Javában tart a karácsonyi szezon szerte Európában, és az outlet centerekben is egyre többen keresnek márkás termékeket. A belvárosi áraknál általában 30-40 százalékkal olcsóbban juthatnak hozzá a divatáruhoz, néha még ennél is nagyobb a kedvezmény.
Az üzemeltetők és persze a beruházók sem panaszkodhatnak, idén visszatérőben vannak a vásárlók. Visszatérőben, merthogy a Covid következményeinek a kiheveréséhez kellett két év. 2022-ben és 2023-ban több központot is bezártak a kontinensen, sok tízezer négyzetméterrel csökkent az eladótér. Nem meglepő módon sok üzemeltető nem tudta kigazdálkodni a magas energiaköltségeket, a beruházók pedig azt, hogy az egekbe szöktek a kivitelezési és a projektfinanszírozási költségek.
Elég azonban csak Parndorfig elmenni, hogy lássuk, ha nem is 5-6 évvel ezelőtti nyüzsgés van, de a parkolók hétköznap is eléggé telítettek, hétvégén pedig különösen. Az üzemeltetők vélhetően több kedvezményt adtak a bérlő cégeknek, mint korábban, csakhogy ne zárják be áruházaikat. Például hosszabb díjmentes időszakot adtak vagy hozzájárultak a belső kialakításhoz. Közben az olcsóságra mindig kapható vevők is megjelentek, örülve annak, hogy a járvány utáni inflációt úgymond ellensúlyozhatják azzal, hogy leértékelt, de márkás divatcikkeket vásárolnak.
A német Ecostra piackutató cég szerint már új szelek fújnak ezen a piacon: néhány új központ terveit leporolták és több vezető országban is azt várják az üzemeltetők, hogy 2025-ben még jobb forgalmat érnek el, mint idén. (Összesített adatok még nem állnak rendelkezésre 2024-ről)
Földrészünkön jelenleg 198 ilyen központ működik, 0,5 százalékkal több mint 2023 őszén. A teljes eladótér 3,3 millió négyzetméter, ez 7,6 százalékkal haladja meg a tavaly őszi értéket. Jelentős fejlemény volt az elmúlt 10-12 hónapban, hogy megnyílt a Párizs melletti Douains településen, a Le Havre felé vezető autópálya közelében található Designer Outlet Paris-Giverny.
A német cég elemzői más jellegű példát is felhoztak: a 2010 óta működő bulgáriai Sofia Outlet Center-ből gyakorlatilag eltűntek a nagy márkák és a kis boltok közül is alig maradt talpon néhány, ezért kivették ezt az ingatlant a statisztikából. Viszont megjegyezték: tudomásuk szerint a főváros keleti részén már megkezdődtek az előkészületek a Sofia Outlet Village nevű projekthez, amelyet egy már meglévő, jó számokat produkáló kereskedelmi parkon belül fognak megvalósítani. Egy sokkal profibban felépített piacra lépésről van szó és már jelentős az érdeklődés a világmárkák részéről.
„A bulgáriai eset jól mutatja, hogy nem minden outlet központ van automatikusan sikerre ítélve. Alapos helyszínkiválasztás, modern design, jól eltalált bérlői mix és persze profi bérbeadási csapat kell hozzá. Mindegy, hogy a telített nyugat-európai, vagy az ilyen központokból sokkal kevésbé ellátott kelet-európai országokról van szó” – érvelt Joachim Will, a piackutató cég vezérigazgatója.
A profi üzemeltetést a befektetők is értékelik. Idén történt, hogy a francia Frey Group SA ingatlanfejlesztő és befektető társaság felvásárolta a magyarországi központokat is üzemeltető osztrák Retail Outlet Shopping (ROS) céget. Ezzel fontos szereplők lettek a német, a belga, a portugál, a spanyol, a lengyel, a horvát és a magyar piacon. A franciák már jó ideje fontolgatták, hogy belépnek erre a piacra, előzőleg megvették a Malmö Designer Village nevű épülő svéd központot a brit Rioja Estates-től. A 18 ezer négyzetméteres központot várhatóan 2026-ban adják át, már elkelt a bérterület mintegy 40 százaléka.
A legnagyobb értékű dobás egy másik tranzakció volt: Bernard Arnauld francia milliárdos, a luxus divatcikkel kereskedő LVMH vállalatbirodalom feje, egy a nyár közepén – az amerikai L Catterton befektetési alapon keresztül – 1,7 milliárd euróért beszállt a Value Retail Centres (VRC) nevű outletüzemeltető-óriásba. A brit Hammersons plc részesedését szerezte meg és nagy beruházásokról beszélt, amikor hivatalossá vált az adásvétel. A britek eleinte nem nagyon akartak megválni a portfóliójuk koronaékszerének is tekintett VRC-től, de vannak olyan klasszikus bevásárlóközpontjaik, amiknek a refinanszírozásához szükség volt friss tőkére.
Más piacelemzők felfigyeltek arra is, hogy egyes kevésbé sikeres üzemeltetők igyekeznek úgynevezett hibrid modellt bevezetni a kereskedelmi parkokban. Egy adott, nagy parkon belül a rosszabb paraméterekkel bíró bérterületeken outlet üzleteket alakítanak ki, de nem úgy, hogy felírják az outlet szót a bejárat fölé, hanem tényleg nagy márkák kifutó darabjait árusítják nagy kedvezménnyel. Nincs szükség építkezésre, kisebb tőkével lehet újjá varázsolni a meglévő helyiségeket és ennek örül a nagy ingatlan tulajdonosa is, mert növekszik a kihasznált terület. Így jártak el például a lengyelországi Factory Krakow/Futura Park, a francia Bordeau Village vagy a szardíniai La Corte del Sole/Sardinia Outlet esetében.