3p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Eladják a repülőtér egy részét, jöhet a harmadik terminál és más fejlesztések.

Az egyre jobb számokat produkáló dublini repülőtér egy jelentős részét eladásra kínálta fel a magánbefektetőkből álló tulajdonos-konzorcium. A lépés súlyos döntésekre kényszerítheti a Dublin Airport Authorityt (DAA) – írta kedden a jól értesült Irish Times.

A McEcaddy testvérek vezette konzorcium az északi és a déli kifutópálya közötti, mintegy 260 hektáros területet adja el és azzal érvel, hogy a légikikötő már elérte kapacitásainak határát, így szükség lesz egy harmadik terminálra is. Tavaly 32 millió utas – köztük több ezer magyar - fordult meg ott, így már csaknem elérték a Covid előtti szintet.

A DAA elvileg megveheti az ingatlant, így megakadályozhatja a telekegyesítés útján történő adásvételt, de ehhez több száz millió eurót kellene erre költeni. Egyébként a forgalom a lap által megkérdezett szakértők zöme szerint nem indokolna egy újabb terminált, még legalább 15-20 éves folyamatos növekedés kellene ehhez.

Budapesti menetrend lehet
A ferihegyi repülőtér üzemeltetési jogának megvásárlásához hasonlóan itt is szóba jöhetnek külföldi alapok és magánbefektetők is, ám ez már politikai kérdéseket vet fel. A lap ki is emelte: nyomás nehezedhet a dublini kormányra, hogy ne engedjen beleszólást az egyik legnagyobb nemzeti vagyon sorsának alakításába.

Az ír Ryanair főhadiszállása is a dublini repülőtéren van.  Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Az ír Ryanair főhadiszállása is a dublini repülőtéren van. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

A DAA szakértői ráadásul inkább az 1-es és 2-es terminál, illetve a városközpont közötti közlekedés, valamint a repülőtéri szolgáltatások fejlesztését szorgalmazzák. Ami azt illeti, erre nagy szükség is lenne, mert jelenleg csak egy közúti kapcsolat létezik, ráadásul az sem olyan, amin csak a repülőtérre vagy onnan a városba igyekvő buszok vagy autók közlekedhetnek. Márpedig a környék közúti forgalma egyre csak növekszik, így gyakori a tumultus a terminálok környékén is.

A McEcaddy testvérek és befektető társaik idén tavasszal már tárgyaltak az eladásról a DAA képviselőivel, de állítólag nem tudtak megegyezni az árról. A konzorcium a hét végén ismét megerősítette eladási szándékát, de azt is kifejtette, hogy az ingatlan értékét tekintve még mindig vita van a felek között. Jelenleg 210 millió eurót krének az ingatlanért.

A DAA-nak mielőbb döntenie kell, hiszen a meghirdetett ingatlanra más befektető is jelentkezhet, ennek csak úgy tudnak keresztbe tenni, ha állami kézbe veszik a telket. 

A testvérek annak idején az Omega Air nevű vállalkozásukkal alapozták meg vagyonukat. Ez a cég végezte az üzemanyagtöltést az amerikai tengerészet számára. 1996 óta az övéké a most piacra dobott terület, évtizedekig tervezték, hogy ott egy saját terminált fognak építeni. Érdekesség, hogy a telekegyüttes egy hivatalosan repülési célokat szolgáló, amúgy mezőgazdasági földdarab.

A JLL nemzetközi ingatlanügynökség egyik szakértője azt mondta lapnak: kivételes helyzet állt elő azzal, hogy logisztikai és közlekedési központnak szánt épületet vagy épületeket lehet emelni a területre, amit nem kell átsorolni. „Nagy fejlesztési pontenciál van benne, ezért külföldi befektetők is érdeklődhetnek” – fűzte hozzá. 

A DAA tavaly már végrehajtott egy nagyobb bevásárlást: 70 millió euróért megvette a repülőtér melletti autóparkolót. A versenyhatóságok viszont még nem tették rá a pecsétet erre az üzletre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Miért lett drágább a lakás Kolozsváron, mint Bukarestben?
Bózsó Péter | 2024. október 21. 19:42
A kolozsvári ingatlan egész Románia viszonyítási pontja lett, nem feltétlenül pozitív értelemben. Sokan "indokolatlanul magasnak" tartják az árakat.
Makro / Külgazdaság Mit forgatnak a fejükben Matolcsy Györgyék?
Privátbankár.hu | 2024. október 21. 15:29
Erről is beszélt a Trend FM hétfő délelőtti műsorában főszerkesztőnk, Csabai Károly. Annak apropóján, hogy kedden a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa kamatdöntő ülést tart. Hogy változhat-e a most 6,5 százalékos jegybanki alapkamat, az is kiderül az adásból, amelyet - ha netán lemaradt volna róla - most visszahallgathat.
Makro / Külgazdaság Okozhat-e földrengést az amerikai elnökválasztás? Pogátsa Zoltán lesz a Klasszis Klub Live vendége
Privátbankár.hu | 2024. október 21. 13:58
A közgazdásszal, szociológussal, a Soproni Egyetem docensével október 31-én, ezúttal kivételesen csütörtökön 15:30 órakor beszélgetünk. Terveink szerint nemcsak a magyar gazdaság ügyes-bajos dolgairól, kitérve a lehetséges gyógymódokra, hanem szűkebb pátriánkon túlra is kitekintünk és – márcsak az esemény közelsége miatt – azt is átbeszéljük, mi lehet az egész világra kiható következménye az amerikai elnökválasztásnak. A szokás szerint élőben zajló stúdióbeszélgetésre ingyenesen lehet regisztrálni, majd azt online követni és kérdéseket feltenni.
Makro / Külgazdaság Durván elszámolta magát a kormány?
Privátbankár.hu | 2024. október 21. 11:11
Két és fél hónap alatt kellene több mint másfélszer annyi állami beruházásnak megvalósulnia, mint amennyire sor került az utóbbi fél évben.
Makro / Külgazdaság Kapaszkodjon: olcsóbb lesz a tankolás
Privátbankár.hu | 2024. október 21. 10:56
Nem vicc.
Makro / Külgazdaság Ezt is átvesszük keletről? A kínai jegybank tőzsdei akcióban
Privátbankár.hu | 2024. október 21. 10:34
A központi bank olcsó kölcsönt ad tőzsdei társaságok sajátrészvény vásárlásaihoz.
Makro / Külgazdaság 1200 milliárd forintot kaptak a nagy cégek 2010 óta az Orbán-kormányoktól
Privátbankár.hu | 2024. október 21. 09:12
A legtöbb támogatást, összesen 181,9 milliárd forint értékben az akkumulátor és szárazelem gyártására osztották ki.
Makro / Külgazdaság Rossz nézni a magyar AROPE-mutatót
Privátbankár.hu | 2024. október 20. 09:31
Magyarországon a lakosság majdnem ötöde van kitéve a szegénység vagy a társadalmi kierekesztettség kockázatának. Ennél pedig vannak rosszabb eredmények is az országon belül. 
Makro / Külgazdaság Közel a nettó 450 ezres átlagbér? Fontos adatok jönnek a jövő héten
Privátbankár.hu | 2024. október 20. 08:29
A jövő héten kamatdöntő ülést tart a jegybank, a Pénzügyminisztérium (PM) részletes tájékoztatót ad az államháztartás központi alrendszerének szeptember végi helyzetéről, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pedig egyebek mellett az augusztusi kereseti adatokat teszi közzé.
Makro / Külgazdaság Megkapta a főváros az Egészséges Budapest Programra megígért 50 milliárd forintot? Ezt is megválaszolta Kiss Ambrus (videó)
Dobos Zoltán | 2024. október 19. 17:29
A Klasszis Média által működtetett lapcsoportunk Klasszis Klub Live-jának vendége volt Kiss Ambrus, a Fővárosi Önkormányzat főigazgatója, korábbi általános főpolgármester-helyettes, akivel beszélgettünk a Fővárosi Közgyűlésben fennálló helyzetről, Budapest költségvetéséről, a fővárost extra módon terhelő különféle adókról is. Megérdeklődtük, hogy áll a kormányzat tartozása a Lánchíd és a trolibusz-beszerzések összesen 17 milliárd forintra rúgó összegével. Megkérdeztük őt a BKK helyzetéről, a lakhatási válságra adott válaszról, az AirBnb-ről alkotott véleményéről és az atlétikai világbajnoksághoz adott hozzájárulásért, az Egészséges Budapest Program keretében megígért 50 milliárd forint sorsáról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG