3p
Ez derül ki a Cetelem Bank tavaly ősszel készült felméréséből, amely 17 európai országban, 13 800 fő helyi termékekhez fűződő viszonyát vette górcső alá.

Hosszú évek után a magyar emberek nagyjából ugyanúgy ítélik meg az országuk és a saját helyzetüket. Ez a 2008 őszén kirobbant válságot követően még nagyon eltérő volt, az ország állapota sokkal rosszabb értéket kapott – vonta le a következtetést 800 honfitársunk válaszaiból Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatója. Saját vásárlóereje a magyarok 38 százalék szerint nem változott, 27 százalék érzi úgy, hogy javult, míg 35 százalék csökkenést tapasztalt. Több mint a felük szeretné a megtakarításait növelni a következő 12 hónapban.

A kontinens egésze tudatosabban fogyaszt, érdekes módon az európai országok közül a legkevésbé a magyarok (21 százalék) szeretnék növelni a kiadásaikat. Ezt Szabó Péter azzal hozza összefüggésbe, hogy a felmérés tavaly ősszel készült, amikor a következő válsággal való riogatás felerősödött.

Arra a kérdésre, hogy mi számít helyi terméknek, Nyugaton a régiót nevezték meg szűkebb pátriának, míg keleten azt, ha az árucikk az országban készült. Még nagyobb a különbség a mozgatórúgó tekintetében: a Lajtán túl a vásárlók a környezet védelme iránti elkötelezettségüket, míg innen inkább a hazafias érzéseiket nyilvánítják ki a fogyasztással. A magyarok 58 százaléka mondta azt, hogy ami magyar, az helyi.

Abban nem igazán tértek el a magyar válaszok az európai trendtől, hogy nagyjából 60 százalék hajlandó 5-10 százalék felárat fizetni a helyi termékért, 6-7 százalék 10 százaléknál többet, a többiek pedig 5 százaléknál kevesebbet.

Az európaiak 77 százaléka vásárol azért helyi terméket, mert az a gazdaságukra pozitívan hathat, 70 százalékuk szeme előtt a foglalkoztatottság növelése, a munkahelyek teremtése lebeg. Az európaiak 42 százaléka mondta azt, hogy a helyi termékek fogyasztása pozitív hatással van a környezetvédelemre, a hazafiasságot csak 24 százalékuk említette.

A minőséget a válaszadók 84 százaléka tartja fontosnak a helyi termékek vásárlásánál, ebben a németek, az osztrákok és a franciák járnak az élen. Atekintetben, hogy mely termékcsoportok találhatók meg a helyi termékek kínálatában, az élelmiszerekre adott becslések aránya elsöprő, 93 százalékos az európaiaknál, a magyaroknál viszont csak 68 százalék. Ezt követi a lakberendezési felszerelések, valamint a háztartási és szépségápolási cikkek 60 százalékot közelítő aránya – ez Magyarországon és Európában nagyon hasonló. Eltérés a divat és a technológiai, csúcstechnológiai termékeknél van, a magyarok ugyanis e két árucsoportnál az európai 54, illetve 35 százalékos átlagnál jóval magasabbra, 68, illetve 67 százaléknak érezte a helyi termékek arányát a választékban. Ezzel összefüggésben felárat a legtöbben az élelmiszerekért hajlandók fizetni.

A helyi termékek propagálásért a válaszadók 80 százaléka szerint a kézművesek, az egyesületek, a fogyasztók, a márkatulajdonosok tesznek a legtöbbet, a médiát 49, a saját kormányaikat 44, míg némileg meglepő módon az Európai Uniót 42 százalék említette.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Egy év sem telt el, máris újabb előrehozott választás jöhet Németországban?
Imre Lőrinc | 2025. december 14. 06:04
Bár sokan bíztak az ellenkezőjében, mára kiderült, hogy nem egy nagy beruházási csomag fogja megváltani a német gazdaságot. Ráadásul alig fél évvel a kormányalakítás után máris repedezik a Friedrich Merz vezette kormánykoalíció, amit a nyugdíjreform és a sorkatonaság kérdése is megtépáz. Számunkra rossz hír, hogy a németországi fejleményeket Magyarországról sem nézhetjük ölbe tett kézzel.
Makro / Külgazdaság Magához édesgeti Donald Trump Putyin egyik legjobb barátját?
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 16:32
Az Egyesült Államok feloldja a fehérorosz káliumsóra kivetett szankciókat.
Makro / Külgazdaság Elhasal az orosz gazdaság – Putyinnak sem jött össze a repülőrajt
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 13:18
Ahogy közeleg az év vége, úgy lesz egyre kisebb az éves orosz GDP-növekedés. A külkereskedelem is szűkült, különösen Európa irányába.
Makro / Külgazdaság Leálltak Trump kitoloncoló járatai Venezuelába?
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 17:38
A repülőgépek nem érkeznek.
Makro / Külgazdaság Váratlan húzással csökkentenék az európai autóipar függőségét
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 13:20
Növelnék az újrahasznosítási arányt.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mire készül Trump: csak a bemelegítés volt a venezuelai tanker lefoglalása
Litván Dániel | 2025. december 12. 10:12
Ha továbbmennek ezen az úton, akkor Iránnak és Oroszországnak is lesz min aggódnia.
Makro / Külgazdaság Keserű meglepetés a brit gazdaságban
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:32
A pénteki hivatalos adatok szerint Nagy-Britannia gazdasága váratlanul zsugorodott az októberig tartó három hónapban, ami valószínűleg növeli a Bank of England kamatcsökkentéseire vonatkozó várakozásokat.
Makro / Külgazdaság Magas szinten ragadt az infláció Romániában
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:11
Novemberben a fogyasztói árak 9,76 százalékkal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest, a ráta pontosan megegyezik az októberivel – közölte pénteken az Országos Statisztikai Intézet (INS).
Makro / Külgazdaság Nem szikrázott az ipar októberben
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 08:49
Az előző év azonos időszakához mérten 2,7 százalékkal mérséklődött, az előző hónaphoz képest 0,5 százalékkal bővült az ipari termelés.
Makro / Külgazdaság Most aztán tényleg előveheti a legszélesebb mosolyát Lázár János
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 08:30
Immár második hónapja nőtt ugyanis az építési és közlekedési miniszter által felügyelt ágazat éves szinten. Apró szépséghiba, hogy ehhez kellett az alacsony bázis.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG