4p
Komoly váltásra kényszerülnek a kínai piacon működő nagy nyugati szupermarket láncok. A Walmart és az Aldi bővíti hálózatát és egyedi termékekkel, valamint az e-kereskedelem bővítésével színesíti szolgáltatásait, míg a Carrefour és a Tesco eladja kínai érdekeltségeit.
Fotó: depositphotos.com

Hiányoznak a különleges és egyedi cikkek

Júniusban a francia Carrefour adta el többségi részesedését 700 millió dollárért a kínai Suning kiskereskedelmi cégnek, míg korábban a brit Tesco és a spanyol Dia szánta rá magát hasonló lépésre. A német Metro szintén áruba kívánja bocsátani kínai üzleteit.

Ezek után az amerikai Walmart maradt az egyedüli jelentős, külföldi kézben lévő szupermarket hálózat, ők a két évtizednyi jelenlét után mintegy 430 kiskereskedelmi egységet üzemeltetnek a hatalmas országban, de így is mindössze 1,7 százalékos részesedéssel bírnak a 692 milliárdos forgalmat bonyolító kínai élelmiszer piacon.

Számos nehézséggel kell megküzdeniük azoknak a külföldi áruházláncoknak, melyek meg kívánják vetni a lábukat a kínai piacon, a bérleti díjak emelkedésétől kezdve, a helyi partnerekkel való folyamatos vitákon keresztül egészen az e-kereskedelem igencsak nehézkes bevezetéséig. A legkomolyabb probléma azonban az, hogy egyszerűen hiányoznak az egyedi árucikkek erről a hatalmas piacról.

Az amerikai Walmart és Costco, valamint a németországi Aldi - amely júniusban nyitotta meg első kínai üzleteit - azt tervezi, hogy Kínában is megpróbál egyre inkább az egyedi termékekre koncentrálni – írja a Financial Times internetes kiadása. A legtöbb ilyen árucikket otthonról importálják, és a tervek között szerepel, hogy fejlesztendő az e-kereskedelmet, szorosabbra fűzik az együttműködést a helyi technológiai vállalatokkal.

A Walmart sem büszkélkedhet komoly növekedéssel: az értékesítés volumene mindössze 0,3 százalékkal bővült a 2018-at megelőző üzleti évben, igaz ez a kínai piac nagysága miatt még mindig jelentős összeget, valamivel több, mint 11 milliárd dollárt ért. Az amerikai kiskereskedelmi cég ugyanakkor továbbra is elkötelezett a távol-keleti piac iránt, tavaly összesen 33 üzletet nyitott Kínában, júliusban pedig belengetett további 1,2 milliárd dollárnyi fejlesztést az elkövetkező évekre, amely elsősorban a bolti infrastruktúra fejlesztésére és logisztikára menne el.

Az Aldi sanghaji üzleteiben a legnépszerűbb termékek az Európából importált saját márkás borok és sörök. A Walmart is hasonló gyakorlatot kíván folytatni Sam’s Club üzleteiben, vagyis elsősorban az egyedi termékekre koncentrálnának; ezek az üzletek most a Kínában történő terjeszkedés fókuszában vannak.

Segíthet az Alibaba és a JD.com

A Sam’s Club üzletek egyfajta exkluzivitást képviselnek, átlagosan csak körülbelül 4000 cikket árulnak boltjaikban, szemben a hipermarketekben található 25 000-rel. Az Aldi hasonló hangsúlyt kíván helyezni a kevesebb termékcsoportra, míg a Costco kevesebb, mint 5000 különféle terméket értékesít, lehetővé téve az alacsonyabb költségeket és a magasabb haszonkulcsokat.

A másik neuralgikus pont a kínai élelmiszer kiskereskedelmi piacon az e-kereskedelem. Bár olyan helyi cégek, mint az Alibaba, vagy a JD.com már meghonosították ez a gyakorlatot, ám az élelmiszerkereskedelem terén ennek bevezetése jelenleg még komoly akadályokba ütközik.

A külföldi vállalatok most általában a helyi e-kereskedelmi csoportokhoz fordulnak, hogy elérjék a fogyasztókat. A franciaországi Auchan, Kína második legnagyobb külföldi kézben lévő kereskedelmi lánca, most adta el 36 százalékos részesedést 2,9 milliárd dollárért az Alibaba számára, melyet a tajvani Sun Art-tal közös vállalkozásban birtokolt.

A Walmart szintén feladta saját online platformját Kínában, hogy együttműködjön a JD.com-tal, az ország második legnagyobb e-kereskedelmi társaságával, melyben az amerikai csoport 12 százalékos részesedést szerzett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Elemzők: legalább 8 százalékkal nőhetnek az idén az átlagbérek
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 16:19
A nettó átlagbér januárban mindösszesen 4,6 százalékkal emelkedett.
Makro / Külgazdaság Mi van a fizetések emelkedése mögött? Mi vár Amerikára?
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 15:05
A friss béradatokról és Donald Trump kaotikus dolgairól, valamint azok gazdasági, valamint autópiaci hatásairól is beszélt munkatársunk, Csernátony Csaba a Trend FM reggeli műsorában. 
Makro / Külgazdaság A kormány szerint lassabban nőhet a gazdaság, mint korábban remélték
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 12:49
Lassabb gazdasági bővüléssel számol a kabinet 2025-ben.
Makro / Külgazdaság Hosszabb távon is lehet hatása az árrésstopnak? Oszkó Péter lesz a Klasszis Klub Live vendége
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:50
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója április 8-án, kedden 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége. A mindenkit foglalkoztató makrogazdasági témák mellett Oszkó Péterrel terveink szerint azt is átbeszéljük, milyen kilátásaik vannak ma Magyarországon a kis- és közepes vállalkozásoknak. Természetesen nem csak mi kérdezünk, hanem ezt Önök is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Rossz hírrel indul az április az autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:33
De nem mindegyiknek!
Makro / Külgazdaság Velük indult minden – nevek az MNB-alapítványok első vezető testületeiből
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:16
Jelenlegi és volt miniszterek, mostani és korábbi MNB-alelnökök, regnáló ÁSZ-elnök, a legfőbb ügyész felesége.
Makro / Külgazdaság Ennyit keresnek a magyarok a KSH szerint – Ön érzi?
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 08:41
2025 januárjában a bruttó és nettó keresetek egyaránt több mint tíz százalékkal emelkedtek, a reálkeresetek is nőttek az infláció ellenére – állítja a KSH.
Makro / Külgazdaság Lehangoló adatok: kivérzik a magyar export
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 08:30
2025 februárjában csökkent a kivitel volumene, miközben az import alig változott, így a külkereskedelmi mérleg az egy évvel korábbihoz képest jelentősen romlott.
Makro / Külgazdaság „Matolcsy György nagyon-nagyon sok mindent tud” – még visszaszállhat a kormányra az MNB-botrány
Privátbankár.hu | 2025. március 30. 15:19
Az MNB-alapítványok botránya, amely során mintegy 500 milliárd forint közpénz szívódott fel a gyanú szerint, a Klasszis Média Ez Viszont Privát című műsorában is részletesen szóba került.
Makro / Külgazdaság Trump drákói szigor bevezetésével kedvez a kis pajtásának
Buksza blog | 2025. március 30. 13:46
A Tesla lehet a nagy nyertese Donald Trump új importautóvámjának, ezen belül a Model Y SUV modell versenytársai másfél-kétmillió forinttal többe kerülhetnek, miután az új tarifák életbe lépnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG