5p

Magyarország az előkelő 10. helyen végzett.

A környezetvédők már jó pár éve a vonat mellett tették le a voksukat. De ahhoz, hogy ne repülőre szálljunk, és felejtsük otthon az autót, az is kell, hogy pontos és komfortos legyen az effajta utazás. Egy svéd turisztikai online lap a minap tette közzé a The Telegraph című brit lap európai vasúti hálózat tesztelésének eredményét. Az Európa 15 legnagyobb országának vasúti közlekedését vizsgáló listán Magyarország az előkelő 10. helyen szerepel.

Taroltak a németek
Taroltak a németek
Fotó: Depositphotos

Érdekes módon, a legtisztább, legpontosabb és csodás panorámaablakokkal bíró svájci vonatok nem szerepelnek a listán, talán mert tudták, hogy úgyis ők lennének az elsők, vagy, mert túl drágának ítélték a jegyeket. A tesztelésnél mindenütt figyelembe vették a festői kilátást, az állomások állapotát, a pontosságot, a jegyárakat, a foglalási oldalak színvonalát és az éjszakai járatok sűrűségét.

A tengerparti nyaralásra induló svédek nagy kedvence Görögország, de a The Telegraph szerint rémálom itt vonatra szállni, ezért utolsók a listán. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy rosszul karbantartottak a vonalak, ráadásul az elmúlt évek természeti katasztrófái a vasúthálózat jelentős részét tönkretették, így sok helyen pótlóbuszra kell átszállni. Ez kényelmetlen a turistáknak, akik egyébként sem igazodnak el a hektikus görögországi buszállapotokban. 

Van, ahol a retro szovjet mozdonyok vonzók

A 14. helyen Bulgária végzett. Az angol lap szerint Szófia komoly nemzetközi csomópont, és a korábbihoz képest sokat fejlődött. Azoknak ajánlják elsősorban az itteni vonatozást, akik retro élményre vágynak, és szeretnék látni a régi szovjet mozdonyokat. A kilátás persze ettől függetlenül szép. A 13. helyezett Norvégia – ez igen meglepő, hiszen gyönyörű a táj, magas a technikai színvonal, de a tesztelők szerint egy ekkora területű országhoz képest a vasúthálózat nem különösebben fejlett, a kapacitás kicsi, a jegyek drágák, és kevésnek ítélték a főváros és a repülőtér közötti járatok számát is.

A spanyol AVE (Alta Velocidad Española) és a Renfe által üzemeltetett nagysebességű vonatok komfortosan kötik össze Madridot Barcelonával, Malagával, Granadával, Sevillával, Alicantével, Murciával, Valenciával és más városokkal. Ha több luxusra vágyik valaki, utazhat a Transcantábrico szuperexpresszel is. Ugyanakkor egyes, utolsó percben megvett jegyek drágák lehetnek, az ország egyes része nincs lefedve vonathálózattal, valamint hibának tüntetik fel, hogy Európa más országaiba elég hiányos az összeköttetés.

Svédországgal igen kritikusok voltak a szakemberek, nem fértek be az első tízbe. A The Telegraph szerint igen drágák itt a jegyek. Kifogást emeltek a pontosság miatt is, és "az állami SJ vonalakon koszosnak és rozogának ítélték a vagonokat". (Nekünk legyen mondva.) De a vasúthálózat fejlett, kivételes a panoráma és nincsenek híján éjszakai, nemzetközi vonalaknak sem.

Hazánk 10. helye büszkeséggel tölthet el mindenkit, bár nem biztos, hogy a brit tesztelők minden budapesti és vidéki pályaudvart végigjártak, rápillantottak például a Kelenföldi pályaudvar régi főépületére, letekintettek az egyébként gyönyörű Nyugati pályaudvar főbejáratának lépcsőire és hátsó fertályára, és bementek a vidéki állomások mosdóiba. Ettől függetlenül, kiemelik, hogy milyen kiterjedt az országon belüli vonatozás hálózata, mennyire kiválóan lehet Budapestről utazni például Bécsbe és Münchenbe. Az is fontos, hogy kiváló az éjszakai járathálózat Berlinbe, Salzburgba, Zürichbe, Stuttgartba, Szlovákiába és Romániába. Ami a kilátást illeti, a lap úgy fogalmaz, hogy „a vonat ablakán való kitekintés helyenként örömteli lehet – például a balatoni szakaszon is”. A lap a Keleti pályaudvar fő csarnokának fotójával illusztrálta a cikket.

Bejött nekik a Keleti
Bejött nekik a Keleti
Fotó: Depositphotos

Lengyelország megelőzött bennünket - bár Litvánia után a legdrágább vonatjegyekkel rendelkezik, ugyanakkor „a vonat itt az ország dobogó szíve, és nagyszerűek a belföldi és külföldi járatok.”

Nagy-Britannia a 8. helyet érte el. Az Egyesült Királyságban drága a vonatközlekedés, ugyanakkor gyönyörű a kilátás, és nagyszerű a brit szigeteken belüli és kívüli összeköttetés.

A 7. helyen Románia végzett. Ahogy a lap kiemeli, az ország akkora, mint Nagy-Britannia, de mintegy 4800 kilométerrel több vasúti pálya van. Gyakorlatilag mindenhová el lehet jutni az országban, annak ellenére, hogy a vonatok lassúak. Budapestre és Bécsbe éjszakai vonat is jár. Az ország foglalási oldala példa lehet mindenki számára: könnyen használható, releváns információkkal és nagyon jó térképpel rendelkezik.

Ahol játszószobákat működtetnek a gyerekeknek

Az olaszokat megelőzték a finnek, bár csak 5,5 millió a lélekszámuk, és az emberek ötöde Helsinki környékén lakik, törekednek a vonatforgalom és az országon belüli kapcsolatok magas színvonalának fenntartására. A finn vonatok tiszták, tágasak, és szórakoztató játszószobákkal rendelkeznek a gyerekek számára. A foglalási oldal ultramodern, hatékony és áttekinthető. Néhány vonatra nemcsak biciklit lehet felvinni, de autót is.

Az első négy helyen Németország, Csehország, Franciaország és Ausztria végzett – mindenütt más pozitívumokat említve. Például a cseheknél a nagyszerű étkezőkocsikat, a franciáknál az immár több mint negyven éve elindult TGV hálózatot, míg Ausztriáról elsőként azt állapították meg, hogy pontos, szép, gyors és praktikus. A nemzetközi hálózat nagyon fejlett – az Eurocity vonatok Budapestre és Varsóba is gyakran közlekednek, emelte ki a szerző.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Bajban a német ipar? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 16:41
Egy kulcsfontosságú alapanyag ellátási biztonsága miatt aggódnak.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen nyereséget termeltek a nagy kínai ipari cégek
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 11:46
A több mint 20 millió jüan (2,78 millió dollár) éves bevételű kínai ipari cégek együttes nyeresége 1509 milliárd jüan (206,8 milliárd dollár) volt az idei első negyedévben, 0,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.
Makro / Külgazdaság Lehet-e idén is kétezer milliárdos költségvetési osztogatás? László Csaba lesz a Klasszis Klub Live vendége
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 10:31
A volt pénzügyminiszter május 7-én, szerdán 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége. Amelyben terveink szerint átbeszéljük, hogy a Donald Trump által kirobbantott vámháború milyen hatásokkal járhat a világgazdaságra és Magyarországra. Természetesen nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt Önök is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Bejelentést tett Peking: így pörgetnék fel a gazdaságot
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 10:01
A kínai kormány új intézkedéscsomagot jelentett be a foglalkoztatás és a gazdaság stabilizálására, valamint a magas színvonalú fejlődés előmozdítására – közölte Csao Csen-hszin, a kínai nemzeti fejlesztési és reformbizottság (NDRC) alelnöke a tárca hétfői sajtótájékoztatóján.
Makro / Külgazdaság Feszült várakozás: mikor mozdul a kamat?
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 09:16
A piacok figyelnek. 
Makro / Külgazdaság Egy súlyos hiba, ami mindenkivel kibabrálhat
Privátbankár.hu | 2025. április 27. 17:52
Donald Trump amerikai elnök nem tanult az Egyesült Államokban kicsit kevesebb mint 100 évvel ezelőtt bevezetett vámintézkedésekből. Ezt próbálják elmagyarázni a közgazdászok eredmény nélkül.
Makro / Külgazdaság Egy gyilkos támadás, amely atomháborút szabadíthat el
Káncz Csaba | 2025. április 27. 09:58
India és Pakisztán, Dél-Ázsia nukleáris fegyverekkel rendelkező rivális hatalmai háború felé sodródnak, miután India Pakisztánt vádolta meg egy brutális terrortámadás elkövetésével az indiai fennhatóság alatt álló Kasmírban. A két ország egylőre a „szemet szemért, fogat fogért” elv alapján vezet be intézkedéseket egymás ellen. Káncz Csaba jegyzete. 
Makro / Külgazdaság A mikrohullám ölni tanul – tesztüzemben a jövő légvédelme
Litván Dániel | 2025. április 27. 05:47
Olyan eszközt tesztelt a brit haderő, amely egy csapásra át tudná írni a front erőviszonyait – de van még mit reszelgetni rajta.
Makro / Külgazdaság Nagyon rossz ötlet volt felbőszíteni Kínát?
Privátbankár.hu | 2025. április 26. 16:44
Mielőtt kirobbantotta kereskedelmi háborúját Kína ellen, Donald Trump amerikai elnöknek végig kellett volna gondolnia, hogy kivel áll szemben. Nem tette, amit jó eséllyel nagyon megbánhat.
Makro / Külgazdaság Sivatagba homokot? Az oroszok találtak maguknak egy vásárlót
Privátbankár.hu | 2025. április 26. 15:32
Hosszabb távon jelentős mennyiségű orosz földgáz importjáról tárgyal Oroszország és Irán, miközben a perzsa állam földje alatt található a világ második legnagyobb földgáztartaléka.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG