5p

A Kaszpi-tenger nyugodtnak tűnő vizein aligha látszik elsőre az, hogy egy olyan útvonalról van szó, amely közvetlen kapcsolatot biztosít Irán és Oroszország között, ahol szabadon áramolhatnak a feltételezett fegyverszállítások is.

Ahogy a két ország kapcsolata egyre mélyül, a szakértők és a nemzetközi megfigyelők körében egyre nagyobb az egyetértés abban, hogy a vízfelületet drónok, lövedékek és aknavető lövedékek szállítására használják, amelyeket az orosz kormány az iráni rezsimtől vásárolt, hogy megerősítse az ukrajnai háborús erőfeszítéseit. A nyomkövetési adatok azt mutatják, hogy a térségben a hajók egyre gyakrabban „sötétednek el” – teszi hozzá a CNN. Ez pedig elég egyértelmű jel.

A Lloyd’s List Intelligence logisztikai információs adatbázis  a tavaly szeptemberi adatokban vett észre furcsaságokat, hiszen nem sokkal azután, hogy az Egyesült Államok és Ukrajna is egyértelműen meggyanúsította az iráni kormányt azzal, hogy drónokat szállít Moszkvának, hirtelen megugrott a forgalom a Kaszpi-tengeren.

A fegyveráramlás folyamatának helyszíne egyébként egyáltalán nem véletlen, hiszen sem Iránnak, sem Oroszországnak nem kell attól tartania, hogy az értékes szállítmánnyal megrakott hajóknak baja esik – kikötőkkel rajtuk kívül csak Azerbajdzsán, Türkmenisztán és Kazahsztán rendelkezik itt, a posztszovjet országok pedig nem jelentenek fenyegetést a kereskedelemre Martin Kelly, az EOS Risk Group biztonsági cég vezető hírszerző elemzője szerint.

Hirtelen gyanúsan sok a hiányosság

Először tavaly augusztus és szeptember között, amikor kifejezetten drónszállítással vádolták a nyugati szövetségesek Iránt, majd azóta szinte folyamatosan gyanúsan sok az olyan iráni vagy orosz zászló alatt közlekedő hajó, amely nyomkövetője a Kaszpi-tengeren ideiglenesen kihagy.

Ahogy arról tavaly tavaszi cikkünkben írtunk, a jelenség nem újkeletű, akkor bizonyos tankerhajók esetében vették észre, hogy a minden hajó által, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) előírásai alapján a központi AIS-rendszerbe normális esetben automatikusan küldött helymeghatározási és azonosítási adatok eltünedeznek – lehetetlenné téve annak megállapítását, hogy pontosan hol kötöttek ki a hajók, vagy hogy találkoztak-e egymással egy titkos szállítmánycsere erejéig.

Csomópontok

A helyzet a Kaszpi-tengeren így meglehetősen egyértelműnek tűnik, különösen úgy, hogy amellett, hogy a legtöbbször kihagyó nyomkövetők szinte kivétel nélkül az orosz és iráni hajókhoz tartoznak, az eltűnések pedig leginkább az iráni Amirabad és Anzali kikötőknél, a Volga-folyó torkolatánál, valamint az orosz Asztrahán kikötő közelében fordulnak elő a Lloyd’s List Intelligence adatai szerint.

A CNN a MarineTraffic hajókövetési szolgáltató adatai alapján hat orosz és két iráni zászló alatt közlekedő hajót követett nyomon, amelyek elemzők szerint a tavaly februári invázió óta gyanúsan viselkednek, és valószínűleg a fegyverkereskedelemhez kapcsolódnak.

A cikk szerint több mintázat is kirajzolódott – a hajók némelyikének útvonalán például egyértelműen látható volt, amint iráni kikötőkből Asztrahánba ment, de adatszolgáltatása és hivatalos dokumentációja szerint elméletileg nem tett ott látogatást, míg más hajók az ominózus kikötők felé közeledve a már említett módon egyszerűen elsötétedtek.

Az nyilvánvaló, hogy szemtanúk beszámolói és műholdfelvételek nélkül azt nehéz száz százalékosan megállapítani, hogy milyen rakomány van ezeken a hajókon, a Kaszpi-tengeren feltételezett fegyverkereskedelem mintái alátámasztják a nyugati hírszerzés jelentéseit Irán Oroszországba irányuló drónexportjáról.

Nem ez lehet az egyetlen csatorna

Iránt mindezek mellett Ukrajna, a nyugati kormányok és biztonsági elemzők azzal is vádolják, hogy nemcsak a vízi útvonalon látja el Oroszországot, hanem repülőgépeken is fegyvereket és utánpótlást biztosít. Az ukrán Nemzeti Ellenállási Központ például már 2022 márciusában arról írt, hogy három iráni állami tulajdonú légitársaság és egy állítólagos magánvállalat, a Mahan Air drónokat és kiképzőket szállított Moszkvába.

Ez utóbbi cég már csak azért is gyanús, mert 2011-ben a Mahan Airt az Amerikai Egyesült Államok az iráni Forradalmi Gárda Al-Kudsz nevű különleges egysége számára szállított tiltott fegyverek és ellátmányok szállítása miatt szankcionálta. Ez az az erő, amely időről időre feltűnik regionális konfliktusokban is, így például Libanonban vagy Szíriában is. Mindezek mellett az is kevéssé tűnik véletlennek, hogy az amerikai kereskedelmi minisztérium által kifejezetten gyanúsnak ítélt négy iráni repülőgép mindegyike összesen legalább 85-ször tűnt fel Moszkvában 2022 májusa és 2023 márciusa között – igaz, a rakomány mibenlétéről itt sincsenek biztosan megerősített információk.

Busás drónrakományok rejtőznek az eltünedező hajókban? Képünk persze csak illusztráció. Fotó: Depositphotos
Busás drónrakományok rejtőznek az eltünedező hajókban? Képünk persze csak illusztráció. Fotó: Depositphotos

Mit tehet a Nyugat?

Nos, úgy tűnik, leginkább semmit. Egyrészt ugyan bár novemberben az iráni rezsim elismerte, hogy „korlátozott mennyiségben”, de adott el drónokat Oroszországnak, miután ezek jelenlétét az ukrajnai háborúban egészen egyszerűen nem lehetett tovább tagadni. Hoszein Amir-Abdollahian külügyminiszter ugyanakkor ragaszkodott ahhoz, hogy a fegyvereket a háború kezdete előtt szállították, és nem sértették az ENSZ rendelkezéseit. Oroszország pedig nem meglepő módon szintén tagadta az iráni drónok jelenlétét.

Azt azonban nem lehet vitatni, hogy a Kaszpi-tengeren kis túlzással a két ország azt csinál akar, a tulajdonképpen a világ legnagyobb tavának számító vízfelületen egészen egyszerűen nincsenek rászorulva a hajók arra, hogy elbújjanak, különösen ha orosz zászló alatt közlekednek, hiszen ezeket a környező országok többsége egészen egyszerűen nem meri kikérdezni vagy megállítani.

A kereskedelem tehát kifizetődőnek tűnik, és bármi is van a hajókban, az elemzők szerint az állítólagos fegyverszállítások üteme csak nőni fog – ez pedig biztosan aggodalommal tölti el a nemzetközi megfigyelőket.

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A szomszédban kissé felgyorsult az infláció
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 15:35
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme 4,1 százalékra gyorsult novemberben az októberben jegyzett 4,0 százalékról – derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich – STAT) előzetes adataiból.
Makro / Külgazdaság Elárulta Lázár János, hogy mikor adhatják át a Budapest-Belgrád vasútvonalat
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 13:10
Lázár János a parlamenti meghallgatásán a Budapest-Belgrád vasútvonalról, közbeszerzésekről és vécéfelújításokról is beszélt.
Makro / Külgazdaság Egy mutató, amiben jobbak vagyunk az EU átlagánál
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 12:30
Októberben stagnált a munkanélküliség az előző havihoz képest az euróövezetben és az Európai Unióban – közölte az Eurostat.
Makro / Külgazdaság Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt? A névadót kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 11:45
Bokros Lajos, a Horn-kormány 1995-96 közötti pénzügyminisztere december 10-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Nőtt az infláció, lőttek a további kamatcsökkentésnek?
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 11:30
Az euróövezeti infláció 2,2 százalék volt novemberben, ami enyhe emelkedést jelent az előző hónaphoz képest – derül ki az Eurostat első becsléséből.
Makro / Külgazdaság Megjött az EU válasza a mai Witkoff-Putyin találkozóról
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 11:10
Az Európai Unió külpolitikai főképviselője szólalt meg.
Makro / Külgazdaság Ma tömegközlekedés, de holnap mehet az autó
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 10:30
Mindkét üzemanyagtípus olcsóbb lesz szerdától.
Makro / Külgazdaság Bemondta az NGM: annál is több uniós pénz jöhet, mint amire korábban gondoltunk
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 09:50
Magyarország teljeskörűen elkészítette és benyújtotta nemzeti beruházási tervét az európai biztonsági cselekvési eszköz, vagyis a SAFE keretében – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Makro / Külgazdaság Több száz milliárd forintot kaphat a kormány még a választások előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 09:00
A közös európai uniós, haderőfejlesztési hitel keretében.
Makro / Külgazdaság Itt vannak a részletek, ezért nem tud érdemben nőni a gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 08:30
Magyarország bruttó hazai termékének volumene 2025 harmadik negyedévében a nyers adatok, illetve a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint egyaránt 0,6 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszakit. Az előző negyedévhez képest – szintén a kiigazított adatok alapján – a gazdaság teljesítménye stagnált – közölte a Központi Statisztikai Hivatal második becslésében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG