4p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Komoly váltásra kényszerülnek a kínai piacon működő nagy nyugati szupermarket láncok. A Walmart és az Aldi bővíti hálózatát és egyedi termékekkel, valamint az e-kereskedelem bővítésével színesíti szolgáltatásait, míg a Carrefour és a Tesco eladja kínai érdekeltségeit.
Fotó: depositphotos.com

Hiányoznak a különleges és egyedi cikkek

Júniusban a francia Carrefour adta el többségi részesedését 700 millió dollárért a kínai Suning kiskereskedelmi cégnek, míg korábban a brit Tesco és a spanyol Dia szánta rá magát hasonló lépésre. A német Metro szintén áruba kívánja bocsátani kínai üzleteit.

Ezek után az amerikai Walmart maradt az egyedüli jelentős, külföldi kézben lévő szupermarket hálózat, ők a két évtizednyi jelenlét után mintegy 430 kiskereskedelmi egységet üzemeltetnek a hatalmas országban, de így is mindössze 1,7 százalékos részesedéssel bírnak a 692 milliárdos forgalmat bonyolító kínai élelmiszer piacon.

Számos nehézséggel kell megküzdeniük azoknak a külföldi áruházláncoknak, melyek meg kívánják vetni a lábukat a kínai piacon, a bérleti díjak emelkedésétől kezdve, a helyi partnerekkel való folyamatos vitákon keresztül egészen az e-kereskedelem igencsak nehézkes bevezetéséig. A legkomolyabb probléma azonban az, hogy egyszerűen hiányoznak az egyedi árucikkek erről a hatalmas piacról.

Az amerikai Walmart és Costco, valamint a németországi Aldi - amely júniusban nyitotta meg első kínai üzleteit - azt tervezi, hogy Kínában is megpróbál egyre inkább az egyedi termékekre koncentrálni – írja a Financial Times internetes kiadása. A legtöbb ilyen árucikket otthonról importálják, és a tervek között szerepel, hogy fejlesztendő az e-kereskedelmet, szorosabbra fűzik az együttműködést a helyi technológiai vállalatokkal.

A Walmart sem büszkélkedhet komoly növekedéssel: az értékesítés volumene mindössze 0,3 százalékkal bővült a 2018-at megelőző üzleti évben, igaz ez a kínai piac nagysága miatt még mindig jelentős összeget, valamivel több, mint 11 milliárd dollárt ért. Az amerikai kiskereskedelmi cég ugyanakkor továbbra is elkötelezett a távol-keleti piac iránt, tavaly összesen 33 üzletet nyitott Kínában, júliusban pedig belengetett további 1,2 milliárd dollárnyi fejlesztést az elkövetkező évekre, amely elsősorban a bolti infrastruktúra fejlesztésére és logisztikára menne el.

Az Aldi sanghaji üzleteiben a legnépszerűbb termékek az Európából importált saját márkás borok és sörök. A Walmart is hasonló gyakorlatot kíván folytatni Sam’s Club üzleteiben, vagyis elsősorban az egyedi termékekre koncentrálnának; ezek az üzletek most a Kínában történő terjeszkedés fókuszában vannak.

Segíthet az Alibaba és a JD.com

A Sam’s Club üzletek egyfajta exkluzivitást képviselnek, átlagosan csak körülbelül 4000 cikket árulnak boltjaikban, szemben a hipermarketekben található 25 000-rel. Az Aldi hasonló hangsúlyt kíván helyezni a kevesebb termékcsoportra, míg a Costco kevesebb, mint 5000 különféle terméket értékesít, lehetővé téve az alacsonyabb költségeket és a magasabb haszonkulcsokat.

A másik neuralgikus pont a kínai élelmiszer kiskereskedelmi piacon az e-kereskedelem. Bár olyan helyi cégek, mint az Alibaba, vagy a JD.com már meghonosították ez a gyakorlatot, ám az élelmiszerkereskedelem terén ennek bevezetése jelenleg még komoly akadályokba ütközik.

A külföldi vállalatok most általában a helyi e-kereskedelmi csoportokhoz fordulnak, hogy elérjék a fogyasztókat. A franciaországi Auchan, Kína második legnagyobb külföldi kézben lévő kereskedelmi lánca, most adta el 36 százalékos részesedést 2,9 milliárd dollárért az Alibaba számára, melyet a tajvani Sun Art-tal közös vállalkozásban birtokolt.

A Walmart szintén feladta saját online platformját Kínában, hogy együttműködjön a JD.com-tal, az ország második legnagyobb e-kereskedelmi társaságával, melyben az amerikai csoport 12 százalékos részesedést szerzett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mikor lesz Rogán-per vagy felcsúti per? Ligeti Miklós a Rogán-botrányról és az elszámoltatás buktatóiról
Izsó Márton - Litván Dániel | 2025. január 18. 10:37
Orbán Viktornak is helye lenne azon a szankciós listán, amelyre Rogán Antalt feltették? Bíróság elé állhat a NER legnagyobb hatalmú minisztere? Ligeti Miklóst, a Transparency International jogi igazgatóját ezeken a kérdéseken túl egy esetleges Magyar Péter-kormány lehetőségeiről is kérdeztük az elszámoltatás és a felelősségrevonás területén a Klasszis Podcast friss adásában.
Makro / Külgazdaság GDP, olajár, infláció: kijött az IMF jóslata
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 15:46
A tavaly októberben vártnál 0,1 százalékponttal gyorsabban, 3,3 százalékkal nő idén a globális gazdaság a Nemzetközi Valutaalap (IMF) pénteken kiadott prognózisa szerint. A jövő évre vonatkozó 3,3 százalékos GDP-növekedési várakozás nem változott. Tavaly a globális gazdaság 3,2 százalékkal nőtt.
Makro / Külgazdaság Visszavágták az osztrák GDP-előrejelzést
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 14:31
Lefelé módosította 2029-ig terjedő osztrák GDP-növekedési előrejelzését a Wifo gazdaságkutató intézet pénteken publikált prognózisában.
Makro / Külgazdaság A fővárosi csatornákat is meghódítja Csányi Sándor cégbirodalma
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 11:55
A milliárdos bankvezér érdekeltségének az ellenzéki vezetésű fővárosi önkormányzattal lett közös biznisze.
Makro / Külgazdaság Infláció: drágul a benzin, így minden drágább lesz
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:32
Szombaton tovább emelkednek a kutak nagykereskedelmi árai.
Makro / Külgazdaság Nyereséges, de kockázatos, amit a magyarok az orosz energiahordozókkal tesznek
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:03
Az újabb szankciók komoly kihívás elé állíthatják az oroszokat, tovább nehezedhet az energiahordozók importja. A háborús agresszor országnak közben égető szüksége lenne a bevételekre a harcok folytatásához.
Makro / Külgazdaság Hűtlen kezelés? Megszólalt az Integritás Hatóság gyanúsított elnöke
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 08:45
Bíró Ferenc szerint az ügyészségi eljárás volumene és időtartama is indokolatlan volt.
Makro / Külgazdaság A kínai édesítő tönkreteszi az európai ipart, visszamenőleg is büntettek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 17:33
Az EU dömpingellenes vámokat vetett ki az ázsiai országból behozott eritritolra, ami sokáig érvényben marad.
Makro / Külgazdaság Magyar cég is megnyalná a sóbizniszt Romániában
Bózsó Péter | 2025. január 16. 15:21
A Salrom romániai monopóliumát két új cég akarja megtörni – az egyiket Magyarországról irányítják.
Makro / Külgazdaság Az üzemanyag-fogyasztás 2024-es számai nem derűsek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 14:45
Tavaly 0,5 százalékkal több motorbenzin és 1,4 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott a kiskereskedelmi forgalomban, mint 2023-ban, így az üzemanyag-fogyasztás átlagosan 0,6 százalékkal csökkent.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG