8p

Az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hivatal friss útmutatása szerint a légiutas-kísérőknek
hosszabb pihenőidőt kell biztosítaniuk a műszakok között. A jövőben legalább 10 egymást
követő órát kell pihenniük két műszak között, ami egy órával több, mint eddig volt. Azonban
bizonyos körülmények között a továbbiakban sem csökkenthető a munkaszünet időtartama.

A légiutas-kísérők munkáját fél évszázada munkáját egyfajta vágyott dicsfény övezte,
nemcsak Magyarországon és a többi szocialista országban. Nálunk azért volt kiemelkedően
vonzó e pálya, mert a földi halandók csak pár évente láthatták meg, milyen is a rothadó
Nyugat”. De a „rothadó” Nyugaton és Amerikában sem számított a repülés
tömegközlekedésnek, mint ma, és nem volt más a szemlélet a gépen dolgozók nemi identitását
tekintve.

"Ma a stewardassek és stewardok, mint minden közlekedési dolgozó, keményen dolgoznak, ezért nekik teljes támogatással tartozunk. Ez az új szabály megkönnyíti számukra munkájuk végzésének ideális feltételeit, ami mindannyiunk biztonsága miatt is fontos"

- jelentette ki Pete Buttigieg amerikai közlekedési miniszter. 

Nem látunk köztük soha idősebb, ősz hajú munkatársat. Fotó: Depositphotos
Nem látunk köztük soha idősebb, ősz hajú munkatársat. Fotó: Depositphotos

Légiutas-kísérőnek lenni ma is olyan előnyökkel jár, mint például az ingyenes repülés, de intenzív biztonsági és egyéb kiképzést igényel, és megköveteli a gyakran előforduló nehéz helyzetek leleményes megoldását. Míg a filmekben egy gyönyörű, illatos mosolygó nő helyezi eléd a whiskys poharat – lásd a Kapj el, ha tudsz című, bájos Spielberg- Leonardo DiCaprio filmet, vagy a legújabb Julia Roberts-George Clooney romantikus komédiát – a valóságban ez a munka igen fárasztó, főleg, ha a nagyon kora reggeli transzferjáratokra, illetve a „nehéz” utasokra gondolunk. 

„A légiutaskísérők kritikus biztonsági szerepet töltenek be, ez az új szabály ezért is fontos" – hangsúlyozta Billy Nolen, a hivatal ügyvezetője a közleményben.

A bérezési szabályok országonként változnak. A fix havi fizetés jellemző egyes európai országokra, míg Amerikában nem ritka, hogy csak attól a pillanattól kapnak fizetést, amikor becsukják a kabinajtót , ezért előnytelen anyagi helyzetbe kerülnek, amikor ebbe nem számítják bele a gépek késését. A  Delta Air Lines ezen igyekszik változtatni , oly módon, hogy a beszállási folyamat idejét már bele számítják a munkaórákba. Csak Amerikában naponta három millióan repülnek.

A mai stewardessek mindinkább kénytelenek elviselni az utasok bosszantó viselkedését, például ha előzetes megkérdezés nélkül cserélnek helyet, illetve ha  a leginkább alkalmatlan pillanatokban használják a mosdót . Ez a repülés korai évtizedeiben nem volt jellemző. Az utasok jó része akkor kivételes alkalomnak tekintette, hogy a felhők fölött lebegjen. A szövetség adatai szerint csak az Egyesült Államok légterében ma naponta több mint 45 000 járat száll fel és le, és közel 3 millió utas van a levegőben . Mivel ma már ennyi ember repül, nem meglepő, hogy egyre több a konfliktus, és hogy a légiutas-kísérők tele vannak sérelmekkel a furcsán viselkedő utasok miatt.

De akárhányan is repülnek ma naponta, a repülés ma is egy csoda, és azok, akik segítenek biztonságosan eljutni A pontból B pontba – azaz  a repülőszemélyzet tagjai  – a legnagyobb
tiszteletet érdemlik. Ez, szerencsés esetben, nemcsak a repülésben dolgozók véleménye.

Elsősorban biztonsági szakemberek

"Főleg a vészhelyzetek kezelésére oktattak ki bennünket.. Ha valami történik sokezer méterrel a föld felett, nekünk kell rögtön segítséget nyújtanunk" – mondja az egyik nagy légitársaság alkalmazottja. 

A többi utas és a fedélzeti stáb bosszantásának ezer féle módja akad. A szakmai közösségi oldalakon gyakran összeírják, melyek ezek. A listán előkelő helyen szerepel, amikor az utasok nem hordanak fejhallgatót, és hangosan játsszák le kedvenc klipjeiket és videojátékaikat, hogy azokat mindenki hallja. Ennek a másik oldala, hogy nem veszik le fejükről a fülhallgatót, amikor beszélni próbál velük a légiutas kísérő.

"Pedig a recept egyszerű: légy kedves és VIP-utasként kezellek" – nyilatkozta az egyik alkalmazott. - "Ha egy kis tiszteletet tanúsítasz irántam, örömmel teszem meg érted a plusz
kilométereket, és a lehető legélvezetesebbé teszem a repülésedet. Nekünk is ugyanolyan gondjaink, örömeink, érzelmeink vannak, mint mindenki másnak. Egy kis kedvesség mindig sokat segíthet."

Meg kell küzdeni a randalírozó utasokkal

Ami persze nem lehet félre érthető. Olykor nemcsak a normális emberi szó hiányzik, hanem a jólneveltség is. Itt nemcsak a durva, sértő és obszcén kifejezések használatáról van szó a férfi utas és a stewardess között. Amerikában több felmérést készítettek már – természetesen névtelenül - arról, hogy milyen „tilos” cselekedetek a leggyakoribbak a fedélzeten. Ebből kiderül, hogy az utasok egynegyede szexelt már a gépen, és legalább ilyen arányban rágyújtottak a mosdóban. Gyakori, hogy látványosan berúgnak, vagy drogoznak, hogy aztán le kelljen fogni őket, mert ki akarják nyitni az ablakot.

Évtizedeken keresztül a stewardesseknek úgy kellett kinézniük, mint a manökeneknek.(Ez férfiaknál sosem volt elvárás – ennyit az egyenjogúságról- nekik elég volt a pilótauniformis ahhoz, hogy vonzó macsónak nézzenek ki). De ma is ritka a középkorú, őszhajú, nem cicababa küllemű nő a fedélzeten, és a telt idomok sem jönnek be a munkaadóknak. Még mindig tehát
elsősorban nőként kezelik őket, és nem munkavállalóként.

Visszatértünk az ötvenes évekbe?

Legalábbis ez derül ki a Norwegian Airlines pár éve bevezetett szabályzatából. Ami azért is meglepő, mert Norvégiában – mint általában az észak-európai országokban – legjobb az egyenjogúság terén a helyzet.

A Norwegian Airlines arról tájékoztatta női alkalmazottait, hogy hozzanak magukkal egy orvosi igazolást, amennyiben ki akarnak bújni azon szabály alól, hogy hány centis legyen a cipőjük sarka.

A 22 oldalas öltözködési rendtartással foglalkozó anyag szerint a saroknak „legalább két centiméter magasnak” kell lennie, és a lábbeli csak hagyományos körömcipő lehet. A furcsa utasítással több nyugat-európai, nem légiközlekedési lap is foglalkozott.

„Majdnem komikus, hogy még ma is szembesülünk ilyen problémákkal. Míg a társadalom ezen a korszakon továbblépett, a Norwegian az 1950-es és 60-as évek Mad Men (kiugró sikerű volt a Magyarországon Reklámőrültek címmel sugárzott tévéfilmsorozat) univerzumában ragadt" - hangsúlyozta akkor Ingrid Hodnebo, a Norvég  Szocialista Baloldal női szóvivője a VG című norvég lapnak. 

Férfiaknak tilos a smink

A VG által megszerzett dress code szerint a nőknek nemcsak magassarkút kell viselniük, hanem kötelező a szemsmink, a könnyű alapozó, színezett hidratáló vagy púder. Ugyanakkor a férfiaknak tilos bármilyen sminket viselniük, hacsak nem zúzódás vagy pattanás elfedésére használják a korrektort.

A nőknek tartózkodniuk kell attól, hogy kézenként kettőnél több gyűrűt viseljenek, és egyik sem lehet a hüvelykujjukon. Ékszer csak aranyból vagy ezüstből készülhet, és semmilyen vallási motívum nem megengedett.

Anette Trettebergstuen, a Norvég Munkáspárt akkori női szóvivője felháborodásának adott hangot: "A légitársaság imázsa, az egységes kinézet megkövetelése, az egyenruha egy dolog,
de a cipősarokra vonatkozó és a smink előírása már túlzás. Mintha az ötvenes években
lennénk.”

Nemi jellemzők és orvosi vélemények

A Norwegian akkori válaszában kifejtette, „Mint minden globális légitársaság, a Norwegian is
átfogó egységes irányelvekkel rendelkezik, hogy repülő személyzete intelligens és következetes módon képviselje márkáját” – áll a közleményben. „Az irányelveket pilóta- és légiutas-kísérő kollégáink közreműködésével készítettük el, és jól fogadták őket, és számos nemi jellemző is szóba került, mint speciális férfi és női munkakövetelmény.”

Mellesleg, azáltal, hogy az embereket magas sarkú cipő viselésére kényszeríti – a fedélzeten vagy azon kívül –, a légitársaság, egészségügyi szempontból is árthat a személyzetnek. Megszólaltattak ebben a témában orvost is, aki szerint azok az emberek, akik sok időt töltenek magassarkúban – ráadásul állva! - egy idő után derék-, nyak- és vállfájdalomban szenvednek, mivel a nem megfelelő sarok megzavarhatja a test természetes formáját.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A szomszédban kissé felgyorsult az infláció
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 15:35
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme 4,1 százalékra gyorsult novemberben az októberben jegyzett 4,0 százalékról – derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich – STAT) előzetes adataiból.
Makro / Külgazdaság Elárulta Lázár János, hogy mikor adhatják át a Budapest-Belgrád vasútvonalat
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 13:10
Lázár János a parlamenti meghallgatásán a Budapest-Belgrád vasútvonalról, közbeszerzésekről és vécéfelújításokról is beszélt.
Makro / Külgazdaság Egy mutató, amiben jobbak vagyunk az EU átlagánál
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 12:30
Októberben stagnált a munkanélküliség az előző havihoz képest az euróövezetben és az Európai Unióban – közölte az Eurostat.
Makro / Külgazdaság Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt? A névadót kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 11:45
Bokros Lajos, a Horn-kormány 1995-96 közötti pénzügyminisztere december 10-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Nőtt az infláció, lőttek a további kamatcsökkentésnek?
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 11:30
Az euróövezeti infláció 2,2 százalék volt novemberben, ami enyhe emelkedést jelent az előző hónaphoz képest – derül ki az Eurostat első becsléséből.
Makro / Külgazdaság Megjött az EU válasza a mai Witkoff-Putyin találkozóról
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 11:10
Az Európai Unió külpolitikai főképviselője szólalt meg.
Makro / Külgazdaság Ma tömegközlekedés, de holnap mehet az autó
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 10:30
Mindkét üzemanyagtípus olcsóbb lesz szerdától.
Makro / Külgazdaság Bemondta az NGM: annál is több uniós pénz jöhet, mint amire korábban gondoltunk
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 09:50
Magyarország teljeskörűen elkészítette és benyújtotta nemzeti beruházási tervét az európai biztonsági cselekvési eszköz, vagyis a SAFE keretében – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Makro / Külgazdaság Több száz milliárd forintot kaphat a kormány még a választások előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 09:00
A közös európai uniós, haderőfejlesztési hitel keretében.
Makro / Külgazdaság Itt vannak a részletek, ezért nem tud érdemben nőni a gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 08:30
Magyarország bruttó hazai termékének volumene 2025 harmadik negyedévében a nyers adatok, illetve a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint egyaránt 0,6 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszakit. Az előző negyedévhez képest – szintén a kiigazított adatok alapján – a gazdaság teljesítménye stagnált – közölte a Központi Statisztikai Hivatal második becslésében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG