5p

Magyarország az előkelő 10. helyen végzett.

A környezetvédők már jó pár éve a vonat mellett tették le a voksukat. De ahhoz, hogy ne repülőre szálljunk, és felejtsük otthon az autót, az is kell, hogy pontos és komfortos legyen az effajta utazás. Egy svéd turisztikai online lap a minap tette közzé a The Telegraph című brit lap európai vasúti hálózat tesztelésének eredményét. Az Európa 15 legnagyobb országának vasúti közlekedését vizsgáló listán Magyarország az előkelő 10. helyen szerepel.

Taroltak a németek
Taroltak a németek
Fotó: Depositphotos

Érdekes módon, a legtisztább, legpontosabb és csodás panorámaablakokkal bíró svájci vonatok nem szerepelnek a listán, talán mert tudták, hogy úgyis ők lennének az elsők, vagy, mert túl drágának ítélték a jegyeket. A tesztelésnél mindenütt figyelembe vették a festői kilátást, az állomások állapotát, a pontosságot, a jegyárakat, a foglalási oldalak színvonalát és az éjszakai járatok sűrűségét.

A tengerparti nyaralásra induló svédek nagy kedvence Görögország, de a The Telegraph szerint rémálom itt vonatra szállni, ezért utolsók a listán. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy rosszul karbantartottak a vonalak, ráadásul az elmúlt évek természeti katasztrófái a vasúthálózat jelentős részét tönkretették, így sok helyen pótlóbuszra kell átszállni. Ez kényelmetlen a turistáknak, akik egyébként sem igazodnak el a hektikus görögországi buszállapotokban. 

Van, ahol a retro szovjet mozdonyok vonzók

A 14. helyen Bulgária végzett. Az angol lap szerint Szófia komoly nemzetközi csomópont, és a korábbihoz képest sokat fejlődött. Azoknak ajánlják elsősorban az itteni vonatozást, akik retro élményre vágynak, és szeretnék látni a régi szovjet mozdonyokat. A kilátás persze ettől függetlenül szép. A 13. helyezett Norvégia – ez igen meglepő, hiszen gyönyörű a táj, magas a technikai színvonal, de a tesztelők szerint egy ekkora területű országhoz képest a vasúthálózat nem különösebben fejlett, a kapacitás kicsi, a jegyek drágák, és kevésnek ítélték a főváros és a repülőtér közötti járatok számát is.

A spanyol AVE (Alta Velocidad Española) és a Renfe által üzemeltetett nagysebességű vonatok komfortosan kötik össze Madridot Barcelonával, Malagával, Granadával, Sevillával, Alicantével, Murciával, Valenciával és más városokkal. Ha több luxusra vágyik valaki, utazhat a Transcantábrico szuperexpresszel is. Ugyanakkor egyes, utolsó percben megvett jegyek drágák lehetnek, az ország egyes része nincs lefedve vonathálózattal, valamint hibának tüntetik fel, hogy Európa más országaiba elég hiányos az összeköttetés.

Svédországgal igen kritikusok voltak a szakemberek, nem fértek be az első tízbe. A The Telegraph szerint igen drágák itt a jegyek. Kifogást emeltek a pontosság miatt is, és "az állami SJ vonalakon koszosnak és rozogának ítélték a vagonokat". (Nekünk legyen mondva.) De a vasúthálózat fejlett, kivételes a panoráma és nincsenek híján éjszakai, nemzetközi vonalaknak sem.

Hazánk 10. helye büszkeséggel tölthet el mindenkit, bár nem biztos, hogy a brit tesztelők minden budapesti és vidéki pályaudvart végigjártak, rápillantottak például a Kelenföldi pályaudvar régi főépületére, letekintettek az egyébként gyönyörű Nyugati pályaudvar főbejáratának lépcsőire és hátsó fertályára, és bementek a vidéki állomások mosdóiba. Ettől függetlenül, kiemelik, hogy milyen kiterjedt az országon belüli vonatozás hálózata, mennyire kiválóan lehet Budapestről utazni például Bécsbe és Münchenbe. Az is fontos, hogy kiváló az éjszakai járathálózat Berlinbe, Salzburgba, Zürichbe, Stuttgartba, Szlovákiába és Romániába. Ami a kilátást illeti, a lap úgy fogalmaz, hogy „a vonat ablakán való kitekintés helyenként örömteli lehet – például a balatoni szakaszon is”. A lap a Keleti pályaudvar fő csarnokának fotójával illusztrálta a cikket.

Bejött nekik a Keleti
Bejött nekik a Keleti
Fotó: Depositphotos

Lengyelország megelőzött bennünket - bár Litvánia után a legdrágább vonatjegyekkel rendelkezik, ugyanakkor „a vonat itt az ország dobogó szíve, és nagyszerűek a belföldi és külföldi járatok.”

Nagy-Britannia a 8. helyet érte el. Az Egyesült Királyságban drága a vonatközlekedés, ugyanakkor gyönyörű a kilátás, és nagyszerű a brit szigeteken belüli és kívüli összeköttetés.

A 7. helyen Románia végzett. Ahogy a lap kiemeli, az ország akkora, mint Nagy-Britannia, de mintegy 4800 kilométerrel több vasúti pálya van. Gyakorlatilag mindenhová el lehet jutni az országban, annak ellenére, hogy a vonatok lassúak. Budapestre és Bécsbe éjszakai vonat is jár. Az ország foglalási oldala példa lehet mindenki számára: könnyen használható, releváns információkkal és nagyon jó térképpel rendelkezik.

Ahol játszószobákat működtetnek a gyerekeknek

Az olaszokat megelőzték a finnek, bár csak 5,5 millió a lélekszámuk, és az emberek ötöde Helsinki környékén lakik, törekednek a vonatforgalom és az országon belüli kapcsolatok magas színvonalának fenntartására. A finn vonatok tiszták, tágasak, és szórakoztató játszószobákkal rendelkeznek a gyerekek számára. A foglalási oldal ultramodern, hatékony és áttekinthető. Néhány vonatra nemcsak biciklit lehet felvinni, de autót is.

Az első négy helyen Németország, Csehország, Franciaország és Ausztria végzett – mindenütt más pozitívumokat említve. Például a cseheknél a nagyszerű étkezőkocsikat, a franciáknál az immár több mint negyven éve elindult TGV hálózatot, míg Ausztriáról elsőként azt állapították meg, hogy pontos, szép, gyors és praktikus. A nemzetközi hálózat nagyon fejlett – az Eurocity vonatok Budapestre és Varsóba is gyakran közlekednek, emelte ki a szerző.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Keményet mondott Szijjártó Péter a harmadik világháborúról
Privátbankár.hu | 2024. október 17. 17:12
Magyarország kitart azon álláspontja mellett, hogy Ukrajna NATO-csatlakozása túl van a vörös vonalon, ez ugyanis a harmadik világháború kirobbanását eredményezné - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter
Makro / Külgazdaság Az MNB alelnöke ismét felébresztette a forintot
Privátbankár.hu | 2024. október 17. 16:34
Az MNB nem csak októberben szüneteltetheti a kamatcsökkentéseket - mondta Virág Barnabás, a jegybank alelnöke.
Makro / Külgazdaság Újabb kamatvágás az EKB-tól - mit szólt hozzá a forint?
Privátbankár.hu | 2024. október 17. 15:03
Ezúttal 25 bázisponttal csökkentettek. A hírre a magyar fizetőeszköz is erősödött, és egy pillanatra benézett 400 forint alá az euró. 
Makro / Külgazdaság Erre is csak irigyek lehetünk az osztrák sógorokra
Privátbankár.hu | 2024. október 17. 14:51
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedése az előzetes becsléssel összhangban 1,8 százalékra, 2021 februárja óta a legalacsonyabbra csökkent szeptemberben az előző havi 2,3 százalék után - derült ki az osztrák statisztikai hivatal végleges adataiból.
Makro / Külgazdaság Újramatekozzák a nyugdíjakat, 134 ezer forint a minimum Szlovákiában
Privátbankár.hu | 2024. október 17. 11:11
A nyugdíjasok több csoportjának járandóságát is újraszámolja a szlovákiai nyugdíjfolyósító intézet. Ennek eredményeként az is előfordulhat lesznek, akiknek emelkedni fog a nyugdíjuk.
Makro / Külgazdaság Reális a magyar kormány 2032-es terve? Ellentét alakulhat ki Orbán Viktor és Szijjártó Péter között?
Privátbankár.hu | 2024. október 17. 10:34
A külügyminiszter még erősebbre fűzné az oroszokkal az energetikai kapcsolatokat, miközben Orbán Viktor a gazdasági terveiben energiafüggetlenségről álmodozik. A megjelölt 2032-es időpontra az orosz orientációtól függetlenül is irreális ez az elképzelés.
Makro / Külgazdaság Kiderült a BYD titka: egy igazi nagyágyúval szövetkezett
Privátbankár.hu | 2024. október 17. 09:55
A világ legértékesebb cége, az amerikai Apple és a Szegeden építkező kínai BYD az elmúlt évtizedben titokban együttműködött egymással az autóakkumulátorok fejlesztésében.
Makro / Külgazdaság Oroszországnak két választása van?
Privátbankár.hu | 2024. október 17. 07:21
Oroszország hosszabb távon vagy Európához csapódik, vagy Kína vazallusa lesz – véli egy Kremlben dolgozó tisztviselő. A jelenlegi oligarchák örökösei vélhetően az előbbiben lesznek érdekeltek.
Makro / Külgazdaság Mi történik? Ismét emelkedett az Egyesült Államokban jelzáloghitelek kamata
Privátbankár.hu | 2024. október 16. 15:53
Az Egyesült Államokban zsinórban a harmadik héten emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata az október 11-én záródott héten - ismertette az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America - MBA) szerdán.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktorék előkaptak egy új csodafegyvert - Gulyás Gergely be is jelentette
Privátbankár.hu | 2024. október 16. 13:33
A Kormányinfó keretében ismertették a kormány új gazdaságvédelmi akciótervét. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG