4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Befutott a BYD új autószállító hajója egy németországi kikötőbe, ami világosan jelzi, hogy a kínai autógyártó már szegedi üzemének felépülése előtt meg akarja vetni a lábát az európai autópiacon.

Szolid ünneplés közepette futott be a németországi Bremenhaven kikötőjébe a BYD Explorer No 1 hajó, amely első útját mindjárt ötezer autó Európába szállításával kötötte egybe. A két és fél futballpálya hosszúságú hajó az első abban a flottában, amellyel a Szegeden üzemet létesítő kínai autógyártó már szegedi gyára felépülése előtt helyet akar szerezni magának az európai autópiacon.

A cég hangulata rózsaszín. „A kereslet nő, a Google-ön megelőztük a keresésekben a Teslát, nagy dolgokra készülünk az európai piacon” – mondta Michael Shu, a BYD Europe igazgatója.

Jönnek a BYD autói, amelyek komoly konkurenciát jelenthetnek az Európában sikeres autómárkáknak. Fotó: BYD
Jönnek a BYD autói, amelyek komoly konkurenciát jelenthetnek az Európában sikeres autómárkáknak. Fotó: BYD

Nem lesz azonban könnyű dolguk. Nem azért, mert az EU a kínai autóimport korlátozására készül az ottani autógyártók állami támogatásainak piactorzító hatására hivatkozva. A BYD helyzetét a helyi versenytársak nehezíthetik meg - derül ki a Financial Times összefoglalójából. 

Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója például a genfi autókiállítást használta fel arra, hogy bemutassa, mivel készül cége feltartóztatni a kínai nyomulást. Ennek és a másik nagy gyártó - egyebek mellett a Peugeot-ról, a Dodge-ról ismert - Stellantis terveinek ismeretében arra lehet számítani, hogy kegyetlen árverseny alakul ki a nyugat-európai piacon az elektromos autók között. A cégek 20-25 ezer eurós - 8-10 millió forint - modelleket ígérnek. 

Árfolyam

Persze az „olcsó” villanyautók sem lesznek mások, mint az olcsó benzinesek – derült ki Uwe Hochgeschurtz, a Stellantis európai eladásaiért felelős vezetőjének szavaiból. Nem lesznek elektromosan mozgatható ülések és digitális műszerfalak. A vevők egy része nem is igényli a csilli-villi extrákat, ha ezek miatt jelentősen drágább az autó.

Rossz hír a magyar autósoknak

Hochgeschurtz mondott még valamit, ami nagyon rosszul hangzik a kelet-közép-európai autósok, köztük a magyarok fülének. Az összes autógyártó felhagy belső égésű motorral felszerelt, hagyományos kisautói gyártásával. Márpedig ezek kedveltek a magyar vásárlók körében a viszonylag alacsony ár miatt.

Eltűnt a VW Polo, a Ford Fiesta – hiába az utóbbi óriási múltja –, mert a cégek nem akarnak olyan autókat gyártani, amelyek eladásán minimális árrést érnek el. De Meo beszámolója szerint sokan értetlenül álltak az előtt, hogy kiállt a villanyautók európai, franciaországi gyártása mellett. Arra gondolt azonban, hogy ezek kevesebb alkatrészből állnak, mint hagyományos elődeik. Így kevesebb dolgozóval gyárthatók és ha a beszállítók 80 százaléka az összeszerelő üzem 300 kilométeres környezetében van, akkor jelentősen csökkenthetők a logisztikai költségek is.

Sokkal olcsóbbak is lehetnének

A BYD csak jövőre ígér olyan autót az európai piacra, amely 30 ezer eurónál (12 millió forint) olcsóbb lesz. Ennél azért nehéz lejjebb menni, mert nagyon magasak az európai biztonsági követelmények. Ugyanakkor megértették, hogy kisebb modellekkel kell megjelenniük ezen a piacon, mert az európai vevők kedvelik a kisautókat. A világpiaci hódítást azonban nagyon komolyan gondolják. A cég hét hajóból álló saját autószállító flottát épít fel ehhez. Ezzel elkerülik a hajóbérlés kényelmetlenségét, de persze ki is kell használni ezt a kapacitást. Az európai autógyártók eközben úgy érzik, nem kapják meg országaik kormányaitól a szükséges támogatást az elektromos átálláshoz. A kínai autóimport tervezett korlátozása kevés lehet.

Hochgeschurtz szerint az ázsiai ország autógyártói sokkal alacsonyabbra képesek vinni áraikat, mint azt Európában gondolnánk. Sok márka egyes modelljeit fele akkora áron árulja Kínában, mint a külföldi piacokon. Van tartalék a költségeikben arra, hogy elnyeljék a vámokat, csökkentsék az áraikat és mégis nyereségesek maradjanak.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Összekaparta a pénzt a kormány: többlettel zárt a költségvetés
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 12:09
Számottevő többlettel zárt júniusban a központi költségvetés: ebben a hónapban 200 milliárd forint összegű osztalékbevétel érkezett a költségvetésbe, részben a Szerencsejáték Zrt-től, részben pedig a Corvinus Zrt-től. Ezen túlmenően jelentős, 100,6 milliárd forint társasági adó befizetés érkezett be a hónap végéig.
Makro / Külgazdaság Rossz hírek érkeztek az orosz gazdaságról
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 12:03
Az orosz költségvetés hathavi hiány a GDP 1,7 százaléka volt, elérte az éves tervezettet – áll a pénzügyminisztérium keddi jelentésében.  
Makro / Külgazdaság Bejött Trump számítása a németeknél: visszaesett az export
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 11:10
Az export és az import vártnál nagyobb csökkenése mellett májusban növekedett Németország külkereskedelmi többlete a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis kedden publikált előzetes adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Nagy Mártonék megmagyarázzák: emiatt nő megint az infláció
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 09:07
A Nemzetgazdasági Minisztérium a második hónapja ismét emelkedő éves infláció láttán azt írta: folytatódik a harc az indokolatlan áremelésekkel szemben.
Makro / Külgazdaság Bumerángot dobott el az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 08:30
Az adatok szerint nem hatott, hogy a március közepétől még csak az élelmiszerekre érvényes árrésstopot május végétől kiterjesztették a háztartási cikkekre is.
Makro / Külgazdaság Halmozza a devizát a kínai jegybank
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 08:18
Kína devizatartaléka, amely a világon a legnagyobb, júniusban további 32 milliárd dollárral, 3317 milliárd dollárra, 2015 decembere óta legmagasabb szintre emelkedett – áll a kínai központi bank jelentésében – írja az MTI.
Makro / Külgazdaság Izrael: maradt a negatív kilátás
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 06:45
Megerősítette változatlan negatív kilátással Izrael hosszú és rövid futamidejű, devizában és helyi valutában denominált szuverén kötelezettségeinek „Baa1” besorolását a Moody's Ratings – írja az MTI.  
Makro / Külgazdaság Kötelezettségszegési eljárás indul az árrés miatt Magyarország ellen: vaklárma vagy valós diszkrimináció?
Sasvári Péter | 2025. július 8. 05:47
Az árrésstop miatt uniós kötelezettségszegési eljárás indult Magyarországgal szemben, mert az Európai Bizottság szerint a korlátozó intézkedéscsomag diszkriminatív lehet. A kormány és Nagy Márton azonban minden jel szerint minden áron ragaszkodik hozzá. De vajon van gazdasági racionalitás az intézkedések mögött? Milyen hatásai voltak eddig az árrésstopnak, és mi várható most, hogy még ki is terjesztették?
Makro / Külgazdaság Nem fújolni, hanem megtapsolni kéne Jeff Bezos vagy Mészáros Lőrinc sikereit?
Litván Dániel | 2025. július 7. 19:42
A szupergazdagok hatalmas szeletet hasítanak ki maguknak a nemzeti vagyon tortájából. De mi van akkor, ha a torta közben sokkal nagyobb lesz?
Makro / Külgazdaság Donald Trump úgy tett, mint a mesebeli okos lány
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 13:28
Az elnök mindenkit összezavart, hozott is információt, meg nem is. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG