4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Befutott a BYD új autószállító hajója egy németországi kikötőbe, ami világosan jelzi, hogy a kínai autógyártó már szegedi üzemének felépülése előtt meg akarja vetni a lábát az európai autópiacon.

Szolid ünneplés közepette futott be a németországi Bremenhaven kikötőjébe a BYD Explorer No 1 hajó, amely első útját mindjárt ötezer autó Európába szállításával kötötte egybe. A két és fél futballpálya hosszúságú hajó az első abban a flottában, amellyel a Szegeden üzemet létesítő kínai autógyártó már szegedi gyára felépülése előtt helyet akar szerezni magának az európai autópiacon.

A cég hangulata rózsaszín. „A kereslet nő, a Google-ön megelőztük a keresésekben a Teslát, nagy dolgokra készülünk az európai piacon” – mondta Michael Shu, a BYD Europe igazgatója.

Jönnek a BYD autói, amelyek komoly konkurenciát jelenthetnek az Európában sikeres autómárkáknak. Fotó: BYD
Jönnek a BYD autói, amelyek komoly konkurenciát jelenthetnek az Európában sikeres autómárkáknak. Fotó: BYD

Nem lesz azonban könnyű dolguk. Nem azért, mert az EU a kínai autóimport korlátozására készül az ottani autógyártók állami támogatásainak piactorzító hatására hivatkozva. A BYD helyzetét a helyi versenytársak nehezíthetik meg - derül ki a Financial Times összefoglalójából. 

Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója például a genfi autókiállítást használta fel arra, hogy bemutassa, mivel készül cége feltartóztatni a kínai nyomulást. Ennek és a másik nagy gyártó - egyebek mellett a Peugeot-ról, a Dodge-ról ismert - Stellantis terveinek ismeretében arra lehet számítani, hogy kegyetlen árverseny alakul ki a nyugat-európai piacon az elektromos autók között. A cégek 20-25 ezer eurós - 8-10 millió forint - modelleket ígérnek. 

Árfolyamok és grafikonok

Persze az „olcsó” villanyautók sem lesznek mások, mint az olcsó benzinesek – derült ki Uwe Hochgeschurtz, a Stellantis európai eladásaiért felelős vezetőjének szavaiból. Nem lesznek elektromosan mozgatható ülések és digitális műszerfalak. A vevők egy része nem is igényli a csilli-villi extrákat, ha ezek miatt jelentősen drágább az autó.

Rossz hír a magyar autósoknak

Hochgeschurtz mondott még valamit, ami nagyon rosszul hangzik a kelet-közép-európai autósok, köztük a magyarok fülének. Az összes autógyártó felhagy belső égésű motorral felszerelt, hagyományos kisautói gyártásával. Márpedig ezek kedveltek a magyar vásárlók körében a viszonylag alacsony ár miatt.

Eltűnt a VW Polo, a Ford Fiesta – hiába az utóbbi óriási múltja –, mert a cégek nem akarnak olyan autókat gyártani, amelyek eladásán minimális árrést érnek el. De Meo beszámolója szerint sokan értetlenül álltak az előtt, hogy kiállt a villanyautók európai, franciaországi gyártása mellett. Arra gondolt azonban, hogy ezek kevesebb alkatrészből állnak, mint hagyományos elődeik. Így kevesebb dolgozóval gyárthatók és ha a beszállítók 80 százaléka az összeszerelő üzem 300 kilométeres környezetében van, akkor jelentősen csökkenthetők a logisztikai költségek is.

Sokkal olcsóbbak is lehetnének

A BYD csak jövőre ígér olyan autót az európai piacra, amely 30 ezer eurónál (12 millió forint) olcsóbb lesz. Ennél azért nehéz lejjebb menni, mert nagyon magasak az európai biztonsági követelmények. Ugyanakkor megértették, hogy kisebb modellekkel kell megjelenniük ezen a piacon, mert az európai vevők kedvelik a kisautókat. A világpiaci hódítást azonban nagyon komolyan gondolják. A cég hét hajóból álló saját autószállító flottát épít fel ehhez. Ezzel elkerülik a hajóbérlés kényelmetlenségét, de persze ki is kell használni ezt a kapacitást. Az európai autógyártók eközben úgy érzik, nem kapják meg országaik kormányaitól a szükséges támogatást az elektromos átálláshoz. A kínai autóimport tervezett korlátozása kevés lehet.

Hochgeschurtz szerint az ázsiai ország autógyártói sokkal alacsonyabbra képesek vinni áraikat, mint azt Európában gondolnánk. Sok márka egyes modelljeit fele akkora áron árulja Kínában, mint a külföldi piacokon. Van tartalék a költségeikben arra, hogy elnyeljék a vámokat, csökkentsék az áraikat és mégis nyereségesek maradjanak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Németország kontra infláció: megjött a legújabb eredmény
Privátbankár.hu | 2024. május 14. 11:02
 A márciusival megegyező szinten volt az áprilisi éves infláció Németországban.
Makro / Külgazdaság Durva veszteségek az oroszoknál
Privátbankár.hu | 2024. május 14. 07:22
Egy esetleges taktikai atomcsapáshoz nincs megfelelő képzettségű serege az oroszoknak egy szakértő szerint. 
Makro / Külgazdaság Pazar teljesítményt nyújtott a híres vegyipari multi
Privátbankár.hu | 2024. május 13. 12:43
A Henkel erős szerves árbevétel-növekedést ért el az első negyedévben.
Makro / Külgazdaság Lélegzetelállító, mit jelentett be az arab légitársaság
Privátbankár.hu | 2024. május 13. 11:28
Minden korábbi rekordot megdöntött az Emirates.
Makro / Külgazdaság Mennyiben más Magyar Péter, mint Orbán Viktor? A Klasszis Klub vendége Somogyi Zoltán lesz
Privátbankár.hu | 2024. május 13. 11:02
Terveink szerint a Political Capital szociológus társalapítójával a Klasszis Média Lapcsoport következő, május 23-ai, csütörtök délutáni online adásában folytatandó egyórás beszélgetés témája a már csak kevesebb mint egy hónap múlva sorra kerülő önkormányzati és európai uniós választások lesznek. Érdemes lesz élni az ingyenes regisztráció lehetőségével, hiszen ez esetben nemcsak mi, hanem olvasóink is kérdezhetnek a szakembertől.
Makro / Külgazdaság Egy újabb hozzánk közeli országra irigykedhetünk
Privátbankár.hu | 2024. május 13. 10:37
Bár az infláció hozzánk hasonlóan Csehországban is magasabb lett áprilisban, mint márciusban, a 2,9 százalékos érték jóval alacsonyabb a mi 3,7-es rátánknál.
Makro / Külgazdaság Meglepődik, ha megtudja, mennyiért tankolhatunk szerdától
Privátbankár.hu | 2024. május 13. 10:14
Csütörtök éjfélig tuti, hogy ugyannyiért, mint most.
Makro / Külgazdaság Szomorú hír fogadta a Budapestről hazaérkezett Hszi Csin-pinget
Privátbankár.hu | 2024. május 13. 09:12
Kínában gyorsult az infláció áprilisban.
Makro / Külgazdaság Remek hírt közölt Joe Bidennel az egyik minisztere
Privátbankár.hu | 2024. május 13. 08:12
Többlettel zárt az amerikai költségvetés áprilisban.
Makro / Külgazdaság Megint a Kádár-korszak jutott eszünkbe az Orbán-kormányról – A hét videója
Dobos Zoltán - Gáspár András - Izsó Márton | 2024. május 10. 18:44
Ez volt az inflációs hullám alja? Vagy lehet még alacsonyabb? Az élelmiszerláncok és benzinkutak után kit akar majd megrendszabályozni Orbán Viktor kormánya? Ki tehet az elmúlt három év gigantikus mértékű pénzromlásáról? A hét videója sorozatban a legfrissebb KSH-adatokat elemzi Dobos Zoltán újságíró és Gáspár András lapigazgató.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG