömbjéből, illetve megalkossuk a 3-ast, aminek a munkálatai már meg is kezdődtek” – avatott be a részletekbe Gárdai János regionális operatív igazgató, aki nemrégiben csatlakozott a fejlesztő GTC Csoporthoz. A három tömb összesen 75 ezer négyzetméternyi bérelhető területet kínál majd, ezzel a legnagyobb egybefüggő irodakomplexum lesz az országban.
A fent említett alapos vizsgálat során energiahatékonysági felmérést készítettek, az eredményeket auditálták. Értékelték a meglévő gépek/berendezések állapotát, energiafogyasztását, fejlesztési lehetőségeit és ennek költségeit, illetve alternatívákat kerestek arra, hogy ezeket modernebb és kisebb energiafogyasztású eszközökkel váltsák ki, figyelembe véve azok beszerzési, beépítési és használati idejét, valamint költségeit. Az ezek alapján elvégzett fejlesztéseket jövő tavasszal fejezik be, az igazgató szerint 20 százalékkal nő az egységes épület energetikai hatékonysága, s ez számottevő megtakarítást hoz a bérlőknek is.
A komplexum két működő része az Árpád híd pesti hídfőjéhez közel épült több mint húsz éve. A ráncfelvarrás már nem volt elég a piaci pozíció javításához, ezért kellett teljesen újra gondolni a gépészetet, a belső design-t és a funkcionális tereket. Azon is erősen gondolkodik a vállalat, hogy miként lehet egyszerre többféle irodahasználati módot lehetővé tenni, vagyis hogyan és milyen arányban legyenek hagyományos bérterületek, és a jelenlegi új trendek szerint kialakítottak.
Minden irodaházban kulcsfontosságú, hogy a legnagyobb energiafelhasználó, a fűtési-hűtési rendszer a lehető legkorszerűbb legyen. Ezek a rendszerek jelentős fejlődésen mentek át az elmúlt évtizedekben, de nem minden tulajdonos szánt pénzt arra, hogy időben lecserélje az elavult egységeket vagy az egész rendszert. A GTC viszont úgy döntött, hogy áldoz erre és egész irodaház-portfóliójában megújítja ezeket a rendszereket, így történt ez a Centerpoint-nál is.
Távhő vagy gáz, bármikor
A legnagyobb dobás talán az, hogy a távhő felhasználása is lehetséges, nem csupán a gázé. Olyan műszaki üzemeltetési rendszert építettek ki, amelyben akár naponta változtathatják, hogy gázt vagy távhőt használnak. Ez sokat jelent a teljes energiaköltség leszorítása szempontjából. Ezen kívül külön mérőket szerelnek fel az egyes bérleményeknél, korszerűsítik az épületfelügyeleti rendszert is. A teljes körű energetikai felújításnak köszönhetően szintet lép az épület LEED-minősítése, ennek megszerzése folyamatban van.
Az egész magyar irodapiacra jellemző, hogy a bérlők manapság sokkal jobb pozícióban vannak, mint pár éve. Azt nem lehet mondani, hogy bármit kérhetnek a bérbeadótól, de azt igen, hogy az alap munkakörülmények megteremtésekor ne fogadjanak el kompromisszumos megoldásokat. Ennek megfelelően ma már teljesen általános, hogy LED-lámpákkal történik az épület külső és belső világítása, így is csökkenthető az áramköltség.
Szintén nem mindegy, hogy milyen gyorsan és kényelmesen lehet liftezni, mégiscsak egy sokemeletes épületről beszélünk, ahol hétköznapokon nagy a látogatói forgalom. Az igazgató szerint mindkét területen a legmodernebb követelményeknek megfelelő eszközöket építették be a Centerpoint-nál, a liftekben információs és kommunikációra is alkalmas képernyőt is elhelyeztek.