4p
Megváltozott az iparág növekedési modellje, de a válság azt is kikényszerítette, hogy új célpiacokat keressenek a gyógyszergyárak - mondta el a Növekedés 2013 konferencián a hazai gyáróriás, a Richter vezérigazgató-helyettese. Gulácsi Gábor szerint az árbevételért ma már "egyre távolabb kell menni", a növekedés motorjai ugyanis ma már a felemelkedő piacok.

A válságövezetekben az állami gyógyszerár-támogatások megvágását keményen megérezte az iparág, míg az egészségre többet költenek az emberek, ez a válság kitörése óta a gyógyszerköltésekre már nem igaz. A Richter Gedeon hazai árbevétele is nagyban függ a támogatott gyógyszerek körétől, ezek száma a felére esett vissza.



"A válság Magyarországon a számunkra 2006-ban kezdődött" - érzékeltette Gulácsi, hogy mennyire megérezte a vállalatcsoport a folyamatos kiigazításokat. A válság mindezt csak elmélyítette, a Richter ezért váltott stratégiát 2010-ben. Egyelőre úgy tűnik, a válságra sikeres válaszokat adott a cégcsoport.

Kétarcú a magyar piac

Gulácsi szerint a magyar piac kétarcú, a társasági adó mértékét tekintve nincsenek versenyhátrányban, a K+F-re adott "masszív" adókedvezmény pedig egyelőre kompenzálja az egyéb terheket. A felsőoktatási kutatási műhelyekkel ugyanakkor lehetne jobb is a kapcsolat, és az innováció támogatásában is lenne még előrelépés a vezérhelyettes szerint,

A Növekedés 2013 konferencia előadásai

Halpern: ez az exportbővülés nem fenntartható

Wolf: az adósmentés kiütheti a hitelprogramot
Oblath: Magyarországon még nincs növekedési fordulat
Hogy lesz itt 2 százalékos növekedés? A külföldön dolgozók is segítenek

Ez nem unortodox gazdaságpolitika - Matolcsynak fájhat az adósmentés

Sokat segít, ha a magyarok tanulnak a multiktól

Hol van az a növekedési fordulat? Tanuljunk a külföldiektől!

Nemcsak a gyógyszerár-támogatás szűkölése miatt fordult újabb készítmények felé a cégcsoport, hanem az értékesítését is átszervezte. Míg 2005-ben a Richter bevételeinek 30 százaléka a magyar piacról származott, tavaly ez már csak 9 százalék volt. A gyógyszeripari óriás tolódott a feltörekvő piacok felé, az árbevétel-növekedést döntően most is a FÁK országaiban és Kínában sikerült elérni, miközben a magyar értékesítés (ismét) visszaesett. Egyszeri hatások miatt tavaly az amerikai árbevétel is durván csökkent.

Rengeteg pénzt költenek marketingre

A Richter saját kezébe vette a kínai érdekeltségeit (korábban egy vegyesvállalaton keresztül vetette itt meg a lábát) és elkezdte kiépíteni saját hálózatát is. Abból is látszik, hogy stratégiaváltás történt, hogy a cégcsoport ma már az árbevételének közel harmadát költi marketingre.

A másik terület, ahol megemelték a költségvetésüket a K+F, itt ráadásul a nagy kockázatú, oroginális készítmények piacán próbálnak érvényesülni - az eddigi szabadalmakat és törzskönyvezéseket figyelembe véve, sikeresen. A Richter most a bevétele 11,9 százalékát fordítja kutatásra, de a jövőben ennél is többet költenének erre a területre.

Fókuszban a nők

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Richter a nőgyógyászat irányába fordult, ennek alárendelve hajtott végre két akvizíciót is az elmúlt években (így került a Richterhez az Esmya nevű készítmény), a cégcsoport történetében először hitelt vett fel ezekhez, mintegy 300 millió eurót. Kínában is a sürgősségi fogamzásgátlókkal jelent meg a gyógyszer óriás. A másik sikeres szabadalmuk pedig egy skizofrénia elleni szer volt (Cariprazine). Követve az iparági trendeket, a Richter is a bioszimiláris készítmények fejlesztésére helyezte át a hangsúlyt, a generikus gyógyszereknél pedig szintén a női vásárlók felé fordult nőgyógyászati termékeinek fejlesztésével. Az elmúlt két évben a cég sikeresen építette ki a nőgyógyászati termékeinek nyugat-európai hálózatát is.

Gulácsi Gábor előadásából az derült ki, hogy a Richter 2010-ben úgy döntött: előremenekülve tör ki a válságból és próbálja megerősíteni globális pozícióit.Egyelőre úgy tűnik, a szakmai sikereket sikerült üzleti sikerré konvertálni.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem vizsgálja a hatóság az Indexet és a Blikket
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 11:34
Bár a médiapiac döntően átalakul, a versenyhivatalt ez nem igazán érdekli.
Makro / Külgazdaság Csökkent az átlag- és a mediánbér július és szeptember között
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:37
Alacsonyabb a nettó átlag- és mediánkereset is a júliusinál: utóbbi akkor még 399 ezer forint volt. Igaz, az augusztusi és a tavaly szeptemberi számokhoz képest van emelkedés, amelyről részletesen ír a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Makro / Külgazdaság Zombi cégek, felpörgő kiva és új Nokia: így adóznak a vállalkozások a jövő évtől
Imre Lőrinc | 2025. november 17. 19:42
Több mint 200 ezer vállalkozást érint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, illetve a kormányzat megállapodásából létrejött, 11 pontból álló adócsökkentési csomag, ami jövőre 78-90 milliárd forintot vesz ki az államkasszából, és hagy ott a cégeknél. A sajtóeseményt követő háttérbeszélgetésen azt is megtudtuk, hogy terítéken van-e még a szocho 13-ról 12 százalékra csökkentése.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter bekeményített: perelni akar a magyar kormány?
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 18:19
Ha kikerülik az Európai Unióban a magyar vétót.
Makro / Külgazdaság Enyhül a feszültség? Közeledik egymáshoz Kína és Németország
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 17:01
Először járt a jelenlegi német kormány egy minisztere Kínában.
Makro / Külgazdaság Mi lehet az amerikai védőpajzs?
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 15:04
Orbán Viktor miniszterelnök az Egyesült Államokban járt, és azt mondják, sok mindent intézett, konkrétumok viszont alig vannak, az igazán fontos megállapodás pedig elmaradt – erről beszélt főmunkatársunk, Herman Bernadett a Trend FM hétfői adásában.
Makro / Külgazdaság A kereskedők adtak egy tippet a kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 12:17
A kevesebb közteher szerintük jobb lenne.
Makro / Külgazdaság Kiderült, milyen árak lesznek a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 11:12
A héten kedden nem változnak az üzemanyag nagykereskedelmi árak. 
Makro / Külgazdaság 11 pontban könnyíti a vállalkozások terheit a kormány – jelentette be Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 10:52
Ezt tartalmazza a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökével hétfőn délelőtt kötött megállapodás.
Makro / Külgazdaság Nagyon szép számokat közölt az AutoWallis
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 09:58
A Kiskereskedelmi Üzletág mutatta fel a legnagyobb növekedést.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG