3p
Oroszország az évszázadok során hatalmas nőtt, de ázsiai része sokáig szinte áthatolhatatlan volt. Óriási vállalkozásba kezdtek: megépítették a Transzszibériai vasutat, amely pont 100 éve készült el. Megindulhatott a közlekedés, és rövidesen a gazdaság ütőere lett. Rendszerek jöttek-mentek, de a vonal fontossága nem változott.

Zord körülmények

A vasút építését 1891-ben határozták el. A finanszírozáshoz az orosz pénzügyminiszter hiteleket vett fel, adót emelt, sőt még fedezetlen rubelt is nyomtatott, vagyis egy kis inflációt is gerjesztett a nemes cél érdekében. A munka rendkívül zord körülmények közt folyt, részben az időjárás miatt, részben pedig azért, mert a vadon élő állatok rátámadtak az építőkre, de ugyanezt tették az ott kószáló banditák is. Annyira nagy és területről volt szó, hogy abban az időszakban még nem tudott az orosz állam hatékony rendfenntartást biztosítani.

A terep is zord volt: mocsarak, erdők és hegyek akadályozták az építkezést. Ennek ellenére szokatlanul gyorsan haladtak: évente 600 km készült el. Végül a vonal 1916-ban nyílt meg, amikor az ország immár két éve hadakozott az első világháborúban. Kezdetben a Bajkál-tónál kompra kellett szállni, mert csak egy évvel később sikerült megépíteni a tó körüli szakaszt, ami 33 alagutat és 100 hidat tartalmaz.

Odébb kellett tenni

Eleinte a vonat 4 hét alatt tette meg a teljes távot, ma ez már csak egy hét. A vonal teljes hossza 9300 km, és 10 időzónát szel át. Ráadásul van egy szakasz, amit nem is csak egyszer kellett megépíteni. Először a Kínától bérbe vett Mandzsúrián haladt keresztül, és akkor már használták is a vonal meglévő részét arra, hogy katonákat szállítsanak az 1905-ös orosz-japán háborúba. A háború után attól féltek, hogy Japán idővel elnyeli Mandzsúriát (így is lett), ezért a vonalszakaszt újra megépítették immár teljesen orosz területen, az Amur folyó mentén.

Forradalmak, háborúk

A vasút a cári rendszerben épült, megnyitása után még rövid ideig abban is üzemelt, ekkor három osztály volt rajta. A harmadosztály szó szerint fapados volt (a posztszovjet vonatokon sok helyen máig is effektíve faülések vannak), a luxusosztályon viszont volt könyvtár, edzőterem, márványcsempés fürdőszoba, és persze elegáns ebédlő kaviárral. A legfontosabb funkció ugyanakkor kezdettől az áruszállítás volt, ami addig alig működött az ország európai és távol-keleti része között.

1917-ben aztán jöttek a forradalmak és az intervenció, a vasút különböző szakaszai különböző erőkhöz tartoztak, időnként többször gazdát cseréltek. Végül győzött mindenhol a szovjet uralom, megindult az iparosítás, a vasút gazdasági szerepe megnőtt, a luxusvagonok pedig eltűntek.

A második világháborúban szerepe döntő volt, hisz a vasúton lehetett mozgatni az európai és az esetleges japán front között a hadsereget. Mikor Japán megtámadta Amerikát 1941 decemberében, az oroszok fellélegeztek, a távol-keleti sereget átvitték a vasúton Moszkva alá, és ott ellentámadásban visszaverték a németeket. Végül ugyancsak ezen a vasúton vitték át a hadsereg döntő részét, hogy 1945. augusztus 9-én beszálljanak a Japán elleni háborúba Mandzsúriában.

Dübörög

A szovjetunió és a kommunista rendszer felbomlása után megnőtt a vasút turisztikai szerepe, bel-, és külföldről egyaránt sokan neveznek be az egy hetes utazásra. Persze megint van luxusosztály is, bár a különbségek már nem olyan extrémek, mint 100 éve. A vonal gazdasági és nemzetbiztonsági jelentősége továbbra is igen nagy, pláne, hogy az ország újra szuperhatalom lett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság És akkor felrobbant egy lift – a CIA és az ukrán szolgálatok titkos játszmái
Wéber Balázs | 2024. március 3. 05:43
Az amerikai hírszerzés eleinte bizalmatlan volt az ukrán nemzetbiztonsági szervekkel. Miután azonban titkos információk tömegét kapta meg tőlük az oroszokról, a kapcsolat egyre szorosabb és kölcsönösen előnyös lett. Emiatt Washington még a „szabálysértő” likvidálásokat is elnézte Kijevnek.          
Makro / Külgazdaság Csakis Orbán Viktor utasíthatta Novák Katalint a kegyelem megadására - véli Lengyel László
Csabai Károly | 2024. március 2. 17:58
Bár a Pénzügykutató Zrt. elnök-vezérigazgatóját a róla készült internetes szócikk közgazdászként jellemzi, a Klasszis Klub február 28-ai adásában vele folytatott beszélgetésben a legkevesebb szó a gazdaságról esett. Elvitte ugyanis a fókuszt a rendszerváltás utáni legnagyobb botrány, mely Novák Katalin köztársasági elnök lemondásához vezetett. Ha nem látta, vagy szeretné újra megnézni, itt és most megteheti.
Makro / Külgazdaság Virágok Navalnij sírján, balhé Németországban
Privátbankár.hu | 2024. március 2. 17:34
Szombati háborús hírek.
Makro / Külgazdaság Áll a bál Németországban, Olaf Scholz is vizsgálódna az oroszok által nyilvánosságra hozott hangfelvétel ügyében
Privátbankár.hu | 2024. március 2. 16:47
Az is problémás, amiről a német főtisztek beszéltek, de a legnagyobb kérdés az, hogyan kerülhetett Moszkvába egy ilyen felvétel.
Makro / Külgazdaság Megvan Ursula von der Leyen új kihívója, aki véget vetne a megszorításoknak
Privátbankár.hu | 2024. március 2. 16:28
Az Európai Szocialista Párt egyhangúlag választott jelöltet az Európai Bizottság élére.
Makro / Külgazdaság Amerikai gépek zúgtak Gáza felett - videóval
Privátbankár.hu | 2024. március 2. 16:14
Le is dobtak valamit.
Makro / Külgazdaság Háromhónapos gyereket is ölt egy orosz drón
Privátbankár.hu | 2024. március 2. 15:23
Négy halott, nyolc sebesült Odesszában.
Makro / Külgazdaság Mi az: a lengyelek már a zsebükben érzik, a magyarok csak vágynak rá?
Privátbankár.hu | 2024. március 2. 14:58
Megdöbbentő a különbség a lengyel és a magyar fogyasztói bizalmi index között, adja magát egy magyarázat.
Makro / Külgazdaság Lépett a parlament, már csak egy aláírás hiányzik a svéd NATO-csatlakozáshoz - de kié?
Privátbankár.hu | 2024. március 2. 14:02
Felterjesztették jóváhagyásra a törvényt, most a Sándor-palotában parkol.
Makro / Külgazdaság Robbanás Szentpéterváron: hallgat az orosz védelmi minisztérium
Privátbankár.hu | 2024. március 2. 11:53
Egy lakóházban történt robbanás, az egyik hírügynökség dróntámadásról írt, Szergej Sojguék eddig nem kommentálták az esetet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG