A Google május 20-án jelentette be, hogy megkezdték a Panda nevű algoritmus 4.0-s verziójának bevezetését. A Panda célja, hogy a Google találati listáján azok az oldalak kerüljenek előrébb, amelyek hasznosabb tartalmat kínálnak a felhasználóknak, és hátrébb sorolják azokat, amelyek "gyenge minőségűnek" minősülnek. A 2011. februári bevezetésekor a találati eredmények 12 százalékát befolyásolta, azóta többször frissítették már a Pandát. A Google hivatalos blogján tippeket is adnak a weboldalkészítőknek, hogyan állíthatnak elő (a találati rangsor szempontjából) jobb minőségű oldalakat.
Ki nyert és ki vesztett?
Az ite.hu keresőoptimalizálással foglalkozó szakportál nemzetközi statisztikákat közöl, az összegzésszerint az elmúlt napok tapasztalatai alapján a legnagyobb vesztesnek az eBay tűnik, amely a hatodik helyről a 25. helyre csúszott a leggyakrabban megjelenő weboldalak listáján. A portál által idézett adatok szerint az ask.com 50%-os csökkenést, a yellowpages 20%-os visszaesést, a Columbia Egyetem szintén 20%-os csökkenést könyvelhetett el a frissítés óta. A Bloomberg pedig arról írt: a RetailMeNot cég részvényeinek árfolyama egy nap alatt 19 százalékot esett, miután a kuponoldal a megújított találati listán nagyot esett vissza.
Az ite.hu a változtatás eddigi nyertesei közül a wordpress.com-ot és a Buzzfeedet emeli ki. Arra azonban még mindenhol felhívják a figyelmet: nem telt el elég idő az algoritmus élesítése óta ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket vonjunk le a nyertesekről és vesztesekről.
Mi még csak az előszelét érezzük?
A hazai tapasztalatok vegyesek, az ite.hu összegzése szerint jelentős forgalomváltozás egyelőre nem következett be. Elképzelhetőnek tartják, hogy a Panda a magyar nyelvterületen lényegesen kisebb hatással járt, mint az angol területenm, és az sem zárható ki, hogy az algoritmus futása még folyamatban van.