7p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A német vállalatok egyre több piacon szembesülnek a Kína által támasztott erős versennyel, és piaci részesedésük csökken – mégpedig a német ipar három legnagyobb ágazatában. Nem zárható ki, hogy a modell, ahogyan azt a múltból ismerjük, a következő években véget is ér. Káncz Csaba jegyzete.

Közgazdászok „kínai sokkra” figyelmeztetnek a német ipar számára. Ennek oka, hogy egyre több német vállalat nemcsak a kínai piacon veszít piaci részesedést kínai versenytársaival szemben. Az a veszély is fenyegeti őket, hogy más exportpiacokon is lemaradnak a népköztársaságbeli vállalatok mögött.

Stratégiai ágazatok a pácban

Ez a három legfontosabb németországi ágazatra vonatkozik. A német autógyártók például az elektromos autók terén lemaradásban vannak kínai versenytársaikhoz képest. A németországi gépipari vállalatok stagnálnak a Népköztársaságban, és a harmadik piacokon is az erősödő kínai iparral kell szembenézniük. A vegyipar is gyengül; a földgázárak emelkedése miatt is érintett, és különösen az alapkémiai termékek területén alig tud lépést tartani a kínai vállalatokkal, és gyárakat kell bezárnia, mint például a BASF-nek.

„Németország legnagyobb vásárlója a legnagyobb versenytársává válik” - állítja Janmei Hszie, a hongkongi székhelyű Gavekal elemzőcég szakértője. A szakemberek kifejtik, hogy „aggódnak a német exportmodell miatt”, mert a német vállalatok gyakran már nem tudnak lépést tartani a kínai vállalatokkal az értékesítési piacokon.

Problémák a vegyiparban

A német vegyipar jelentős része - a szövetségi köztársaság harmadik legnagyobb ipari ágazata - egyre nagyobb nyomás alatt van. A Handelsblatt című vezető üzleti lap beszámolója szerint ez mindenekelőtt az alapkémiai anyagokra vonatkozik, mint például a tömegműanyagok, így a polipropilén és a polietilén gyártására. Ennek egyik oka a földgáz árának emelkedése, amely ugyan már nem éri el a 2022-es rekordmagasságot, de még mindig jelentősen magasabb, mint a 2020-ig tartó évek hosszú távú átlaga; mivel a cseppfolyósított földgáz drágább, mint a korábban főként Oroszországból származó vezetékes gáz, valószínűleg soha nem fog visszatérni az egykori alacsony szintre.

Másrészt az is érezteti hatását, hogy Kína tömegesen növelte a termelését. Míg például a kínai polietilén iránti kereslet 2015 és 2019 között lényegesen gyorsabban nőtt, mint a kínálat, az ennek következtében épülő új üzemek olyan gyorsan növelték a kínálatot, hogy az - részben a Covid-19-járvány miatt - jelentősen meghaladta a kínai keresletet, és most már egyre inkább exportra kerül. Német vállalatok is részt vettek új termelőüzemek építésében, különösen a BASF, amelynek a dél-kínai Zhanjiangban található új telephelye - a BASF legnagyobb, tízmilliárd dolláros egyedi beruházása - szintén polietilént állít elő.

Európa bajban

Mostanra nyilvánvalóvá vált, hogy az olcsóbban előállítható kínai vegyipari termékek piaci részesedést vesznek el a német vállalatok drágább termelése elől - Európában is. 2017 és 2023 között az EU vegyipari importja 107 milliárd euróról 238 milliárd euró értékűre nőtt; ennek rohamosan növekvő hányada Kínából származik. Az importban az alapvegyszerek aránya különösen erőteljesen emelkedett.

Európában az alapvető vegyi anyagok gyártóinak haszonkulcsa most csökken, feltéve, hogy a termelés egyáltalán még nyereséges az alacsonyabb kínai árakkal való versenyben. A BASF például már bezárta üzemei egy részét, és a jelentések szerint „további üzemek állnak a bezárás szélén”. Az ICIS piackutató vállalat szerint világszerte csaknem 40 alapkémiai üzemet fenyeget a bezárás veszélye, vagy már bezárták őket. „A hangsúly” - állítja a jelentés - egyértelműen Európára helyeződik: a bezárások több mint fele „az EU-ban és az Egyesült Királyságban” történik.

A jelentés szerint az amerikai Trinseo műanyaggyártó az észak-németországi Stade-ban lévő telephely bezárását tervezi, míg az amerikai Celanese vállalat a Hamm-Uentropban lévő termelését kívánja csökkenteni. Franciaországban, Spanyolországban és Hollandiában is bezárásokról érkeztek jelentések.

„Harmadik piacok feladása”

Németország második legnagyobb ipari ágazata is egyre nagyobb nehézségekről számol be: a gépgyártás, amely régóta az egyik legnagyobb haszonélvezője a Kínával folytatott üzleteknek. A népköztársaság még mindig a második legnagyobb exportpiac a német gépipari vállalatok számára, azonban a Kínába eladott német gépek értéke 2018 óta évi 19 milliárd euró körül stagnál, miközben különösen a kínai gépipari vállalatok továbbra is erősödnek.

Karl Haeusgen, a Német Gépipari Szövetség (VDMA) elnöke szerint a hatalmas kínai piac lehetővé tette számukra, hogy „óriási termelési kapacitásokat” építsenek ki, ami hosszú távon lehetővé teszi számukra, hogy exportjukkal meghódítsák a nemzetközi piacokat.

Nemcsak Kínában, hanem a harmadik piacokon is egyre inkább veszélyes versenytársakká válnak a német gépipari vállalatok számára. A VDMA tagvállalatainak mintegy 61 százaléka már most arra számít, hogy versenyhelyzete öt év múlva legfeljebb szinten marad, vagy még rosszabb lesz. Haeusgen arra figyelmeztet, hogy a német ipar nem engedheti meg magának többé az árháborúkat „a kevésbé fontos harmadik piacokon”, és lehet, hogy „teljesen fel kell adnia ezeket a piacokat” - ami súlyos visszaesést jelentene.

A „kínai sokk”

A német ipar egyre nagyobb veszteségeket szenved el az exportpiacokon a kínai vállalatok növekvő exportja miatt. Például Németország piaci részesedése az ipari berendezések globális exportjában a 2013-as 16 százalékról 2023-ra mindössze 15,2 százalékra csökkent – miközben Kína részesedése ugyanebben az időszakban 14,3 százalékról 22,1 százalékra nőtt.

Míg Németország részesedése a globális autóexportból 2013-ban 22,3 százalék volt, addig 2023-ban már csak 20,7 százalék, míg Kína részesedése szinte nulláról kilenc százalékra nőtt, és ez a tendencia gyorsan növekszik, különösen az elektromos autók esetében. Az autóipar, amelynek eladásait a kínai konkurencia erodálja, Németország legfontosabb ipari ágazata, megelőzve a gépgyártást és a vegyipart. Tekintettel a német exportrészesedés csökkenésére mindhárom vezető ágazatban és a kínai részesedés egyidejű növekedésére, megfigyelők már átfogó „Kína-sokkról” beszélnek.

Hamburgban is megnyitott a BYD-szalon - hányan választják a kínai autómárkát Európában a Mercedes, BMW, Audi helyett?
Hamburgban is megnyitott a BYD-szalon - hányan választják a kínai autómárkát Európában a Mercedes, BMW, Audi helyett?
Fotó: BYD

„Nincs csodaszer a harmadik piacok számára”

Az EU Bizottsága a nyáron büntetővámokat vetett ki a Kínából származó elektromos autók behozatalára, hogy legalább az EU belső piacát biztosítsa a német és az európai autóipar számára. Haeusgen azt kifogásolja, hogy a kínai reakcióktól való „félelem” miatt a gépipar túl sokáig tartózkodott a vámoktól - ez szerinte „naiv” hozzáállás. A jelentések szerint az S&P hitelminősítő intézet a német és az európai vegyipar fejlődésére tekintettel feltételezi, hogy „az uniós piacra vonatkozó védővámok iránti felhívások ebben az ágazatban is hangosabbá válhatnak”.

De még ha ezzel sikerül is stabilizálni a német és az európai ipar részesedését a hazai piacon, a probléma továbbra is az, hogy Kína a harmadik piacokon fölényben van. Noah Barkin, a Rhodium Group szakértője szerint „nincs politikai csodaszer” a német vállalatok versenyképességének biztosítására a harmadik piacokon: a német vállalatokat az a veszély fenyegeti, hogy „néhány éven belül sok ilyen piacról kiszorulnak”.

„Aggódunk a német exportmodell miatt” - ismerte el a közelmúltban Rolf Langhammer, a kieli Világgazdasági Intézet (IfW) szakértője: „Nem zárható ki, hogy ez a modell, ahogyan a múltból ismerjük, a következő években véget ér”.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az OECD-ben már látják az alagút végét
Privátbankár.hu | 2024. október 3. 17:28
 Jelentősen lassult az infláció augusztusban.
Makro / Külgazdaság A kormánynak semmi dolga az euróárfolyammal, közölte Gulyás Gergely
Privátbankár.hu | 2024. október 3. 16:23
Ez a jegybank ügye, a kormánynak nincs árfolyamcélja, hangzott el a kihelyezett kormányülés helyszínén tartott rendhagyó Kormányinfón. Ezer eurós minimálbért viszont reálisnak lát a kormány.
Makro / Külgazdaság Az Orbán-kormány Kína oldalára állt az uniós büntetővámok ügyében
Privátbankár.hu | 2024. október 3. 13:21
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter megerősítette, hogy a magyar kormány nemmel fog szavazni a kínai autókra kivetendő uniós büntetővámokra.
Makro / Külgazdaság Az év végi bevásárlási szezon árait befolyásolhatja a sztrájk
Privátbankár.hu | 2024. október 2. 12:48
Sztrájkba léptek a legnagyobb amerikai kikötők dolgozói, ami komoly fennakadásokat okoz az év vége előtti áruszállításokban. A történet vége a karácsonyi árak növekedése lehet.
Makro / Külgazdaság Donald Trump alig várja, hogy rendet csinálhasson a világon
Privátbankár.hu | 2024. október 2. 12:07
Donald Trump nem éppen fiatal kora ellenére egy fiatal kobra reflexével csap le minden lehetőségre, amiről úgy gondolja, hogy javítja elnökké választását novemberben. Ilyen az iráni légi csapás is.
Makro / Külgazdaság Csúcstalálkozó lesz az utolsó pillanatban: újabb fejezet kezdődhet az autópiaci csetepatéban
Privátbankár.hu | 2024. október 2. 11:33
A BMW a német kancellárhoz fordult. 
Makro / Külgazdaság Összecsaptak a másodhegedűsök, kár, hogy senkit sem érdekelt
Privátbankár.hu | 2024. október 2. 10:55
A politikai megmondóemberek azt emelik ki az amerikai elnökválasztás alelnökjelöltjeinek vitájából, hogy kulturált, konstruktív stílusban folyt. Donald Trump korszakában ez is eredmény.
Makro / Külgazdaság Elérheti a lélektani határt a benzin ára Magyarországon, ha bejön ez a jóslat
Privátbankár.hu | 2024. október 2. 07:55
A mostani kilátások szerint elképzelhető egy olyan forgatókönyv, amelynek örülhet majd minden autós. Azért akadnak kockázatok is. 
Makro / Külgazdaság Teljesen felborult Putyin képlete
Privátbankár.hu | 2024. október 2. 07:19
Az oroszok embervesztesége becslések szerint valamivel több mint kétszerese lehet az ukránokénak a felőrlő háborúban, aminek finanszírozására Moszkva még több pénzt szán jövőre, mint idén.
Makro / Külgazdaság Rendkívüli ülést hívtak össze az iráni támadás miatt
Privátbankár.hu | 2024. október 2. 07:17
Az ENSZ Biztonsági Tanácsa összeül az Izrael elleni iráni támadás miatt. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG