(Fotó: tekever.com) |
A Marinelink tengerészeti oldal szerint nyáron megkezdik azoknak a drónoknak a tesztelését, amelyeknek a migránskérdés kezelésében szánnak komoly szerepet. A Frontex, az EU határőrizeti szervezete jelentette be korábban, hogy a műholdakból és hajókból álló, a tengeri határok őrzésére szolgáló rendszert drónokkal készül kiegészíteni.
A gyártó cégről TEKEVER-nek nevezett rendszer egységeit Máltáról indítják majd, és négy-hat héten keresztül tesztelik a tengeren. A rendszernek a menekültek felkutatásával, kimentésével kapcsolatos feladatokon kívül szerepet szánnak a környezetszennyezés mérésében is. Nemcsak kiegészíti, esetenként helyettesíti is majd az emberi személyzettel ellátott hajókat, repülőgépeket – mivel jóval olcsóbb azoknál.
Négy problémás tengerszakasz van
Az informatikával foglalkozó Netzpolitik.org szerint a Frontex nemsokára új jogosítványokat és feladatokat („kompetenciákat és mandátumokat”) fog kapni, ennek keretében drónokat lízingelne és ezekkel kiegészítve őrizné az EU határait. A tervek szerint még az idén elhelyeznék ezeket mobil egységeknél a legproblémásabb pontokon.
Négy ilyen határzóna van: a görög-török tengeri határ, a Földközi-tenger középső része Líbia partjainál, a Giblaltári-szoros és a Földközi-tenger keleti része Ciprus körül. Az eddigi próbálkozások ezzel a technikával az adattovábbításon buktak meg, egy bizonyos távolságon túl reléállomásokra lett volna szükség a drónokkal való kapcsolattartáshoz. Most azonban egy „Űr-adatsztrádának” is nevezett új nemzetközi műholdas rendszernek (az Airbus által fejlesztett EDRS-nek) köszönhetően megoldják ezt a problémát.
A gumicsónak nincs a radaron
A tengeri közlekedés biztonságáért felelős európai szervezet, az EMSA igazgatója nemrég megerősítette, hogy még az idén bevezetnék az új rendszert. A menekültek felkutatása mellett a drónokat arra is alkalmassá teszik, hogy a károsanyag-kibocsátás alapján megállapítsák, milyen üzemanyagot használnak a hajók. Ennek alapján az üvegház-hatásért felelős gázok és a kén kibocsátására vonatkozó előírásokat is ellenőrizni tudják – írja a Heise.de technikai témájú weboldal.
Az EU egy másik szervezete, amellyel a Frontex is együttműködik, az EUROSUR által jelenleg használt, földi és műholdas figyelőrendszer a nagyobb hajók észlelésére alkalmas, de gumicsónakokat és fajárműveket nem tud felfedezni. A műholdak ráadásul optikai megfigyelést végeznek, azaz csak nappal és felhőtlen időben működnek, a felvételeket pedig pályájuk miatt csak a Föld megkerülése után tudják a fogadóállomásra küldeni.
Jöhet az Aeroceptor is
A hatóságok most egy valós idejű, azaz azonnali adatszolgáltatás kiépítésén dolgoznak. Az említett új EDRS-rendszer két geostacionárius, azaz fix ponton a Föld körül keringő műholdat tartalmaz, amelyek mindig láthatók és folyamatosan továbbítják az adatokat. A drónok pedig a hiányosságokat videó- és infravörös-kameráikkal meg tudják szüntetni. A drónprogram évi 22 millió euróba kerülne és 17 szakembernek adna munkát.
A tervek állítólag már évek óta készülnek az EU különböző szervezeteinél. Még olyan tervezett rendszert is említ a Heise.de, amelynél a levegőből lehetne megállítani a tengeri járműveket (Aeroceptor).
(Fotó: tekever.com) |