5p

Az Európai Uniót olyan világban hozták létre, amikor a világgazdaság viszonylag kiszámítható pályán mozgott a jelenlegi teljes bizonytalanság helyett. Az új helyzethez sok kisebb unió uniója illik.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke úgy tekinthet az Európai Unióra, mint amilyen a Volkswagen Bogár volt fénykorán túl. Egy ikonikus autóról volt szó, amely egykor a német műszaki és gyártási tudás csillaga volt, ám eljárt felette az idő. Nem tudott megújulni. Abban a karosszériában és azzal a motorral nem lehetett megújítani. Ez jutott eszébe a The Conversation szakszerzőinek arról, hogy az év elején tartott davosi Világgazdasági Fórumon von der Leyentől mindössze annyi tellett, hogy azt mondja üzletemberekből álló hallgatóságának: 

„Európának magasabb sebességi fokozatba kell kapcsolnia!” – pestiesen szólva ezt már kismilliószor hallották anélkül, hogy világos lenne mi értendő alatta. 

Az új amerikai vezetés véget vethet az Európai Uniónak

Donald Trump, az Egyesült Államok új elnöke megszámlálhatatlan nyilatkozatai között elejtette azt a megjegyzést is, hogy az EU helyett inkább az uniós tagállamok vezetővel akar tárgyalni. Ez azt jelentheti, hogy országa gazdasági kapcsolatait kétoldalú viszonyokká próbálja majd alakítani. Ha ez sikerül, akkor az EU-nak, megint csak pestiesen fogalmazva: annyi.

Lépni kellene
Lépni kellene
Fotó: Depositphotos

A minta az orosz modell lehet. Az orosz energiahordozók szállítói ügyeltek rá, hogy egyenként állapodjanak meg az európai országokkal portékájuk értékesítéséről. Így tudtak politikai árat érvényesíteni, azaz egyes országokat drága olaj- és gázárakkal büntetni. Trump fellépése rávilágíthat arra, hogy az unió alapkoncepciójával van a baj.

Nem térnek vissza a régi szép idők, amikor az EU-t kitalálták

Az európai egységről álmodók szeme előtt az esetleges Európai Egyesült Államok lebeg. A gond az, hogy ez egy ideál, amit még lényegében a hidegháború idején találtak ki. Akkor a jóval szűkebb taglétszámú unióban hasonlóan fejlett, azonos biztonsági érdeket követő államok voltak. És még akkor sem volt egyértelmű, hogy valaha létrejöhet egy soknemzetiségű, egységes európai állam.

A hidegháború stabil gazdasági táborai azóta megszűntek, Kína felemelkedett és Ázsia több állama megerősödött. Összességében egy gazdasági dzsungelben kell boldogulniuk az országoknak. Eközben az EU egyszerre a világ legfejlettebb multilaterális szervezete és egy végtelenül mereven működő rendszer. A kritikus intézkedéseket egyhangú döntéssel kell meghozni egy olyan szervezetben, amelynek tagjai igencsak szerteágazó érdekeket követnek. 

Létre lehetne hozni az uniók unióját, amire van példa az EU-ban

Ennek az az eredménye, hogy miközben tagállamok feladják szuverenitásuk egy résztét az EU-ban, egy ólomlábakon mozgó, rugalmatlan rendszer fékezi őket abban, hogy rugalmasan reagálhassanak a velük szemben megjelenő kihívásokra. A The Conversation szakírói felvetik egy reform lehetőségét, amivel meg lehetne őrizni az unió előnyeit annak hátrányai nélkül. A megoldás az említett európai álom elvetése mellett nem lehet a „többsebességes Európa” elképzelése sem. 

Így a fejlettebb országok uniója gyorsabban haladna, mélyebbé válna, mint a perifériáján lévő országoké. Ez szétfeszítené az unió kereteit. A többségi szavazási út ugyanezért nem járható. Az reformot azzal mondással lehetne jellemezni, hogy aki kevesebb markol, többet fog.

Az EU-nak számos részunió koordinátorává kellene válnia. Például azok az országok (Lengyelország, a balti államok, Finnország), akiknek az orosz fenyegetés miatt fontos a katonai biztonság, kis védelmi uniót hozhatnának létre. Mások a páneurópai gyorsvasút-hálózat kiépítésére, vagy energiaunióra (Franciaország, Olaszország, Spanyolország) állhatnának össze.

Vannak példák a sikeres kis uniókra, mint ahogy a sikertelen nagyra is 

Az ötletben az a szép, hogy vannak példák a sikeres kis uniókra. Például Monaco nem tagja az EU-nak, de része a közös európai valutát, az eurót használó közösségnek. Norvégia szintén kívül van az Európai Unión, mégis része a schengeni határövezetnek. Része az európai egységes piacnak, de nincs a vámunióban. Eközben elfogadnak ugyan nagyobb egységeket az uniós tagállamok, amit aztán nem tartanak be. A megújított pénzügyi stabilitási paktumot 20 ország írta alá, ám 11 nem teljesíti. Ezért része lenne ennek a fajta reformnak, hogy a kis uniókban részt vevők kizárhatnák maguk közül az olyan országokat, amelyek nem teljesítik, amit vállaltak.

Egy másik hasonlattal éve az Európai Unió olyan házassága a tagállamainak, ami a házasság 20 század közepe előtti felfogásához hasonlít. Csak nagy nehézségek árán felbontható és súlyos következménnyel jár, ha valamelyik ország szét akarja szakítani a házassági köteléket. Ezt mutatta a brexit. Ehelyett ajánlják a The Conversation szakírói a modern partnerkapcsolatokat, amely szorosabb és lazább kötelékek sorozatai.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Készül az óriási felvásárlás? Orbán Viktor fontos ügyben telefonálhatott szombaton
Privátbankár.hu | 2025. december 27. 16:28
Orbán Viktor és Alekszandar Vucsics szerb köztársasági elnök telefonon egyeztettek szombaton – azt nem tudni, hogy a NIS felvásárlása is szóba került-e.
Makro / Külgazdaság Rossz hírt közölt három Magyarországon is népszerű autómárka
Privátbankár.hu | 2025. december 26. 14:35
Csökkentek az eladások.
Makro / Külgazdaság Kínában ennek az adatnak örülnek
Privátbankár.hu | 2025. december 26. 13:59
Szépen híznak a legnagyobb cégek.
Makro / Külgazdaság Új korszak nyílik jövőre az autópiacon, a mentőövbe Magyarország is belekapaszkodna
Imre Lőrinc | 2025. december 26. 07:41
Ha nem is oldódik meg minden problémája, de fellélegezhet, időt nyer a kontinens autóipara – reagált az év egyik legfontosabb, európai uniós gazdasági döntésére a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a Privátbankárnak. Gablini Gábor szerint a németeknek részben vissza kell térniük Kínából, aminek Magyarország is a nyertese lehet. 
Makro / Külgazdaság Hatnak a szankciók: Oroszország évekkel elhalasztja LNG termelési célját
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 17:01
Oroszország „több évvel” elhalasztotta azt a tervét, hogy elérje az évi 100 millió tonnás cseppfolyósított földgáztermelést – mondta csütörtökön az állami televíziónak Alekszandr Novak miniszterelnök-helyettes, a nyugati szankciók energiaiparra gyakorolt hatására hivatkozva.
Makro / Külgazdaság Oroszország negyedével növelheti idei vezetékes gázkivitelét Kínába, de ez nem elég
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 16:01
Moszkva fokozza ázsiai értékesítéseit, és erősíti kapcsolatait a világ legnagyobb energiafogyasztójával – mondta egy, az adatokra rálátással rendelkező forrás.
Makro / Külgazdaság Kifullad Putyin medvéje?
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 14:50
Csökkent az orosz ipari termelés novemberben éves szinten, miközben az elemzők sokkal többre számítottak.
Makro / Külgazdaság A hideg polgárháborútól az állítólagos Tisza-csomagig – az idei Klasszis Klub Live-ok legnézettebb adásai
Csabai Károly | 2025. december 25. 07:37
23 adás, több mint félmilló megtekintés – ez az idén már az ötödik évfolyamába lépett egyórás élő műsorunk mérlege. A korábbi esztendőkhöz hasonlóan ezúttal is nevesebbnél nevesebb vendégeink voltak, köztük egykori miniszterek, jegybankelnökök, tőzsdeelnökök. Itt az ideje, hogy felidézzük a legnagyobb érdeklődésre számot tartó beszélgetéseinket.
Makro / Külgazdaság Trump már megkapta a karácsonyi ajándékát
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 13:17
A vártnál jóval nagyobb mértékben bővült az Egyesült Államok gazdasága 2025. harmadik negyedévében.
Makro / Külgazdaság Megint szívhatják a fogukat a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 12:58
Jelentősen szigorodnak a nehéz tehergépkocsik közlekedésére vonatkozó szabályok.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG