3p

A benzinárstop láthatóan fenntarthatatlan, az ellátási problémák miatt mára inkább bosszankodást okoz. Mivel így nem jelent már politikai előnyt, januártól biztosan kivezetik. Holoda Attila energiapiaci szakértő, korábbi energetikáért felelős helyettes államtitkár adott laptársunk, az Mfor számára interjút.

Holoda Attila az Mfor számára adott interjúban elmondta, hogy az egyre fokozódó hiány miatt a kormány szinte bizonyosan rákényszerül az üzemanyagár-stop kivezetésére. A szakértő több okot is felsorol, melyek külön-külön is elegendőek lennének az árstop kivezetéséhez.

Holoda Attila: Nem csupán a Mol számára ellátandó kutak száma növekedett, de a nyomott árak miatt az ország üzemanyag-fogyasztásának mennyisége is több mint 20 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képest.
Holoda Attila: Nem csupán a Mol számára ellátandó kutak száma növekedett, de a nyomott árak miatt az ország üzemanyag-fogyasztásának mennyisége is több mint 20 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képest.

A Mol jelenleg egyedül kénytelen megoldani az itthoni kutak ellátását, hiszen a többi nagykereskedő, akik korábban külföldről hoztak be üzemanyagot, most inkább a környező országokban értékesítenek, mert az árstop miatt nem éri meg számukra hazánkban maradni. A finomítók halasztott karbantartása pedig olyan többlet problémákat okozott a Mol számára, ami miatt nem tudja kiszolgálni a korábban mással szerződött kereskedőket.

A jelentős mennyiségű plusz kúthálózat ellátása mellett ráadásul további terhet jelent, hogy az ország üzemanyagfogyasztása is emelkedett. A nyomott árak hatására nagyjából 20 százalékkal több üzemanyagot fogyasztunk, mint tavaly. Ez ugyanakkor jelentősen rontja a ország külkereskedelmi mérlegét is.

Ha mindezek nem lennének elegendőek, jöjjön a kormányunk által is megszavazott olajembargó! Ez azért okoz problémát a Mol számára, mert az üzemanyagellátást két finomító, a százhalombattai és a pozsonyi finomítók összehangolt működésével állítja elő. Ez például azt jelenti, hogy míg a pozsonyi finomító több benzint, addig a százhalombattai több dízelt termel. A problémát pedig az fogja jelenteni, hogy az olajtermékekre vonatkozó embargó életbelépését követően az orosz alapanyagból előállított finomított termékekkel tilos lesz az országok közötti kereskedelem. Így a Mol két EU-s országban működő finomítójából nem tudja majd összehangoltan ellátni a nekik otthont adó országokat sem, hiszen például a pozsonyi finomítóból nem szállíthat Magyarországra benzint, onnan nem láthatja majd el az itteni fogyasztókat. Tehát hiába jön vezetéken keresztül orosz nyersolaj a Mol finomítóiba, ha az embargó kifejezetten megtiltja az orosz olajból előállított üzemanyagok országok közötti forgalmát. Ez azt jelenti, hogy míg a Mol eddig ellátási lánc menedzsmenttel optimalizált a finomítói között, az embargó életbelépését követően ezen eljárása tilalom alá esik, ami tovább fokozhatja az ellátási problémákat.

A szakértő az energetikai kihívásokon túl politikailag sem látja hasznát az árstop fenntartásának. Véleménye szerint mára ugyanis sokkal inkább a „bosszankodás” időszakában vagyunk, amikor már az ellátás fontosabb lenne, mint maga az ár: azaz, hiába olcsó valami, ha nem lehet kapni.

Holoda Attilával többek között ezeket a kérdéseket járta körül laptársunk, az Mfor, ahol az interjút teljes terjedelmében elolvashatja.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megvétózhatta volna Ukrajna hitelét Orbán Viktor – meglepő, ki beszélte le erről
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 08:37
Félrehívták egy kicsit az uniós csúcs sorsdöntő pillanataiban.
Makro / Külgazdaság Ilyen még soha nem történt a magyar kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 07:47
Csökkent a terminálok száma – de miért?
Makro / Külgazdaság Mélypontok közelében tántorog a jen
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 06:19
Hiába volt a kamatemelés?
Makro / Külgazdaság Olyan történt a Penny, a Lidl, és az Aldi üzleteiben, amit idén még nem tapasztaltunk
Kollár Dóra | 2025. december 22. 05:37
Árcsökkenést tapasztaltunk a diszkontokban.
Makro / Külgazdaság Visszaestek a Kínába irányuló külföldi működőtőke-befektetések
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:30
Kínában az év első 11 hónapjában 7,5 százalékkal esett a külföldi működőtőke-befektetés (FDI) értéke éves összevetésben, miután az első 10 hónapban 10,3 százalékos csökkenést regisztráltak.
Makro / Külgazdaság Így várták Oroszországban, és kisebb is lett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 16:40
Az orosz jegybank pénteken az elemzői várakozásokkal összhangban 16,5 százalékról 16,0 százalékra csökkentette az irányadó jegybanki kamatot.
Makro / Külgazdaság Majdnem vétózott Brüsszelben Orbán Viktor – miért engedte át az Ukrajnának szánt hitelt mégis?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:59
Felvetődött benne a gondolat, de nem akart mindenkivel szembekerülni. Brüsszelben értékelte az uniós csúcsot a magyar miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság A japán jegybank 30 éves csúcsra emelte a kamatokat, további szigorítást jelzett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:40
A Japán Jegybank (Bank of Japan, BOJ) pénteken 30 éve nem látott szintre emelte az irányadó kamatokat, újabb mérföldkőhöz érve a több évtizedes, rendkívül laza monetáris politika és a közel zéró hitelköltségek felszámolásában.
Makro / Külgazdaság Szombattól tele is kérhetjük?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 12:41
Még olcsóbb lesz a tankolás – már akinek.
Makro / Külgazdaság Meglepő, ki kaszálta el az orosz vagyon elvételének tervét Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 10:57
Nem a magyar és nem is a belga miniszterelnök verte be az utolsó szeget a jóvátételi hitel koporsójába.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG