5p
Emberek milliói repülnek rendszeresen a légitársaságok utasszállítóival és bár a statisztikák szerint veszélyesebb kiautózni a reptérre, mint maga a repülőút, sokak még mindig idegenkednek a dologtól. Sok esetben sajnos nincs mit tenni, de egy "szerencsésebb" balesetnél előfordulhat, hogy a saját ismereteinknek és felkészültségünknek köszönhetjük életünket. Ehhez írtunk össze pár hasznos tanácsot.

Hiába az egyik legbiztonságosabb közlekedési forma a repülőzés az utazni vágyók számára, sokak fejében ma is veszélyes képként él ez a fajta utazás. A Planecrashinfo adatai szerint egy a 4,7 millióhoz annak az esélye, hogy valakinek egy adott járaton halállal végződjön az utazása, a halálos balesetek száma ráadásul évtizedek óta folyamatosan csökken: a hetvenes években még jellemzően 30-35 volt évente, 2012-2014 között már csak 5-10.

Idén eddig kilenc regisztrált légi szerencsétlenség történt, és bár nem volt mind halálos kimenetelű, a balesetek során összesen több mint 300 ember veszítette életét. Bár az esetek többségében nem javíthatunk túlélési esélyeinken a baleset természete vagy más külső tényezők miatt, mint például az időjárás, a személyzet felkészültsége, a gép kialakítása vagy életkora. A biztonsági szakértők ennek ellenére összeállítottak pár hasznos tanácsot ilyen esetekre - írja a CNN.

Melyik ülés a legjobb?

Elsőként érdemes figyelembe venni, melyik helyre ülünk. Az „öt sor szabály” például kimondja, hogy aki öt sornál közelebb ül egy vészkijárathoz, annak statisztikailag magasabb az esélye a túlélésre. A tanulmány ugyanakkor vitatható, biztonságvédelmi szakemberek szerint ugyanis nem léteznek biztonságosabb helyek a gépeken, ez ugyanis a baleset természetétől függ leginkább.

A Popular Mechanics tudományos lap 2007-ben és a Time Magazin 2015-ben baleseti adatok kielemzése révén választ kerestek a kérdésre. Ennek alapján az első lap arra jutott, hogy a gép hátuljában ülők túlélési valószínűsége 69 százalék, határozottan több, mint a középen ülőké (56 százalék) és az elöl levőké (49 százalék). A Times felmérése más adatok alapján hasonló eredményre jutott, ott a halálozási arány hátul csak 32, középen 39, elöl 38 százalék volt. Hátul tehát biztonságosabb.

brace position, vagyis a túlélőpóz

Fontos továbbá figyelni a személyzet által bemutatott biztonsági felkészítést, ebben ugyanis épp a legfontosabb információkra hívják fel figyelmünket (vészkijárat, mentőmellény, stb.) Túlélési esélyünk növelése érdekében érdemes átnyálazni a tájékoztató kártyát is. Ezt általában az előttünk lévő ülés hátánál találjuk. Ha veszélyhelyzetbe kerülnénk, és egyszerre több százan próbálják elhagyni a géptestet, még jól jöhet ez a tudás.

Érdemes begyakorolni a túlélőpózt is, sokan ugyanis – hiába a bemutató – ezzel sincsenek tisztában. Azt is tanácsolják, hogy mindig jegyezzük meg, melyik a hozzánk legközelebb eső vészkijárat, egy baleset során ugyanis rosszak lehetnek a látási viszonyok és vakon kell megtalálnunk a kijáratot. Ilyenkor célszerű a székek karfáit használni, az üléssoroknak ugyanis ez a legstabilabb pontja.

Másfél perced van

A másik kulcsfontosságú tényező az idő: a szakértők szerint a balesetet követően másfél percig magasak aránylag a túlélési esélyeink. A baleset természete alapján sokszor az utasok túlélik a zuhanást és a további veszélyforrások miatt (füst, tűz, víz) nem élik túl végül. Fontos a megfelelő ruházat kiválasztása is az utazásra: az ideális ruha kényelmes, sportos, vagyis gyorsan lehet benne mozogni. Egy farmer és egy kardigán sportcipővel sokkal jobb döntés, mint egy szoknya tűsarkúval.

A statisztikák alapján a legtöbb probléma a felszállás és a leszállás során fordulhat elő, így érdemes ezekben a pár percekben fokozott figyelemmel lenni a környezetünkre. Bár sok vita van afelől, miért is nem használhatjuk telefonunkat a repülőgépeken, a biztonsági szakemberek szerint fontos szempont, hogy az oktatás, valamint a fel-, és leszállás során véletlenül se vonja el figyelmünket a telefon. Az alkoholos italok fogyasztása a koncentrációképesség csökkenéséhez és lassult reakciókhoz vezetnek, de nem javasolt ilyenkorra tervezni az alvást sem.

Javasolt ezen felül, hogy lehetőleg végig maradjunk becsatolva, továbbá alaposan figyeljük meg az oxigénmaszkok helyes felhelyezését. Nem véletlenül írják, hogy előbb magunkra, aztán gyermekünkre segítsük fel a maszkot: a hirtelen nyomáskülönbségtől pár másodperc alatt is elveszíthetjük eszméletünket. Ez ugyan elég idő, hogy a gyerek megkapja a maszkot, de magunknak már nem lenne erőnk helyesen felhelyezni (a szájat és az orrot egyaránt fednie kell).

Melyik angol kifejezésnél kell megijedni a repülőn?

Nyár van, repülünk. A repülési zsargont még az angolul tudók sem mindig értik, angolról angolra is magyarázni kell. Összeszedtünk néhány érdekesebb vagy fontosabb kifejezést, amelyeket hallani lehet, bár az korántsem biztos, hogy ez a teljes lista. Vagy hogy nem változtatták meg a titkos kódot, miután kiszivárgott. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Vészvillogó: gyengélkedik a magyar ipar
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:00
A beszerzési index júniusban 48,9 pontra csökkent, ismét zsugorodást jelezve a magyar feldolgozóiparban.
Makro / Külgazdaság Rossz hírt közölt a KSH: romlott az egyenleg
Herman Bernadett | 2025. július 1. 08:50
Májusban 739 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet; a kivitel volumene 3,2 százalékkal, a behozatalé 5,4 százalékkal bővült az előző év azonos időszakihoz képest.
Makro / Külgazdaság Többet adóztunk: kisebb lett a kormányzati szektor hiánya
Herman Bernadett | 2025. július 1. 08:30
Az előzetes adatok szerint 824 milliárd forint, a GDP 3,9 százaléka volt a kormányzati szektor 2025. I. negyedéves hiánya. Az egyenleg az előző év azonos időszakához képest 234 milliárd forinttal, GDP-arányosan 1,4 százalékponttal lett kedvezőbb. 
Makro / Külgazdaság Nem jött be az elemzők várakozása: mi a baj a németekkel?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 13:38
Gyengébb adat érkezett a vártnál.
Makro / Külgazdaság Óriási változás jön a benzinkutakon júliustól
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:43
A nyár második hónapja jelentős üzemanyagár-csökkenéssel indul.
Makro / Külgazdaság A lengyelek is bevették a keserű magyar pirulát
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:31
Azután, hogy nálunk májusban az előző havinál magasabb lett az infláció, most a lengyelek jelentették ugyanezt, csak már júniusról.
Makro / Külgazdaság Eddig jó, mondják a britek, de mi lesz azután?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:08
Gyorsult a brit gazdaság növekedési üteme az első negyedévben, a kilátások azonban nem biztatóak.
Makro / Külgazdaság Ön TikTokozik? Akkor most reménykedhet
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 10:17
Donald Trump amerikai elnök a Fox Newsnak adott interjúban közölte, hogy egy „nagyon gazdag emberekből” álló csoport készen áll megvásárolni a TikTokot.
Makro / Külgazdaság Fontos gesztust tett Kína Japánnak
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 08:50
Hszi Csin-pingék újra megnyitja a piacaikat a japán tengeri termékek előtt.
Makro / Külgazdaság Ettől még jobban kiverhet minket a víz
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 08:30
Áprilishoz képest ugyan májusban az ipari termelői árak csökkentek, ám az előző év azonos időszakához képest közel 7 százalékkal nőttek, alapvetően az élelmiszeripar átlagnál nagyobb drágulása miatt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG