5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az ukrán állami vasúttársaság uniós forrásokat is felhasznál a kötöttpályás hálózat korszerűsítéséhez. 

A Csop és Ungvár közötti 8,3 kilométeres új pályából már 3,5 kilométernyi szakaszt megépítettek az állami Ukrzaliznyicja vállalat emberei, a maradék részt még idén szeretnék átadni. Felújítottak egy vasúti hidat, a vonalhoz kapcsolódó kommunikációs rendszert is kiépítik.

Jevhen Liacsenko, a vállalat leköszönő igazgatósági elnöke azt közölte, hogy az elmúlt egy-másfél évben a háború ellenére koncentrálni tudtak ennek és más vasútfejlesztési projekteknek az előkészítésére: megszerezték a szükséges pénzügyi forrásokat és elvégezték a mérnöki tervezési munkát. Szerinte már az év elejétől megindulhat először a teherforgalom, majd kicsit később a személyforgalom is ezen a szakaszon.

Új és felújított vagonok is megjelentek az ukrán vasúti cégnél
Új és felújított vagonok is megjelentek az ukrán vasúti cégnél
Fotó: Ukrazaliznyicja

Csop és Ungvár között két új sínpárt építenek ki mindkét irányba: egy normál nyomtávú európait (1435 milliméteres) és egy széles nyomtávút (1520 milliméteres). A projekt teljes költsége 1,3 milliárd hrivnya (1 hrivnya=9,34 forint), ennek felét az Európai Unió állja. Az ukrán vállalat még egy 2022-es uniós pályázaton járt sikerrel. Ezen felbuzdulva egy lengyelországi kapcsolaton is dolgoznak az ukránok: azt tervezik, hogy Lviv megyéből kiindulva hasonló sínpárt építenek az ukrajnai Mostyska és Sknyliv között, majd onnan egy átvezető szakaszon Lengyelországba.

A kijevi kormány idén nyáron írt alá egy memorandumot az Európai Vasúti Ügynökséggel. Ennek lényege, hogy megkezdik az európai és az ukrajnai vasutak és irányítási rendszerek összehangolását, hogy Ukrajna mielőbb csatlakozhasson az európai vasúti hálózathoz. Szakmai konzultációs mechanizmust és műszaki segítségnyújtási menetrendet is kidolgoznak. Külön figyelnek majd a vasútbiztonságra és az egymás közötti zökkenőmentes személy-és áruforgalom előmozdítására. A tavalyi 151 millió tonna után idén az ukrán állami vállalat várhatóan 175 millió tonna árut továbbít, ennek zöme mezőgazdasági termék és hadfelszerelés. Jövőre hasonló ütemű növekedésre készülnek.

Berlin-Varsó-Kijev

Az EU – a nagy sebességű vasutak fejlesztéséről szóló átfogó páneurópai terv keretében – 2030-ban szeretné megnyitni a Berlin-Varsó nagy sebességű vasúti összeköttetést, 2040-től lenne ennek egy kijevi leágazása. Brüsszelben ugyanakkor tudják, hogy nem csupán Ukrajnában, de több kelet-európai uniós országban is hiányoznak ehhez a feltételek. Apostolos Tsitsikostas közlekedési és turisztikai biztos november elején közölte, hogy már 2025-ben szeretnék bevezetni az egységes foglalási és értékesítési rendszert.

Az Európai Unió idén júliusban hagyta jóvá több ukrajnai vasútépítési projekt támogatását. Ukrajna mintegy 43 millió eurót költhet a Csop-Lviv, valamint a Lviv-Csernyivci-Vadul-Siret szakasz felújítására, a keskeny nyomtáv kiépítésére és a villamosítás előkészítésére. Tavaly nyáron az Európai Befektetési Bank (EIB) 6,7 millió eurós gyorssegélyt adott a vállalatnak a háború okozta veszteségek egy részének a pótlására. 

A jelek szerint a nemzetközi pénzintézetek üzletet is látnak Ukrajnában, nem csupán segíteni akarnak. 2022 szeptemberében az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 100 millió eurós hitelt szavazott meg Ukrajnának egyfajta vasúti Marshall-segélyként. Azt a pénzt az evakuációra, az árufuvarozás folyamatossá tételére és helyreállítási munkálatokra kapta a társaság. Október végén a bank ennél is többet, 300 millió eurós kölcsönt adott 50 darab villanymozdony vásárlására. Ezen kívül a Világbank egy speciális projekten keresztül összesen 190 millió dolláros hitelt ad 30 darab villanymozdony megvásárlására.

Az Ukrzaliznyicja új szerelvények beszerzését is elkezdte, ezek többsége egyelőre csak a háború által kevésbé sújtott középső és nyugati megyékben közlekedik. A cég büszkén közölte még tavaly év végén, ahogy minden vasúti eszköz-és berendezésgyártóval igyekszik direkt szerződéseket kötni, hogy csökkentsék a korrupció lehetőségét. Akkor a beszerzési érték 70 százaléka zajlott le ilyen közvetlen megállapodások alapján, kiiktatva a közvetítőket.

Újdonságként négy hosszú távú járaton úgynevezett női vagonrészeket is kialakítottak a kisgyerekkel utazók anyukáknak, ahol az átlagosnál nagyobb a kényelem, eleve kevesebben vannak egy kupéban és például pelenkázó asztal is rendelkezésre áll. Manapság 400 vagonban van légkondicionáló berendezés. Az új beszerzéseknél természetesen már alapkövetelmény ez.

Kikötői kapcsolatok

Az uniós segítséggel mostanában megvalósuló projektek csak a kezdet és még rengeteg pénz és idő, míg a 22 ezer kilométeres ukrajnai hálózat megújul, illetve kiépülnek a keskeny nyomtávú kapcsolatok Európával. Jelenleg 40 vasúti átkelőpont üzemel Ukrajna és a környező országok között. Kijev számára gazdasági szempontból létkérdés, hogy a Fekete-tengeren és az Azovi-tengeren működő 18 ukrán kikötőhöz is korszerű vasút vezessen. Ezen vonalak felújítása, villamosítása és működtetése elképzelhetetlen uniós források nélkül.

Az ukrán piac még a mostani körülmények között is vonzó egyes uniós vasúttársaságoknak. Tudni lehet, hogy egy cseh, valamint egy lengyel magánvasúti vállalat is rendszeres járatokat üzemeltet Kijev és Prága, továbbá Lviv és több lengyel város között. Immár egy éve közlekedik az ukrán kamionokat vasúton Lengyelországba szállító vonatjárat.

Az Ukrzaliznyicja 2024-re 103 milliárd hrivnyás bevételt tervez. A kötelező béremelések és a beszerzett eszközök drágulása miatt a költségek 116 milliárd hrivnya körül alakulhatnak, a hiányzó pénzt megkapják az állami költségvetésből. Továbbra is a hadsereg ellátása és a háborúban megsérült vasúti infrastruktúra visszaépítése a legfontosabb, de ahol lehet, fejlesztik a személyszállítást és az üzleti célú árufuvarozást. Összességében 38 milliárd hrivnyát szánnak beruházásokra.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ha ti úgy, mi is úgy – visszavágnak az oroszok egy másik fronton
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 07:05
Csak ugyanazt teszik, mint a „barátságtalan” nyugati országok, állítják.
Makro / Külgazdaság Íme Kína megelőző csapása, borult a forgatókönyv
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 14:16
Donald Trump, az Egyesült Államok megválasztott elnöke arra készül, hogy kormánya újabb büntetővámokat vezet az amerikai–kínai kereskedelemben. A rombolást azonban mintha Kína vette volna a kezébe.
Makro / Külgazdaság Újabb lesújtó hírt emésztgethet Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 13:01
Sztrájk miatt akadozhat az autógyártás a Volkswagennél, ami láttán a növekedési álmait nagyrészt erre az ágazatra építő nemzetgazdasági miniszter bosszankodhat.
Makro / Külgazdaság Alig vánszorog az unió gazdasága, de mi még annak is csak a hátát látjuk
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 11:09
A magyar bruttó hazai termék a III. negyedévben és az elmúlt egy évben is csökkent, ezzel a sereghajtók közé tartozunk az Európai Unióban. Mind a Visegrádi Négyekhez tartozó társaink, mind Ausztria és Románia jóval jobb teljesítményt tud felmutatni.
Makro / Külgazdaság Baj van a briteknél, de így is szívesen cserélnénk velük
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 09:14
A vártnál magasabb októberi infláció is csak 2,3 százalékot jelent, szemben a magyar 3,2-vel.
Makro / Külgazdaság Nocsak, mire is jó a munkáshitel!
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 08:36
A money.hu és a Használtautó.hu szakértői megnézték, hogy a 4 millió forint milyen, akár egyszerűbb teherszállításra is alkalmas használt járművekre lehet elég.
Makro / Külgazdaság Matolcsy Györgyék megüzenték: vigyázó szemünket a dollárra vessük!
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 17:40
A dollár erősödése és a kockázatkerülés tőkekiáramlást okozott a feltörekvő piacokon, így hazánkban is. Ráadásul a fejlett piaci hozamok közül is az amerikaiak emelkedtek a legjobban. A kelet-európai gazdaságok a vártnál gyengébben szerepeltek, de a 4,5 százalékos költségvetési hiánycél tartható, és a jövő évi növekedésre is jók a kilátások. A Magyar Nemzeti Bank a keddi kamatdöntést indokolta.
Makro / Külgazdaság Itt van a döntés, amire az ország várt
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 14:01
Nem változtatott a jegybanki alapkamaton a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa.
Makro / Külgazdaság Nem lehet őszinte Orbán Viktor mosolya
Csabai Károly | 2024. november 19. 05:43
Az hagyján, hogy a kormányzati (siker)propagandában nemes egyszerűséggel csak földbe döngöltként emlegetett infláció októberben újra „kidugta a fejét”, s magasabb lett az előző havinál. Az igazi bosszúságot azonban az okozhatja a Karmelitában, hogy bár egy sor európai ország fogyasztóiár-indexe még a magyarnál is jobban emelkedett egy hónap alatt, s a Privátbankár Európai Inflációs Körkép kétéves történetében csak egyszer rontottak ennyien, még az sem volt elég ahhoz, hogy akár egyetlen helyet is előrelépjünk a ranglistán. Így viszont sovány vigasz, hogy a jegybanki alapkamatok és a reálkamatok összevetésében maradtunk az élmezőnyben.
Makro / Külgazdaság Igaza lesz Orbán Viktornak, tényleg fantasztikus évünk lesz a 2025-ös?
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 18:55
„2025-ben olyan dolgok történnek majd Magyarországon, amik eddig még sose. Fantasztikus lesz” – posztolta ki Orbán Viktor múlt pénteken a Facebook-oldalára. Ami annak beismeréseként is felfogható, hogy az elmúlt tizenegy és fél év mégsem volt annyira kimagasló, mint ahogyan az a kormányzati sikerpropagandából lejött. Mindenesetre a jövő évi „békeköltségvetésből” ez a fényes jövő nem olvasható ki. Mint ahogyan arra sem lehet mérget venni, hogy az Új Gazdaságpolitika keretében bejelentett intézkedések – a lakhatási támogatás, a kis- és középvállalkozásoknak juttatott újabb kedvezmények stb. – majd célt érnek, hiszen a hasonló akciók korábban sem hoztak eredményt. Ezekről is beszélt főszerkesztőnk, Csabai Károly a Trend FM hétfő délelőtti adásában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG