Oroszországban először vonta meg a bíróság egy olyan külföldi cég védjegyének jogi védelmét, amely az ukrajnai katonai konfliktus kezdete után hagyta el az országot. A Rospaten átadta a svéd távközlési berendezéseket gyártó Ericsson márkáját az orosz Rusklimat cégnek, amely ezentúl használhatja a világ egyik legismertebb elektronikai márkáját – közeli a Kommerszant orosz napilap.
Jogászok arra figyelmeztetnek, hogy ez más brandekkel is előfordulhat, hiszen a védjegyek hároméves jogi védelmi ideje 2025-ben jár le, így neves külföldi gyártók – például a Starbucks – is elveszíthetik márkájukat. A Rospatent március 12-én jegyezte be (csente el, büntetésből?) az Ericsson védjegyét az orosz klímaberendezéseket gyártó Rusklimat számára. Egy évvel korábban a Kommerszant arról számolt be, hogy a Rusklimat a svéd Telefonaktiebolaget – az Ericsson számára gyártó – cégtől is szándékozik megvonni a jogi védelmet, aminek az orosz bíróság teljes egészében helyt adott. A svéd vállalatóriás képviselője azt mondta a Kommerszantnak, hogy a tárgyalás még folyamatban van, de nem kívánt többet nyilatkozni.
Ez csak az egyik védjegy-eltulajdonítás?
Szergej Ucsityel, a Pen & Paper ügyvédi iroda egyik partnere a Kommerszantnak elmondta, ez a történet csak az egyik precedens egy, a háború miatt tiltakozó és távozó cég védjegyoltalmának megszüntetésével kapcsolatban. De találtak egy jogi kiskaput: elmondása szerint „a szellemi tulajdonnal foglalkozó bíróság megállapította, hogy 2021 elejétől 2024-ig az Orosz Föderációba nem importáltak fűtő-, hűtő- és szellőztető berendezéseket Ericsson védjeggyel, így „nincs akadálya annak, hogy bármely más személy kérelmet nyújtson be a Rospatenthez hasonló védjegy lajstromozása iránt ebben a termékcsoportban”, azaz használja a világszerte ismert svéd márkát.
A Rusklimat kereskedelmi és gyártó holding tehát bejegyzi az Ericsson védjegyet egy „Oroszországgal baráti országból származó külföldi partnercég érdekében” – mondta Pavel Szimonov, a Rusklimat felelős igazgatója. Az ügylet részleteit a megfelelő megállapodás megléte miatt még nem közölhetjük" – mondja.
Az első fecske Fotó: Kommerszant
A Rusklimat vezető pozíciót foglal el az oroszországi klímaberendezések piacán, a cég régóta gyárt és értékesít klímaberendezéseket a saját márkái alatt. Véleménye szerint, ha megjelennek az Ericsson klímák, a termékeket a meglévő csatornákon keresztül fogják forgalmazni, amelyek az orosz klímaberendezések piacának felét foglalják el. Az orosz klímaberendezések teljes gyártása kínai gyárakban történik, amelyek a világpiacot uralják.
Mivel a klímaberendezések szezonális termékek, az Ericsson nevű, de orosz termékek megjelenése a következő szezonban várható. A Marvel Distribution adatai szerint 2024-ben 1,55 millió klímaberendezést adtak el Oroszországban 40 milliárd rubel értékben, ami egységben kifejezve 45 százalékkal, pénzben kifejezve pedig 55 százalékkal több, mint 2023 azonos időszakában.
A nyugati cégeknek meg kell vásárolni a saját márkájukat, a háború miatt
Mint Alexandra Galkina, a Semenov & Pevzner ügyvédi iroda jogásza, szabadalmi ügyvivője kifejtette, a svéd gyártó kifogásolhatja R-Climate LLC védjegyének bejegyzését arra hivatkozva, hogy a védjegy bejegyzése megtévesztheti a fogyasztót. „Ha a szakértő meggyőzőnek találja az érveket, felhívást adhat ki, amelyre az R-Climate LLC-nek hat hónapon belül van joga válaszolni” – mondja, hozzátéve, hogy 2025. január 21-én fellebbezést küldtek a Rospatentnek, Galkina hozzátette, hogy jelenleg sok hasonló védjegybitorlási ügy van folyamatban a Szellemi Tulajdon Bíróságán, például ilyen a Starbucks is.
A védjegy jogvédelme idő előtt megszűnhet, ha a tulajdonos három évig folyamatosan nem használja – emlékeztet Szergej Ucsitel (hogy miért nem használta és miért vonult ki az nincs említve). A hazai szervezetek vagy használhatnak egy erős és jól népszerűsített külföldi márkát üzletükhöz, vagy profitjuk származik ebből a helyzetből. Merthogy az is elképzelhető, hogy a visszatérő nyugati cégeknek meg kell vásárolni a saját márkahasználati jogaikat.
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. március 20. 19:13
Ezt a fizikus, vállalkozó, üzletember a Klasszis Klub Live adásában azon felvetés kapcsán mondta, hogy tartja-e a még évekkel ezelőtti kijelentését, miszerint Orbán Viktor ki akarja vezetni Magyarországot az Európai Unióból. A Huxitra keresztelt aktus mellett Bojár Gábor beszélt Magyar Péter március 15-én meghirdetett programjáról, a Pride betiltásáról, a kata esetleges visszahozataláról, a hétfőtől ketyegő árrésstopról és elárulta, szerinte mi a magyar gazdaság legfőbb baja.
Bár a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint Magyar Péter március 15-én tett ígéretei 3000 milliárd forintba kerülnének, így egyenlő lenne az államcsőddel, az valójában nagyságrendekkel kisebb teher lenne a költségvetésnek.