3p

Eladják a repülőtér egy részét, jöhet a harmadik terminál és más fejlesztések.

Az egyre jobb számokat produkáló dublini repülőtér egy jelentős részét eladásra kínálta fel a magánbefektetőkből álló tulajdonos-konzorcium. A lépés súlyos döntésekre kényszerítheti a Dublin Airport Authorityt (DAA) – írta kedden a jól értesült Irish Times.

A McEcaddy testvérek vezette konzorcium az északi és a déli kifutópálya közötti, mintegy 260 hektáros területet adja el és azzal érvel, hogy a légikikötő már elérte kapacitásainak határát, így szükség lesz egy harmadik terminálra is. Tavaly 32 millió utas – köztük több ezer magyar - fordult meg ott, így már csaknem elérték a Covid előtti szintet.

A DAA elvileg megveheti az ingatlant, így megakadályozhatja a telekegyesítés útján történő adásvételt, de ehhez több száz millió eurót kellene erre költeni. Egyébként a forgalom a lap által megkérdezett szakértők zöme szerint nem indokolna egy újabb terminált, még legalább 15-20 éves folyamatos növekedés kellene ehhez.

Budapesti menetrend lehet
A ferihegyi repülőtér üzemeltetési jogának megvásárlásához hasonlóan itt is szóba jöhetnek külföldi alapok és magánbefektetők is, ám ez már politikai kérdéseket vet fel. A lap ki is emelte: nyomás nehezedhet a dublini kormányra, hogy ne engedjen beleszólást az egyik legnagyobb nemzeti vagyon sorsának alakításába.

Az ír Ryanair főhadiszállása is a dublini repülőtéren van.  Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Az ír Ryanair főhadiszállása is a dublini repülőtéren van. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

A DAA szakértői ráadásul inkább az 1-es és 2-es terminál, illetve a városközpont közötti közlekedés, valamint a repülőtéri szolgáltatások fejlesztését szorgalmazzák. Ami azt illeti, erre nagy szükség is lenne, mert jelenleg csak egy közúti kapcsolat létezik, ráadásul az sem olyan, amin csak a repülőtérre vagy onnan a városba igyekvő buszok vagy autók közlekedhetnek. Márpedig a környék közúti forgalma egyre csak növekszik, így gyakori a tumultus a terminálok környékén is.

A McEcaddy testvérek és befektető társaik idén tavasszal már tárgyaltak az eladásról a DAA képviselőivel, de állítólag nem tudtak megegyezni az árról. A konzorcium a hét végén ismét megerősítette eladási szándékát, de azt is kifejtette, hogy az ingatlan értékét tekintve még mindig vita van a felek között. Jelenleg 210 millió eurót krének az ingatlanért.

A DAA-nak mielőbb döntenie kell, hiszen a meghirdetett ingatlanra más befektető is jelentkezhet, ennek csak úgy tudnak keresztbe tenni, ha állami kézbe veszik a telket. 

A testvérek annak idején az Omega Air nevű vállalkozásukkal alapozták meg vagyonukat. Ez a cég végezte az üzemanyagtöltést az amerikai tengerészet számára. 1996 óta az övéké a most piacra dobott terület, évtizedekig tervezték, hogy ott egy saját terminált fognak építeni. Érdekesség, hogy a telekegyüttes egy hivatalosan repülési célokat szolgáló, amúgy mezőgazdasági földdarab.

A JLL nemzetközi ingatlanügynökség egyik szakértője azt mondta lapnak: kivételes helyzet állt elő azzal, hogy logisztikai és közlekedési központnak szánt épületet vagy épületeket lehet emelni a területre, amit nem kell átsorolni. „Nagy fejlesztési pontenciál van benne, ezért külföldi befektetők is érdeklődhetnek” – fűzte hozzá. 

A DAA tavaly már végrehajtott egy nagyobb bevásárlást: 70 millió euróért megvette a repülőtér melletti autóparkolót. A versenyhatóságok viszont még nem tették rá a pecsétet erre az üzletre.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ritka kellemetlen hír érkezett Németországból
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 13:13
Ezért vannak bajban a cégek.
Makro / Külgazdaság MNB-botrány: újabb részletek derültek ki
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 12:49
Több ezer német lakást vásárolt a jegybanki alapítvány lengyel cége tavaly.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen, hogy mennyit költ a kormány az adósságok kamataira
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 12:05
2726 milliárd forintot fizetett az állam az év első hét hónapjában az adóssága kamataira.
Makro / Külgazdaság Akár olcsóbb is lehetne a tankolás szombattól
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 10:58
A nagykereskedelmi ár biztos csökken.
Makro / Külgazdaság Megígérték a bankok, hogy mindenki visszakapja a pénzét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 10:09
Hiba volt duplán levonni a pénzt.
Makro / Külgazdaság Sokkoló adat érkezett a magyar inflációról
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 08:30
4 százalék felett maradt az infláció.
Makro / Külgazdaság Türelmetlenek a németek a vámmegállapodás miatt
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 14:16
Az amerikai-európai vámmegállapodás mielőbbi életbe léptetését sürgeti a német autóipar szakmai képviselete.
Makro / Külgazdaság Szomorkodhat a magyar gazdaság: rossz hírek érkeztek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 13:23
Júniusban csökkent a német ipari termelés.
Makro / Külgazdaság Trump száz százalékos vámot vetne ki a chipekre és félvezetőkre
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 07:22
Donald Trump amerikai elnök szerdán bejelentette, hogy az Egyesült Államok „körülbelül 100 százalékos” vámot vet ki az importált félvezető chipekre, hozzátéve, hogy a chipgyártók elkerülhetik a vámot, ha befektetnek az amerikai gyártásba.
Makro / Külgazdaság Milorad Dodik elhagyta Budapestet, nem maradt itt politikai menekültként – derült ki a Kormányinfón
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 6. 18:01
A boszniai Szerb Köztársaság volt elnöke, Milorad Dodik elhagyta Magyarországot, nem kapott politikai menekült státuszt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG