6p
Tizenegy év alatt kilencszer fordult elő, hogy több adóbevételt tervezett a szaktárca a legfontosabb adónemekből, mint amennyi bevételhez hozzájutott a költségvetés – sokszor emiatt (is) volt szükség évközi megszorításokra. A felültervezés átlagosan 200 milliárd forint, a legkisebb tervezési hibával Veres és Matolcsy idején készült a költségvetés.

A kormányzati gazdaságpolitika egyik legfontosabb dokumentuma a költségvetés, így annak pontos megtervezése méltán tekinthető az illetékes minisztérium kiemelt feladatának. Ha nincs elegendő tartalék, akkor a túlságosan optimista tervezés nem várt egyenlegromlást (és adósságnövekedést), vagy évközi kiigazítást von maga után. Ha ez utóbbit évközi adóemelés formájában hajtja végre a kormány, az a kiszámíthatóságon keresztül rontja az üzleti környezetet, ha az állami kiadásokból próbál lefaragni az pedig az érintett költségvetési szervek működőképességét veszélyezteti. Nem sokkal jobb a helyzet akkor sem, ha a tervezettnél sokkal kedvezőbb az egyenleg, hiszen akkor feleslegesen adóztatta meg az állam a cégeket és az állampolgárokat. Mindezek fényében nagyon nem mindegy, mennyire sikerül pontosan megtervezni a költségvetés főbb számait.

Inkább több, mint kevesebb

Éppen ezért megvizsgáltuk, hogy az elmúlt 11 évben a különböző minisztereknek, illetve az alájuk tartozó apparátusoknak miként sikerült ez a munka. Az összehasonlíthatóság kedvéért kiválasztottuk azt a négy nagy adónemet (szja, áfa, társasági adók, tb-járulékok), amely az összes adóbevétel közel 70 százalékát biztosítja. Annak érdekében, hogy magát a tervezés hatékonyságát tudjuk számszerűsíteni, a törvényben elfogadott előirányzatokat oly módon vetettük össze a tényleges bevétellel, hogy ez utóbbit korrigáltuk az év közben végrehajtott adóváltoztatások becsült hatásával. (A módszertan részletesebben a második oldalon olvasható.)

A tényleges és a tervezett adóbevétel közötti különbség százalékban
Forrás: Privátbankár.hu-gyűjtés

A legfontosabb tanulság, hogy számszerűen kimutatható a hajlam a felültervezésre: tizenegyből kilenc évben túlságosan optimistának bizonyult a szaktárca. Az évente mind a négy adónemhez kapcsolódó, összesen 44 előrejelzésből 34 bizonyult utólag túlságosan kedvezőnek. Ha a tervezési hibákat előjeltől függetlenül vizsgáljuk, akkor az elmúlt 11 évben átlagosan 4 százalék volt a tévedés, ami a mai árakon 320 milliárd forintot jelent a négy vizsgált adónem esetében. Kedvezőbb a helyzet, ha figyelembe vesszük, hogy az ellentétes irányú tévedések kioltották egymást, az így kapott átlag ugyanis a négy nagy adónemből származó bevétel 2,5 százaléka, ami nagyjából 200 milliárd forintnak felel meg, és a GDP-arányosan 0,6 százalék.

Bár még ez a szám is meglehetősen magas (különösen a tartalékokhoz képest), azért ne gondoljuk, hogy speciális magyar betegségről van szó. Egy 2012-es tudományos publikáció  szerint 24 vizsgált országban átlagosan a GDP 0,3 százalékával jobb volt az előrejelzés, mint a tényleges egyenleg, míg az eurózónán belül az eltérés 0,5 százalék volt.

Nem vak az...

A magyar adatok vizsgálata lehetővé teszi, hogy összehasonlítsuk a különböző miniszterek alatt zajló költségvetési tervezések pontosságát, figyelmen kívül hagyva a tervezési hibák előjelét. Az alábbi ábrán Veres János azért szerepel kétszer, mert egyik esetben figyelembe vettük, hogy az ő miniszterségének idejére esett a válság által erősen sújtott 2009-es költségvetés megtervezése, ami nem nevezhető átlagos kihívásnak a pénzügyminiszteri apparátusok számára, ezért kihagytuk ezt az évet.

E nélkül a korrekció nélkül a második, ezzel együtt viszont az első helyen szerepel, épphogy megelőzve Matolcsy Györgyöt. Utóbbi viszonylagos sikerét némileg árnyalja, hogy a vizsgálatban nem szereplő új vállalati adók (kiva, kata) esetében a felültervezés aránya meghaladja a 80 százalékot, másrészt ezeket éppen azért hagytuk ki, mert nem összehasonlítható egy már érvényben lévő és egy új adó várható bevételének megtervezése.

Átlagos tervezési hibák az egyes pénzügyminiszterek ideje alatt
Forrás: Privatbankar.hu-számítás. Megjegyzés: adóbevételekkel súlyozott

A harmadik helyezett Oszkó Péter minisztersége alatt a tárca a társasági adó tervezésében bizonyult túlságosan optimistának, míg Draskovics Tibornak az áfa, László Csabának pedig inkább az szja okozott gondokat - persze minél hosszabb időszakot vizsgálunk, annál inkább igaz, hogy mind informatikai, mind közgazdaságtani oldalról egyre pontosabb modellek állnak (elvben) a döntéshozó rendelkezésére.

Miközben a különböző miniszterek alatt működő apparátusok pontossága között nincs nagyságrendi különbség, addig ez nem mondható el az egyes adónemekről. A társasági adóval kapcsolatos átlagos hiba (10 százalék) több mint kétszerese a többinek, ami az adófizetés nehezen előre jelezhető módjával magyarázható: az év első felében a két évvel korábbi, a második felében az egy évvel korábbi eredményük után fizetnek adóelőleget a cégek. Az pedig a költségvetés szerencséje, illetve az adózással kapcsolatos trendeknek köszönhető, hogy a nyereségadó súlya messze elmarad a többi vizsgált adótól (az összes járuléknak például kevesebb, mint a tizede), így a felültervezés következményei nem annyira jelentősek. A másik három adónem közül a járulékok esetében a legkisebb az átlagos tévedés (2 százalék), míg az szja és az áfa esetében egyaránt 4 százalék.

Mindez arra utal, hogy bár az egyes adónemek esetében az átlagos tévedés nem jelentős, inkább az jelenti a gondot, hogy tendenciózuson túl optimista az előrejelzés, így a különbségek összeadódnak, ahelyett, hogy kioltanák egymást.

---- Hogyan számoltunk? Módszertan ----

Egy kis módszertan

A tervezés pontosságának méréséhez a költségvetési törvényben szereplő pénzforgalmi adatokat hasonlítottuk össze a tényleges pénzforgalmi adatokkal. Mivel az év közben végrehajtott adóváltoztatások hatásiról hivatalos kormányzati tájékoztató a legritkább esetben volt elérhető, ezért a költségvetési hatások számszerűsítésekor egyrészt csak a jelentősebbekre koncentráltunk, másrészt az ÁSZ vizsgálataira, illetve a különböző kutatóintézetek (MNB, ECOSTAT) becsléseire támaszkodtunk. A 2013-as évben az új adók felültervezésének hatását is kiszűrtük, emellett a korrekció részét képezték a nem várt uniós döntésekhez kapcsolódó intézkedések is.

Az alábbi tételekkel korrigáltuk a számításokat:

  • 2006: Áfakulcs megemelése, szigorítás személyi jövedelemadóban, a társasági adóban, járulékkulcsok megemelése. Forrás: MNB
  • 2009: Áfakulcs megemelése, járulékkulcsok csökkentése, szja-sávhatár megemelése, EB-döntés az áfatartalom levonásának utólagos érvényesítéséről. Forrás: ÁSZ; ECOSTAT
  • 2010: Társasági adó csökkentése, magán-nyugdíjpénztári befizetések átirányítása. Forrás: ÁSZ, NGM
  • 2011: EU-s bírság nyomán áfa visszafizetés. Forrás: NGM
  • 2012: Áfa kiutalási rend megváltoztatása Forrás: ÁSZ
  • 2013: A tervekhez képes sokkal kevesebben választották az új vállalati adókat (kiva, kata), ami az összes vizsgált adót befolyásolta. Forrás: saját számítás az NGM adatai alapján
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem vizsgálja a hatóság az Indexet és a Blikket
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 11:34
Bár a médiapiac döntően átalakul, a versenyhivatalt ez nem igazán érdekli.
Makro / Külgazdaság Csökkent az átlag- és a mediánbér július és szeptember között
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:37
Alacsonyabb a nettó átlag- és mediánkereset is a júliusinál: utóbbi akkor még 399 ezer forint volt. Igaz, az augusztusi és a tavaly szeptemberi számokhoz képest van emelkedés, amelyről részletesen ír a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Makro / Külgazdaság Zombi cégek, felpörgő kiva és új Nokia: így adóznak a vállalkozások a jövő évtől
Imre Lőrinc | 2025. november 17. 19:42
Több mint 200 ezer vállalkozást érint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, illetve a kormányzat megállapodásából létrejött, 11 pontból álló adócsökkentési csomag, ami jövőre 78-90 milliárd forintot vesz ki az államkasszából, és hagy ott a cégeknél. A sajtóeseményt követő háttérbeszélgetésen azt is megtudtuk, hogy terítéken van-e még a szocho 13-ról 12 százalékra csökkentése.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter bekeményített: perelni akar a magyar kormány?
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 18:19
Ha kikerülik az Európai Unióban a magyar vétót.
Makro / Külgazdaság Enyhül a feszültség? Közeledik egymáshoz Kína és Németország
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 17:01
Először járt a jelenlegi német kormány egy minisztere Kínában.
Makro / Külgazdaság Mi lehet az amerikai védőpajzs?
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 15:04
Orbán Viktor miniszterelnök az Egyesült Államokban járt, és azt mondják, sok mindent intézett, konkrétumok viszont alig vannak, az igazán fontos megállapodás pedig elmaradt – erről beszélt főmunkatársunk, Herman Bernadett a Trend FM hétfői adásában.
Makro / Külgazdaság A kereskedők adtak egy tippet a kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 12:17
A kevesebb közteher szerintük jobb lenne.
Makro / Külgazdaság Kiderült, milyen árak lesznek a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 11:12
A héten kedden nem változnak az üzemanyag nagykereskedelmi árak. 
Makro / Külgazdaság 11 pontban könnyíti a vállalkozások terheit a kormány – jelentette be Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 10:52
Ezt tartalmazza a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökével hétfőn délelőtt kötött megállapodás.
Makro / Külgazdaság Nagyon szép számokat közölt az AutoWallis
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 09:58
A Kiskereskedelmi Üzletág mutatta fel a legnagyobb növekedést.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG