5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Itt az ideje a tavaszi fogyókúrának – legalábbis így vélik a légitársaságok. Nem most pattant ki a légiközlekedés vezetőinek fejéből az ötlet, hogy nemcsak a bőrönd súlya fontos – méghozzá dekára – de az utasé is.

Nagy felháborodás követte tíz évvel ezelőtt az első hasonló kezdeményezést, még akkor is, ha a mérés névtelen és – legalábbis egyelőre – nem kötelező. Sokan attól tartottak, hogy többe kerül majd a jegye annak, aki 130 kiló, mint annak, aki ennek a fele. Ez egyben kínos megkülönböztetést is okozna, egyfajta büntetést mérnének arra, aki nem sovány. Erről nincs szó, viszont tény, hogy az energia egyre drágább, a súlyosabb géptest célba juttatásához több kerozinra van szükség, miközben az utasok meg egyre ducibbak: az USA-ban például a lakosság negyede elhízott.

Nem mindegy, mekkora súlyt kell felemelnie a repülőgépnek. Fotó: Depositphtoos
Nem mindegy, mekkora súlyt kell felemelnie a repülőgépnek. Fotó: Depositphtoos

A Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap szerint más kontinensen is tapasztalható hasonló kezdeményezés. A Finnair a legújabb légitársaság, amely a három tavaszi hónapban felkéri az utasokat, hogy mérjék le magukat a beszállás előtt, hogy a cég szakemberei adatokat gyűjthessenek a repülőgépek terheléséről. (Ez persze felszerelést, személyzetet és időt is igényel.) A teszt nem kötelező. Akik hajlandók rá, segítenek a Finnairnek, ismét – ez a jelszó. A légitársaság ugyanis 2017-ben és 2018-ban már végzett hasonló felmérést.

A mérés névtelen, ám fontos a biztonság miatt

A kilókban számított adatokat a járatok biztonságos lebonyolításához szükséges átlagos számításokhoz használjuk. Az összegyűjtött adatok semmilyen módon nem kapcsolódnak az ügyfél személyes adataihoz – nyugtatta meg az utasokat Satu Munnukka, a Finnair földi folyamatokért felelős vezetője.
 Majd hozzátette: a korábbi, öt évvel ezelőtti mérések során jelentős számú önkéntes vett részt az akcióban, és reméljük, ezúttal is elegendő mintát kapunk – persze a névtelenséget most is megőrizve -  az üzleti és szabadidős utasoktól egyaránt. A cél, hogy a lehető legpontosabb információt kaphassuk meg arról, mennyire van leterhelve a gép.

Az utasok súlya nem kapcsolódik a jegyükhöz, és csak az ügyfélszolgálati munkatárs láthatja a kilók számát. Bár a neveket nem kérik, az önkénteseknek meg kell adniuk életkorukat, nemüket és fedélzeti osztályukat.

A légitársaság szerint a tanulmány elkészülte után az adatokat elküldik a Finn Közlekedési és Kommunikációs Ügynökségnek, amely felméri a gépek leterheltségét, és következtetéseket von le belőle az energiaigény és a távolság, valamint a jövedelmezőség szempontjaihoz.

Belföldön is mérlegre állították az utasokat

Tavaly az Air New Zealand és a Korean Air is hasonlóképpen felkérte az utasokat, hogy álljanak a mérlegre, biztonsági szempontok miatt. Az Air New Zealand képviselője akkor azt mondta a Travel + Leisure-nek , hogy a kutatás részeként több mint 10 ezer ügyfelet várnak hogy igent mondanak a kérésre, ami szerinte a repülőgép biztonságos és hatékony üzemeltetéséhez elengedhetetlen. A súlymérést most csak nemzetközi járatokra való felszállás előtt végezték el, amely egy hasonló, 2021-ben végzett projekt folytatása. Akkor az Air New Zealand belföldi járatainak utasait mérlegelte.

Mindent lemérünk, ami a repülőgépre kerül – a rakománytól a fedélzeti étkezésig, a raktérben lévő poggyászig” – mondta Alastair James, az Air New Zealand terhelésszabályozás fejlesztésének szakértője. - Az ügyfelek, a személyzet és a kézipoggyászok esetében átlagos súlyokkal számolunk, amelyekhez ebből a felmérésből kapjuk meg az adatokat.
A felmérés itt is önkéntes és névtelen volt.

Tudjuk, hogy a mérlegre lépés ijesztő lehet” – jegyezte meg akkor James, de rögtön hozzátette: Senki sem kötheti össze az utas nevét a súlyával. A mérlegelés minden alkalommal hozzásegít minket ahhoz, hogy biztonságosan és hatékonyan repülhessünk.

Minél könnyebb a gép, annál nagyobb a profit

A repülőgép súlya és egyensúlya egyaránt fontos. Minél könnyebb egy gép, annál kevesebb munkát kell végeznie a hajtóműveknek, így kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és messzebbre tud repülni – állítják a szakemberek. A távolság és az energiaigény kiszámítása különösen fontos az Air New Zealand számára, amely tavaly elindította a világ egyik leghosszabb távú járatát New Yorkból Aucklandbe, és amely egyébként is naponta számos alkalommal repül az amerikai kontinensre.

Mindeközben próbálnak kedvezni az utasoknak: az Aucklandből New Yorkba és Chicagóba tartó járatokon innovatív és szuperkényelmes ágyakat vezettek be. Ezen kívül az Economy osztályon az utasok Economy Skycouchot foglalhatnak , amely egy üléssort rögtönzött ággyá alakít. Az év elején bevezette az új kabinokat, amelyek 39 százalékkal tágasabb lábteret kínálnak az utasoknak.

A Korean Air már tavaly hasonló gyakorlatot vezetett be. Augusztusban és szeptemberben biztonsági teszt keretében lemérték az utasokat és poggyászukat, belföldi és nemzetközi járatokon egyaránt. Az utasok leiratkozhatnak a tesztről, ha előtte értesítik a légitársaság alkalmazottját.

Nem kell többet fizetni senkinek a jegyért

Az utasokat megkérjük, hogy minden beszállókapunál lépjenek mérlegre, a magukkal vitt tárgyaikkal együtt" - mondta a Korean Air egyik illetékese az egyik helyi lapnak.- Ez nem jelenti azt, hogy a túlsúlyos utasoknak többet kell fizetniük.

Az átlagos tömeg és az egyensúly nagyon fontos lehet egy repülőgép esetében. Minél könnyebb a légiközlekedési eszköz, annál kevesebb munkát kell végezniük a hajtóműveknek, ezért kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, és a gép messzebbre tud repülni” – állítja a Nemzeti Légi- és Űrmúzeum illetése.  - A súly és annak elosztása már a repülőgép tervezésénél is szerepet játszik, végső soron ez is befolyásolja a légitársaság nyereségét - tette hozzá a szakember.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Közérdekű Újabb személycsere történt a budapesti Fudan Egyetem alapítványánál
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 16:16
Miután az utolsó Kormányinfón Gulyás Gergely egyértelművé tette, hogy a Fudan Egyetem mégsem fog megépülni, Szentkirályi Alexandra bejelentette, hogy mégis jön az eredeti tervek szerinti Diákváros. Ennek ellenére a Fudan Hungary Egyetemért Alapítványnál történt személycseréből arra lehet következtetni, nem tervezik a megszüntetését. 
Közérdekű Hadházy Ákos aggódik, de tényleg a választási csalások megkönnyítését tervezi a kormány?
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 09:56
Időt és pénzt takarítana meg a kormány vagy ennél sokkal sötétebb motivációk állnak a mögött, hogy ezután már csak külön kérésre kapnának borítékot a szavazók?
Közérdekű Ezúttal Rogán Antal pörkölt oda Magyar Péternek
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 13:35
A miniszter szerint aki hangfelvételeket készít, ne lepődjön meg. 
Közérdekű Orbán Viktorék lépésétől zeng a német sajtó: „A változások haszonélvezője gyorsan felismerhető”
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 11:23
Átalakítják a választási törvényt.
Közérdekű Légvédelmet telepítenek Orbán Viktorék az ukrán határ közelébe – mire készülnek?
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 11:06
Szalay-Bobrovninczky Kristóf jelentette be, hogy a magyar haderő új légvédelmi eszközeiből az ukrán határ közelébe küldenek.
Közérdekű Nagy döntést hozott Karácsony Gergely
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 16:27
A főpolgármester döntött a helyetteseiről.
Közérdekű Csütörtökön beüt a ménkű a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 10:24
Legalábbis a dízelüzemű autók tulajdonosainak.
Közérdekű A tenisz nem csak a győzelemről szól
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 15:05
A Tenisz világbajnokságot évente egyszer rendezik meg, amelyen a ranglista legjobb nyolc versenyzője vesz részt. Az idei VB torinói döntőjére vasárnap került sor. Jannik Sinner ezen bebizonyította, hogy nem véletlenül nyerte meg idén az Australian Opent és a US Opent is. Magabiztos játékkal, két szettben (6-4, 6-4) nyerte meg a Taylor Fritz elleni meccset, s lett világbajnok.
Közérdekű Erre készültek: módosítják az Alaptörvényt
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 11:19
A jövőben nem csak ügyész lehet a legfőbb ügyész.
Közérdekű Orbán Viktorékat szorongatja az EU Bírósága
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 06:21
Az Európai Unió bírósága kedden tárgyalja a magyar, gyermekvédelminek nevezett törvényt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG