Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
4p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Befutott a BYD új autószállító hajója egy németországi kikötőbe, ami világosan jelzi, hogy a kínai autógyártó már szegedi üzemének felépülése előtt meg akarja vetni a lábát az európai autópiacon.

Szolid ünneplés közepette futott be a németországi Bremenhaven kikötőjébe a BYD Explorer No 1 hajó, amely első útját mindjárt ötezer autó Európába szállításával kötötte egybe. A két és fél futballpálya hosszúságú hajó az első abban a flottában, amellyel a Szegeden üzemet létesítő kínai autógyártó már szegedi gyára felépülése előtt helyet akar szerezni magának az európai autópiacon.

A cég hangulata rózsaszín. „A kereslet nő, a Google-ön megelőztük a keresésekben a Teslát, nagy dolgokra készülünk az európai piacon” – mondta Michael Shu, a BYD Europe igazgatója.

Jönnek a BYD autói, amelyek komoly konkurenciát jelenthetnek az Európában sikeres autómárkáknak. Fotó: BYD
Jönnek a BYD autói, amelyek komoly konkurenciát jelenthetnek az Európában sikeres autómárkáknak. Fotó: BYD

Nem lesz azonban könnyű dolguk. Nem azért, mert az EU a kínai autóimport korlátozására készül az ottani autógyártók állami támogatásainak piactorzító hatására hivatkozva. A BYD helyzetét a helyi versenytársak nehezíthetik meg - derül ki a Financial Times összefoglalójából. 

Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója például a genfi autókiállítást használta fel arra, hogy bemutassa, mivel készül cége feltartóztatni a kínai nyomulást. Ennek és a másik nagy gyártó - egyebek mellett a Peugeot-ról, a Dodge-ról ismert - Stellantis terveinek ismeretében arra lehet számítani, hogy kegyetlen árverseny alakul ki a nyugat-európai piacon az elektromos autók között. A cégek 20-25 ezer eurós - 8-10 millió forint - modelleket ígérnek. 

Árfolyam

Persze az „olcsó” villanyautók sem lesznek mások, mint az olcsó benzinesek – derült ki Uwe Hochgeschurtz, a Stellantis európai eladásaiért felelős vezetőjének szavaiból. Nem lesznek elektromosan mozgatható ülések és digitális műszerfalak. A vevők egy része nem is igényli a csilli-villi extrákat, ha ezek miatt jelentősen drágább az autó.

Rossz hír a magyar autósoknak

Hochgeschurtz mondott még valamit, ami nagyon rosszul hangzik a kelet-közép-európai autósok, köztük a magyarok fülének. Az összes autógyártó felhagy belső égésű motorral felszerelt, hagyományos kisautói gyártásával. Márpedig ezek kedveltek a magyar vásárlók körében a viszonylag alacsony ár miatt.

Eltűnt a VW Polo, a Ford Fiesta – hiába az utóbbi óriási múltja –, mert a cégek nem akarnak olyan autókat gyártani, amelyek eladásán minimális árrést érnek el. De Meo beszámolója szerint sokan értetlenül álltak az előtt, hogy kiállt a villanyautók európai, franciaországi gyártása mellett. Arra gondolt azonban, hogy ezek kevesebb alkatrészből állnak, mint hagyományos elődeik. Így kevesebb dolgozóval gyárthatók és ha a beszállítók 80 százaléka az összeszerelő üzem 300 kilométeres környezetében van, akkor jelentősen csökkenthetők a logisztikai költségek is.

Sokkal olcsóbbak is lehetnének

A BYD csak jövőre ígér olyan autót az európai piacra, amely 30 ezer eurónál (12 millió forint) olcsóbb lesz. Ennél azért nehéz lejjebb menni, mert nagyon magasak az európai biztonsági követelmények. Ugyanakkor megértették, hogy kisebb modellekkel kell megjelenniük ezen a piacon, mert az európai vevők kedvelik a kisautókat. A világpiaci hódítást azonban nagyon komolyan gondolják. A cég hét hajóból álló saját autószállító flottát épít fel ehhez. Ezzel elkerülik a hajóbérlés kényelmetlenségét, de persze ki is kell használni ezt a kapacitást. Az európai autógyártók eközben úgy érzik, nem kapják meg országaik kormányaitól a szükséges támogatást az elektromos átálláshoz. A kínai autóimport tervezett korlátozása kevés lehet.

Hochgeschurtz szerint az ázsiai ország autógyártói sokkal alacsonyabbra képesek vinni áraikat, mint azt Európában gondolnánk. Sok márka egyes modelljeit fele akkora áron árulja Kínában, mint a külföldi piacokon. Van tartalék a költségeikben arra, hogy elnyeljék a vámokat, csökkentsék az áraikat és mégis nyereségesek maradjanak.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy meglepetés jött a németektől
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 12:35
Az elemzők által várt romlás helyett javult a ZEW gazdaságkutató intézet szeptemberi németországi gazdasági hangulatindexe.
Makro / Külgazdaság Bekeményített a kormány: nemet mondott a külföldi vásárlónak
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 12:10
A Magyar Állam megtiltotta az Alföldi Tej Kft. külföldi felvásárlását.
Makro / Külgazdaság Ilyen árakon tankolhatunk holnaptól
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 11:04
A benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára sem változik holnaptól.
Makro / Külgazdaság Nem nyugszik Trump: megint a cégeknek üzent
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 10:20
Az amerikai elnök nagyon a fejébe vette, hogy át kell alakítani a cégek beszámolási gyakorlatát.
Makro / Külgazdaság Megindult Izrael Gázaváros ellen
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 09:45
Elindult a szárazföldi offenzíva Gázaváros ellen.
Makro / Külgazdaság Ez nem jó hír: lassult a keresetek növekedése
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 08:30
Júliusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 693 700, a nettó átlagkereset 479 500 forint volt. A bruttó 9 százalékkal nőtt, a júniusi 9,7 százalék után.
Makro / Külgazdaság Gyorsult a GDP a legfejlettebb országokban
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 07:55
Ha nem is jelentősen, de gyorsabb tempóra váltott a GDP-növekedés az OECD-országokban.
Makro / Külgazdaság Nagy-Britanniába látogat ma Donald Trump
Imre Lőrinc | 2025. szeptember 16. 07:20
Állami látogatásra, vagyis hivatalosan a brit uralkodó vendégeként Nagy-Britanniába érkezik ma Donald Trump amerikai elnök és felesége, Melania Trump. III. Károly király hivatalos meghívólevelét Keir Starmer brit miniszterelnök még februárban nyújtotta át Washingtonban az Egyesült Államok elnökének. A látogatás időpontját a Buckingham-palota július közepén jelentette be.
Makro / Külgazdaság Milyen 25 év? Már majdnem Ausztria szintjén vagyunk – de van egy kis gond
Csabai Károly | 2025. szeptember 16. 05:43
Azzal, hogy nyugati szomszédunknál az éves infláció augusztusban fél százalékponttal lett magasabb a júliusinál, míg nálunk ugyanakkora, már alig magasabb a sógorok fogyasztóiár-indexe a magyarországinál. Apró szépséghiba, hogy a kontinentális összevetésben így sem sikerült előrébb lépnünk, az EU-ban például továbbra is csak négy országban nagyobb a pénzromlás, mint nálunk. A Privátbankár Európai Inflációs Körkép ugyanakkor újdonságként egy nappal az Eurostat hivatalos közlése előtt az uniós harmonizált fogyasztóiár-indexekről felállított rangsort is elkészítette.
Makro / Külgazdaság Kinek lenne jó és kinek nem, ha a választások után változna az szja?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 18:28
Nagy port kavart a Tisza Párt gazdasági szakértőjének kötcsei kijelentése, miszerint kormányra kerülésük esetén hozzányúlnának az adórendszerhez. Rögtön jött is rá a reakció: a jövő tavaszig biztosan regnáló kabinet szerint Magyar Péterék adóemelésre készülnek. Mi az igazság? És mi az igazságos? Erről is beszélt lapunk főszerkesztője, Csabai Károly a Trend FM hétfő délelőtti adásában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG