4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyes hírek szerint Brüsszel előzetes aggályai miatt (is) volt szükség arra, hogy külön törvényben rendezzék a Quaestor-kötvényesek kártalanítását. Ha ugyanis a jegybank jogi érvei megállnának, a Beva alapvető kártalanítási kötelezettsége miatt kellene, hogy megtérítse a károkat - persze, alacsonyabb összegben.

Egyes hírek szerint azért kellett külön alapot létrehozni a Quaestor károsultak kárrendezésére, mert Brüsszelből jelzések érkeztek arról, hogy nem néznék jó szemmel, ha a Befektetővédelmi Alap (Beva) „rendes” eljárásrendben kártalanítaná azokat a befektetőket, akikre alapesetben nem vonatkozik védelem.

Ezt a gyanút erősíti az a tény, hogy a kormányzat annak ellenére külön kártalanítási eljárást eszelt ki, hogy a Magyar Nemzeti Bank biztos volt a jogi helyzet azon értelmezésében, hogy a Quaestor kötvényesek jó része a brókercégéhez befizetett pénzükért valójában nem kaptak semmit, márpedig az ágazati jogszabályok egyértelműen előírják, hogy az ügyfelek pénzét és értékpapírjait a befektetési szolgáltatók csak az ügyfél rendelkezése szerinti célra használhatják fel. Így viszont – szól a jegybanki érv - a Tőkepiaci törvény értelmében fennáll a Beva kártalanítási kötelezettsége, hiszen a befektetőt megillető pénzt vagy értékpapírt az intézmény nem tudja kiadni. (Ezzel kapcsolatban az MNB érvelése a Beva igazgatóságán is átment – 4 igen, 1 tartózkodás és 2 ellenszavazat mellett.) Ha a jegybanki érvelés ésszerű, miért volt szükség arra, hogy külön törvény (a 2015. évi XXXIX. törvény) rendelkezzen az ezek szerint „rendes” módon is lebonyolítható kártalanításról? – teszik fel a kérdést a hátteret boncolgató szakértők.

Miért kellett akkor a törvény?

E tekintetben kézenfekvő válasz, hogy azért egyesek aggódtak: a kérdésben kialakuló uniós szintre is eljutó jogvitában meglehet, hogy alulmaradnak a jegybanki érvek. Egy külön törvénnyel ugyanakkor már nehezebb mit kezdenie Brüsszelnek és a bíróságoknak is. Ráadásul a piaci szereplők sem tiltakozhatnak ellene. Másrészt pedig – és ez sem gyenge érv – ugyancsak az uniós elvekkel szembemenve így nyílik lehetőség azonnali, magasabb kártérítési limitek kifizetésére a „károsultaknak”. (Az is unikális lesz, hogy a kockázatos befektetések nyomán önrész nélküli lesz a jövőben a befektetői szektor kártalanítása - ezzel kapcsolatban is lehetnek ellenvetései Brüsszelnek.)

Betétgyűjtés? Hitelezés? Hol az engedély?

Szakértők szerint maga a kártalanítási törvény indoklása is elég ellentmondásosra sikeredett. Ebben ugyanis az áll, hogy a Quaestor kötvények kibocsátása és forgalomba hozatala „több szempontból is hasonlít a betétgyűjtésre. Az ügyfelek pénzt helyeztek el a vállalatcsoport tagjainál, amelyekért értékpapírt kaptak. Ezeknek az értékpapíroknak egy jelentős részéről utóbb kiderült, hogy fiktív, vagyis tényleges értékpapír kibocsátásra nem is került sor. Ettől függetlenül azonban a kötvényeket forgalmazó társaság, valamint a készpénzt adó ügyfél között polgári jogi jogviszony jött létre. Ez részben a kölcsönszerződés, részben pedig a betétszerződés jellegzetességeit mutatja, hiszen az ügyfél kamat ellenében adta a pénzt a vállalatcsoport érintett tagjának.”

A probléma a fenti, a kártalanítás szükségességét megalapozó érveléssel az, hogy betétgyűjtésre, kölcsönnyújtásra üzletszerűen csak erre feljogosított, garanciális szabályok szerint működő szervezet, hitelintézet lehet jogosult. Aki nem rendelkezik ilyen engedéllyel, az nem folytathat ilyen tevékenységet, mégha tevékenysége „hasonló” is ehhez. Ha viszont engedély nélküli tevékenységet végez, akkor nem vonatkozik rá a rendes, engedélyezett piaci szereplők renoméját védő betét- és befektetésvédelmi klauzula, azaz a Beva vagy – hitelintézet esetén – az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) védelme - az indoklás egyfajta olvasata alapján.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 24400 24100 24490 +0,54% 0 0 5 627 968 010 HUF 2025-04-17 17:09:59
MOL 2856 2854 2894 -0,49% 0 0 725 555 982 HUF 2025-04-17 17:05:09
MTELEKOM 1620 1606 1628 +0,87% 0 0 382 092 388 HUF 2025-04-17 17:06:13
RICHTER 10280 10280 10480 -0,96% 0 0 720 296 160 HUF 2025-04-17 17:11:53
OPUS 530 527 540 +0,38% 0 0 89 390 360 HUF 2025-04-17 17:08:09
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Állampapír / Kötvény Bejelentették: új állampapír jön
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 15:46
Egy sor új állampapír-sorozatot dob piacra az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
Állampapír / Kötvény Meg se kottyant a vámháború a magyar államkötvényeknek 
Privátbankár.hu | 2025. április 3. 13:51
Elvitték a papírokat. 
Állampapír / Kötvény Az egész évre tervezett bruttó kibocsátás 38 százaléka három hónap alatt teljesült
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 20:09
Az ÁKK kismértékben átalakította a 2025-re tervezett kibocsátás szerkezetét, a korábbinál nagyobb összegre számít az intézményi piacról, kevesebbre a lakosságtól.
Állampapír / Kötvény Fontos, az állampapírokat érintő döntést hozott a kormány
Privátbankár.hu | 2025. március 27. 15:28
Az állampapírok vásárlását ösztönöznék vele.
Állampapír / Kötvény Szinte szerelmesek a magyarok a lakossági állampapírba
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 08:50
Pedig nagyot esett a hozam.
Állampapír / Kötvény Mi ez a sok új állampapír hétszázalékos hozammal?
Eidenpenz József | 2025. március 25. 05:49
Ritkán látott jelenség figyelhető meg most, az intézményi befektetőknek kibocsátott állampapírok hozama a szabadpiacon meghaladja egyes lakossági kötvényekét. Ez azonban nem jelenti azt, hogy rohanni kell ezeket megvenni, mert a magasabb hozamhoz magasabb kockázat is tartozik. Lehet, hogy mindig azt érdemes venni, aminek a feltételeit az állam épp rontani fogja?
Állampapír / Kötvény Valakik megint milliárdokat adtak az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 13:23
Hozamemelkedés mellett értékesített 3, 5 és 10 éves lejáratú államkötvényeket csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
Állampapír / Kötvény Nem akármilyen hét kezdődik: hatalmas pénz mozdulhat meg a lakossági megtakarításoknál
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 08:49
540 milliárd forintos összegű kamatfizetés és lejáró állampapírok mellé még bő 300 milliárd forint értékű állampapír-visszaváltás is jöhet egyetlen hét alatt.
Állampapír / Kötvény Mégis érdemes megtartani az állampapírokat?
Privátbankár.hu | 2025. március 17. 17:02
A két számjegyű infláció ugyan egyre mérséklődött, amely miatt a pénzromlást lekövető állampapírok kamata is nagyot esett, a most a világban és nálunk meglévő nagyfokú bizonytalanság miatt továbbra is jó választásnak tűnik – vélte lapunk főszerkesztője, Csabai Károly a Trend FM hétfő délelőtti műsorában.
Állampapír / Kötvény Verheti a falba a fejét, aki kiszállt az állampapírból?
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 08:01
Az újra 5 százalék fölé emelkedett infláció miatt mégis érdemes lehet megtartani a pénzromlásnál mindig magasabb kamatot fizető Prémium Magyar Állampapírt. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG