3p
Ez derül ki a Cetelem Bank tavaly ősszel készült felméréséből, amely 17 európai országban, 13 800 fő helyi termékekhez fűződő viszonyát vette górcső alá.

Hosszú évek után a magyar emberek nagyjából ugyanúgy ítélik meg az országuk és a saját helyzetüket. Ez a 2008 őszén kirobbant válságot követően még nagyon eltérő volt, az ország állapota sokkal rosszabb értéket kapott – vonta le a következtetést 800 honfitársunk válaszaiból Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatója. Saját vásárlóereje a magyarok 38 százalék szerint nem változott, 27 százalék érzi úgy, hogy javult, míg 35 százalék csökkenést tapasztalt. Több mint a felük szeretné a megtakarításait növelni a következő 12 hónapban.

A kontinens egésze tudatosabban fogyaszt, érdekes módon az európai országok közül a legkevésbé a magyarok (21 százalék) szeretnék növelni a kiadásaikat. Ezt Szabó Péter azzal hozza összefüggésbe, hogy a felmérés tavaly ősszel készült, amikor a következő válsággal való riogatás felerősödött.

Arra a kérdésre, hogy mi számít helyi terméknek, Nyugaton a régiót nevezték meg szűkebb pátriának, míg keleten azt, ha az árucikk az országban készült. Még nagyobb a különbség a mozgatórúgó tekintetében: a Lajtán túl a vásárlók a környezet védelme iránti elkötelezettségüket, míg innen inkább a hazafias érzéseiket nyilvánítják ki a fogyasztással. A magyarok 58 százaléka mondta azt, hogy ami magyar, az helyi.

Abban nem igazán tértek el a magyar válaszok az európai trendtől, hogy nagyjából 60 százalék hajlandó 5-10 százalék felárat fizetni a helyi termékért, 6-7 százalék 10 százaléknál többet, a többiek pedig 5 százaléknál kevesebbet.

Az európaiak 77 százaléka vásárol azért helyi terméket, mert az a gazdaságukra pozitívan hathat, 70 százalékuk szeme előtt a foglalkoztatottság növelése, a munkahelyek teremtése lebeg. Az európaiak 42 százaléka mondta azt, hogy a helyi termékek fogyasztása pozitív hatással van a környezetvédelemre, a hazafiasságot csak 24 százalékuk említette.

A minőséget a válaszadók 84 százaléka tartja fontosnak a helyi termékek vásárlásánál, ebben a németek, az osztrákok és a franciák járnak az élen. Atekintetben, hogy mely termékcsoportok találhatók meg a helyi termékek kínálatában, az élelmiszerekre adott becslések aránya elsöprő, 93 százalékos az európaiaknál, a magyaroknál viszont csak 68 százalék. Ezt követi a lakberendezési felszerelések, valamint a háztartási és szépségápolási cikkek 60 százalékot közelítő aránya – ez Magyarországon és Európában nagyon hasonló. Eltérés a divat és a technológiai, csúcstechnológiai termékeknél van, a magyarok ugyanis e két árucsoportnál az európai 54, illetve 35 százalékos átlagnál jóval magasabbra, 68, illetve 67 százaléknak érezte a helyi termékek arányát a választékban. Ezzel összefüggésben felárat a legtöbben az élelmiszerekért hajlandók fizetni.

A helyi termékek propagálásért a válaszadók 80 százaléka szerint a kézművesek, az egyesületek, a fogyasztók, a márkatulajdonosok tesznek a legtöbbet, a médiát 49, a saját kormányaikat 44, míg némileg meglepő módon az Európai Uniót 42 százalék említette.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A német munkanélküliség a vártnál kevésbé nőtt, de magasan maradt
Privátbankár.hu | 2025. november 28. 11:35
A munkaerő-kereslet továbbra is lassul, ami a munkaerőpiac lassú fellendülését és a lendület tartós hiányát jelzi.
Makro / Külgazdaság Mintha egész Győrt elnyelte volna a föld – nagyot zuhant a munkaképes korúak száma a háború kitörése óta
Csabai Károly | 2025. november 28. 10:34
Ez is következik a péntek reggel közzétett foglalkoztatottsági és munkanélküliségi adatokból. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a hazai makrogazdasági elemzők gyorsértékeléséből szemezgettünk.
Makro / Külgazdaság Azért a Karmelita kapott egy gyógyírt is
Privátbankár.hu | 2025. november 28. 08:45
Bár a foglalkoztatottsági adatok nem lettek fényesek, a termelőiár-index tizenhárom hónapja nem látott alacsony szintet ért el.
Makro / Külgazdaság Nem örülhet Nagy Márton – esik a foglalkoztatottak száma
Privátbankár.hu | 2025. november 28. 08:30
2025 októberében a 15–74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma 4 millió 674 ezer főt tett ki. A munkanélküliek száma 217 ezer fő, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt.
Makro / Külgazdaság Megvan a megállapodás! Januártól ennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 21:16
Sajtóértesülés szerint megegyeztek a felek. 
Makro / Külgazdaság Magyarország szembemegy az Európai Unióval
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 16:11
Javult a gazdasági hangulatindex az euróövezetben és az Európai Unióban novemberben az előző hónaphoz képest, miközben Magyarországon romlott – derült ki az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyi főigazgatóságának (DG ECFIN) végleges adataiból.
Makro / Külgazdaság Körbeudvarolták Orbán Viktort Szabadkán
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 15:14
A miniszterelnök Aleksandar Vucic szerb elnökkel találkozott. 
Makro / Külgazdaság Az elemzői várakozásokat is túlszárnyalta a németek hangulata
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 15:11
A vártnál jelentősebben javult a GfK decemberre vonatkozó fogyasztói hangulatindexe.
Makro / Külgazdaság Irigykedve nézhetünk Horvátországra
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 14:08
Az idei harmadik negyedév sorrendben a 19. negyedév volt, amikor bővült a horvát gazdaság.
Makro / Külgazdaság Már a kormány is visszafogott, bemondta Nagy Márton, hogy mennyivel nőhet jövőre a gazdaság
Imre Lőrinc | 2025. november 27. 13:10
Jövőre 2-3 százalékos növekedéssel számol a kormány – jelentette be Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG