Aki abban reménykedett, hogy a botok távoznak a közösségi médiából, az nagyot fog csalódni a Facebook legújabb tervének hallatán – derült ki Futurism hírportálon megjelent összefoglalóból. A Meta bejelentette, hogy a Facebookot a mesterséges intelligenciával (MI) előállított karakterekkel akarja meghinteni annak érdekében, hogy még jobban a platformhoz szoktassa az embereket.
Ez része az MI egyre kiterjedtebb használatának a vállalat tevékenységében. A mesterséges személyeket a Meta felhasználói fogják létrehozni az Meta AI Studiójában. Az elképzelés az, hogy a Facebook felhasználói majdnem úgy léphetnek kapcsolatba ezekkel, mintha valóságos emberekkel érintkeznének. „Arra számítunk, hogy ezek az MI-k idővel valójában úgy fognak létezni a Meta platformjain, ahogy a hagyományos fióktulajdonosok” – derült ki Connor Hayes, a vállalat generatív MI-termékekért felelős elnökhelyettese szavaiból. Lesz életrajzuk és profilképük. Képesek lesznek létrehozni és megosztani a mesterséges intelligencia teremtette tartalmakat.
Rajzanak a fiktív személyek, mint a drónok az égen
Az MI-s karakterek nem újdonságok. A Meta régóta invesztál a mesterséges intelligencia legkülönfélébb felhasználásaiba. Ennek részeként indították útjára az AI Studiót 2024 nyarán. Ez gyorsan a virtuális barátnők és barátok kreálásának melegágya lett. Ez a szolgáltatás több százezer MI-karakter létrejöttéhez vezetett – árulta el Hayes.
A Meta szerint ez csak a kezdet. Az AI Studiót az USA-n kívül egyre több országban fogják elérhetővé tenni. A Meta prioritása az, hogy a következő két évben az emberek és a mesterséges intelligencia kapcsolatai megszokottá váljanak. A fiktív karakterek teremtése mellett az AI Studio lehetővé teszi a Facebook és az Instagram inluencereinek, hogy létrehozzák saját MI-változatukat. A követőik azután ezekkel társaloghatnak helyettük. És itt rögtön szembetűnőek mindennek a kockázatai. Az MI-utánzatok alááshatják az eredeti személyek hitelességét és végső soron az egész influencer szakma alapjait.
Az álvalóság-buborékok kialakulását segítheti az MI
Kreátoraikkal szemben ezeknek a fiktív árnyékoknak nincs személyiségük, nincsenek valós tapasztalataik, érzéseik és nem kérhető számon rajtuk az, amit megbízhatóságnak, felelősségvállalásnak nevezünk – mondta Becky Owen, a Billion Dollar Boy tehetséggondozó intézet marketingfőnöke. Korábban a Meta kreatív innovációs részlegének vezetője volt. A Futurism szakírói csatlakoznak ehhez a megjegyzéshez. Korábban súlyos gondokat tapasztaltak a Character.AI platformon kutakodva a mesterséges társalgók, chatbotok viselt dolgai körül. Ezek gyakran átlépték a beléjük táplált korlátokat, sokszor találták meg groteszk helytelen tartalmakkal a tapasztalatlan tinédzsereket. Emellett óriási a kockázata a hamis információk terjedésnek. A Facebookon is özönvízszerűen terjedő fake news megmutatta, milyen nehéz féken tartani a bütykölés útján létrehozott álvalóság-buborékok kialakulását. Ennek veszélyét – például az emberek közéleti tájékozódásával kapcsolatban – nem lehet eléggé hangsúlyozni.