5p

Itt az ideje a tavaszi fogyókúrának – legalábbis így vélik a légitársaságok. Nem most pattant ki a légiközlekedés vezetőinek fejéből az ötlet, hogy nemcsak a bőrönd súlya fontos – méghozzá dekára – de az utasé is.

Nagy felháborodás követte tíz évvel ezelőtt az első hasonló kezdeményezést, még akkor is, ha a mérés névtelen és – legalábbis egyelőre – nem kötelező. Sokan attól tartottak, hogy többe kerül majd a jegye annak, aki 130 kiló, mint annak, aki ennek a fele. Ez egyben kínos megkülönböztetést is okozna, egyfajta büntetést mérnének arra, aki nem sovány. Erről nincs szó, viszont tény, hogy az energia egyre drágább, a súlyosabb géptest célba juttatásához több kerozinra van szükség, miközben az utasok meg egyre ducibbak: az USA-ban például a lakosság negyede elhízott.

Nem mindegy, mekkora súlyt kell felemelnie a repülőgépnek. Fotó: Depositphtoos
Nem mindegy, mekkora súlyt kell felemelnie a repülőgépnek. Fotó: Depositphtoos

A Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap szerint más kontinensen is tapasztalható hasonló kezdeményezés. A Finnair a legújabb légitársaság, amely a három tavaszi hónapban felkéri az utasokat, hogy mérjék le magukat a beszállás előtt, hogy a cég szakemberei adatokat gyűjthessenek a repülőgépek terheléséről. (Ez persze felszerelést, személyzetet és időt is igényel.) A teszt nem kötelező. Akik hajlandók rá, segítenek a Finnairnek, ismét – ez a jelszó. A légitársaság ugyanis 2017-ben és 2018-ban már végzett hasonló felmérést.

A mérés névtelen, ám fontos a biztonság miatt

A kilókban számított adatokat a járatok biztonságos lebonyolításához szükséges átlagos számításokhoz használjuk. Az összegyűjtött adatok semmilyen módon nem kapcsolódnak az ügyfél személyes adataihoz – nyugtatta meg az utasokat Satu Munnukka, a Finnair földi folyamatokért felelős vezetője.
 Majd hozzátette: a korábbi, öt évvel ezelőtti mérések során jelentős számú önkéntes vett részt az akcióban, és reméljük, ezúttal is elegendő mintát kapunk – persze a névtelenséget most is megőrizve -  az üzleti és szabadidős utasoktól egyaránt. A cél, hogy a lehető legpontosabb információt kaphassuk meg arról, mennyire van leterhelve a gép.

Az utasok súlya nem kapcsolódik a jegyükhöz, és csak az ügyfélszolgálati munkatárs láthatja a kilók számát. Bár a neveket nem kérik, az önkénteseknek meg kell adniuk életkorukat, nemüket és fedélzeti osztályukat.

A légitársaság szerint a tanulmány elkészülte után az adatokat elküldik a Finn Közlekedési és Kommunikációs Ügynökségnek, amely felméri a gépek leterheltségét, és következtetéseket von le belőle az energiaigény és a távolság, valamint a jövedelmezőség szempontjaihoz.

Belföldön is mérlegre állították az utasokat

Tavaly az Air New Zealand és a Korean Air is hasonlóképpen felkérte az utasokat, hogy álljanak a mérlegre, biztonsági szempontok miatt. Az Air New Zealand képviselője akkor azt mondta a Travel + Leisure-nek , hogy a kutatás részeként több mint 10 ezer ügyfelet várnak hogy igent mondanak a kérésre, ami szerinte a repülőgép biztonságos és hatékony üzemeltetéséhez elengedhetetlen. A súlymérést most csak nemzetközi járatokra való felszállás előtt végezték el, amely egy hasonló, 2021-ben végzett projekt folytatása. Akkor az Air New Zealand belföldi járatainak utasait mérlegelte.

Mindent lemérünk, ami a repülőgépre kerül – a rakománytól a fedélzeti étkezésig, a raktérben lévő poggyászig” – mondta Alastair James, az Air New Zealand terhelésszabályozás fejlesztésének szakértője. - Az ügyfelek, a személyzet és a kézipoggyászok esetében átlagos súlyokkal számolunk, amelyekhez ebből a felmérésből kapjuk meg az adatokat.
A felmérés itt is önkéntes és névtelen volt.

Tudjuk, hogy a mérlegre lépés ijesztő lehet” – jegyezte meg akkor James, de rögtön hozzátette: Senki sem kötheti össze az utas nevét a súlyával. A mérlegelés minden alkalommal hozzásegít minket ahhoz, hogy biztonságosan és hatékonyan repülhessünk.

Minél könnyebb a gép, annál nagyobb a profit

A repülőgép súlya és egyensúlya egyaránt fontos. Minél könnyebb egy gép, annál kevesebb munkát kell végeznie a hajtóműveknek, így kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és messzebbre tud repülni – állítják a szakemberek. A távolság és az energiaigény kiszámítása különösen fontos az Air New Zealand számára, amely tavaly elindította a világ egyik leghosszabb távú járatát New Yorkból Aucklandbe, és amely egyébként is naponta számos alkalommal repül az amerikai kontinensre.

Mindeközben próbálnak kedvezni az utasoknak: az Aucklandből New Yorkba és Chicagóba tartó járatokon innovatív és szuperkényelmes ágyakat vezettek be. Ezen kívül az Economy osztályon az utasok Economy Skycouchot foglalhatnak , amely egy üléssort rögtönzött ággyá alakít. Az év elején bevezette az új kabinokat, amelyek 39 százalékkal tágasabb lábteret kínálnak az utasoknak.

A Korean Air már tavaly hasonló gyakorlatot vezetett be. Augusztusban és szeptemberben biztonsági teszt keretében lemérték az utasokat és poggyászukat, belföldi és nemzetközi járatokon egyaránt. Az utasok leiratkozhatnak a tesztről, ha előtte értesítik a légitársaság alkalmazottját.

Nem kell többet fizetni senkinek a jegyért

Az utasokat megkérjük, hogy minden beszállókapunál lépjenek mérlegre, a magukkal vitt tárgyaikkal együtt" - mondta a Korean Air egyik illetékese az egyik helyi lapnak.- Ez nem jelenti azt, hogy a túlsúlyos utasoknak többet kell fizetniük.

Az átlagos tömeg és az egyensúly nagyon fontos lehet egy repülőgép esetében. Minél könnyebb a légiközlekedési eszköz, annál kevesebb munkát kell végezniük a hajtóműveknek, ezért kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, és a gép messzebbre tud repülni” – állítja a Nemzeti Légi- és Űrmúzeum illetése.  - A súly és annak elosztása már a repülőgép tervezésénél is szerepet játszik, végső soron ez is befolyásolja a légitársaság nyereségét - tette hozzá a szakember.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Közérdekű Megtartja posztját a Magyar Péter színpadán fellépett szigetszentmiklósi városvezető?
Privátbankár.hu | 2024. április 22. 08:02
Kenyértörésre került sor az ellenzéki színekben polgármesterré választott Nagy János, illetve az alpolgármesterét adó DK között. Júniusban utóbbi az MSZP-vel, az LMP-vel és a Párbeszéddel karöltve jelöltet állít ellene. Egy civil jelölt pedig a várost elcsúfító félkész stadion ügyének megoldásának ígéretével kíván sikert elérni.
Közérdekű Kiberbiztonsági roadshow indul
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 13:51
A vállalati kiberbiztonság erősítése érdekében a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) 2024 áprilisában ismét egy többállomásos országos rendezvénysorozatot indít.
Közérdekű Még hogy alacsony az infláció! Újabb cáfolat érkezett
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 09:09
A K&H felmérése szerint bár az infláció visszahúzódott, a középkorúak jövedelme nem emelkedett jelentősebben, így érdemben nem változott az anyagi helyzetüket jónak vagy gyengének látók aránya.
Közérdekű Megkezdődött a taposás az olimpia miatt
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 10:57
Egymásra licitálnak a sportszergyártók azért, hogy a lehető legtöbbet kihozzák a párizsi olimpia reklámozási lehetőségeiből, van olyan vállalat, amely hirdetési szőnyegbombázást tervez.
Közérdekű A csalók egyből rárepültek a csodagyógyszerre
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 10:13
A hamisítók máris rámentek az elmúlt években megjelent súlycsökkenő készítmények fake változatainak értékesítésére és nem ez az egyetlen aggasztó hír a készítményekkel kapcsolatban.
Közérdekű Szijjártó Péter: 24 magyar jelentkezett az izraeli nagykövetségen
Privátbankár.hu | 2024. április 14. 11:44
Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági miniszter friss információkkal jelentkezett az iráni támadás után. 
Közérdekű Kit vesz maga mellé Magyar Péter: Chikán Attilát, Járai Zsigmondot, Jaksity Györgyöt, esetleg Pottyondi Edinát? - A hét videója
Juhász Gábor-Mester Nándor-Bózsó Péter | 2024. április 12. 18:53
Vajon kiket választ majd Magyar Péter, hogy húzónévként mellette álljanak, mondjuk egy óriásplakáton? Honnan jöhetnek, és ki lesz közöttük a legismertebb nő? Mely társadalmi rétegeket célszerű megszólítania? Mit tervez vidéken és mennyire fog a fitalokra fókuszálni? Hogyan tud hatni eddig passzív, vagy visszahúzódó rétegekre? Ezt elemezte a hét videójában Mester Nándor felelős szerkesztő és Bózsó Péter újságíró, akik saját szakállukra castingoltak.
Közérdekű Itt a jó hír a lakáshitelre vágyóknak
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 14:28
Már öt banknál lehet akár 10 százalék önerővel lakáshitelt felvenni.
Közérdekű A nap képe: Szijjártó Péter egy jó cimborával pózolt
Privátbankár.hu | 2024. április 10. 16:59
Menczer Tamás utódjával mosolygott jó hangulatban a tárcavezető. 
Közérdekű Magyar Péter megtalálta a megoldást – megvan, milyen párttal indulhat a választáson
Privátbankár.hu | 2024. április 10. 16:34
Varga Judit NER-ből kiugrott volt férje Facebook-oldalán számolt be erről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG