3p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez derül ki a Cetelem Bank tavaly ősszel készült felméréséből, amely 17 európai országban, 13 800 fő helyi termékekhez fűződő viszonyát vette górcső alá.

Hosszú évek után a magyar emberek nagyjából ugyanúgy ítélik meg az országuk és a saját helyzetüket. Ez a 2008 őszén kirobbant válságot követően még nagyon eltérő volt, az ország állapota sokkal rosszabb értéket kapott – vonta le a következtetést 800 honfitársunk válaszaiból Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatója. Saját vásárlóereje a magyarok 38 százalék szerint nem változott, 27 százalék érzi úgy, hogy javult, míg 35 százalék csökkenést tapasztalt. Több mint a felük szeretné a megtakarításait növelni a következő 12 hónapban.

A kontinens egésze tudatosabban fogyaszt, érdekes módon az európai országok közül a legkevésbé a magyarok (21 százalék) szeretnék növelni a kiadásaikat. Ezt Szabó Péter azzal hozza összefüggésbe, hogy a felmérés tavaly ősszel készült, amikor a következő válsággal való riogatás felerősödött.

Arra a kérdésre, hogy mi számít helyi terméknek, Nyugaton a régiót nevezték meg szűkebb pátriának, míg keleten azt, ha az árucikk az országban készült. Még nagyobb a különbség a mozgatórúgó tekintetében: a Lajtán túl a vásárlók a környezet védelme iránti elkötelezettségüket, míg innen inkább a hazafias érzéseiket nyilvánítják ki a fogyasztással. A magyarok 58 százaléka mondta azt, hogy ami magyar, az helyi.

Abban nem igazán tértek el a magyar válaszok az európai trendtől, hogy nagyjából 60 százalék hajlandó 5-10 százalék felárat fizetni a helyi termékért, 6-7 százalék 10 százaléknál többet, a többiek pedig 5 százaléknál kevesebbet.

Az európaiak 77 százaléka vásárol azért helyi terméket, mert az a gazdaságukra pozitívan hathat, 70 százalékuk szeme előtt a foglalkoztatottság növelése, a munkahelyek teremtése lebeg. Az európaiak 42 százaléka mondta azt, hogy a helyi termékek fogyasztása pozitív hatással van a környezetvédelemre, a hazafiasságot csak 24 százalékuk említette.

A minőséget a válaszadók 84 százaléka tartja fontosnak a helyi termékek vásárlásánál, ebben a németek, az osztrákok és a franciák járnak az élen. Atekintetben, hogy mely termékcsoportok találhatók meg a helyi termékek kínálatában, az élelmiszerekre adott becslések aránya elsöprő, 93 százalékos az európaiaknál, a magyaroknál viszont csak 68 százalék. Ezt követi a lakberendezési felszerelések, valamint a háztartási és szépségápolási cikkek 60 százalékot közelítő aránya – ez Magyarországon és Európában nagyon hasonló. Eltérés a divat és a technológiai, csúcstechnológiai termékeknél van, a magyarok ugyanis e két árucsoportnál az európai 54, illetve 35 százalékos átlagnál jóval magasabbra, 68, illetve 67 százaléknak érezte a helyi termékek arányát a választékban. Ezzel összefüggésben felárat a legtöbben az élelmiszerekért hajlandók fizetni.

A helyi termékek propagálásért a válaszadók 80 százaléka szerint a kézművesek, az egyesületek, a fogyasztók, a márkatulajdonosok tesznek a legtöbbet, a médiát 49, a saját kormányaikat 44, míg némileg meglepő módon az Európai Uniót 42 százalék említette.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Fontos dolgot mondott Orbán Viktor az uniós pénzekről Tusványoson
Privátbankár.hu | 2025. július 26. 11:46
Szerinte amíg nem kapjuk meg az összes, Magyarországnak járó pénzt, addig a kormány megvétózza az uniós költségvetést.
Makro / Külgazdaság Olyan helyen járt Donald Trump, ahol előtte kevés amerikai elnök – pedig ott van a szomszédban
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 09:32
Nem szokás elnökként benézni a jegybankhoz, de Trump ezt is megtette. Nem szándékozik idő előtt lecserélni a Fed elnökét, de a nyomást fenntartja.
Makro / Külgazdaság Két szempontból is fájhat a KSH legújabb adata a kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 08:46
Fogy a magyar, és vele fogynak a dolgozók is.
Makro / Külgazdaság Erősödik az amerikai gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. július 24. 17:19
Trump elégedett lehet.
Makro / Külgazdaság Bejött, amit vártak: mutatjuk az EKB lépését
Privátbankár.hu | 2025. július 24. 14:45
Nem volt változtatás.
Makro / Külgazdaság Már megremeg a német cégek térde Trump miatt
Privátbankár.hu | 2025. július 24. 13:31
Érzik a vámterheket.
Makro / Külgazdaság Bármi megtörténhet a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 24. 10:56
A kutak árai változhatnak.
Makro / Külgazdaság Harcra készül a vámháborúban Európa?
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 15:33
Összevonták a két szankciós listát.
Makro / Külgazdaság Ilyen csoda kellene, hogy Orbán Viktor nyugodtan aludhasson
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:34
Álom már van. De elúszni látszik.
Makro / Külgazdaság Trumpnak sikerült egy újabb pofont lekevernie az amerikai autógyártóknak?
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 10:48
A Fehér Ház szerint hatalmas győzelem ez az amerikai gyártóknak – az amerikai gyártók szerint viszont nagyon rossz üzlet köttetett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG