Miközben számos vállalat még ismerkedik a mesterséges intelligencia (MI) használatával, veszélyeivel, előnyeivel, már akad példa arra, ahol csúnya pusztítást végzett. Legalábbis, ami a dolgozók oldlát illeti.
A svéd Klarna Bank fintech vállalat, amely fizetésfeldolgozási szolgáltatásokat kínál online kereskedelmi cégeknek és élen jár a „Vásárolj most, fizess később” szolgáltatások nyújtásában, fele annyi embert foglalkoztat idén, mint ahánynak tavaly munkát adott. Az alkalmazottak helyét a mesterséges intelligencia veszi át.
Sebastian Siemiatkowski azt nyilatkozta a Financial Timesnak, hogy vállalata képes fele annyi alkalmazottal tevékenykedni, mint ahányan most vannak. A cég az elmúlt egy évben 5000-ről 3800-ra csökkentette létszámát. A terv az, hogy további elbocsátásokkal 2000-re viszik le ezt a számot a következő években.
A Business Insider összeállítása pedig arról ír, hogy a cégvezető májusban arról értekezett az X-en megjelent posztjában, hogy milliókat spóroltak meg kevesebb fotós alkalmazásával, továbbá kisebb kiadással képgyűjtemények és marketingügynökségek szolgáltatásainak igénybevételére. Arról is írt, hogy cége marketingrészlege hatékonyabban tevékenykedik fele akkora létszámmal mint korábban.
Csacsiság dicsekedni az emberek kirúgásával
Erre a megjegyzésére kapott egy reakciót, miszerint ha megtartotta volna a marketingszakembereket, akkor lett volna valaki, aki felhívta volna a figyelmét arra, hogy ezt a posztot ne tegye közzé. Amikor az emberek attól rettegnek, hogy elvesztik az állásukat az MI miatt, nem igazán javítja egy cég imázsát, ha a vezetője arról ír, milyen nagyszerű dolog mesterséges intelligenciára cserélni az embereket.
A Klarna tavaly a mérnökök felvételén túl minden toborzást beszüntetett. Egy februárban megjelent blogposztban azt állították, hogy a cég MI asszisztense 700 főállású ember munkáját végzi el. A chatbot akkurátusabban dolgozik és jobb eredményeket el a fogyasztói elégedettség terén. A cég szerint a mesterséges intelligencia alkalmazása idén 40 millió dollárral (több mint 14 milliárd forint) dobja meg a vállalat profitját.
Van alternatíva
A vállalat egyik versenytársa, az Affirm más utat választott. Ez a cég is az MI vezérelte chatbotok alkalmazására tette fel a jövőjét, de ezt nem veri nagy dobra. Nem harsogja azt, milyen sok embert tett az utcára annak köszönhetően, hogy a munkájukat a mesterséges intelligenciával végezteti el.
„Eddig senki se vesztette el az állását azért, mert egy egy robot vette át a helyét” – mondta Max Levchin a cég vezérigazgatója.
A vállalatnál hosszabb távon, két-három éves távlatban tekintenek költségmegtakarítási lehetőségként az MI-re. Nem a rövid távú spórolás eszközét látják benne. Felzabálja a munkahelyeket a tech szektorban az MI, de a technológiai iparban enyhén szólva nem példa nélküli, hogy lefaragják az alkalmazottak számát a mesterséges intelligenciával helyettesítve az embereket. A Dell például augusztusban jelentett be jelentős leépítés értékesítési részlegénél.
Az óriásvállalatok, mint például a Google és az Apple, összesen 350 ezer embert rúgtak ki 2023 eleje óta – derül ki a Layoffs.fyi adatszolgáltató cég számaiból. Ennek egy része a Covid idején kialakult túlfoglalkoztatás lefaragása volt, ám emellett az MI alkalmazására átcsoportosított források is szerepet játszottak benne.
A számok szépek
Visszatérve a minimum aggályosan kommunikáló Klarnára: a svéd cég az MI alkalmazásával magyarázza pénzügyi adatainak javulását.
A vállalat nettó vesztesége a 2023 második negyedévi 854 millió koronáról 2024. április–júniusára 10 millióra csökkent. Eközben az árbevétel 27 százalékkal nőtt. Ezen belül az egy alkalmazottra eső összeg 12 hónap alatt 73 százalékkal ugrott meg. A vállalat első tőzsdei részvénykibocsátására (IPO) készül várhatóan a jövő évben, az időpontról Siemiatkowski elmondása szerint még nem hozták meg a végső döntést.