A válságövezetekben az állami gyógyszerár-támogatások megvágását keményen megérezte az iparág, míg az egészségre többet költenek az emberek, ez a válság kitörése óta a gyógyszerköltésekre már nem igaz. A Richter Gedeon hazai árbevétele is nagyban függ a támogatott gyógyszerek körétől, ezek száma a felére esett vissza.
"A válság Magyarországon a számunkra 2006-ban kezdődött" - érzékeltette Gulácsi, hogy mennyire megérezte a vállalatcsoport a folyamatos kiigazításokat. A válság mindezt csak elmélyítette, a Richter ezért váltott stratégiát 2010-ben. Egyelőre úgy tűnik, a válságra sikeres válaszokat adott a cégcsoport.
Kétarcú a magyar piac
Gulácsi szerint a magyar piac kétarcú, a társasági adó mértékét tekintve nincsenek versenyhátrányban, a K+F-re adott "masszív" adókedvezmény pedig egyelőre kompenzálja az egyéb terheket. A felsőoktatási kutatási műhelyekkel ugyanakkor lehetne jobb is a kapcsolat, és az innováció támogatásában is lenne még előrelépés a vezérhelyettes szerint,
Nemcsak a gyógyszerár-támogatás szűkölése miatt fordult újabb készítmények felé a cégcsoport, hanem az értékesítését is átszervezte. Míg 2005-ben a Richter bevételeinek 30 százaléka a magyar piacról származott, tavaly ez már csak 9 százalék volt. A gyógyszeripari óriás tolódott a feltörekvő piacok felé, az árbevétel-növekedést döntően most is a FÁK országaiban és Kínában sikerült elérni, miközben a magyar értékesítés (ismét) visszaesett. Egyszeri hatások miatt tavaly az amerikai árbevétel is durván csökkent.
Rengeteg pénzt költenek marketingre
A Richter saját kezébe vette a kínai érdekeltségeit (korábban egy vegyesvállalaton keresztül vetette itt meg a lábát) és elkezdte kiépíteni saját hálózatát is. Abból is látszik, hogy stratégiaváltás történt, hogy a cégcsoport ma már az árbevételének közel harmadát költi marketingre.
A másik terület, ahol megemelték a költségvetésüket a K+F, itt ráadásul a nagy kockázatú, oroginális készítmények piacán próbálnak érvényesülni - az eddigi szabadalmakat és törzskönyvezéseket figyelembe véve, sikeresen. A Richter most a bevétele 11,9 százalékát fordítja kutatásra, de a jövőben ennél is többet költenének erre a területre.
Fókuszban a nők
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Richter a nőgyógyászat irányába fordult, ennek alárendelve hajtott végre két akvizíciót is az elmúlt években (így került a Richterhez az Esmya nevű készítmény), a cégcsoport történetében először hitelt vett fel ezekhez, mintegy 300 millió eurót. Kínában is a sürgősségi fogamzásgátlókkal jelent meg a gyógyszer óriás. A másik sikeres szabadalmuk pedig egy skizofrénia elleni szer volt (Cariprazine). Követve az iparági trendeket, a Richter is a bioszimiláris készítmények fejlesztésére helyezte át a hangsúlyt, a generikus gyógyszereknél pedig szintén a női vásárlók felé fordult nőgyógyászati termékeinek fejlesztésével. Az elmúlt két évben a cég sikeresen építette ki a nőgyógyászati termékeinek nyugat-európai hálózatát is.
Gulácsi Gábor előadásából az derült ki, hogy a Richter 2010-ben úgy döntött: előremenekülve tör ki a válságból és próbálja megerősíteni globális pozícióit.Egyelőre úgy tűnik, a szakmai sikereket sikerült üzleti sikerré konvertálni.