A környező országokba, így Ukrajnába is szállít üzemanyagot a MOL - derül ki a magyar olajvállalat lapunknak küldött válaszából. Az erre vonatkozó kérdést azért küldtük el a cégnek, mert Bendarzsevszkij Anton, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány szakmai igazgatója az ATV Egyenes Beszéd című műsorában hétfőn arról beszélt, hogy a háború elmúlt egy évében gyakorlatilag teljesen megsemmisült az ukrán kőolajfeldolgozó ipar, ezért Ukrajna teljes egészében külföldi importra szorul. Szerinte elsősorban Lengyelországtól és Magyarországtól (a Moltól) kap üzemanyagot, amely abból az orosz kőolajból készül, amely a Barátság kőolajvezetéken át érkezik ide.
A vezeték felrobbantásával tehát az ukránok saját magukat lőnék lábon és ellehetetlenítenék a katonai mozgásokat
- mondta Bendarzsevszkij Anton arra utalva, hogy a Magyarországról szállított üzemanyagot az ukrán hadsereg is felhasználja.
A MOL-tól pedig ezért azt kérdeztük, igaz-e, hogy az ukrán hadsereg a tőlük vásárolt üzemanyagot is használja a hadműveletek során.
A MOL számára Magyarország ellátásbiztonsága az első, de a lehetőségeinkhez mérten a környező országokba is folytatunk exporttevékenységet. Mérnökeink a keleti csővezeték megfordításával már korábban lehetővé tették az Ukrajnába történő üzemanyagszállítást
- válaszolta a MOL. Tehát ebben csak az szerepel, hogy eladnak üzemanyagot Ukrajának, de hogy az ukrán fél az olajat végül a kerti fűnyírókba vagy a tankokba tankolja bele, az már nem az ő dolguk.
Az tény, hogy már tavaly nyáron arról szóltak a hírek, hogy Ukrajna teljes olajfinomító ipara működésképtelenné vált a célzott orosz rakétatámadások miatt. A Szabad Európa pedig arról írt tavaly decemberben, hogy rengeteg dízelt adhat a Mol az ukrán hadseregnek. A lap szerint tavaly augusztusban az ukránok által importált benzin 95 százaléka, a dízel 72 százaléka akkor már uniós országokból érkezett.
Az illetékes ukrán miszter szerint az import döntően Romániából, Litvániából, Szlovákiából, Görögországból, Bulgáriából és Lengyelországból jött. Ebből nemcsak a hadsereg igényeit fedezik, hanem például a helyi katasztrófavédelem, a mezőgazdaság vagy a tömegközlekedés üzemanyagát is.
Mindenesetre a szlovák import azért is érdekes, mert Szlovákiában csak a Mol leányvállalata, a Slovnaft finomít olajat
- írta a Szabad Európa.
Az pedig a MOL 2022-es jelentéséből is kiderül, hogy az Európai Unió 2022. december 5-től részleges embargót rendelt el az orosz nyersolajimportra, 2023. február 5-től pedig az orosz kőolajtermékek behozatalára. Ezzel egyidejűleg az orosz nyersolajból előállított kőolajtermékek exportjának tilalma is érvénybe lépett.
A szankció alól azonban vannak kivételek: a rendeletek lehetővé teszik az orosz nyersolaj csővezetéken történő további behozatalát, valamint az orosz nyersolajból előállított kőolajtermékek további kivitelét Magyarországról határozatlan ideig, amennyiben az export százalékos aránya nem haladja meg a nem orosz eredetű nyersolaj százalékos arányát, ha finomítói alapanyagként orosz nyersolajjal keveredik.
Az olajvita tavaly május végén zárult le Brüsszelben, az Európai Tanács ülése után pedig Orbán Viktor magyar miniszterelnök rögvest videóüzenetet is küldött, amelyben elmondta:
egy olyan megállapodást hoztunk tető alá, amely kimondja, hogy azok az országok, amelyek az olajat csövön keresztül kapják, továbbra is a régi feltételekkel folytathatják a gazdálkodásukat.
Ukrajna és Magyarország viszonya azonban nem a legjobb. Nem kívánnak közvetlenül tárgyalni az ukrán féllel a Mol vezetői, miután az ukrán vezetékhálózatot üzemeltető Ukrtransnafta megzsarolta a magyar olajipari vállalatot - írta az index.hu. A lap azt állítja, hogy Ukrajna folyamatosan emelni szándékozik a Magyarországra érkező orosz olaj tranzitdíját.
Május 15-én az ukrán cég vezérigazgatója, Volodimir Tsependa egy orosz nyelvű feljegyzést küldött a Molnak arról, hogy az ukrán mezőgazdasági termékekre vonatkozó korlátozásokat túl szigorúnak tartják, és úgy tapasztalják, a magyarok nem nyitottak a szabályozás további enyhítésére. A portál szerint az ukrán vezérigazgató megjegyezte, hogy Brüsszelből Ursula von der Leyenéktől azt az üzenetet kapta, "ha a magyarok így állnak hozzá, akkor nyugodtan állítsák le a Barátság vezetéken a szállítást Magyarország felé". A cégvezető jelezte ugyanakkor, hogy kész a további egyeztetésre. A lap úgy tudja, hogy a Mol vezetése tegnap hivatalosan jelezte a zsarolási kísérletet Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszternek.