4p
Peking Új Selyemút gigaprojektje megosztja a kínai lakosságot, miközben egyre több pofon érkezik külföldről. Malajzia az utóbbi hetekben 20 milliárd dollár értékben állított le kínai infrastruktúrlis projekteket, Pakisztánban szintén megkérdőjelezik a 62 milliárdos tervet. Elbírja-e a kínai bankrendszer a veszteséges megaprojekteket?

A vezető Frankfurter Allgemeine Zeitungnak sikerült név nélkül megszólaltatnia egy „vörös herceg”-et, akinek az apja – Hszi elnökhöz hasonlóan – fontos pártkáder volt már Mao Ce-tung idejében is. A lapban csak Vangnak nevezett férfi elmondta, hogy Kína globális infrastruktúrális, úgynevezett Új Selyemút (BRI) gigaprojektjét nem támogatja egy emberként a lakosság. Miközben ugyanis Peking elképesztő pénzekkel támogatja a beruházásokat a harmadik világ országaiban, „Kínában is számos megoldatlan probléma marad, mint az egészségügy helyzete, vagy az idősek ellátása. A kínai közemberben az a benyomás alakult ki, hogy ezen a téren csak egy helyben topogunk”.

Bazi nagy maláj pofonok

Azt már pénzügyi szakemberek teszik hozzá, hogy a BRI külföldi projekteinek életképességéről egyre több kérdőjel merül fel, ahogyan arról is, hogy az érintett országok majd egyszer vissza tudják-e fizetni az adósságot.

Káncz Csaba

A hónap elején már több amerikai szenátor közös levelet intézett az amerikai pénzügy- és külügyminisztériumhoz, arról érdeklődve, hogy miként fogják kezelni a kínai hitelekből infrastruktúrát építő, de emiatt komoly adósságválságba kerülő fejlődő országokat az IMF segítségével. Srí Lanka emiatt már a szervezethez fordult és Pakisztán esetében is hasonló várható.

Idén az első fél évben a BRI-be irányuló befektetések 15 százalékkal zuhantak vissza az előző év azonos időszakához képest, miközben Peking energiáit az amerikai kereskedelmi konfliktus és az emelkedő amerikai jegybanki kamatok kötik le. A legnagyobb pofon külföldről a májusban hatalomra került maláj miniszterelnök, Mahathir Mohamad részéről érkezett, aki eddig mintegy 20 milliárd dollár értékű BRI-hez kapcsolódó projektet állított le. Ide tartozik egy fontos vasúti projekt (East Coast Rail Link) és két kőolajvezeték építése, amelyet eredetileg a China Petroleum Pipeline Bureau nyert el.

A maláj kormány a héten még egy komolyat rúgott Pekingbe azzal, hogy a mintegy 100 milliárd (!) dollár összértékű, kínaiak által épített Forest City lakóingatlan-fejlesztés elkészültekor a külföldiek – főként kínaiak - nem vehetnek majd lakást az egyébként is nehézségekkel küszködő projektben. Az elmúlt hetekben világszerte több helyen hoztak lépéseket a kínai ingatlanvásárlások korlátozása érdekében, miután a helyi lakosság számára túl drágává váltak a lakások. A legdrasztikusabb lépést Új-Zéland hozta meg, a külföldi vételek teljes tiltásával -amelynek szintén Kína a fő célpontja.

Előre a szovjet úton

Mjanmarban a hatóságok most tárgyalnak a kínaiakkal, hogy 7.3 milliárdról 1.3 milliárd dollárra csökkentsék a hitel nagyságát Kyaukpyu kikötőjének építéséhez. Pakisztánban a júliusban hatalomra került PTI párt is megkérdőjelezi a 62 milliárd dolláros Kína-Pakisztán Gazdasági Folyosó (CPEC) tervét, amelynek esetleges bebukása súlyos csapás lenne Peking számára. Pakisztánnak csak púp a hátán ez a projekt, hiszen a világ hatodik legnépesebb országának pénzügyi rendzsere recseg-ropog, a devizatatartalékok mára olyan alacsony szintre estek, hogy kevesebb, mint két havi importot fedeznek.

A Wall Street Journal beszámolója szerint a kínai vezetők tudják, hogy a saját országukban olyan óriási építkezéseket hajtottak végre, amelyeket már egyre inkább képtelen kezelni a bankrendszer. Azt már a a Bloomberg egyik friss elemzése teszi hozzá, hogy „a nem produktív régiókra vonatkozó nagyberuházási tervek már korábban is birodalmak bukásához vezettek. Most sincs ez másként, lévén a szovjet összeomlás már most visszhangzik Kína Új Selyemútján. Ráadásul egy olyan országban, ahol kevés a megbízható gazdasági adat, valamint a dolgozók száma jelenleg meredeken csökken, az elhibázott befektetések azt kockáztatják, hogy felemésztik a növekedés alapjait”.

Káncz Csaba jegyzete

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság ÁKK: az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 96 százaléka teljesült
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 18:50
Az intézményi forintpiacon erős kereslet mellett a nettó forint intézményi finanszírozási terv 75 százaléka, míg a bruttó aukciós kibocsátási terv 50 százaléka teljesült 2025 első félévben. A lakossági piacon érdemi portfolió-átrendeződés mellett és a jelentős átárazódások ellenére is jól áll az időarányos teljesülés.
Makro / Külgazdaság A kínai büntetővám a hazai húsfogyasztókat is sújthatja
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 17:15
A január óta ideiglenesen érvényben lévő védővám fennmaradása akár 3-4 százalékkal is megemelheti a sertés- és baromfihúsok kilónkénti árát a hazai piacon – figyelmeztet az UBM.
Makro / Külgazdaság Kiábrándító június – hatalmas visszaesés a román új autók piacán
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 16:46
Az új autók piaca 21,8 százalékkal zsugorodott az első fél évben – közölte az autógyártók és importőrök szakmai szervezete (APIA) kedden. A június különösen kiábrándító volt.
Makro / Külgazdaság Felpörgött az euróövezet inflációja júniusban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 14:39
Azonban az áremelkedés megfelelt az elemzők által vártnak az Eurostat kedden közzétett előzetes adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb óriási áresésre kerülhet sor a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:09
Amennyiben a kiskereskedők egy az egyben érvényesítik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árának 7-7 forintos csökkenését. 
Makro / Külgazdaság A kínai autókereskedők a „túl olcsó” autókra panaszkodnak
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:02
Kína egyik legtehetősebb térsége, a Jangce-delta autókereskedői „súlyos kihívásokra” figyelmeztetnek, és az autógyártókhoz fordulnak, hogy azok vizsgálják felül értékesítési stratégiáikat a fokozódó pénzügyi nyomás és a felhalmozódó készletek miatt – újabb bizonyítékául a világ legnagyobb autópiacán zajló árháború következményeinek.
Makro / Külgazdaság Mire készülhet a kormány? Ezt is kérdezzük Győrffy Dórától a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 10:55
A közgazdász, egyetemi tanár, az MTA doktora július 9-én szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Újabb mutatóban lettünk tökutolsók az Európai Unió 27 tagországa között
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:58
Az Eurostat legújabb adatai szerint a magyar vásárlók kosarában van a legkevesebb áru és szolgáltatás az egész EU-ban – mutat rá a GKI Gazdaságkutató Zrt. friss elemzése.
Makro / Külgazdaság Vészvillogó: gyengélkedik a magyar ipar
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:00
A beszerzési index júniusban 48,9 pontra csökkent, ismét zsugorodást jelezve a magyar feldolgozóiparban.
Makro / Külgazdaság Rossz hírt közölt a KSH: romlott az egyenleg
Herman Bernadett | 2025. július 1. 08:50
Májusban 739 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet; a kivitel volumene 3,2 százalékkal, a behozatalé 5,4 százalékkal bővült az előző év azonos időszakihoz képest.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG