5p
Emberek milliói repülnek rendszeresen a légitársaságok utasszállítóival és bár a statisztikák szerint veszélyesebb kiautózni a reptérre, mint maga a repülőút, sokak még mindig idegenkednek a dologtól. Sok esetben sajnos nincs mit tenni, de egy "szerencsésebb" balesetnél előfordulhat, hogy a saját ismereteinknek és felkészültségünknek köszönhetjük életünket. Ehhez írtunk össze pár hasznos tanácsot.

Hiába az egyik legbiztonságosabb közlekedési forma a repülőzés az utazni vágyók számára, sokak fejében ma is veszélyes képként él ez a fajta utazás. A Planecrashinfo adatai szerint egy a 4,7 millióhoz annak az esélye, hogy valakinek egy adott járaton halállal végződjön az utazása, a halálos balesetek száma ráadásul évtizedek óta folyamatosan csökken: a hetvenes években még jellemzően 30-35 volt évente, 2012-2014 között már csak 5-10.

Idén eddig kilenc regisztrált légi szerencsétlenség történt, és bár nem volt mind halálos kimenetelű, a balesetek során összesen több mint 300 ember veszítette életét. Bár az esetek többségében nem javíthatunk túlélési esélyeinken a baleset természete vagy más külső tényezők miatt, mint például az időjárás, a személyzet felkészültsége, a gép kialakítása vagy életkora. A biztonsági szakértők ennek ellenére összeállítottak pár hasznos tanácsot ilyen esetekre - írja a CNN.

Melyik ülés a legjobb?

Elsőként érdemes figyelembe venni, melyik helyre ülünk. Az „öt sor szabály” például kimondja, hogy aki öt sornál közelebb ül egy vészkijárathoz, annak statisztikailag magasabb az esélye a túlélésre. A tanulmány ugyanakkor vitatható, biztonságvédelmi szakemberek szerint ugyanis nem léteznek biztonságosabb helyek a gépeken, ez ugyanis a baleset természetétől függ leginkább.

A Popular Mechanics tudományos lap 2007-ben és a Time Magazin 2015-ben baleseti adatok kielemzése révén választ kerestek a kérdésre. Ennek alapján az első lap arra jutott, hogy a gép hátuljában ülők túlélési valószínűsége 69 százalék, határozottan több, mint a középen ülőké (56 százalék) és az elöl levőké (49 százalék). A Times felmérése más adatok alapján hasonló eredményre jutott, ott a halálozási arány hátul csak 32, középen 39, elöl 38 százalék volt. Hátul tehát biztonságosabb.

brace position, vagyis a túlélőpóz

Fontos továbbá figyelni a személyzet által bemutatott biztonsági felkészítést, ebben ugyanis épp a legfontosabb információkra hívják fel figyelmünket (vészkijárat, mentőmellény, stb.) Túlélési esélyünk növelése érdekében érdemes átnyálazni a tájékoztató kártyát is. Ezt általában az előttünk lévő ülés hátánál találjuk. Ha veszélyhelyzetbe kerülnénk, és egyszerre több százan próbálják elhagyni a géptestet, még jól jöhet ez a tudás.

Érdemes begyakorolni a túlélőpózt is, sokan ugyanis – hiába a bemutató – ezzel sincsenek tisztában. Azt is tanácsolják, hogy mindig jegyezzük meg, melyik a hozzánk legközelebb eső vészkijárat, egy baleset során ugyanis rosszak lehetnek a látási viszonyok és vakon kell megtalálnunk a kijáratot. Ilyenkor célszerű a székek karfáit használni, az üléssoroknak ugyanis ez a legstabilabb pontja.

Másfél perced van

A másik kulcsfontosságú tényező az idő: a szakértők szerint a balesetet követően másfél percig magasak aránylag a túlélési esélyeink. A baleset természete alapján sokszor az utasok túlélik a zuhanást és a további veszélyforrások miatt (füst, tűz, víz) nem élik túl végül. Fontos a megfelelő ruházat kiválasztása is az utazásra: az ideális ruha kényelmes, sportos, vagyis gyorsan lehet benne mozogni. Egy farmer és egy kardigán sportcipővel sokkal jobb döntés, mint egy szoknya tűsarkúval.

A statisztikák alapján a legtöbb probléma a felszállás és a leszállás során fordulhat elő, így érdemes ezekben a pár percekben fokozott figyelemmel lenni a környezetünkre. Bár sok vita van afelől, miért is nem használhatjuk telefonunkat a repülőgépeken, a biztonsági szakemberek szerint fontos szempont, hogy az oktatás, valamint a fel-, és leszállás során véletlenül se vonja el figyelmünket a telefon. Az alkoholos italok fogyasztása a koncentrációképesség csökkenéséhez és lassult reakciókhoz vezetnek, de nem javasolt ilyenkorra tervezni az alvást sem.

Javasolt ezen felül, hogy lehetőleg végig maradjunk becsatolva, továbbá alaposan figyeljük meg az oxigénmaszkok helyes felhelyezését. Nem véletlenül írják, hogy előbb magunkra, aztán gyermekünkre segítsük fel a maszkot: a hirtelen nyomáskülönbségtől pár másodperc alatt is elveszíthetjük eszméletünket. Ez ugyan elég idő, hogy a gyerek megkapja a maszkot, de magunknak már nem lenne erőnk helyesen felhelyezni (a szájat és az orrot egyaránt fednie kell).

Melyik angol kifejezésnél kell megijedni a repülőn?

Nyár van, repülünk. A repülési zsargont még az angolul tudók sem mindig értik, angolról angolra is magyarázni kell. Összeszedtünk néhány érdekesebb vagy fontosabb kifejezést, amelyeket hallani lehet, bár az korántsem biztos, hogy ez a teljes lista. Vagy hogy nem változtatták meg a titkos kódot, miután kiszivárgott. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kínai típusú gazdasági rendszer felé halad az USA?
Sasvári Péter | 2025. augusztus 21. 14:38
Államkapitalizmus az Egyesült Államokban? Donald Trump a politika után a gazdaság területén is egyre inkább kezd úgy viselkedni, mint egy egyszemélyi vezető. Nemrégiben lemondásra szólította fel az Intel vezérigazgatóját, „utasította” a Walmartot és a detroiti autógyárakat, hogy ne emeljenek árat, valamint a Coca Colának még azt is meg akarta szabni, hogy milyen cukrot használjanak. Persze az Egyesült Államok alkotmánya és törvényei határt szabnak Trumpnak. Ám viselkedése és elképzelései a kínai modellel vagy a francia dirigizmussal rokoníthatóak. Mennyi esély van rá, hogy a kapitalizmus egyik modellországa az állami kontrol irányába lép? Van ennek előképe az Egyesült Államokban?
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy olcsóbb lesz-e benzin
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 12:07
Maradunk 600 forint alatt.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péternek egy rossz szava sincs az oroszokra Munkács bombázása után
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 11:39
A külügyminiszter szerint béke kell.
Makro / Külgazdaság MNB-botrány: hihetetlen újabb részletek derültek ki
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 10:05
Nem ért véget az ingatlanos bizniszelés.
Makro / Külgazdaság Előreléptünk egy fontos összehasonlításban, de így sem lehetünk elégedettek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 11:49
Hiába utasítottunk magunk mögé júliusban a júniusban még előttünk végzett országok közül kettőt, így is a 23. helyen állunk a 27 EU-tagország között az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat által számolt harmonizált fogyasztóiár-indexek összevetésében.
Makro / Külgazdaság A kínai jegybank nem változtatott az éves és az ötéves kamatfokon
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 08:40
A kínai központi az elemzői várakozásoknak megfelelően nem változtatott a bank és az ötéves kamat szerdán.
Makro / Külgazdaság Hosszú idő után lehet őszintébb Orbán Viktor mosolya
Csabai Károly | 2025. augusztus 20. 06:11
Az adataikat cikkünk megjelenéséig közlő 40 európai állam éves inflációs rangsorában ugyanis viszonylag nagyobbat lépett előre Magyarország, miután a júniusihoz képest 0,3 százalékponttal lassuló pénzromlás mellett az eddig előttünk lévők közül többen is az előző havinál gyengébb adattal rukkoltak elő. Ennek ellenére az az első ránézésre furcsaság fordult elő, hogy az egyik leghatékonyabb antiinflációs ellenszerrel, a kamatemeléssel egyetlen kontinentális jegybank sem élt, sőt öten még szigorítottak is. Emellett egyéb érdekességek is kiderülnek a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
Makro / Külgazdaság Rémisztő mértékben emelkedik az államadósság
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 14:50
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a második negyedévben elérte a GDP 76 százalékát.
Makro / Külgazdaság Ősszel lesújt a Fidesz ellehetetlenítési pallosa? Martin József Péter lesz a Klasszis Klub Live vendége
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 13:21
A közgazdász, szociológus, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója augusztus 27-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Trump elégedett lehet: az S&P nem rontott a hitelminősítésen
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 10:21
Az S&P megerősítette az Egyesült Államok „AA plusz” besorolását.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG