5p

Itt az ideje a tavaszi fogyókúrának – legalábbis így vélik a légitársaságok. Nem most pattant ki a légiközlekedés vezetőinek fejéből az ötlet, hogy nemcsak a bőrönd súlya fontos – méghozzá dekára – de az utasé is.

Nagy felháborodás követte tíz évvel ezelőtt az első hasonló kezdeményezést, még akkor is, ha a mérés névtelen és – legalábbis egyelőre – nem kötelező. Sokan attól tartottak, hogy többe kerül majd a jegye annak, aki 130 kiló, mint annak, aki ennek a fele. Ez egyben kínos megkülönböztetést is okozna, egyfajta büntetést mérnének arra, aki nem sovány. Erről nincs szó, viszont tény, hogy az energia egyre drágább, a súlyosabb géptest célba juttatásához több kerozinra van szükség, miközben az utasok meg egyre ducibbak: az USA-ban például a lakosság negyede elhízott.

Nem mindegy, mekkora súlyt kell felemelnie a repülőgépnek. Fotó: Depositphtoos
Nem mindegy, mekkora súlyt kell felemelnie a repülőgépnek. Fotó: Depositphtoos

A Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap szerint más kontinensen is tapasztalható hasonló kezdeményezés. A Finnair a legújabb légitársaság, amely a három tavaszi hónapban felkéri az utasokat, hogy mérjék le magukat a beszállás előtt, hogy a cég szakemberei adatokat gyűjthessenek a repülőgépek terheléséről. (Ez persze felszerelést, személyzetet és időt is igényel.) A teszt nem kötelező. Akik hajlandók rá, segítenek a Finnairnek, ismét – ez a jelszó. A légitársaság ugyanis 2017-ben és 2018-ban már végzett hasonló felmérést.

A mérés névtelen, ám fontos a biztonság miatt

A kilókban számított adatokat a járatok biztonságos lebonyolításához szükséges átlagos számításokhoz használjuk. Az összegyűjtött adatok semmilyen módon nem kapcsolódnak az ügyfél személyes adataihoz – nyugtatta meg az utasokat Satu Munnukka, a Finnair földi folyamatokért felelős vezetője.
 Majd hozzátette: a korábbi, öt évvel ezelőtti mérések során jelentős számú önkéntes vett részt az akcióban, és reméljük, ezúttal is elegendő mintát kapunk – persze a névtelenséget most is megőrizve -  az üzleti és szabadidős utasoktól egyaránt. A cél, hogy a lehető legpontosabb információt kaphassuk meg arról, mennyire van leterhelve a gép.

Az utasok súlya nem kapcsolódik a jegyükhöz, és csak az ügyfélszolgálati munkatárs láthatja a kilók számát. Bár a neveket nem kérik, az önkénteseknek meg kell adniuk életkorukat, nemüket és fedélzeti osztályukat.

A légitársaság szerint a tanulmány elkészülte után az adatokat elküldik a Finn Közlekedési és Kommunikációs Ügynökségnek, amely felméri a gépek leterheltségét, és következtetéseket von le belőle az energiaigény és a távolság, valamint a jövedelmezőség szempontjaihoz.

Belföldön is mérlegre állították az utasokat

Tavaly az Air New Zealand és a Korean Air is hasonlóképpen felkérte az utasokat, hogy álljanak a mérlegre, biztonsági szempontok miatt. Az Air New Zealand képviselője akkor azt mondta a Travel + Leisure-nek , hogy a kutatás részeként több mint 10 ezer ügyfelet várnak hogy igent mondanak a kérésre, ami szerinte a repülőgép biztonságos és hatékony üzemeltetéséhez elengedhetetlen. A súlymérést most csak nemzetközi járatokra való felszállás előtt végezték el, amely egy hasonló, 2021-ben végzett projekt folytatása. Akkor az Air New Zealand belföldi járatainak utasait mérlegelte.

Mindent lemérünk, ami a repülőgépre kerül – a rakománytól a fedélzeti étkezésig, a raktérben lévő poggyászig” – mondta Alastair James, az Air New Zealand terhelésszabályozás fejlesztésének szakértője. - Az ügyfelek, a személyzet és a kézipoggyászok esetében átlagos súlyokkal számolunk, amelyekhez ebből a felmérésből kapjuk meg az adatokat.
A felmérés itt is önkéntes és névtelen volt.

Tudjuk, hogy a mérlegre lépés ijesztő lehet” – jegyezte meg akkor James, de rögtön hozzátette: Senki sem kötheti össze az utas nevét a súlyával. A mérlegelés minden alkalommal hozzásegít minket ahhoz, hogy biztonságosan és hatékonyan repülhessünk.

Minél könnyebb a gép, annál nagyobb a profit

A repülőgép súlya és egyensúlya egyaránt fontos. Minél könnyebb egy gép, annál kevesebb munkát kell végeznie a hajtóműveknek, így kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és messzebbre tud repülni – állítják a szakemberek. A távolság és az energiaigény kiszámítása különösen fontos az Air New Zealand számára, amely tavaly elindította a világ egyik leghosszabb távú járatát New Yorkból Aucklandbe, és amely egyébként is naponta számos alkalommal repül az amerikai kontinensre.

Mindeközben próbálnak kedvezni az utasoknak: az Aucklandből New Yorkba és Chicagóba tartó járatokon innovatív és szuperkényelmes ágyakat vezettek be. Ezen kívül az Economy osztályon az utasok Economy Skycouchot foglalhatnak , amely egy üléssort rögtönzött ággyá alakít. Az év elején bevezette az új kabinokat, amelyek 39 százalékkal tágasabb lábteret kínálnak az utasoknak.

A Korean Air már tavaly hasonló gyakorlatot vezetett be. Augusztusban és szeptemberben biztonsági teszt keretében lemérték az utasokat és poggyászukat, belföldi és nemzetközi járatokon egyaránt. Az utasok leiratkozhatnak a tesztről, ha előtte értesítik a légitársaság alkalmazottját.

Nem kell többet fizetni senkinek a jegyért

Az utasokat megkérjük, hogy minden beszállókapunál lépjenek mérlegre, a magukkal vitt tárgyaikkal együtt" - mondta a Korean Air egyik illetékese az egyik helyi lapnak.- Ez nem jelenti azt, hogy a túlsúlyos utasoknak többet kell fizetniük.

Az átlagos tömeg és az egyensúly nagyon fontos lehet egy repülőgép esetében. Minél könnyebb a légiközlekedési eszköz, annál kevesebb munkát kell végezniük a hajtóműveknek, ezért kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, és a gép messzebbre tud repülni” – állítja a Nemzeti Légi- és Űrmúzeum illetése.  - A súly és annak elosztása már a repülőgép tervezésénél is szerepet játszik, végső soron ez is befolyásolja a légitársaság nyereségét - tette hozzá a szakember.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Közérdekű 10 százalék: újabb közvélemény-kutatás, újabb Tisza-előny
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 08:01
Ezúttal a Publicus Intézet mért.
Közérdekű Így hatol be a mikroműanyag az emberi szervezetbe
Bózsó Péter | 2025. augusztus 9. 17:03
Nem is gondolnánk, hogy honnan indul egy-egy mikroműanyagszál története a természetbeni körforgásban. Gyakorlatilag nem bomlik le, csak még kisebb darabokra, nanoműanyag részecskékre töredezik. Ezek számos módon hatolhatnak be az emberi szervezetbe.
Közérdekű Fontos figyelmeztetést adott ki a Nébih
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 9. 13:25
A jelentős nappali felmelegedés és a csapadékhiány miatt vasárnap ismét országos tűzgyújtási tilalom lép életbe – közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szombaton a honlapján.
Közérdekű Koronavírus: emelkedhet az esetszám
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 9. 11:25
A múlt héten stagnált a koronavírus örökítőanyagának országos átlagkoncentrációja a szennyvízben – közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) szombaton a honlapján.  
Közérdekű Már megint szembe megy a fejlett világgal a kormány
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 11:43
A fejlett világban mindenhol leszerelik az ATM-eket, itt telepíteni kell, pedig a magyarok is egyre inkább elfordulnak a készpénztől – írja laptársunk, az Mfor. 
Közérdekű Itt az új 20 ezer forintos, nagyon mutatós lett
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 06:52
Az első hazai óvodák alapítója, Brunszvik Teréz születésének 250. évfordulója alkalmából a Magyar Nemzeti Bank emlékérmét bocsát ki. A 20 000 forint névértékű ezüst és 3 000 forint névértékű színesfém emlékérmék 2025. július 28-tól megvásárolhatók.
Közérdekű Amíg ön aludt, Szijjártó Péter felmondóleveleket írt alá
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 06:39
Fontos posztokon történik változás a magyar diplomáciában.
Közérdekű Mit mond majd Magyar Péter Paks 2-ről?
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 16:20
Az oroszok újabb beruházásáról a 21 Kutatóközpont készített felmérést Tordai Bence képviselő kérésére.
Közérdekű Orbán Viktor megint nekiment a bankoknak, miközben tárgyal velük
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 08:45
A kormányfő a Kossuth Rádióban beszélt péntek reggel.
Közérdekű Véget ért a Napenergia Plusz program, megvannak a nyertesek
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 09:42
Nem maradt döntésre váró támogatási kérelem a családokat a modern napelemes rendszerek telepítésében támogató kiíráson, befejeződött a pályázatok elbírálása a Napenergia plusz programban – jelentette be a hivatalos Facebook-oldalán csütörtökön az Energiaügyi Minisztérium (EM).
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG