5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az ukrán háború nagymértékben fellendítette diplomáciai és katonai együttműködésüket, de Szíria, Líbia és a Földközi-tenger ügyében elhúzódó súrlódásokat óvatosan kell kezelniük. Erdogannak nyomós belpolitikai érdekei is vannak a közeledés elfogadására. Káncz Csaba jegyzete.

Pontosan egy hónapja Macron elnök mindenkit meglepett, amikor bejelentette, hogy közös francia, görög és török ​​tervet dolgozott ki humanitárius segítségnyújtás céljából az ostromlott ukrán Mariupol városának.

Bár az orosz akadályoztatás miatt végül kútba esett a művelet, a kezdeményezés a francia-török ​​kapcsolatok hangnemének megváltozását jelezte az évek óta tartó feszültséget követően. A NATO-szövetségben az ukrán háború újjáélesztette Ankara és Párizs közötti együttműködést. Ennek a közeledésnek a fenntartása azonban kihívás lesz az elhúzódó bizalmatlanságuk és a kétoldalú vitáik miatt.

Újjáéledt az együttműködés Ukrajna miatt

Bár a tavaly augusztusi bagdadi együttműködési és partnerségi konferencián megjelentek a francia-török ​​közeledés kezdeti jelei, az ukrán invázió volt az, amely döntő lökést adott a megállapodásnak. Mindkét kormány gyors és határozott lépéseket tett Oroszországgal szembeni konfrontáció és a NATO egység előmozdítása érdekében. Párizs drasztikusan növelte katonai hozzájárulását a szövetség elrettentéséhez és védelmi helyzetéhez; Európa gyors reagálásában is élen járt az EU Tanácsának elnökeként.

Recep Tayyip Erdogan török elnök aláír egy harci drónt a katonai légitámaszponton a törökországi Batmanban. (Korábbi felvétel.) Fotó: Murat Cetinmuhurdar / AP
Recep Tayyip Erdogan török elnök aláír egy harci drónt a katonai légitámaszponton a törökországi Batmanban. (Korábbi felvétel.) Fotó: Murat Cetinmuhurdar / AP

Hasonlóképpen, az ankarai tisztviselők Ukrajna mellett álltak, annak ellenére, hogy szoros kapcsolatot ápolnak Moszkvával: Törökország elítélte az inváziót, felgyorsította a Kijevnek nyújtott katonai segítséget (főleg Bayraktar TB2 drónok szállításával), és megtette azt a történelmi lépést, hogy részben lezárta szorosait az orosz hadihajók áthaladása előtt.

Ezeket a lépéseket diplomáciai és katonai koordináció kíséri a háború kitörése óta. Macron és Erdogan a márciusi NATO-csúcs margóján találkozott egymással, védelmi és külügyminisztereik szoros kapcsolatban állnak egymással. Szintén márciusban francia védelmi tisztviselők Ankarába látogattak, hogy megvitassák a védelmi kapcsolatok fejlesztésének módjait, míg a francia és török ​​hajók közös gyakorlatot hajtottak végre a Földközi-tenger keleti részén, hogy „erősítsék az együttműködést két szövetséges haditengerészet között”.

Párizs és Ankara hajlandósága a múltbeli sérelmek félretételére és a NATO egységének hangsúlyozására az Oroszország és a szövetség közötti tektonikus eltolódás eredménye. Franciaország különösen fontosnak tartja Törökországot a Fekete-tenger stabilitása szempontjából, és üdvözölte Ankara döntését a Montreux-i Egyezmény végrehajtásáról. Párizs támogatja a török ​​közvetítői erőfeszítéseket Oroszország és Ukrajna között is. Ankara a maga részéről nagyra értékeli a NATO katonai pozíciója iránti határozott francia elkötelezettséget (a Fekete-tengert is beleértve), valamint az Ukrajnának nyújtott humanitárius támogatás mozgósítását.

Erdogannak nyomós belpolitikai érdekei is vannak a közeledés elfogadására. 2018 óta az otthoni gazdasági problémák erodálták politikai bázisát. Annak ellenére, hogy évek óta igyekszik Törökország identitását világiról és európairól iszlámra és közel-keletire terelni, az ország gazdasága továbbra is integrált marad Európával az 1996 óta működő EU-török ​​vámuniónak köszönhetően.

Fenntartható a közeledés?

Ha ez a konvergencia tartós lesz, az segíthet Franciaországnak és Törökországnak a közös kihívások leküzdésében, miközben megerősíti a NATO pozícióját a Közel-Keleten és a Földközi-tenger térségében. Szíriában például Párizs és Ankara abban a helyzetben lehet, hogy elmélyítse párbeszédét a humanitárius segítségnyújtásról és a kurdok politikai sorsáról a kurd népvédelmi egységeken (YPG) túl.

Líbiában a jelek szerint osztják a választások előmozdításának és az újabb hatalmi vákuum kialakulásának megakadályozásának célkitűzéseit; ha kapcsolataik tovább javulnak, akár éghetőbb kérdéseket is feltárhatnak, mint például a milíciák felszámolása. A mediterrán térségben a francia-török ​​feszültségek feloldása javíthatja az információcserét az EU és a NATO tengeri műveletei között, az „Irinitől” a „Sea Guardianig” bezárólag. Ez viszont szilárdabb és koherensebb pozíciót adhat a szövetségnek délkeleti szárnyán, szemben Oroszország fokozott katonai jelenlétével.

A regionális kezdeményezéseken túl Ankara és Párizs is jobb helyzetben lehet a szélesebb körű kétoldalú együttműködéshez. A rakétavédelem nyilvánvaló felfedezésre vár – a SAMP/T (föld-levegő rakétaplatform/terep) beszerzési program újjáélesztése más előnyök mellett alternatívákat kínálhat Törökországnak ellentmondásos S-400-as rendszeréhez. Ankara 2018-ban szerződést írt alá a rendszer közös gyártására a francia-olasz Eurosam konzorciummal, de a folyamat később leállt, mert a törökországi „Béketavasz” hadműveletet követően a Párizshoz fűződő politikai nézeteltérések miatt nézeteltérések támadtak.

Más tényezők azonban megállíthatják a közeledést. Szíriában Párizs továbbra is kulcsfontosságú partnernek tekinti a kurdokat az Iszlám Állam újjáéledésének megakadályozásában. Líbiában francia tisztviselők azzal vádolták Törökországot, hogy továbbra is megszegi a be nem avatkozási kötelezettségvállalásait. Ankara ennek ellenére törvényesnek tartja katonai jelenlétét Líbiában, és azt gyanítja, hogy Franciaország elfogult a nemzetközileg elismert tripoli kormánnyal szemben.

E nézet szerint – amelyet Párizs vitat – a franciák még mindig előnyben részesítik a tobruki székhelyű frakciókat, amelyek Khalifa Haftar tábornok oroszok által támogatott erőihez csatlakoztak. Ankara bírálta Franciaország és Görögország közötti növekvő biztonsági partnerségét is.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ma tömegközlekedés, de holnap mehet az autó
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 10:30
Mindkét üzemanyagtípus olcsóbb lesz szerdától.
Makro / Külgazdaság Bemondta az NGM: annál is több uniós pénz jöhet, mint amire korábban gondoltunk
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 09:50
Magyarország teljeskörűen elkészítette és benyújtotta nemzeti beruházási tervét az európai biztonsági cselekvési eszköz, vagyis a SAFE keretében – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Makro / Külgazdaság Több száz milliárd forintot kaphat a kormány még a választások előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 09:00
A közös európai uniós, haderőfejlesztési hitel keretében.
Makro / Külgazdaság Itt vannak a részletek, ezért nem tud érdemben nőni a gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 08:30
Magyarország bruttó hazai termékének volumene 2025 harmadik negyedévében a nyers adatok, illetve a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint egyaránt 0,6 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszakit. Az előző negyedévhez képest – szintén a kiigazított adatok alapján – a gazdaság teljesítménye stagnált – közölte a Központi Statisztikai Hivatal második becslésében.
Makro / Külgazdaság Balog Ádám: a vállalkozásoknál már most is van sávos adózás – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. december 2. 05:44
Az elmúlt időszakban több közös bejelentést is tett a kormányzat és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK). Ez is annak a jele, hogy idén május, a stratégiai megállapodást megkötése óta egy aktívabb kamarai működés látható, ami kezdetben a kormánynak is újszerű volt – mondta el a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) általános alelnöke, az MKIK alelnöke a Klasszis Podcast legújabb epizódjában. Balog Ádámot a kettős kamatrendszerről, a kata jövőjéről és a három éve stagnáló gazdaságról is kérdeztük. 
Makro / Külgazdaság Ukrajna és a forint tartják lélegeztetőgépen az egyik legfontosabb mutatónkat
Imre Lőrinc | 2025. december 1. 15:19
Egyre fogy a remény azzal kapcsolatban, hogy a negyedik negyedéves gazdasági teljesítmény valamelyest kozmetikázhat a 2025-ös magyar GDP-mutatón. A kormányzat fél százalékos növekedést vár, de a legfrissebb exportadataink alapján könnyen lehet, hogy még ezt a szintet sem érjük majd el.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton odapörkölt a német kormánynak és a bankoknak
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 13:31
A parlament gazdasági bizottsága előtt beszélt a miniszter, a GDP szerinte a német gazdaság szenvedése miatt nem növekszik eléggé. A bankoktól plusz 180 milliárd forintot tervez beszedni jövőre a kormány.
Makro / Külgazdaság Újabb lehetőséget kapnak a kezükbe a SZÉP-kártyások
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 12:14
Április 30-ig lehet újra hideg élelmiszert is vásárolni SZÉP-kártyával.
Makro / Külgazdaság Beruházási hitelt venne fel? Itt egy jó hír
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 11:12
Marad díjmentes a kezesség.
Makro / Külgazdaság Mi folyik itt? Keddtől megint nagyobbat változnak az árak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 10:21
Megint csak az autósok egyik fele örülhet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG