3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Eladják a repülőtér egy részét, jöhet a harmadik terminál és más fejlesztések.

Az egyre jobb számokat produkáló dublini repülőtér egy jelentős részét eladásra kínálta fel a magánbefektetőkből álló tulajdonos-konzorcium. A lépés súlyos döntésekre kényszerítheti a Dublin Airport Authorityt (DAA) – írta kedden a jól értesült Irish Times.

A McEcaddy testvérek vezette konzorcium az északi és a déli kifutópálya közötti, mintegy 260 hektáros területet adja el és azzal érvel, hogy a légikikötő már elérte kapacitásainak határát, így szükség lesz egy harmadik terminálra is. Tavaly 32 millió utas – köztük több ezer magyar - fordult meg ott, így már csaknem elérték a Covid előtti szintet.

A DAA elvileg megveheti az ingatlant, így megakadályozhatja a telekegyesítés útján történő adásvételt, de ehhez több száz millió eurót kellene erre költeni. Egyébként a forgalom a lap által megkérdezett szakértők zöme szerint nem indokolna egy újabb terminált, még legalább 15-20 éves folyamatos növekedés kellene ehhez.

Budapesti menetrend lehet
A ferihegyi repülőtér üzemeltetési jogának megvásárlásához hasonlóan itt is szóba jöhetnek külföldi alapok és magánbefektetők is, ám ez már politikai kérdéseket vet fel. A lap ki is emelte: nyomás nehezedhet a dublini kormányra, hogy ne engedjen beleszólást az egyik legnagyobb nemzeti vagyon sorsának alakításába.

Az ír Ryanair főhadiszállása is a dublini repülőtéren van.  Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Az ír Ryanair főhadiszállása is a dublini repülőtéren van. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

A DAA szakértői ráadásul inkább az 1-es és 2-es terminál, illetve a városközpont közötti közlekedés, valamint a repülőtéri szolgáltatások fejlesztését szorgalmazzák. Ami azt illeti, erre nagy szükség is lenne, mert jelenleg csak egy közúti kapcsolat létezik, ráadásul az sem olyan, amin csak a repülőtérre vagy onnan a városba igyekvő buszok vagy autók közlekedhetnek. Márpedig a környék közúti forgalma egyre csak növekszik, így gyakori a tumultus a terminálok környékén is.

A McEcaddy testvérek és befektető társaik idén tavasszal már tárgyaltak az eladásról a DAA képviselőivel, de állítólag nem tudtak megegyezni az árról. A konzorcium a hét végén ismét megerősítette eladási szándékát, de azt is kifejtette, hogy az ingatlan értékét tekintve még mindig vita van a felek között. Jelenleg 210 millió eurót krének az ingatlanért.

A DAA-nak mielőbb döntenie kell, hiszen a meghirdetett ingatlanra más befektető is jelentkezhet, ennek csak úgy tudnak keresztbe tenni, ha állami kézbe veszik a telket. 

A testvérek annak idején az Omega Air nevű vállalkozásukkal alapozták meg vagyonukat. Ez a cég végezte az üzemanyagtöltést az amerikai tengerészet számára. 1996 óta az övéké a most piacra dobott terület, évtizedekig tervezték, hogy ott egy saját terminált fognak építeni. Érdekesség, hogy a telekegyüttes egy hivatalosan repülési célokat szolgáló, amúgy mezőgazdasági földdarab.

A JLL nemzetközi ingatlanügynökség egyik szakértője azt mondta lapnak: kivételes helyzet állt elő azzal, hogy logisztikai és közlekedési központnak szánt épületet vagy épületeket lehet emelni a területre, amit nem kell átsorolni. „Nagy fejlesztési pontenciál van benne, ezért külföldi befektetők is érdeklődhetnek” – fűzte hozzá. 

A DAA tavaly már végrehajtott egy nagyobb bevásárlást: 70 millió euróért megvette a repülőtér melletti autóparkolót. A versenyhatóságok viszont még nem tették rá a pecsétet erre az üzletre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Rossz híreket kapott Lázár János – de ennek Orbán Viktor sem örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 08:30
Viszonylag alacsonyabb súlya miatt ugyan az idei növekedési terveket nem zúzza szét teljesen, de jelzésértékű, hogy tovább tart a lakásépítési szektor szenvedése.
Makro / Külgazdaság Trump lépése Orbán Viktort is sarokba szoríthatja
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 07:43
Donald Trump szigorú szankciókat helyezett kilátásba Oroszországgal szemben.
Makro / Külgazdaság Donald Trump ezt várja Magyarországtól: itt az ideje hátat fordítani az oroszoknak?
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 06:20
Megjelent a GKI elemzése az energiafüggőségről.
Makro / Külgazdaság Kellemetlen hírt kapott Trump
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 19:36
Nem valami szívderítő adat érkezett az amerikai gazdaságról.
Makro / Külgazdaság Tényleg kitiltaná az orosz gázt Európa: megvan, mikor jöhet a javaslat
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:59
Már a következő hónapban érkezhet az uniós javaslat az orosz gáz betiltására.
Makro / Külgazdaság Újabb sokkoló bejelentések érkezhetnek az állami hivataltól?
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:04
Erről is beszélt lapunk főszerkesztője, Csabai Károly a Trend FM hétfő délelőtti adásában annak kapcsán, hogy a múlt heti gyászos GDP-mutató után a héten több fontos makrogazdasági adat (kiskereskedelem, ipar, infláció) érkezik.
Makro / Külgazdaság Már kevésbé rettegnek Európában a befektetők
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 13:32
Pozitív számok érkeztek.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen, hogy milyen olcsó lesz a benzin
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 10:43
Bruttó 7 forinttal kerül majd kevesebbe.
Makro / Külgazdaság Ennél lehetne sokkal jobb is a magyar BMI
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 09:14
A vizsgált részindexek többségében csökkentek.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton bejelentette, hogy jelentősen növelik a költségvetési tartalékot
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 08:50
Növelik a költségvetés általános tartalékát.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG