7p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A londoni állatkert építészeti remekműve a modernista pingvinkifutó. A tapasztalatok szerint inkább filmezésre alkalmas.

Hazánkban nem ok nélkül vált híressé a 40 centiméter magas bodrogkeresztúri kilátó, amely bruttó 39 millió forintba került még 2009-ben, természetesen a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatásával, amit az RTL Híradó akkori riportja állított a figyelem középpontjába. Lehet, hogy a dizájnban csak nemzetközi példát követett? A londoni állatkert pingvinkifutója üresen árválkodik, vajon miért? Mi az a bűvös szám, ami összekötheti fantáziánkban a két alkotást?

A londoni állatkert pingvinkifutója nem csak megalkotásakor, hanem azóta is a figyelem középpontjába került. Lehet, hogy nem éppen azzal, amire annakidején alkotói gondoltak. Az építészeti alkotás — akárcsak a törpekilátó — erőteljesen használja a betont, az anyagot, amely akkoriban forradalminak számított.

A Londoni Állatkert Pingvinkifutója néptelenül árválkodik
A Londoni Állatkert Pingvinkifutója néptelenül árválkodik
Fotó: Eye on Design Magazine/ Louise Benson

Ha van egy olyan látványosság az állatkertben, amely összefoglalja építészeti innovációs történelmünket, az a Lubetkin Penguin Pool (magyarul talán inkább Lubetkin Pingvinkifutó), amely 1934-ben készült el. Ezt a lenyűgöző kifutót a grúz származású Berthold Lubetkin tervezte, aki a Tecton építész csoport tagja volt — hívja fel a potenciális látogatók figyelmét a Londoni Állatkert a saját honlapján. A kifutó a Tecton második megbízása volt az állatkerttől, a nagy sikert aratott Gorilla Ház után. A kifutó egy ellipszis alakú medence köré épült, és két összefonódó spirális rámpát tartalmaz, amelyek vasbetonból készültek – ez akkoriban forradalmi anyagnak számított. Lubetkin az elképzelésének megvalósításához a beton specialistával, Ove Aruppal dolgozott együtt, akit kiváló szerkezetmérnöki teljesítménye alapján később lovaggá is ütöttek.

Lubetkin pingvinkifutója technikailag lenyűgöző és vizuálisan drámai volt, és úgy tervezték, hogy egyértelműen bemutassa a látogatóknak a pingvinek viselkedését. Betekintő ablakokat tartalmazott ketrecek helyett, beépített fészkelő dobozokat a pingvinek számára, üvegfrontos búvármedencét és egy forgó szökőkutat.

A Penguin Pool-t gyorsan a modernista építészet klasszikusának nevezték el, annak a stílusnak, amely kedvelte az innovatív anyagokat és technológiákat, a funkcionális formákat és tiszta vonalakat. Ez a hírnév segített ismertté tenni Lubetkin és a Tecton csoport nevét, valamint hozzájárult Arup hírnevének megalapozásához a vasbeton öntés innovációjában.

A következő évtizedekben számtalan látogató élvezte a pingvinek megfigyelését anélkül, hogy bármilyen rács akadályozta volna őket, azonban ahogy a pingvinek gondozásáról szóló tudományos ismeretek gyarapodtak, a medence hiányosságai egyre nyilvánvalóbbá váltak. A beton nem volt a legegészségesebb anyag a pingvinek lábának, és a pingvineket tágasabb szállásokra költöztették — ismeri be szerényen a balfogást az állatkert.

A 40 centiméter

Volt egy probléma ezzel a modernista tökéletességgel: a pingvinek számára nem jött be — értékeli a The Economist. A beton feltörte a lábukat. Az elegánsan sekély medence túl sekély volt. A minimalista fehér falak túl fehérek voltak, és bántották a szemüket.

A pingvinek szeretnek merülni, de nehezen tudják ezt megtenni egy 40 cm mély medencében. Az épület nagyon visszhangos, amit eredetileg előnynek tartottak, mivel a viszonylag kevés pingvin hangját felerősítette a látogatók számára. Azonban a pingvinek a hangjukat használják párjuk és utódaik azonosítására - minden pingvinnek egyedi hanghívása van -, és a visszhangok megzavarták e jeleket. Az épület tervezői azt képzelték, hogy a pingvinek szívesen játszanának a rámpákon, sőt lecsúsznának rajtuk, de a madarak ezt nem tették, és ha mégis megtették volna, nekicsúsztak volna a falnak — foglalja össze a The Ruffian publicistája.

A londoni állatkert gondozói nem szeretnek a pingvinek boldogságáról vagy boldogtalanságáról beszélni, ami antropomorfizálás lenne, de van néhány olyan kritérium, amely alapján bizton beszélhetünk jólétükről. Ahogy arról Jessica Fryer, a pingvinek és más madarak gondozóinak vezetője beszámolt: néhány pingvin lába hihetetlenül fájdalmassá vált, mivel olyan lábbetegséget kaptak, amely súlyos formájában a pingvinek halálához vezethet. Lehet, hogy nem tudjuk megmondani, hogy a pingvinek vajon boldogok-e vagy esteleg boldogtalanok, de a halott madár határozottan rosszabbul van, mint az élő.

A pingvinek egykor a modernizmus élharcosaivá váltak a köztudatban
A pingvinek egykor a modernizmus élharcosaivá váltak a köztudatban
Fotó: Londoni Állatkert

Inkább forgassanak a kifutón

A pingvineket 2004-ben költöztették ki. Azóta a medence üres. Lubetkin lánya azt javasolta, hogy „ideje szétrobbantani", de ez nem lehetséges, mivel az épület műemléki védelem alatt áll. „Ma a Penguin Pool az angol örökségvédelem által I. fokozatú műemléki védelem alatt áll építészeti érdekessége miatt, és gondosan karbantartják annak érdekében, hogy megőrizzék eredeti kialakítását. Emellett lefoglalható forgatási helyszínként is. A medence szerepelt Harry Styles 2022 tavaszi slágerének, az As It Was (Ahogy volt) című dal videóklipjében, amelyet az énekes az állatkert nyitása előtt vett fel” — büszkélkedik az intézmény.

Egy ideig a pingvinek a modernista építészet „arcaivá” váltak. A londoni állatkert pingvinjei ihlették a Penguin (pingvin), egy számos területen úttörő könyvkiadó logóját. Társadalmilag is modernizátorok voltak: egy olyan korszakban, amikor sokan azt állították, hogy a homoszexualitás „természetellenes", a pingvinek bőven bebizonyították az ellenkezőjét.

Ne nézzetek madárnak! - Harry Styles a kifutón
Ne nézzetek madárnak! - Harry Styles a kifutón
Fotó: The Ruffian

Az építészet küldetése

Az igazság az, hogy a Pingvinmedencét sosem igazán a pingvinek számára építették. John Allan a létesítményt bemutató kis füzetében így írt erről: A fogságban tartott állatok természetes környezetének szimulálására vonatkozó konvencióval ellentétben Lubetkin célja nem az volt, hogy szó szerint újrateremtse egy császárpingvin madár élőhelyét, hanem inkább az, hogy egy metaforát mutasson be az Antarktiszról egy miniatűr összeállításban, amely egyszerre fejezte ki az állatok természetes jellemzőit és az emberi építőművészet ünneplését. A kifutó peremét még a színházzal való kapcsolat dramatizálása érdekében megfigyelő résablakokkal is ellátták.

Mint kiderült, nem túl szórakoztató egy állat számára egy emberi metaforában élni.

Azok az építészek, akik Lubetkint inspirálták, mint például Le Corbusier és Gropius, hittek abban a maximában, hogy a „forma követi a funkciót". Ha egy épület tervezése a céljára épül, akkor a szépség természetesen követi. Azonban, ahogyan a komor modernista lakótelepeken élők tanúsíthatják, egy építész funkcióról alkotott elképzelése gyakran meglehetősen szegényes, és úgy tűnik, hogy a saját esztétikai preferenciái irányába téved.

A Pingvinmedencét annak ellenére megőrzik, és elismerik erényeit, hogy nem teljesítette elsődleges célját. Kétségtelenül gyönyörű, de szépsége most teljesen elválik a hasznosságtól. Nem feltétlenül kell ezért Lubetkint hibáztatnunk. Lelkes szocialistaként Lubetkin őszintén hitt abban, hogy az épületeknek azok szolgálatában kell állniuk, akik használják őket, és bizonyos értelemben a Pingvinmedence valóban szolgálta használóit, ahogyan azt 1934-ben meghatározták: az embereket.

Az idők folyamán az állatkertek másképp határozták meg a felhasználót – az állatot legalább annyira, ha nem jobban, mint a látogatót. Lubetkin medencéje jó okkal vált elavulttá.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra A legjobb befektetések nyomában
László Éva Lilla | 2025. február 6. 15:03
Elstartolt az idei Art and Antique Budapest kiállítás, amire több mint negyven klasszikus és kortárs galéria válogatta össze műalkotásainak legjavát. A rendezvény főszervezője, Tausz Ádám a megnyitó előtt a helyszínen néhány műhelytitkot is elárult.   
Kultúra A fontos épület, amelyet Szijjártó Péter is felkeresett Prágában
Privátbankár.hu | 2025. február 6. 14:34
A magyar külügyminiszter a helyi magyar közösség életében is jelentős Szent Henrik templomban járt.
Kultúra Hollywoodban kasszasiker lehetne e magyar festő élettörténete
Kenessei András | 2025. január 26. 06:02
November végén nyílt meg a Szépművészeti Múzeumban az a Munkácsy kiállítás, amely március végéig lesz megtekinthető, és amelynek Krasznai Réka a kurátora. A művészettörténész a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) 19–20. századi Festészeti Gyűjteményének osztályvezető-főmuzeológusa. Jelenlegi feladatai közül említést érdemel a 2024 októberében nyílt zágrábi kiállítás, amely a XIX. századi magyar festészet remekműveit mutatja be, közel 80 festmény segítségével, az MNG-ből. Előkészületben a következő kiállítás, amely 2026-ban lesz látható Párizsban Ferenczy Károllyal a középpontban, ennek is az egyik kurátora. Vele beszélgettünk.
Kultúra A Los Angeles-i tűzvész átírta az Oscer-menetrendet
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 10:07
Pár nappal ismét elhalasztotta hétfőn az amerikai filmakadémia az Oscar-jelölések bejelentését a Los Angelesben és környékén pusztító tüzek miatt.
Kultúra A Beatles örök: hisztéria, titkok és a legenda újraéledése
Elek Lenke | 2025. január 5. 14:06
A Beatles nemcsak zenekar, hanem korszakalkotó világnézet is volt, ami máig hat. Dokumentumfilm, turizmus és új filmek is őrzik a legendát – a Fab Four örök!
Kultúra Királyi családok a változó világban: mítoszból valóság
Elek Lenke | 2025. január 4. 17:08
Hogyan formálódnak át a hercegek a monarchiák élő szimbólumaiból a modern kor elvárásaihoz igazodva? Tradíciók és úttörő változások találkozása.
Kultúra Így mulat az orosz elit szilveszterkor: döbbenetes összegek
Elek Lenke | 2024. december 29. 17:31
Csajkovszkij Diótörője presztízskérdés Oroszországban. Nem annyira a művészet a meghatározó.
Kultúra Újabb aukciósház húzott hasznot Magyar Péter pártjának népszerűségéből
Kenessei András | 2024. december 24. 16:35
Az idén negyvenéves Nagyházi Galéria az egyetlen a magyar aukciós piacon, amely felveheti a verseny az idén 250 éves BÁV-val, noha csak harminc éve lépett be a hazai aukciós piacra. A verseny természetesen az árverési műfajok sokféleségére is értendő, nemcsak az elért árakra és csúcsárakra.      
Kultúra Ferenc pápa ezért falat bontatott
Privátbankár.hu | 2024. december 24. 11:45
Az egyházfő szenteste megnyitja a Szent Péter-bazilika szent kapuját és ünnepi misét vezet.
Kultúra Mi lehet a baj a nagy művész meghalt kishúgát ábrázoló képpel?
Kenessei András | 2024. december 22. 11:08
Zsolnay, Csontváry, Munkácsy – akárhogy is nézzük, ez a három név határozta meg a Virág Judit Galéria (VJG) 77. árverését és természetesen az aukció sikerét. Semmit sem veszélyeztetett az a tény, hogy a VJG a négy, legnagyobb hazai művészeti aukciós ház közül sorrendben utolsóként lépett a karácsonyi árverések sorába.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG