Mint múlt héten megírtuk, valószínűleg bezár a budapesti Vidámpark, mert a cég veszteségeit a főváros nem hajlandó tovább finanszírozni. A területet az Állatkert veszi át január 1-től, mely uniós pályázatok és a főváros támogatásával jelentős fejlesztéseket tudott végrehajtani, ez pedig meglátszik a bevételein is.
Új városközpont helyett vidámparkot építenének
Az ingatlanfejlesztéssel foglalkozó Wing Zrt. azonnal lecsapna a piaci résre, máris új vidámparkot álmodik a Duna-partra. Az egyetlen, még beépítetlen fővárosi partszakasz a IX. kerület déli részén található, a Lágymányosi-hídtól délre, szemben a Csepel-szigettel. A Wing a területet 2006-ban az államtól vette meg és korábban 100 milliárdos új városrészt tervezett ide felhúzni: irodaházakkal, lakóparkkal, szórakozóhelyekkel. Az elképzelés lényege az volt, hogy a Dunát "visszaadják" a fővárosiaknak - ezt az elmúlt években politikusoktól és ingatlancégektől hallottuk már eleget.
Itt építené fel az új Vidámparkot a Wing Zrt. (Térkép: Google) |
Már felvették a kapcsolatot
Az eredeti ütemterv szerint jövőre kellett volna megtörténnie az első átadásoknak, a Wing az irodaházak felhúzásával kezdte volna a beruházást. Azóta azonban nem sok minden történt a területen. A Vidámpark bezárása azonban azonnal megmozgatta a Wing Zrt. vezetőségét, ismét előálltak egy megaprojekt tervével.
"A cél egy olyan szabadidős és rekreációs témapark létrehozása, ami a Budapestiek, a vidékiek és a külföldiek számára is vonzó desztináció" - írja a cég közleménye. A szórakoztató attrakciók mellett vendéglátó egységek, szálloda és konferencia létesítmények, nemzetközi hajókikötő létrehozására nyílna lehetőség, és egy gazdaságos, egész évben működő korszerű parkról lenne szó, ami gazdagítja Budapest szabadidős és turisztikai kínálatát. A Wing Zrt. már felvette a kapcsolatot a főváros vezetésével és jelenleg is dolgozik a finanszírozási lehetőségek és a támogatás megszervezésén. Az átfutási idő a nyitásig, várhatóan 2-3 év.
Nem kérdés, hogy a terület adottságai kiválóak, a dunai kikötő eddig is szerepelt a tervekben, valószínűleg egy új HÉV-megállót is átadnának, ha megindulna a terület fejlesztése. A legnagyobb gond a finanszírozás, már 2010-ben is sokan megmosolyogták azt az elképzelést, hogy a Duna Passage fejlesztéseit 70%-ból banki hitel formájában finanszírozzák. A válság előtt a 30%-os önerő, 70% hitel arány egy nagy ingatlanberuházás mögött még átlagos volt, de már 3-4 évvel ezelőtt is ennél jóval óvatosabbak voltak a bankok. Nem beszélve a szabályozói környezet állandó változásából eredő bizonytalanságokról (az ingatlanberuházásoktól ráadásul a CET-hez hasonló esetek is elvehetik a bankok kedvét).
A főváros spórolna
Kérdés az is, miként vállalna részt a beruházásban a spórolni igyekvő Fővárosi Önkormányzat. A városházán azzal számolnak, hogy a régi park bezárása 490 millió forintot emészthet fel, míg az értékesíthető tételekből nagyjából 150-200 millió forint folyhat be. Az ugyanakkor az új park mellett szólhat, hogy elkerül a közvetlen versenytárs, az Állatkert mellől. Igény eddig is volt a szabadidős parkra, de a fejlesztések elmaradásával a Vidámpark már kevésbe volt vonzó a budapestieknek - ráadásul akik a Városligetbe mentek, inkább a folyamatosan újdonságokkal előrukkoló állat- és növénykertet választottak. A Vidámparknak éves szinten harmadannyi látogatója sem volt, mint az Állatkertnek.
A Wing Zrt. legutóbb befejezett hazai nagy projektje az MTV új székháza és gyártóbázisa volt, amelyet rangos díjjal illetek nem rég.