Az értünk hozott szabályokkal már a foglaláskor is találkozhatunk, mert a legtöbb szállásadó a visszaigazolásban jelzi, milyen előírásokat szükséges majd betartanunk az ottlétünk alatt. Ezek olykor macerának tűnhetnek, de épp úgy saját érdekünk, mint a velünk egy helyen tartózkodóké.
Bár több turisztikai szakembert is megkerestünk, sajnos senki sem tud olyanról, hogy bármely szállodában működne fertőtlenítő kapu – amiket pedig színházakban, cégeknél alkalmaznak már.
Jelszó: fertőtlenítés
Azonban fertőtlenítőszerek rengeteg ponton ki vannak helyezve, és ezek minél gyakoribb használatát ajánlják. A bejelentkezést igyekeznek mindenhol elektronikus úton intézni, ahol ez nem lehetséges, ott minden használat után megtisztítják a tollakat.
A szobákban a járvány előtt csak a gyakran használt dolgokat kellett fertőtleníteni - távirányítók, kapcsolók, kilincsek, szekrények, szaniterek -, most azonban minden egyes felületet. Ajánlott a hosszú szellőztetés, de az is, hogy lehetőség szerint csak 12 óra elteltével adják ki újra a felszabadult szobát.
Nem elvárás, de ajánlás a szobák olyan kiosztása, hogy lehetőség szerint egymás melletti, illetve egymással szembeni szobákat ne adjanak ki – így megelőzve azt, hogy az általában amúgy is szűk folyosókon összetorlódjanak a vendégek.
Közösségi terek
Az természetes, hogy a maszkhasználat minden alkalmazott számára kötelező, a vendégek felé pedig akkor elvárás, ha közösségi tereket használnak: lobbi, edzőterem, spa, stb.
Az étkeztetést a legtöbb helyen csúsztatva oldják meg, vagyis a vendégeknek jelezniük kell, mely idősávban kívánnak reggelizni, ebédelni, vacsorázni - és elvileg csak ebben az intervallumban fogadja őket az étterem.
Azt is meg kell fontolnunk, mikor szeretnénk szaunázni, gőzbe menni, úszni, mert a wellness-részlegekben létszámstop van, ami nem is meglepő, hiszen a vírus imádja a párás levegőt, és remekül tudna átvándorolni egyik emberből a másikba, ha éppen nyolcan-tízen ülnének egy szaunaszeánszon.
A liftek esetében: egyszerre csak egy család utazhat, és a következő előtt fertőtleníteni kell. Ezt pillanatnyilag nem látjuk át, hogy lehet megoldani, ha egy család kiszáll az ötödiken és a hívógombbal fél perc múlva a hetediken lehet a felvonó. Valójában erre senki sem tudott adekvát választ adni…
Felmerült annak lehetősége, hogy egy alkalmazott folyamatosan a felvonóban tartózkodik és a fertőtlenítés idejére megállítja a liftet, de eddig erre az általunk megkérdezett helyeken nem volt precedens.
Duplaannyi munka - feleannyi ember
A szállodák nincsenek könnyű helyzetben, hiszen a megnövekedett feladathoz nagy számú személyzet szükséges. Csak a közösségi terek folyamatos tisztán tartására kell egy külön ember, és a fent említett feladatok ellátása is minden egyes alkalmazottra szinte dupla annyi munkát ró. Viszont a szálláshelyek éppen a határzár és a vírustól való félelem okán sosem volt kihasználatlansággal működnek, ezért sok munkatársat el kellett bocsájtaniuk. A szakemberek elmondták, sokszor a menedzsment teljesít olyan posztokon, ahol a járvány előtt, nagy gyakorlattal bíró dolgozók álltak helyt.
De akárhogy is, egy biztos, a teljes turizmus szakma azon van, hogy maximálisan ügyelve a vendégek egészségére, minél vonzóbbá tegyék a belföldi utazásokat. Még van idő foglalni most hétvégére is!