4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Komoly váltásra kényszerülnek a kínai piacon működő nagy nyugati szupermarket láncok. A Walmart és az Aldi bővíti hálózatát és egyedi termékekkel, valamint az e-kereskedelem bővítésével színesíti szolgáltatásait, míg a Carrefour és a Tesco eladja kínai érdekeltségeit.
Fotó: depositphotos.com

Hiányoznak a különleges és egyedi cikkek

Júniusban a francia Carrefour adta el többségi részesedését 700 millió dollárért a kínai Suning kiskereskedelmi cégnek, míg korábban a brit Tesco és a spanyol Dia szánta rá magát hasonló lépésre. A német Metro szintén áruba kívánja bocsátani kínai üzleteit.

Ezek után az amerikai Walmart maradt az egyedüli jelentős, külföldi kézben lévő szupermarket hálózat, ők a két évtizednyi jelenlét után mintegy 430 kiskereskedelmi egységet üzemeltetnek a hatalmas országban, de így is mindössze 1,7 százalékos részesedéssel bírnak a 692 milliárdos forgalmat bonyolító kínai élelmiszer piacon.

Számos nehézséggel kell megküzdeniük azoknak a külföldi áruházláncoknak, melyek meg kívánják vetni a lábukat a kínai piacon, a bérleti díjak emelkedésétől kezdve, a helyi partnerekkel való folyamatos vitákon keresztül egészen az e-kereskedelem igencsak nehézkes bevezetéséig. A legkomolyabb probléma azonban az, hogy egyszerűen hiányoznak az egyedi árucikkek erről a hatalmas piacról.

Az amerikai Walmart és Costco, valamint a németországi Aldi - amely júniusban nyitotta meg első kínai üzleteit - azt tervezi, hogy Kínában is megpróbál egyre inkább az egyedi termékekre koncentrálni – írja a Financial Times internetes kiadása. A legtöbb ilyen árucikket otthonról importálják, és a tervek között szerepel, hogy fejlesztendő az e-kereskedelmet, szorosabbra fűzik az együttműködést a helyi technológiai vállalatokkal.

A Walmart sem büszkélkedhet komoly növekedéssel: az értékesítés volumene mindössze 0,3 százalékkal bővült a 2018-at megelőző üzleti évben, igaz ez a kínai piac nagysága miatt még mindig jelentős összeget, valamivel több, mint 11 milliárd dollárt ért. Az amerikai kiskereskedelmi cég ugyanakkor továbbra is elkötelezett a távol-keleti piac iránt, tavaly összesen 33 üzletet nyitott Kínában, júliusban pedig belengetett további 1,2 milliárd dollárnyi fejlesztést az elkövetkező évekre, amely elsősorban a bolti infrastruktúra fejlesztésére és logisztikára menne el.

Az Aldi sanghaji üzleteiben a legnépszerűbb termékek az Európából importált saját márkás borok és sörök. A Walmart is hasonló gyakorlatot kíván folytatni Sam’s Club üzleteiben, vagyis elsősorban az egyedi termékekre koncentrálnának; ezek az üzletek most a Kínában történő terjeszkedés fókuszában vannak.

Segíthet az Alibaba és a JD.com

A Sam’s Club üzletek egyfajta exkluzivitást képviselnek, átlagosan csak körülbelül 4000 cikket árulnak boltjaikban, szemben a hipermarketekben található 25 000-rel. Az Aldi hasonló hangsúlyt kíván helyezni a kevesebb termékcsoportra, míg a Costco kevesebb, mint 5000 különféle terméket értékesít, lehetővé téve az alacsonyabb költségeket és a magasabb haszonkulcsokat.

A másik neuralgikus pont a kínai élelmiszer kiskereskedelmi piacon az e-kereskedelem. Bár olyan helyi cégek, mint az Alibaba, vagy a JD.com már meghonosították ez a gyakorlatot, ám az élelmiszerkereskedelem terén ennek bevezetése jelenleg még komoly akadályokba ütközik.

A külföldi vállalatok most általában a helyi e-kereskedelmi csoportokhoz fordulnak, hogy elérjék a fogyasztókat. A franciaországi Auchan, Kína második legnagyobb külföldi kézben lévő kereskedelmi lánca, most adta el 36 százalékos részesedést 2,9 milliárd dollárért az Alibaba számára, melyet a tajvani Sun Art-tal közös vállalkozásban birtokolt.

A Walmart szintén feladta saját online platformját Kínában, hogy együttműködjön a JD.com-tal, az ország második legnagyobb e-kereskedelmi társaságával, melyben az amerikai csoport 12 százalékos részesedést szerzett.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kész, vége: lőttek a kormány idei céljainak
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal friss közlése szerint ugyanis a bruttó hazai termék (GDP) az év első háromnegyedében a naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint mindössze 0,2 százalékkal nőtt, miközben a kormány az egész évre 1 százalékos bővülést prognosztizál még ma is.
Makro / Külgazdaság Három éve a legalacsonyabbra csökkentette a kamatot a Fed
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 06:21
Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve (Fed) 25 bázisponttal csökkentette az irányadó dollárkamatot, 3,75-4,00 százalékos sávra a szerdán végződött kétnapos monetáris politikai ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően.
Makro / Külgazdaság NATO-csapatokat von ki Romániából Trump
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 19:55
A román védelmi minisztérium bejelentette, hogy az Egyesült Államok csökkenteni kívánja a NATO keleti szárnyán állomásozó csapatainak egy részét.
Makro / Külgazdaság Oszkó Péter tisztázta, vállalna-e szerepet egy Tisza-kormányban
Csabai Károly | 2025. október 29. 14:16
Lapcsoportunk élő adásában, a Klasszis Klub Live-ban egy nézőnk kérdezett rá a 2009-2010 közötti Bajnai-kormány pénzügyminiszterénél, mit tenne, ha a 2026-os választásokat megnyerné a Magyar Péter vezette fő ellenzéki erő és felkérnék, legyen tagja az új kabinetnek.
Makro / Külgazdaság Keményen nekiment a Molnak a Janaf
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 13:49
A horvátországi Janaf kőolajvezeték-üzemeltető vállalat cáfolta a pozsonyi Slovnaft vádjait, miszerint megszegte volna a szállítási szerződés feltételeit. A Janaf egyben felszólította a Mol-csoportot, hogy „a jóhiszeműség és tisztesség elvének megfelelően” növelje az olajvezeték operatív kapacitáskihasználását.
Makro / Külgazdaság Szokatlan időpontban dönthetnek az amerikai kamatról
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 09:26
Az óraátállítás bekavar itt is.
Makro / Külgazdaság Erre vajon mit mond Szijjártó Péter?
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 08:30
Kijöttek a friss külkereskedelmi adatok.
Makro / Külgazdaság Milliókat fizetnek az albérletekért Hollandiában, de a választási kampány a bevándorlásról szólt
Vámosi Ágoston | 2025. október 29. 05:42
Bárhogyan alakul a hollandiai parlamenti választás eredménye, nehéz lesz koalíciós kormányt alakítani. A választókat a megélhetési válság és a csillagászati albérletárak sújtják, a politikusok mégis a bevándorlást helyezték a kampány középpontjába. A szélsőjobboldali Szabadságpárt a legnépszerűbb, de más, széles választói bázissal rendelkező pártok nem akarnak velük kormányozni.
Makro / Külgazdaság Ebből mi lesz? Olajszállítmányt tartottak vissza a horvátok
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 19:41
90 ezer tonna kőolajat a pozsonyi Slovnaft olajfinomítótól.
Makro / Külgazdaság Rossz hír jött a tengerentúlról – még az elemzők is csodálkoznak
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:36
Októberben az elemzők által vártnál jelentősebben romlott a Conference Board gazdaságkutató intézetnek az Egyesült Államokra vonatkozó fogyasztói hangulatindexe.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG