6p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Több sebből vérzik az az elképzelés, hogy felpörgessék a vidéki légikikötők forgalmát. Az áruforgalmat inkább vasútra kellene terelni a szakértők szerint, a jóval nagyobb utasforgalomhoz több és jobb helyi turisztikai szolgáltatások szükségesek.

Egyelőre csak azt tudjuk, hogy a kormány előtt lévő, 5-8 évre szóló reptérfejlesztési stratégia az üzleti járatoknak akar kedvezni. Ez nem pontos megfogalmazás, mert üzleti lehet az üzleti kisgépek (business jet) forgalma is, de inkább az áruforgalmi jelző lett volna szerencsésebb. A tervekről röviden beszélt Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium politikai államtitkára a heti budapesti Kelet-Európai Intermodális Konferencián.

"Nem kell mindenhova nagygépes kapacitású repülőtér, de Nyíregyházának kell egy tisztességes, másfél kilométer hosszú kifutópályájú repülőtér, hogy ha üzleti partnerek érkeznek, például a fejlesztés alatt álló záhonyi térségbe, akkor ne kelljen Budapestről, vagy Debrecenből autózniuk" - hangsúlyozta az államtitkár a kiadott sajtóanyag szerint.

A Vidéki Repülőterek Szövetsége egyébként szeptember végén Nyíregyházán ülésezett, ott – legalábbis a nyiregyhaza.hu tudósítása szerint – az ipari park potenciális befektetőinek a kiszolgálása szempontjából a business jetek érkezésének a megkönnyítését emelték ki.

Tavasszal így parkoltak a járvány miatt a repülőgépek Debrecenben (fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)
Tavasszal így parkoltak a járvány miatt a repülőgépek Debrecenben (fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

Elhibázott és szembemegy minden fenntarthatósági szemponttal, amit elvileg a kormány is hangoztat” – reagált a friss bejelentésre Simon Gergely, a Greenpeace szakértője.

Elfogadhatatlannak nevezte, hogy az EU-ban, így Magyarországon is, a légi közlekedés indokolatlan előnyöket élvez a vasúttal szemben. A repülőterek hatalmas pluszforgalmat generálnak a földön is, nem beszélve arról, hogy a repülőgépek a légszennyezés bajnokai a rendkívül magas károsanyag-kibocsátásukkal, utalt Simon a Transport & Environment (TE) szakértői lobbicsoport szeptember végi jelentésére, mely szerint az öt legforgalmasabb európai repülőtér CO2-kibocsátása együttesen nagyobb, mint Svédország egészének a károsanyag-kibocsátása.

Pusztán a logisztikai oldalt nézve nehezen értelmezhető, hogy mondjuk egy ázsiai cargo légitársaság (ilyenből egyre több jelent meg a magyar piacon az elmúlt években), amelyik az Európai Unió ezen térségébe rendszeres járatot közlekedtet, miért akarna Budapesten kívül bázist létesíteni. A Budapest Airport a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren már egy új komplett cargo fogadóközpontot hozott létre, és további fejlesztésekre készül, több cargocéggel masszív szerződése van, új cégekkel pedig már ugyancsak tárgyal ilyenekről.

Ezek a cégek általában nagy befogadóképességű gépeket üzemeltetnek, amelyek fogadásához speciális repülőtéri feltételek szükségesek. Ezeknek a megteremtése aránytalanul nagy beruházásokat követelne. Eddigi szolgáltatási gyakorlatuk szerint egy ilyen kis ország, mint Magyarország esetében egyetlen, jól felszerelt nagy légikikötőt néznek ki, és ott telepednek meg. Ráadásul Ferihegy tőszomszédságában vannak a fontos közúti útvonalak, így a logisztikai lánc kiválóan működik. 

A személyforgalomra alapozott reptérbővítési és -fejlesztési tervek szinte mind elbuktak az elmúlt évtizedekben, pedig még a turizmusért felelős központi szervek is bekapcsolódtak. Történtek különféle infrastrukturális beruházások, javult néhány kifutópálya, a reptérirányítási és repülésbiztonsági feltételek is jobbak lettek itt-ott, valamint utaskiszolgálást segítő fejlesztések is történtek. Nagyívű tervek voltak több megyeszékhelyen is, de külföldi légitársaság csak egy-két helyen jelent meg, és csak rövid időre.

Debrecen az egyetlen olyan, ahol számottevő turistaforgalom bonyolódik, de nagyságrendekkel nem tudott fejlődni ez a reptér sem. Ott 2019-ben, tehát a járvány előtti utolsó évben kicsit több mint 600 ezer utas fordult meg, utána minden lenullázódott. Ha a kormány valóban második fővárost akar csinálni Debrecenből, akkor további milliárdokkal fogja segíteni az üzemeltetőt.

Győrben főleg az Audi pénzén fejlesztettek, de ott csak kis gépek tudnak leszállni. Pécsett a német turistákra gondolva akarták fejleszteni a pogányi repülőteret, de az sem sikerült, rövid ideig voltak kisebb charter járatok. Mészáros Lőrinchez köthető cégek a hévizi (sármelléki) reptéren próbálkoztak, de eddig nem volt áttörés. Korábban ott is főleg charter járatok közlekedtek, jobbára német és orosz városokból hozták az utasokat. A Balaton északi térségben a Veszprémhez közeli Szentkirályszabadja is felkerült a térképre, de csak egy halvány magyar próbálkozás erejéig, jobbára egykori Malévesek jóvoltából.

Hévizen is csak vegetál az állami üzemeltető (fotó: MTI)
Hévizen is csak vegetál az állami üzemeltető (fotó: MTI)

A Székesfehérvárhoz (és a Velencei-tóhoz, valamint a Balatonhoz) közeli börgöndi objektum fejlesztése már egy évtizede elakadt, ott is magyar beruházók próbálkoztak, de feladták. Idén februárban viszont elkezdődött a repülőtér fejlesztésének tervezése, erre 750 millió forintot ad a kormány. Börgöndön a jövőben sport- és üzleti célú nyilvános polgári kisrepülőtér lesz. Szó volt még a Szombathelyhez közeli Vát-Porpác fejlesztéséről, azt a SIA-Port Kft. nevű kínai cég szerette volna elvégezni, de nem kapott erre engedélyt, majd a kínaiak letettek erről az elképzelésükről.

A TE igazságtalannak nevezte, hogy a kisebb európai repülőterek, például a krakkói, aránytalanul több adót fizetnek a károsanyag-kibocsátásuk után, mint a fővárosi nagyok. A mostani szabályozás szerint a Londonból vagy Párizsból induló hosszú távú járatok környezetvédelmi adójának csak 15 százaléka folyik be a brit és az uniós kasszába, mert csak a belföldi és az unión belüli járatokat veszi figyelembe, a hosszú távúakat nem, és ez igazságtalan – írták az összefoglalóban.

A járvány előtti időszakban folyamatosan és gyorsan növekedett a nemzetközi légi forgalom. Ennek következtében a nem kormányzati szervezetek szerint a repülőgépek CO2-kibocsátása évi 5 százalékkal emelkedett 2013 és 2018 között, és a Föld teljes CO2-kibocsátásnak már a 2,5 százalékát adták.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Utoléri -e Európa Oroszországot lőszergyártásban ASAP, azaz „sürgősen”?
Bózsó Péter | 2024. március 18. 19:03
Vajon mennyire segíthet az Európai Bizottság által múlt pénteken bejelentett félmilliárd eurós európai lőszergyártási program a lőszerhiánytól szenvedő Ukrajnának?
Makro / Külgazdaság Újabb vészjósló adat árnyékolja be a magyar gazdaság kilátásait
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 18:06
Romlott az üzleti hangulat a német kiskereskedelemben februárban.
Makro / Külgazdaság Putyinnak adót kell emelnie, különben bajban lesz
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 17:24
A még több pénzt felemésztő háborúhoz új források kellenek Putyinnak, mivel a nyersanyagok eladásából származó bevételek megcsappantak. Csökkenteni kell a jóléti alapokat is és magasan kell tartani az alapkamatot, hogy ne szabaduljon el az infláció. Emellett a hazai lakáspiac megélénkülésének feltételeiről és akadályairól is beszélt felelős szerkesztőnk, Mester Nándor a Trend FM Reggeli monitor című adásában.
Makro / Külgazdaság A gázra léphet Putyin Ukrajnában
Wéber Balázs | 2024. március 18. 15:04
Az ukrajnai offenzíva erősítését ígérte győzelmi beszédében Vlagyimir Putyin, aki az eddiginél is nagyobb önbizalommal vághat bele ötödik elnöki ciklusába. Mindez pedig nem jó hír a lőszer- és emberhiánnyal küzdő ukrán hadsereg számára. A hivatalos adatok szerint Putyin utcahosszal nyerte az elnökválasztást, valódi ellenfelei azonban nem voltak – azok ugyanis börtönben vagy külföldön vannak, vagy már halottak.
Makro / Külgazdaság Több pénz jött be Európába, mint amennyi kiment
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 12:47
Legalábbis a külkereskedelem területén. Pozitív mérleggel zárta a januárt az eurózóna és az Unió is.
Makro / Külgazdaság Így is lehet: a törvényt betű szerint betartva sztrájkolnak a román köztisztviselők
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 12:31
Azzal lassítják a munkát, hogy betartják a határidőt.
Makro / Külgazdaság Tárgyal a kormány a tiltakozó orvosokkal, elejét vennék a tömeges felmondásnak - Koreában
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 11:47
Sztrájkolnak az orvosok, március végén tömegesen fel is mondanának, egy hónap után már kénytelen volt leülni velük az elnök is.
Makro / Külgazdaság Megint irigykedhetünk Romániára
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 08:38
Pörög az autóipar a szomszédban.
Makro / Külgazdaság Ursula von der Leyen eurómilliárdokat ad - de nem Magyarországnak
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 08:24
Egyiptom kapja a pénzt a migránshelyzet kezelésére egy új megállapodás keretében.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor nyerésre áll Brüsszellel szemben
Csabai Károly | 2024. március 18. 05:41
Míg az éves infláció februárban kilőtt Belgiumban, addig Magyarországon csökkent, igaz, csak minimálisan. A belgák rossz teljesítményét csak a hiperinflációval eddig eredménytelenül küszködő törökök múlták alul, s összességében is csak hat európai államban nőtt a fogyasztóiár-index az elmúlt hónapban. Az, hogy Magyarország végül is hogyan áll az adataikat eddig nyilvánosságra hozott 40 országot tartalmazó listán, kiderül a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképünkből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG