5p

Az orosz–ukrán háború és a kínai terjeszkedés arra kényszerítette az ASEAN-országokat, hogy gyorsan növeljék katonai kiadásaikat. Peking agressziója a Dél-kínai-tengeren 2012-től váltott magasabb fokozatba, behatolva öt ASEAN-ország kizárólagos gazdasági övezetébe. Káncz Csaba jegyzete.

A szeptember 9-én Új-Delhiben kezdődő kétnapos G-20 csúcstalálkozó ráirányítja a figyelmet Délkelet-Ázsiára. A nagyhatalmi rivalizálás miatt változó globális geopolitikai dinamika komoly kihívás elé állítja a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetségét (ASEAN).

Gyorsan átalakuló ASEAN

A közelmúltig többé-kevésbé az ASEAN biztosította a regionális biztonsági architektúrát. Az USA és Quad-partnerei – India, Japán és Ausztrália – azonban úgy döntöttek, hogy kemény feltartóztatási politikát indítanak Kína agresszív lépéseivel szemben a Dél-kínai-tengeren és a tágabb indo-csendes-óceáni térségben. Az ASEAN ezért úgy döntött, hogy közelebb húzódik a Quadhoz.

A tajvani konfliktus veszélye és az ukrajnai válság szorongást kelt az ASEAN-ban. A szervezet számára világossá vált, hogy a hagyományos liberális felfogása a biztonsági kihívások kezelésére kudarcot vallott.

Az ASEAN-országok ezért padlógázt nyomtak a védelmi kiadásaikban. Természetesen nincsenek abban a helyzetben, hogy kihívják Kínát, de drámaian növelik védelmi kiadásaikat, ahogy a tengeri biztonság a középpontba kerül.

A SIPRI 2023-as adatbázisa szerint az ASEAN tíz tagállamának katonai kiadásai a 2000-es 20,3 milliárd dollárról 2021-re 43,2 milliárd dollárra nőttek. 2002 és 2007 között ez még évi 30 milliárd dollár alatt volt.

A kínai agresszió a Dél-kínai-tengeren 2012-től váltott magasabb fokozatba, behatolva öt ASEAN-ország kizárólagos gazdasági övezetébe (EEZ). Indonézia válaszul a 2012-es 6,5 ​​milliárd dollárról a rákövetkező évben 8,3 milliárd dollárra növelte védelmi kiadásait, és azóta állandó szinten tartja.

A fenyegetés következményei

Az ASEAN-tagállamok fenyegetésekkel kapcsolatos felfogása és a velük való szembenézés módja eltérő. Vannak, akik előzékenyebbek a Quad tagjaival, míg mások körültekintőbbek. A különbség a fenyegetés érzékeléséből adódik: Vietnam és a Fülöp-szigetek például a kínai agresszió legnagyobb áldozata a Dél-kínai-tengeren.

Kína szigeteket foglalt el, megkérdőjelezve Vietnam és a Fülöp-szigetek uralmát a nem védett szigetek és zátonyok felett. A Mischief Reef és a Second Thomas Shoal a Fülöp-szigetek esetében, míg a Johnson Reef Vietnam esetében volt tanúja ilyen agressziónak. Ezért a vietnami és a filippínó fegyveres erők, felszerelések és képességek bővítése égető kérdéssé vált.

Azokban a tagállamokban, ahol katonai puccsok történtek – például Thaiföldön és Mianmarban –, a fegyveres erők terjeszkedése gyorsabb és tartósabb volt. Egyes Mianmar és Thaiföld által vásárolt berendezéseket nem lehet könnyen a pekingi fenyegetésekkel összekapcsolni, mivel ezek az országok nem állnak közvetlen konfrontációban Kínával a Dél-kínai-tengeren.

Indonézia esetében 42 darab Rafaele vadászgépet rendeltek Franciaországból. Eközben 12 használt „Mirage 2000-5” típusú vadászgépet is beszereztek Katartól 792 millió dollárért.

Indonézia Rafaele vadászgépekre szerződött Franciaországgal. Fotó: Wikipedia
Indonézia Rafaele vadászgépekre szerződött Franciaországgal. Fotó: Wikipedia

Számos ASEAN-országban megváltozott a területvédelem mögött meghúzódó ideológia.

Míg Thaiföldön és Mianmarban a katonai ellenőrzés lendületet ad a védelmi kiadásoknak, addig Indonéziában és a Fülöp-szigeteken a katonai kormányoktól a demokrácia felé való elmozdulás a másik irányba mutat. Ez utóbbiaknál a belső ellenőrzésre és a lázadások elleni küzdelemre szánt nagy hadseregek helyett a hangsúly a tengeri kihívások megértésére, valamint a tengeri és légi eszközök beszerzésére helyeződik át a tengeri biztonsági képességek fejlesztéséhez.

A demokratikus társadalmakban a költségvetési korlátok gyakran akadályozzák az új berendezések beszerzését. Ehhez a végrehajtó hatalomnak egyeztetnie kell a törvényhozással és a pénzügyminisztériummal.

Ez hatással van arra, hogy milyen fegyverrendszereket szereznek be, vagy amelyek elveszett lehetőséggé váltak. A belső koordináció képessége arra késztette a Fülöp-szigeteket, hogy megelőzzék Indonéziát és Vietnámot az indiai szuperszonikus BrahMos rakéták megrendelésében.

Thaiföld tavaly fegyveres „AH-6” típusú felderítő helikoptereket rendelt az Egyesült Államoktól és „Hermes 900” típusú drónokat Izraeltől a tengeri műveletek támogatására. Szingapúr idei védelmi költségvetése 13,4 milliárd amerikai dollár, ami 10 százalékos növekedést mutat 2022-höz képest. Ez magában foglalja további nyolc (STOVL)-képes Lockheed Martin F-35B vadászrepülőgép vásárlását az F16-osok leváltására.

Dél-Korea a nagy nyertes

A Korean Aerospace Industries idén februárban 910 millió dollár értékű szerződést írt alá 18 darab „FA-50” típusú vadászrepülőgépről Malajziával. Az ország a koreai vadászgépeken kívül még három, pilóta nélküli légi rendszert vásárol a Turkish Aerospace Industriestől, és két tengeri járőrrepülőgépet az olasz Leonardo cégtől. Indonéziában az új helikopterek, repülőgépek, haditengerészeti hajók és elektronikus hadviselési rendszerek jelentik a terjeszkedés kulcsfontosságú elemeit.

Malajzia 18 darab FA-50-es vadászgépet rendelt Dél-Koreától. Fotó: Wikipedia
Malajzia 18 darab FA-50-es vadászgépet rendelt Dél-Koreától. Fotó: Wikipedia

Az ukrajnai háború miatt Oroszország csak korlátozottan képes részt venni a fegyverellátásban. Csökkent kapacitása arra készteti az ASEAN-t, hogy új berendezéseket vásároljon amerikai, európai és más ázsiai országokból.

De a legnagyobb előnyt Dél-Korea szerezte meg. Versenyképes áron kínál csúcstechnológiát, ráadásul csekély érdeklődést mutat az ASEAN belpolitikája iránt.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A Wall Street szárnyal, mivel Jerome Powell szeptemberi kamatcsökkentésre utalt
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 19:01
A Wall Street főbb indexei pénteken emelkedtek, miután Jerome Powell, az amerikai Federal Reserve elnöke a Jackson Hole-i szimpóziumon tartott beszédében egy lehetséges kamatcsökkentésre utalt.
Makro / Külgazdaság Lórúgásként érte a kiskereskedőket az árrésstop meghosszabbítása
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 12:48
A kereskedelmi szövetség attól tart, felgyorsulhat a kisboltok bezárási hulláma, a felmérésük szerint pedig a vásárlók többsége az árrésstop mellett is érzi, hogy drágulnak az élelmiszerek.
Makro / Külgazdaság Trump meggondolta magát: elengedte a 250 százalékos vámterveit
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 11:23
A gyógyszerekre és a félvezetőkre is a többi szektornak megfelelő vámokat fog kivetni. A szeszes italokról azonban még nincs megállapodás.
Makro / Külgazdaság Drágult az olaj, emelkednek a magyar üzemanyagárak is
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 10:39
A Brent emelkedésével párhuzamosan a magyar nagykereskedelmi árak is nőnek, ismét közelít a 600 forintos átlagár.
Makro / Külgazdaság A kormány 1 százalékos növekedési céljának is annyi?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 08:30
Bár a beruházások második negyedéves visszaesése enyhébb lett az első negyedévinél, a -8,2 százalék így sem ad okot örömre.
Makro / Külgazdaság Már a szemünk se rebben: ebben az összevetésben az utolsó előttiek vagyunk az EU-ban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 08:11
A bruttó hazai termékek (GDP) éves szintű változásának összevetésében csak Ausztria került mögénk. Némi fényt jelenthet az alagút végén, hogy az előző negyedévhez viszonyított mutatókban a középmezőnyben állunk.
Makro / Külgazdaság Kínai típusú gazdasági rendszer felé halad az USA?
Sasvári Péter | 2025. augusztus 21. 14:38
Államkapitalizmus az Egyesült Államokban? Donald Trump a politika után a gazdaság területén is egyre inkább kezd úgy viselkedni, mint egy egyszemélyi vezető. Nemrégiben lemondásra szólította fel az Intel vezérigazgatóját, „utasította” a Walmartot és a detroiti autógyárakat, hogy ne emeljenek árat, valamint a Coca Colának még azt is meg akarta szabni, hogy milyen cukrot használjanak. Persze az Egyesült Államok alkotmánya és törvényei határt szabnak Trumpnak. Ám viselkedése és elképzelései a kínai modellel vagy a francia dirigizmussal rokoníthatóak. Mennyi esély van rá, hogy a kapitalizmus egyik modellországa az állami kontrol irányába lép? Van ennek előképe az Egyesült Államokban?
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy olcsóbb lesz-e benzin
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 12:07
Maradunk 600 forint alatt.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péternek egy rossz szava sincs az oroszokra Munkács bombázása után
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 11:39
A külügyminiszter szerint béke kell.
Makro / Külgazdaság MNB-botrány: hihetetlen újabb részletek derültek ki
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 10:05
Nem ért véget az ingatlanos bizniszelés.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG