5p

Magyarország az előkelő 10. helyen végzett.

A környezetvédők már jó pár éve a vonat mellett tették le a voksukat. De ahhoz, hogy ne repülőre szálljunk, és felejtsük otthon az autót, az is kell, hogy pontos és komfortos legyen az effajta utazás. Egy svéd turisztikai online lap a minap tette közzé a The Telegraph című brit lap európai vasúti hálózat tesztelésének eredményét. Az Európa 15 legnagyobb országának vasúti közlekedését vizsgáló listán Magyarország az előkelő 10. helyen szerepel.

Taroltak a németek
Taroltak a németek
Fotó: Depositphotos

Érdekes módon, a legtisztább, legpontosabb és csodás panorámaablakokkal bíró svájci vonatok nem szerepelnek a listán, talán mert tudták, hogy úgyis ők lennének az elsők, vagy, mert túl drágának ítélték a jegyeket. A tesztelésnél mindenütt figyelembe vették a festői kilátást, az állomások állapotát, a pontosságot, a jegyárakat, a foglalási oldalak színvonalát és az éjszakai járatok sűrűségét.

A tengerparti nyaralásra induló svédek nagy kedvence Görögország, de a The Telegraph szerint rémálom itt vonatra szállni, ezért utolsók a listán. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy rosszul karbantartottak a vonalak, ráadásul az elmúlt évek természeti katasztrófái a vasúthálózat jelentős részét tönkretették, így sok helyen pótlóbuszra kell átszállni. Ez kényelmetlen a turistáknak, akik egyébként sem igazodnak el a hektikus görögországi buszállapotokban. 

Van, ahol a retro szovjet mozdonyok vonzók

A 14. helyen Bulgária végzett. Az angol lap szerint Szófia komoly nemzetközi csomópont, és a korábbihoz képest sokat fejlődött. Azoknak ajánlják elsősorban az itteni vonatozást, akik retro élményre vágynak, és szeretnék látni a régi szovjet mozdonyokat. A kilátás persze ettől függetlenül szép. A 13. helyezett Norvégia – ez igen meglepő, hiszen gyönyörű a táj, magas a technikai színvonal, de a tesztelők szerint egy ekkora területű országhoz képest a vasúthálózat nem különösebben fejlett, a kapacitás kicsi, a jegyek drágák, és kevésnek ítélték a főváros és a repülőtér közötti járatok számát is.

A spanyol AVE (Alta Velocidad Española) és a Renfe által üzemeltetett nagysebességű vonatok komfortosan kötik össze Madridot Barcelonával, Malagával, Granadával, Sevillával, Alicantével, Murciával, Valenciával és más városokkal. Ha több luxusra vágyik valaki, utazhat a Transcantábrico szuperexpresszel is. Ugyanakkor egyes, utolsó percben megvett jegyek drágák lehetnek, az ország egyes része nincs lefedve vonathálózattal, valamint hibának tüntetik fel, hogy Európa más országaiba elég hiányos az összeköttetés.

Svédországgal igen kritikusok voltak a szakemberek, nem fértek be az első tízbe. A The Telegraph szerint igen drágák itt a jegyek. Kifogást emeltek a pontosság miatt is, és "az állami SJ vonalakon koszosnak és rozogának ítélték a vagonokat". (Nekünk legyen mondva.) De a vasúthálózat fejlett, kivételes a panoráma és nincsenek híján éjszakai, nemzetközi vonalaknak sem.

Hazánk 10. helye büszkeséggel tölthet el mindenkit, bár nem biztos, hogy a brit tesztelők minden budapesti és vidéki pályaudvart végigjártak, rápillantottak például a Kelenföldi pályaudvar régi főépületére, letekintettek az egyébként gyönyörű Nyugati pályaudvar főbejáratának lépcsőire és hátsó fertályára, és bementek a vidéki állomások mosdóiba. Ettől függetlenül, kiemelik, hogy milyen kiterjedt az országon belüli vonatozás hálózata, mennyire kiválóan lehet Budapestről utazni például Bécsbe és Münchenbe. Az is fontos, hogy kiváló az éjszakai járathálózat Berlinbe, Salzburgba, Zürichbe, Stuttgartba, Szlovákiába és Romániába. Ami a kilátást illeti, a lap úgy fogalmaz, hogy „a vonat ablakán való kitekintés helyenként örömteli lehet – például a balatoni szakaszon is”. A lap a Keleti pályaudvar fő csarnokának fotójával illusztrálta a cikket.

Bejött nekik a Keleti
Bejött nekik a Keleti
Fotó: Depositphotos

Lengyelország megelőzött bennünket - bár Litvánia után a legdrágább vonatjegyekkel rendelkezik, ugyanakkor „a vonat itt az ország dobogó szíve, és nagyszerűek a belföldi és külföldi járatok.”

Nagy-Britannia a 8. helyet érte el. Az Egyesült Királyságban drága a vonatközlekedés, ugyanakkor gyönyörű a kilátás, és nagyszerű a brit szigeteken belüli és kívüli összeköttetés.

A 7. helyen Románia végzett. Ahogy a lap kiemeli, az ország akkora, mint Nagy-Britannia, de mintegy 4800 kilométerrel több vasúti pálya van. Gyakorlatilag mindenhová el lehet jutni az országban, annak ellenére, hogy a vonatok lassúak. Budapestre és Bécsbe éjszakai vonat is jár. Az ország foglalási oldala példa lehet mindenki számára: könnyen használható, releváns információkkal és nagyon jó térképpel rendelkezik.

Ahol játszószobákat működtetnek a gyerekeknek

Az olaszokat megelőzték a finnek, bár csak 5,5 millió a lélekszámuk, és az emberek ötöde Helsinki környékén lakik, törekednek a vonatforgalom és az országon belüli kapcsolatok magas színvonalának fenntartására. A finn vonatok tiszták, tágasak, és szórakoztató játszószobákkal rendelkeznek a gyerekek számára. A foglalási oldal ultramodern, hatékony és áttekinthető. Néhány vonatra nemcsak biciklit lehet felvinni, de autót is.

Az első négy helyen Németország, Csehország, Franciaország és Ausztria végzett – mindenütt más pozitívumokat említve. Például a cseheknél a nagyszerű étkezőkocsikat, a franciáknál az immár több mint negyven éve elindult TGV hálózatot, míg Ausztriáról elsőként azt állapították meg, hogy pontos, szép, gyors és praktikus. A nemzetközi hálózat nagyon fejlett – az Eurocity vonatok Budapestre és Varsóba is gyakran közlekednek, emelte ki a szerző.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Véget ért a Napkirályok kora – e nélkül halálra van ítélve egy cég
Imre Lőrinc | 2025. október 10. 10:16
A generációváltás csak egy jól hangzó szlogen, valójában világszinten a cégek kevesebb mint ötödére jellemző, hogy családon belül öröklődik tovább a vállalatirányítás. Ami elengedhetetlen, az a független menedzsment: a rendszerváltozás utáni időszak első generációs vállalkozói ugyanakkor nehezen mondanak le a Napkirály-státuszukról. Cikkünkben a hazai kkv-szektor tipikus problémáira egy magyar viszonylatban ritkaságszámba menő fúzió segítségével világítunk rá.
Makro / Külgazdaság Trump megtiltaná a kínai légitársaságoknak, hogy Oroszországon keresztül repüljenek az USA-ba
Privátbankár.hu | 2025. október 10. 08:54
Az amerikai légitársaságok régóta kifogásolták, hogy a kínai gépek átrepülhetnek az orosz légtéren, az amerikai repülők viszont nem. Trump az után beszélt a terveiről, hogy Kína szigorította a ritkaföldfémek exportellenőrzését.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor szerint az EU a Tisza Párt adóemeléséből finanszírozná az ukránokat
Csabai Károly | 2025. október 10. 08:39
A kormányfő a szokásos péntek reggeli közrádiós interjúját ezúttal Kolozsváron adta.
Makro / Külgazdaság Kidobná Spanyolországot a NATO-ból Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. október 10. 07:58
Az amerikai elnök szerint nincs rendben, hogy Spanyolország nem egyezett bele abba, hogy a GDP 5 százalékát költsék az ország védelmére.
Makro / Külgazdaság Ismét 420 alatt a svájci frank
Privátbankár.hu | 2025. október 10. 07:27
Jól indult a péntek a forintnak, az euróval és a dollárral szemben is erősödni tudott. 
Makro / Külgazdaság Részvény, arany vagy ingatlan: mibe fektessünk válság idején?
Imre Lőrinc | 2025. október 9. 18:31
Válságról-válságra éljük az életünket, az elmúlt hat-hét évben teljesen más viszonyok alakultak ki a globális gazdaságban, mint a megelőző évtizedekben – hangzott el a lapcsoportunk által rendezett Klasszis Befektetői Klubon. A portfóliókat is ennek tudatában érdemes kialakítani: ideje lehet növelni a reáleszközök súlyát, és az sem mindig egyértelmű, hogy a kötvény lesz a nyerő befektetés.
Makro / Külgazdaság Ezt üzenték a horvátok a Molnak az Adria kőolajvezetékről
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 16:55
A Janaf horvát kőolajvezeték-üzemeltető vállalat nem eladó, ilyen lehetőséget a kormány nem fontolgat – jelentette ki Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök a kabinet ülésén.
Makro / Külgazdaság Szavazzon! Ön szerint mekkora az élelmiszerek inflációja Magyarországon?
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 14:01
Vajon a hivatalos adatok megfelelnek az érzékelt inflációnak? Most kiderül.
Makro / Külgazdaság Kína már nem dilemmázik, kőkemény szigorításokat hoz
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 13:21
Ezek a ritka földfémek kulcsfontosságúak számos high-tech termék gyártásához.
Makro / Külgazdaság Ennek örülhetnek Németországban
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 11:29
Németország külkereskedelmi többlete a vártnál jelentősebben nőtt augusztusban júliushoz képest, amikor a behozatal csökkenése gyorsult, a kivitelé némileg lassult a szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis honlapjára csütörtökön fölkerült adatok alapján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG