Az új metróvonal hatását egyelőre nehéz vegytisztán kimutatni, az év eleji országos piacon tapasztalható fellendülés miatt, véli az Otthon Centrum. Az év első két hónapjában mind az érdeklődők, mind az adásvételek száma meghaladta az egy évvel korábbi értékeket. A vidéken, és a fővárosban a metró által érintett és nem érintett területeken egyaránt tapasztalható fellendülés megnehezíti a metró hatásának izolációját.
Nehézséget jelent az is ennek megállapításában, hogy a beruházás több éve tart, az alagútépítés 2006-ban indult meg, az átadás pedig többször csúszott. A metró, illetve hatása így már évekkel ezelőtt beépült a várakozásokba, a piac „beárazta” a beruházást.
A hatás megítélésében azt is figyelembe kell venni, hogy az alapkőletétel évében, 2006-ban, a lakáspiac devizahitelek hajtotta másodvirágzását élte, míg az átadás a válság okozta mélypontra esik, így a hatás nem feltétlenül reálérték emelkedésben, inkább visszafogottabb árcsökkenésben mutatkozhat meg.
A puding próbája...
A metró hatásának megítélése egyben túl korai is, hiszen az utasforgalom alakulása, a közlekedési szokások megváltozása még nem látható, ami tovább formálhatja a metróvonal és az állomások környezetét, így az ottani lakáspiacot is. Nem is beszélve a metróhoz kapcsolódó, a tervek szerint később megvalósuló, beruházásokról, mint például az Etele téri új városközpont.
A metróberuházás, akár a közlekedési kapcsolatok fejlesztésén, akár a felszíni fejlesztéseken keresztül pozitív hatással volt a keresletre, illetve az árakra is. Ez utóbbiak esetében azonban inkább az a jellemző, hogy a távolabbi környékekhez képest visszafogottabban csökkentek az árak, de áremelkedést még nem tapasztalhattunk.
A tereket is felújították
Az ingatlanok esetében az egyik legfontosabb szempont – akár az ármeghatározó tényezők, akár a vevői preferenciák közül – az elhelyezkedés. Az elhelyezkedés magába foglalja többek között a terület rendezettségét, közlekedési kapcsolatait is – mondta Kühne Kata, az Otthon Centrum ügyvezető igazgatója. A metróberuházás a nyomvonal környékén mindkét szempontra hatással van. Némileg meglepő módon azt tapasztaltuk, hogy a metróhoz kapcsolódó térfelújítások, tereprendezések egyelőre pozitívabb hatással vannak az egyes területek ingatlanpiacára, mint a fejlődő közlekedési kapcsolatok.
A Rákóczi tér teljes felújítása például sokat javított a terület megítélésén, ami a lakáspiaci keresletben és az árakban is megmutatkozik. A tér megközelíthetősége a 4-6-os villamos, illetve a Blaha Lujza tér közelsége miatt eddig is kiváló volt, így itt egyértelmű, hogy a tereprendezés hatása erősebb.
Idesorolható a Kálvin tér is, de részben a II. János Pál Pápa tér is, amelynél a közlekedési kapcsolat hatása már valamivel erősebb. A budai oldalon a Móricz Zsigmond körtér illik ebbe a sorba, amely eddig is Dél-Buda közlekedési csomópontja volt, a metró beruházással együtt pedig a tér is jelentősen megújul. A metró hatása itt azonban nehezen azonosítható, hiszen a pár éve megnyílt új bevásárlóközpont is pozitív hatással volt a könyék ingatlanpiacára.
Átlagos m² és azok változásai Budapesten az új metróvonal megállóinak közvetlen közelében 2008-2013
Buda |
Kelenföldi Pályaudvar |
Bikás park |
Újbuda-központ |
Móricz Zsigmond körtér |
Gellért tér |
Átlagos négyzetméter ár |
210 000 Ft |
200 000 Ft |
265 000 Ft |
260 000 Ft |
260 000 Ft |
Eltérés a kerületi árcsökkenéshez képest |
- |
- |
= |
- |
= |
Pest |
Fővám tér |
Kálvin tér |
Rákóczi tér |
II. János Pál Pápa tér |
Keleti Pályaudvar |
Átlagos négyzetméter ár |
345 000 Ft |
240 000 Ft |
205 000 Ft |
165 000 Ft |
180 000 Ft |
Eltérés a kerületi árcsökkenéshez képest |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
A több pozitív hatás együttállására a pesti oldalon a Kálvin tér, illetve a környéke a jó példa. Az új metróvonal előtt is kiváló közlekedési kapcsolatokkal rendelkezett a tér, és a közeli Budapest Szíve projekt szintén növelte a terület népszerűségét, már a metró átadását megelőzően.
Már beárazták, de...
Az eladók már évekkel a metró átadása előtt előszeretettel hangsúlyozták, hogy a nyomvonalhoz közel esik az adott ingatlan. Így a metró árfelhajtó, pontosabban árcsökkenést visszafogó, hatása a várakozásokon keresztül már korábban beárazódott. A vevői oldalon viszont egyelőre nem látható, hogy az új metróvonal átrendezte volna a preferenciarendszert.
Ez valószínűleg később lesz érezhető, ahogy a közlekedés is megindul a metróvonalon, és az érintett területek szorosabban kapcsolódnak a városi közlekedési hálózat fő ütőereihez – teszi hozzá Déry Attila, az Otthon Centrum vezető elemzője. A felszíni közterület felújítások persze növelik egy-egy terület keresettségét a vevői oldalon is, de ez független a metró jelentette közlekedési kapcsolatoktól.
Vidéki példa
Debrecenben szintén a közelmúltban indult el a 2-es villamos, amely kapcsán nagyon hasonló tapasztalatok alakultak ki az ingatlanpiacon. Az új vonal beindítása egyértelműen pozitív változásokat hozott a környék ingatlanpiacára – mondja Horváth Attila, az Otthon Centrum debreceni franchise partnere. A hatás nehezen számszerűsíthető, hiszen a vonal egy már eddig is népszerű területen fut, illetve a várakozásokon keresztül az új villamos vonal hatása már korábban megjelent a piacon.
Egyértelmű árfelhajtó hatásról Debrecenben sem beszélhetünk, az új budapesti metróhoz hasonlóan itt is az árcsökkenést tompította a fejlesztés. A párhuzam olyan szempontból is folytatható, hogy a közlekedési szokások megváltozásával, a buszok visszaszorulásával a város lakáspiacán a jövőben is fog változásokat hozni az új vonal.