7p
Az EU komoly lemaradásban van az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorok fejlesztésének piacán. Az energiatárolók gyártásának éllovasa jelenleg Ázsia, az elektromos autók megjelenésével azonban komoly hátrányba kerülhetnek azok a gazdaságok, akik nem rendelkeznek saját kapacitással.

A tervek szerint az Európai Unió engedélyezné az elektromos akkumulátorok kutatásának állami támogatását, illetve több milliárd eurós támogatást nyújtana azoknak a vállalatoknak, amelyek ilyen típusú gyárakat akarnak létrehozni. Az EU-s autóipar jelenleg több mint 13 millió embernek ad munkahelyet, az autógyártás pedig az elektromos meghajtás felé tolódik – így egyre nagyobb az aggodalom, hogy a nemzetközi versenyben hátul maradnak Ázsiával szemben – írja a Financial Times.

Carlos Ghosn, a Renault-Nissan-Mitsubishi vezetője korábban azt nyilatkozta, az európai autógyártás képtelen tartani az ütemet, hacsak nem éri utol hamar a versenytársakat az akkumulátor technológiák terén. A töltőegységek innovációs és kutatási folyamatai híján ugyanis nem lehetséges új modellek és magas minőségű járművek gyártása – tették hozzá. A Bloomberg adatai szerint jelenleg a világ akkumulátor-gyártásának 80 százaléka Ázsiában összpontosul, ebből 69 százalék Kína kezében van. A maradék 15 százalékot az amerikai adja, míg az EU-ban csupán 4 százalék az arány.

Észbe kapott Európa is

A piac fellendítését az EU egy éve kezdte meg komolyabban, jelenleg többféle támogatást is kínál. A tagországok például akár teljes egészében támogathatják a kutatásokat, amennyiben ezt valamilyen módon külföldi partnerekkel közösen viszik véghez. A Horizon 2020 kutatási alapban 200 millió eurót különítettek el erre a célra, 800 millió eurót pedig gyárak építésére használhatnak fel a pályázók. Az Európai Stratégiai Beruházási Alap támogatásával pedig több milliárd eurós források állnak rendelkezésre, hogy egy, az amerikai Teslához hasonló gigagyárat hozzanak létre.

Maroš Šefčovič, az Európai Bizottság energiaügyi alelnöke szerint jelenleg több mint 260 cég vesz részt a folyamatokban, és négy társaság is jelezte szándékát egy új gyártóközpont létrehozásával kapcsolatban. A francia Saft akkumulátorgyártó partnerségi kapcsolatba lépett a német Siemens, Manz, valamint a belga Solvay gyártókkal, hogy olcsóbb és hatékonyabb akkumulátorokat fejlesszenek. A Saft vezérigazgatója szerint a együttműködés jelentős lendületet adott a szektornak, egy év után pedig már láthatóak az eredmények.

Elöntik a világot az e-autók?

A japán multi minden más versenytársát felülmúlta e-autó értékesítésével. Tovább a cikkhez >>>

A Northvolt Európa legnagyobb és legkorszerűbb lítiumion-akkumulátorgyárát tervezi felépíteni Svédországban, ehhez az Európai Fejlesztési Banktól több mint 52 millió eurót igényeltek. A tervek szerint a gyártósor 2019-ben nyitja meg kapuit, 2023-ig pedig Európa legjelentősebb gyártóegységévé növi ki magát. A német pénzügyminiszter a várakozások szerint hamarosan bejelenti a Varta és a Ford közötti együttműködés létrejöttét, míg a nemzetközi Umicore csoport Lengyelországban kíván új telepet létrehozni 2020-ig.

Szakértők szerint az európai autógyártók sokáig nem foglalkoztak az elektromos autók jövőjével, és csak mostanság próbálják utolérni magukat a versenyben. Ha bár kissé megkéstek, az európai kapacitások lehetővé teszik, hogy mihamarabb behozzák a lemaradást.

Indul a verseny a nyersanyagokért

Az ázsiai versenytársak szintén erősítik jelenlétüket az unióban: a dél-koreai LG Chem nagykapacitású lítium-gyárat épít Lengyelországban, míg a Samsung és az SK Magyarországon fektet be hasonló céllal.  Ahogy arról korábban már írtunk, az akkumulátor gyártáshoz szükséges nyersanyagok mennyisége igen alacsony, az EU így most az újrahasznosítást kezdi előtérbe helyezni, valamint elkezdte feltérképezni a régió kibányászható tartalékait. A blokkon belül Franciaországban, Finnországban, Portugáliában, Spanyolországban és Csehországban vannak rendelkezésre álló nyersanyagkészletek.

A legtöbb elektromos autó lítium-akkumulátorához nikkel, mangán, kobalt és grafit szükséges. A legfőbb szempont a kobalt és a lítium eredményes visszanyerése, ezek az anyagok ugyanis különösen fontosak az elektromos autók előállításának szempontjából. A fejlesztések legnagyobb akadálya, hogy jelenleg kevés elem érkezik vissza az üzemekbe újrahasznosításra, az ipar titánjai azonban magabiztosak, hogy hamarosan a elegendő mennyiség áll majd rendelkezésükre és ezzel profitot termelhetnek.

A kutatások célja, hogy az érintett nyersanyagokból minél kevesebbet kelljen felhasználni, amivel jelentősen csökkenthető a gyártási költség. A Tesla, az LG és már akkumulátorgyártók most új módszereket alkottak, amivel kétharmadára csökkenthető a felhasznált kobalt mennyisége. A új technológia és az újrafelhasználás egyesítésével a számítások szerint a közeljövőben elegendő nyersanyag marad a gyártáshoz.

Lítium akkumulátorgyárak Európában Forrás: European Lithium

Németország lenne a központ?

Ugyanakkor a lítium ára nem befolyásolja döntően az akkumulátorok árát, mert az egész akkumulátornak csak kis hányadát képezi az anyag, és a gyártás költségei sokkal döntőbbek, mint maguké a felhasznált anyagoké. A Bloomberg szerint, ha a lítium ára a négyszeresére emelkedik, az akkumulátor ára mindössze 2 százalékkal nő, ugyanez a szám a nikkel esetében 4, a kobalt esetében 13 százalék.

A szakemberek szerint 2023 után nőhet meg jelentősen az újrahasznosítható energiatárolók mennyisége a piacon, a cégek addig visszafogott ütemben készítik elő a technológiai alapokat, míg mások már a gyárak futószalagjairól lekerült hibás elemeket is hasznosítanák a következő pár évben. A következő évtized tehát paradigmaváltást hozhat az energiaszektorban és az autógyártásban – erről korábban részletesen beszámoltunk >>>

Az e-autógyártás és az energia-tárolás éllovasa Németország az unión belül, Angela Merkel kormánya már korábban is jelentős összegekkel támogatta ezt a szektort. A kancellár meglátása szerint a régió stratégiai képességein belül, más tagországokkal együtt kellene megalapozni ezen termékek gyártását, amely egyre nagyobb figyelmet kap az elektromos autók előrenyomulásával.

A német kormánynak nem titkolt terve, hogy központi szerepet töltsön be az elektromos autók piacán. Peter Altmaier a Bildnek korábban arról beszélt, hogy az elektromos autótechnológiába történő befektetés összege "milliárdokban számolva kétszámjegyű kell hogy legyen". A miniszter ugyanakkor nem érti, az ágazati cégek miért hezitáltak ilyen sokáig. A gazdasági miniszter szerint az európai vállalatok már ebben az évben cselekedni fognak ennek megvalósításáért. A miniszter szerint bár egy ilyen vállalkozás várhatóan magánkézben lenne, örömmel támogatnák politikai oldalról. Altmeier Németországban képzeli a gyártás majdani központját, de szóba jöhet más tagállam is.

Felejtsd el az aranyat: ez lesz most a legnagyobb kincs

A technikai fejlődés időnként új nyersanyagokat kíván, ilyenkor azok iránt hirtelen megnő a kereslet, arannyá válnak. Most így van a lítiummal, ami többek között az elektromos autók akkumulátoraihoz kell, és noha van bőven a földkéregben, nem is olyan egyszerű előszedni. Indulhat az újkori aranyásás. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság ÁKK: az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 96 százaléka teljesült
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 18:50
Az intézményi forintpiacon erős kereslet mellett a nettó forint intézményi finanszírozási terv 75 százaléka, míg a bruttó aukciós kibocsátási terv 50 százaléka teljesült 2025 első félévben. A lakossági piacon érdemi portfolió-átrendeződés mellett és a jelentős átárazódások ellenére is jól áll az időarányos teljesülés.
Makro / Külgazdaság A kínai büntetővám a hazai húsfogyasztókat is sújthatja
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 17:15
A január óta ideiglenesen érvényben lévő védővám fennmaradása akár 3-4 százalékkal is megemelheti a sertés- és baromfihúsok kilónkénti árát a hazai piacon – figyelmeztet az UBM.
Makro / Külgazdaság Kiábrándító június – hatalmas visszaesés a román új autók piacán
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 16:46
Az új autók piaca 21,8 százalékkal zsugorodott az első fél évben – közölte az autógyártók és importőrök szakmai szervezete (APIA) kedden. A június különösen kiábrándító volt.
Makro / Külgazdaság Felpörgött az euróövezet inflációja júniusban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 14:39
Azonban az áremelkedés megfelelt az elemzők által vártnak az Eurostat kedden közzétett előzetes adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb óriási áresésre kerülhet sor a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:09
Amennyiben a kiskereskedők egy az egyben érvényesítik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árának 7-7 forintos csökkenését. 
Makro / Külgazdaság A kínai autókereskedők a „túl olcsó” autókra panaszkodnak
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:02
Kína egyik legtehetősebb térsége, a Jangce-delta autókereskedői „súlyos kihívásokra” figyelmeztetnek, és az autógyártókhoz fordulnak, hogy azok vizsgálják felül értékesítési stratégiáikat a fokozódó pénzügyi nyomás és a felhalmozódó készletek miatt – újabb bizonyítékául a világ legnagyobb autópiacán zajló árháború következményeinek.
Makro / Külgazdaság Mire készülhet a kormány? Ezt is kérdezzük Győrffy Dórától a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 10:55
A közgazdász, egyetemi tanár, az MTA doktora július 9-én szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Újabb mutatóban lettünk tökutolsók az Európai Unió 27 tagországa között
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:58
Az Eurostat legújabb adatai szerint a magyar vásárlók kosarában van a legkevesebb áru és szolgáltatás az egész EU-ban – mutat rá a GKI Gazdaságkutató Zrt. friss elemzése.
Makro / Külgazdaság Vészvillogó: gyengélkedik a magyar ipar
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:00
A beszerzési index júniusban 48,9 pontra csökkent, ismét zsugorodást jelezve a magyar feldolgozóiparban.
Makro / Külgazdaság Rossz hírt közölt a KSH: romlott az egyenleg
Herman Bernadett | 2025. július 1. 08:50
Májusban 739 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet; a kivitel volumene 3,2 százalékkal, a behozatalé 5,4 százalékkal bővült az előző év azonos időszakihoz képest.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG