1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Bizottság magyar képviselete elmagyarázza, miért nincs kettős mérce Magyarországgal szemben: hiába a látványos szufficit, ha valójában ellazáskodtuk a 2011-es évet. Volt miből. 9 éve ülünk a szégyenpadon, ha haladékot kaptunk volna, az lett volna a kettős mérce?

A Magyarország ellen folytatott deficiteljárás (EDP) kapcsán egyre több cikk foglalkozik a kettős mérce kérdésével: miközben a régebbi euróországok az elszálló hiányok ellenére is haladékot és mentőcsomagot kapnak, Magyarország a tavaly produkált 1,9 százalékos deficitadat ellenére is a szégyenpadon ücsörög. Ráadásul a Bizottság ugyan javította előrejelzését hazánkkal kapcsolatban, Olli Rehn pénzügyi biztos így sem nevezte meg Magyarországot azok között, akik kikerülhetnek az eljárásból.

Az Európai Bizottság magyar képviseltének vezetője, Szűcs Tamás egy konkrét cikk kapcsán írt levelet az egyik hazai napilapnak - az ügyben azonban a legérdekesebb, hogy a Bizottság először foglalkozik hivatalosan azzal, hogy megvédje saját álláspontját, miszerint szó sincs kettős mércéről. A levél végül nem jelent meg, csak utóbb a magyar képviselet honlapján. Nézzük, mit gondolnak Brüsszelben a kettős mércéről?
* prognózis (tavaszi jelentés)

Brüsszelt nem a felszín érdekli

Varga Mihály és Orbán Viktor az MKIK korábbi rendezvényén: újabb csomagot kellett összeraknunk.



Ahhoz, hogy egy tagállam kikerüljön az eljárásból, két dologra van szükség együttesen: a kitűzött határidőig az Eurostat 3 százalék alatti hiányt regisztrál és az Európai Bizottság prognózisa szerint a deficit tartósan e szint alatt is marad. A Bizottság, tavasszal, ősszel és télen ad ki előrejelzéseket, mindig az adott és a következő évre. Magyarország az elmúlt két évben teljesítette a hiánykritériumot, de a prognózisok miatt rendre elesett attól, hogy kikerüljön az eljárásból: a következő évre most is 3,4%-os hiányt várnak Brüsszelben. De hogy lehet, hogy Magyarország a szégyenpadon ül, amikor 2011-ben például többlettel zárt az államháztartás?

Szűcs felhívja rá a figyelmet, hogy EDP-eljárás jogi alapját jelentő stabilitási és növekedési paktumnak szerves része 2010 óta a tagállami kormányok által elfogadott szabálykönyv (Code of Conduct). Ebbe belekerült az a passzus, mely felmentést ad a tagállamoknak, hogyha mégsem sikerülne a referenciaszint alá vinni a deficitet, de erre csak akkor van lehetőség, ha a strukturális egyenleget adott ország a tanács által korábban javasolt mértékben képes csökkenteni (a másik, speciális kivételt lásd lenti, keretes írásunkban). A strukturális hiány a deficit egyszeri és ideiglenes intézkedések valamint a gazdasági ciklusok hatásaitól megtisztított értékét jelenti - vagyis azt mutatja meg, mennyire fenntartható a költségvetési politika.

2011, a lazítás éve
A strukturális hiányadatnál fontos megjegyezni, hogy számítása és definíciója sem egységes, így inkább a tendencia érdekes, nem a konkrét számok. A grafikonon így is jól látszik, hogy 2011-ben volt egy nagyobb lazítás, ezt szükségszerűen követte a tavalyi valós kiigazítás, ami a költségvetés alapfolyamatait is komolyan érintette már.



Nem javítottunk, sőt

A kivétel erősíti
A 3 százalék feletti hiányt - rögzített mértékig és határidőig - a Bizottság hajlamos nem figyelembe venni magánnyugdíjpénztári rendszer bevezetésekor, érvelésük szerint a bevezetés ugyanis többlet terhet ró egy állam költségvetésére, ami megnyomhatja a hiányt is, de hosszú távon javíthatja a költségvetési pozíciókat, csökkentve a társadalombiztosítás kiadásait. Málta például 2011-ig ezért kapott felmentést a Bizottságtól (2 éve sikerült amúgy 3 százalék alá vinni a deficitet, 2,8% lett).

A 2009-es Magyarországnak szóló jelentésben 0,5 százalékos strukturális egyenlegjavítás szerepelt (ezt 2011-ig kellett volna realizálnunk), ehelyett 2010 és 2011 folyamán 2,75 százalékos egyenleg-romlás következett be. 2011-ben azonban többlettel zárt a költségvetés - miközben a strukturális egyenleg tovább romlott, hogy lehetséges ez? A válasz prózaian egyszerű: a magánnyugdíjpénztári vagyon államosításával a költségvetés a GDP közel 10%-ának megfelelő egyszeri, plusz forráshoz jutott, ami elfedte az államháztartási alapfolyamatok romlását. A bizottság magyar képviselete szerint ezek a számok alátámasztották azt, hogy a Bizottság már-már pénzügyi szankcióval sújtotta Magyarországot. Miközben más tagállamoknak is komoly fejtörést okozott a hiányszám tartása, ők képesek voltak javítani a strukturális egyenleget is. A strukturális egyenleg javulása esetén Brüsszel haladékot ad a tagállamoknak, illetve eltekinthet a pénzügyi szankciók alkalmazásától.

9 év után nehéz haladékot kapni

Az EDP-t olyan tagállamok ellen indítják meg, amelyek nem tudják tartani a maastrichti kritériumnak számító deficitszintet és/vagy nem tudnak biztosítékot felmutatni arra, hogy tartósan a GDP 3 százaléka alatt tudják tartani a hiányukat. Az eljárás megindítható eurótagországok ellen is, a legdurvább szankció a forrásbefagyasztás. Ehhez a 9 éve eljárás alatt lévő Magyarország állt eddig a legközelebb. Abban is rekorderek vagyunk, hogy csatlakozásunk óta eljárás alatt állunk, a 2004 óta csatlakozott tagállamok közül erre csak mi voltunk "képesek" (a 2007-ben csatlakozó Románia például épp most kerül ki az eljárásból). A pozícióinkat nyilván rontja, hogy 9 éve vergődünk az EDP-ben, a Bizottság számára nyilvánvalóan az is nehezen magyarázható lenne, ha éppen Budapest kapna könnyítést vagy haladékot a hiány tartására.

Hátrányban a keleti tagállamok a nyugdíjpénzek miatt

Brüsszeli források szerint ebbe a Bizottság 2010-ben, a kormányváltást követően sem ment bele (Budapest lazább deficitcélt akart volna kiharcolni magának). A Bizottság ugyanakkor elzárkózott attól is, hogy a magánnyugdíjpénztári rendszer fenntartásának költségeit kivegye az államadósság elszámolásból - ezzel amúgy épp a keleti tagállamokat "büntette". A magánnyugdíjpénztári rendszerbe irányított lakossági befizetéseket ugyanis a költségvetésben ellentételezni kell/kellett - emiatt emelheti a rendszer fenntartása az államadósságot (és a deficitet is) rövid távon. A nyugati tagállamokban nincs ilyen tőkefedezeti rendszer a társadalombiztosításban, a keleti országokban azonban ez nagy terhet ró a tagállamokra. A keleti tagok szerint az egyenlő mérce miatt a Bizottságnak figyelembe kellene venni ezt a különbséget, Brüsszel azonban ebbe nem ment bele (Magyarországon amúgy ezután döntött úgy a kormány, hogy államosítja a szektort).


A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Németországban javult, bár még ennél is jobbra számítottak
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 15:01
Októberben a ZEW gazdaságkutató intézet németországi gazdasági hangulatindexe emelkedett, míg az euróövezeti gazdasági várakozásokat tükröző hangulatmutató romlott az előző havihoz képest.
Makro / Külgazdaság Ebben leköröztük a németeket szeptemberben
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 13:15
Idei csúcsára gyorsult a németországi éves infláció szeptemberben a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis kedden ismertetett végleges adatai szerint, míg hazánkban az augusztusi 4,3 százalékos értéken stagnált.
Makro / Külgazdaság Von der Leyen: Itt az ideje befektetni Montenegróban
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 12:41
A balkáni ország 2028-ban szeretne csatlakozni az Európai Unióhoz, de az Európai Bizottság elnöke azt szeretné, hogy a befektetők már előre számoljanak ezzel. Itt épülhet az első kikötő zéró kibocsátással az Adriai-tengeren.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter: ha áprilisig nem lesz béke, idehívjuk a békekonferenciát
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 12:13
Megbízható NATO-szövetségesként képzeli el a jövőben Magyarországot a Tisza Párt elnöke, Magyar Péter. Azt ígérte, több tízezer közpénzes szerződést fognak felülvizsgálni, a vagyonadó pedig önbevallásos rendszerben működik majd.
Makro / Külgazdaság A Trump-megállapodás után kedden is ropognak a fegyverek a Gázai övezetben
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 11:33
Az izraeli hadsereg szerint a palesztinok átlépték a határvonalat, amiben megállapodtak. A határsértőkre tüzet nyitottak, hat ember vesztette életét.
Makro / Külgazdaság Folytatódik a pozitív trend a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 11:14
Tovább csökken a benzin literenkénti átlagára, ezzel az októberi áresés már 11 forint.
Makro / Külgazdaság A békemegállapodás után is bizonytalan a Gázai övezet jövője
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 10:44
Donald Trump nagyszabású terve szerint egy átmeneti időszak után a Palesztin Hatóság irányítaná a Gázai Övezetet, ahogyan Ciszjordániát is. Ehhez azonban hosszú út vezet, és egyelőre feszült a hangulat amiatt is, hogy a hadifoglyok holttestei közül nem mindet adta vissza a Hamász Izraelnek.
Makro / Külgazdaság Tovább tömi az unió pénzzel Oroszországot Ukrajna háta mögött
Litván Dániel | 2025. október 14. 10:33
Tényleg csak Magyarország és Szlovákia a fekete bárányok? Továbbra is hatalmas összegekért vásárol orosz energiát az unió, de más árukért cserébe is ömlenek az eurómilliárdok az orosz háborús gépezetbe.
Makro / Külgazdaság Megint az Orbán-kormány miatt kerülhet bajba Ursula von der Leyen
Litván Dániel | 2025. október 14. 10:14
Kedden fontos meghallgatást tartanak a Magyarországnak járó uniós támogatások feloldása ügyében.
Makro / Külgazdaság Trump: Orbán Viktor a következő választáson még jobban fog szerepelni
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 09:59
Sarm es-Sejkben találkozott az amerikai elnök Orbán Viktorral, ahol nagyszerű vezetőnek nevezte a magyar kormányfőt. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG