Holoda Attila: a benzinárstop láthatóan fenntarthatatlan
A benzinárstop láthatóan fenntarthatatlan, az ellátási problémák miatt mára inkább bosszankodást okoz. Mivel így nem jelent már politikai előnyt, januártól biztosan kivezetik. Holoda Attila energiapiaci szakértő, korábbi energetikáért felelős helyettes államtitkár adott laptársunk, az Mfor számára interjút.
Holoda Attila az Mfor számára adott interjúban elmondta, hogy az egyre fokozódó hiány miatt a kormány szinte bizonyosan rákényszerül az üzemanyagár-stop kivezetésére. A szakértő több okot is felsorol, melyek külön-külön is elegendőek lennének az árstop kivezetéséhez.

A Mol jelenleg egyedül kénytelen megoldani az itthoni kutak ellátását, hiszen a többi nagykereskedő, akik korábban külföldről hoztak be üzemanyagot, most inkább a környező országokban értékesítenek, mert az árstop miatt nem éri meg számukra hazánkban maradni. A finomítók halasztott karbantartása pedig olyan többlet problémákat okozott a Mol számára, ami miatt nem tudja kiszolgálni a korábban mással szerződött kereskedőket.
A jelentős mennyiségű plusz kúthálózat ellátása mellett ráadásul további terhet jelent, hogy az ország üzemanyagfogyasztása is emelkedett. A nyomott árak hatására nagyjából 20 százalékkal több üzemanyagot fogyasztunk, mint tavaly. Ez ugyanakkor jelentősen rontja a ország külkereskedelmi mérlegét is.
Ha mindezek nem lennének elegendőek, jöjjön a kormányunk által is megszavazott olajembargó! Ez azért okoz problémát a Mol számára, mert az üzemanyagellátást két finomító, a százhalombattai és a pozsonyi finomítók összehangolt működésével állítja elő. Ez például azt jelenti, hogy míg a pozsonyi finomító több benzint, addig a százhalombattai több dízelt termel. A problémát pedig az fogja jelenteni, hogy az olajtermékekre vonatkozó embargó életbelépését követően az orosz alapanyagból előállított finomított termékekkel tilos lesz az országok közötti kereskedelem. Így a Mol két EU-s országban működő finomítójából nem tudja majd összehangoltan ellátni a nekik otthont adó országokat sem, hiszen például a pozsonyi finomítóból nem szállíthat Magyarországra benzint, onnan nem láthatja majd el az itteni fogyasztókat. Tehát hiába jön vezetéken keresztül orosz nyersolaj a Mol finomítóiba, ha az embargó kifejezetten megtiltja az orosz olajból előállított üzemanyagok országok közötti forgalmát. Ez azt jelenti, hogy míg a Mol eddig ellátási lánc menedzsmenttel optimalizált a finomítói között, az embargó életbelépését követően ezen eljárása tilalom alá esik, ami tovább fokozhatja az ellátási problémákat.
A szakértő az energetikai kihívásokon túl politikailag sem látja hasznát az árstop fenntartásának. Véleménye szerint mára ugyanis sokkal inkább a „bosszankodás” időszakában vagyunk, amikor már az ellátás fontosabb lenne, mint maga az ár: azaz, hiába olcsó valami, ha nem lehet kapni.
Holoda Attilával többek között ezeket a kérdéseket járta körül laptársunk, az Mfor, ahol az interjút teljes terjedelmében elolvashatja.