3p
Ez derül ki a Cetelem Bank tavaly ősszel készült felméréséből, amely 17 európai országban, 13 800 fő helyi termékekhez fűződő viszonyát vette górcső alá.

Hosszú évek után a magyar emberek nagyjából ugyanúgy ítélik meg az országuk és a saját helyzetüket. Ez a 2008 őszén kirobbant válságot követően még nagyon eltérő volt, az ország állapota sokkal rosszabb értéket kapott – vonta le a következtetést 800 honfitársunk válaszaiból Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatója. Saját vásárlóereje a magyarok 38 százalék szerint nem változott, 27 százalék érzi úgy, hogy javult, míg 35 százalék csökkenést tapasztalt. Több mint a felük szeretné a megtakarításait növelni a következő 12 hónapban.

A kontinens egésze tudatosabban fogyaszt, érdekes módon az európai országok közül a legkevésbé a magyarok (21 százalék) szeretnék növelni a kiadásaikat. Ezt Szabó Péter azzal hozza összefüggésbe, hogy a felmérés tavaly ősszel készült, amikor a következő válsággal való riogatás felerősödött.

Arra a kérdésre, hogy mi számít helyi terméknek, Nyugaton a régiót nevezték meg szűkebb pátriának, míg keleten azt, ha az árucikk az országban készült. Még nagyobb a különbség a mozgatórúgó tekintetében: a Lajtán túl a vásárlók a környezet védelme iránti elkötelezettségüket, míg innen inkább a hazafias érzéseiket nyilvánítják ki a fogyasztással. A magyarok 58 százaléka mondta azt, hogy ami magyar, az helyi.

Abban nem igazán tértek el a magyar válaszok az európai trendtől, hogy nagyjából 60 százalék hajlandó 5-10 százalék felárat fizetni a helyi termékért, 6-7 százalék 10 százaléknál többet, a többiek pedig 5 százaléknál kevesebbet.

Az európaiak 77 százaléka vásárol azért helyi terméket, mert az a gazdaságukra pozitívan hathat, 70 százalékuk szeme előtt a foglalkoztatottság növelése, a munkahelyek teremtése lebeg. Az európaiak 42 százaléka mondta azt, hogy a helyi termékek fogyasztása pozitív hatással van a környezetvédelemre, a hazafiasságot csak 24 százalékuk említette.

A minőséget a válaszadók 84 százaléka tartja fontosnak a helyi termékek vásárlásánál, ebben a németek, az osztrákok és a franciák járnak az élen. Atekintetben, hogy mely termékcsoportok találhatók meg a helyi termékek kínálatában, az élelmiszerekre adott becslések aránya elsöprő, 93 százalékos az európaiaknál, a magyaroknál viszont csak 68 százalék. Ezt követi a lakberendezési felszerelések, valamint a háztartási és szépségápolási cikkek 60 százalékot közelítő aránya – ez Magyarországon és Európában nagyon hasonló. Eltérés a divat és a technológiai, csúcstechnológiai termékeknél van, a magyarok ugyanis e két árucsoportnál az európai 54, illetve 35 százalékos átlagnál jóval magasabbra, 68, illetve 67 százaléknak érezte a helyi termékek arányát a választékban. Ezzel összefüggésben felárat a legtöbben az élelmiszerekért hajlandók fizetni.

A helyi termékek propagálásért a válaszadók 80 százaléka szerint a kézművesek, az egyesületek, a fogyasztók, a márkatulajdonosok tesznek a legtöbbet, a médiát 49, a saját kormányaikat 44, míg némileg meglepő módon az Európai Uniót 42 százalék említette.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kamatot vágott a Fed
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 20:16
Megtörtént az amerikai kamatdöntés.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktorék óriási hitelt vennének fel?
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 19:53
Jelentős összegről lehet szó. 
Makro / Külgazdaság Bemondták az elemzők, ennyit érhet a forint két év múlva
Imre Lőrinc | 2025. december 10. 15:45
Az MBH Bank lefelé módosította az idei évi GDP-növekedési előrejelzését. A korábbi 0,8 százalék helyett már csak 0,4 százalékos bővülésre számít a pénzintézet, ami jövőre 2,8 százalékra gyorsulhat fel. Az infláció kedvezőbben alakulhat az év elején vártnál, és bár számos kockázat övezi a fogyasztói árindexet, a relatív erős forint ellensúlyozhatja a negatív hatásokat.
Makro / Külgazdaság Bokros Lajos megszólal – itt nézheti élőben a Klasszis Klub Live-ot
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 15:17
A közgazdász, a Horn-kormány 1995-96 közötti pénzügyminisztere fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Zelenszkij örömteli hírt kapott
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 13:59
Tovább mérséklődött az ukrán infláció emelkedésének üteme.
Makro / Külgazdaság Trump árgus szemekkel figyelheti az amerikai munkaerőpiacot
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 13:31
Beszédes adatokat tettek közzé.
Makro / Külgazdaság Egyre valószínűbb, hogy komoly adóemelés jön a választások után
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 12:05
Jelentősen növekszik a költségvetési hiány, miközben ugrásszerű növekedésre aligha lehet számítani.
Makro / Külgazdaság Kínában 21 havi csúcsra gyorsult az infláció – no de ennyire?
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 10:15
Kínában az elemzők által várttal összhangban 21 havi csúcsra gyorsult az infláció novemberben.
Makro / Külgazdaság Benyúlással előzné az Orbán-kormányt Brüsszel
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 09:01
Akár már a jövő hétre kicsavarhatnák Orbán Viktor kezéből az egyik legerősebb fegyverét. 
Makro / Külgazdaság Mindenképpen szükség lesz jövőre megszorításokra? Ön is kérdezheti élőben Bokros Lajost
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 07:51
A közgazdász, a Horn-kormány 1995-96 közötti pénzügyminisztere fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG