3p

A benzinárstop láthatóan fenntarthatatlan, az ellátási problémák miatt mára inkább bosszankodást okoz. Mivel így nem jelent már politikai előnyt, januártól biztosan kivezetik. Holoda Attila energiapiaci szakértő, korábbi energetikáért felelős helyettes államtitkár adott laptársunk, az Mfor számára interjút.

Holoda Attila az Mfor számára adott interjúban elmondta, hogy az egyre fokozódó hiány miatt a kormány szinte bizonyosan rákényszerül az üzemanyagár-stop kivezetésére. A szakértő több okot is felsorol, melyek külön-külön is elegendőek lennének az árstop kivezetéséhez.

Holoda Attila: Nem csupán a Mol számára ellátandó kutak száma növekedett, de a nyomott árak miatt az ország üzemanyag-fogyasztásának mennyisége is több mint 20 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képest.
Holoda Attila: Nem csupán a Mol számára ellátandó kutak száma növekedett, de a nyomott árak miatt az ország üzemanyag-fogyasztásának mennyisége is több mint 20 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képest.

A Mol jelenleg egyedül kénytelen megoldani az itthoni kutak ellátását, hiszen a többi nagykereskedő, akik korábban külföldről hoztak be üzemanyagot, most inkább a környező országokban értékesítenek, mert az árstop miatt nem éri meg számukra hazánkban maradni. A finomítók halasztott karbantartása pedig olyan többlet problémákat okozott a Mol számára, ami miatt nem tudja kiszolgálni a korábban mással szerződött kereskedőket.

A jelentős mennyiségű plusz kúthálózat ellátása mellett ráadásul további terhet jelent, hogy az ország üzemanyagfogyasztása is emelkedett. A nyomott árak hatására nagyjából 20 százalékkal több üzemanyagot fogyasztunk, mint tavaly. Ez ugyanakkor jelentősen rontja a ország külkereskedelmi mérlegét is.

Ha mindezek nem lennének elegendőek, jöjjön a kormányunk által is megszavazott olajembargó! Ez azért okoz problémát a Mol számára, mert az üzemanyagellátást két finomító, a százhalombattai és a pozsonyi finomítók összehangolt működésével állítja elő. Ez például azt jelenti, hogy míg a pozsonyi finomító több benzint, addig a százhalombattai több dízelt termel. A problémát pedig az fogja jelenteni, hogy az olajtermékekre vonatkozó embargó életbelépését követően az orosz alapanyagból előállított finomított termékekkel tilos lesz az országok közötti kereskedelem. Így a Mol két EU-s országban működő finomítójából nem tudja majd összehangoltan ellátni a nekik otthont adó országokat sem, hiszen például a pozsonyi finomítóból nem szállíthat Magyarországra benzint, onnan nem láthatja majd el az itteni fogyasztókat. Tehát hiába jön vezetéken keresztül orosz nyersolaj a Mol finomítóiba, ha az embargó kifejezetten megtiltja az orosz olajból előállított üzemanyagok országok közötti forgalmát. Ez azt jelenti, hogy míg a Mol eddig ellátási lánc menedzsmenttel optimalizált a finomítói között, az embargó életbelépését követően ezen eljárása tilalom alá esik, ami tovább fokozhatja az ellátási problémákat.

A szakértő az energetikai kihívásokon túl politikailag sem látja hasznát az árstop fenntartásának. Véleménye szerint mára ugyanis sokkal inkább a „bosszankodás” időszakában vagyunk, amikor már az ellátás fontosabb lenne, mint maga az ár: azaz, hiába olcsó valami, ha nem lehet kapni.

Holoda Attilával többek között ezeket a kérdéseket járta körül laptársunk, az Mfor, ahol az interjút teljes terjedelmében elolvashatja.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Bizonygatják az oroszok, hogy nem okoztak fennakadást az ukrán dróntámadások
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 19:44
Az olajfinomítók csúcsra járnak.
Makro / Külgazdaság Nagy volt az egyetértés Varga Mihályék közt
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 15:28
Megjelent a kamatdöntési jegyzőkönyv.
Makro / Külgazdaság Nem hiszi el, hogy mekkora a költségvetési hiány
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:35
A kamatkifizetés okoz sok kiadást.
Makro / Külgazdaság Az erősebb forintnak az autósok is örülhetnek?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:00
Csütörtökön nem változnak a hazai nagykereskedelmi üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Kármán András: Nehéz költségvetési helyzetet fogunk örökölni
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:57
A Tisza szakértője szerint mivel még hónapok vannak hátra a választásokig, ezért rengeteg átgondolatlan és megalapozatlan döntést hozhat a kormány.
Makro / Külgazdaság A vállalkozók rárepültek a 3 százalékos hitelre
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:00
A 3 százalékos konstrukció nagyon kedvezményes.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor szerint különös élmény a Türk Tanács
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 09:05
Azerbajdzsánban beszélt a magyar kormányfő.
Makro / Külgazdaság Nem is olyan vészes a magyar infláció?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:32
Augusztushoz viszonyítva átlagosan nem változtak az árak.
Makro / Külgazdaság Bárki is nyer, kőkemény lesz a 2026-os év? Ma délután Csaba Lászlót kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:00
A közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Történelmi csúcson az oroszok nemzetközi tartalékai
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 19:51
Soha nem volt még ekkora.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG