A légiutas-kísérők munkáját fél évszázada munkáját egyfajta vágyott dicsfény övezte,
nemcsak Magyarországon és a többi szocialista országban. Nálunk azért volt kiemelkedően
vonzó e pálya, mert a földi halandók csak pár évente láthatták meg, milyen is a rothadó
Nyugat”. De a „rothadó” Nyugaton és Amerikában sem számított a repülés
tömegközlekedésnek, mint ma, és nem volt más a szemlélet a gépen dolgozók nemi identitását
tekintve.
"Ma a stewardassek és stewardok, mint minden közlekedési dolgozó, keményen dolgoznak, ezért nekik teljes támogatással tartozunk. Ez az új szabály megkönnyíti számukra munkájuk végzésének ideális feltételeit, ami mindannyiunk biztonsága miatt is fontos"
- jelentette ki Pete Buttigieg amerikai közlekedési miniszter.
Légiutas-kísérőnek lenni ma is olyan előnyökkel jár, mint például az ingyenes repülés, de intenzív biztonsági és egyéb kiképzést igényel, és megköveteli a gyakran előforduló nehéz helyzetek leleményes megoldását. Míg a filmekben egy gyönyörű, illatos mosolygó nő helyezi eléd a whiskys poharat – lásd a Kapj el, ha tudsz című, bájos Spielberg- Leonardo DiCaprio filmet, vagy a legújabb Julia Roberts-George Clooney romantikus komédiát – a valóságban ez a munka igen fárasztó, főleg, ha a nagyon kora reggeli transzferjáratokra, illetve a „nehéz” utasokra gondolunk.
„A légiutaskísérők kritikus biztonsági szerepet töltenek be, ez az új szabály ezért is fontos" – hangsúlyozta Billy Nolen, a hivatal ügyvezetője a közleményben.
A bérezési szabályok országonként változnak. A fix havi fizetés jellemző egyes európai országokra, míg Amerikában nem ritka, hogy csak attól a pillanattól kapnak fizetést, amikor becsukják a kabinajtót , ezért előnytelen anyagi helyzetbe kerülnek, amikor ebbe nem számítják bele a gépek késését. A Delta Air Lines ezen igyekszik változtatni , oly módon, hogy a beszállási folyamat idejét már bele számítják a munkaórákba. Csak Amerikában naponta három millióan repülnek.
A mai stewardessek mindinkább kénytelenek elviselni az utasok bosszantó viselkedését, például ha előzetes megkérdezés nélkül cserélnek helyet, illetve ha a leginkább alkalmatlan pillanatokban használják a mosdót . Ez a repülés korai évtizedeiben nem volt jellemző. Az utasok jó része akkor kivételes alkalomnak tekintette, hogy a felhők fölött lebegjen. A szövetség adatai szerint csak az Egyesült Államok légterében ma naponta több mint 45 000 járat száll fel és le, és közel 3 millió utas van a levegőben . Mivel ma már ennyi ember repül, nem meglepő, hogy egyre több a konfliktus, és hogy a légiutas-kísérők tele vannak sérelmekkel a furcsán viselkedő utasok miatt.
De akárhányan is repülnek ma naponta, a repülés ma is egy csoda, és azok, akik segítenek biztonságosan eljutni A pontból B pontba – azaz a repülőszemélyzet tagjai – a legnagyobb
tiszteletet érdemlik. Ez, szerencsés esetben, nemcsak a repülésben dolgozók véleménye.
Elsősorban biztonsági szakemberek
"Főleg a vészhelyzetek kezelésére oktattak ki bennünket.. Ha valami történik sokezer méterrel a föld felett, nekünk kell rögtön segítséget nyújtanunk" – mondja az egyik nagy légitársaság alkalmazottja.
A többi utas és a fedélzeti stáb bosszantásának ezer féle módja akad. A szakmai közösségi oldalakon gyakran összeírják, melyek ezek. A listán előkelő helyen szerepel, amikor az utasok nem hordanak fejhallgatót, és hangosan játsszák le kedvenc klipjeiket és videojátékaikat, hogy azokat mindenki hallja. Ennek a másik oldala, hogy nem veszik le fejükről a fülhallgatót, amikor beszélni próbál velük a légiutas kísérő.
"Pedig a recept egyszerű: légy kedves és VIP-utasként kezellek" – nyilatkozta az egyik alkalmazott. - "Ha egy kis tiszteletet tanúsítasz irántam, örömmel teszem meg érted a plusz
kilométereket, és a lehető legélvezetesebbé teszem a repülésedet. Nekünk is ugyanolyan gondjaink, örömeink, érzelmeink vannak, mint mindenki másnak. Egy kis kedvesség mindig sokat segíthet."
Meg kell küzdeni a randalírozó utasokkal
Ami persze nem lehet félre érthető. Olykor nemcsak a normális emberi szó hiányzik, hanem a jólneveltség is. Itt nemcsak a durva, sértő és obszcén kifejezések használatáról van szó a férfi utas és a stewardess között. Amerikában több felmérést készítettek már – természetesen névtelenül - arról, hogy milyen „tilos” cselekedetek a leggyakoribbak a fedélzeten. Ebből kiderül, hogy az utasok egynegyede szexelt már a gépen, és legalább ilyen arányban rágyújtottak a mosdóban. Gyakori, hogy látványosan berúgnak, vagy drogoznak, hogy aztán le kelljen fogni őket, mert ki akarják nyitni az ablakot.
Évtizedeken keresztül a stewardesseknek úgy kellett kinézniük, mint a manökeneknek.(Ez férfiaknál sosem volt elvárás – ennyit az egyenjogúságról- nekik elég volt a pilótauniformis ahhoz, hogy vonzó macsónak nézzenek ki). De ma is ritka a középkorú, őszhajú, nem cicababa küllemű nő a fedélzeten, és a telt idomok sem jönnek be a munkaadóknak. Még mindig tehát
elsősorban nőként kezelik őket, és nem munkavállalóként.
Visszatértünk az ötvenes évekbe?
Legalábbis ez derül ki a Norwegian Airlines pár éve bevezetett szabályzatából. Ami azért is meglepő, mert Norvégiában – mint általában az észak-európai országokban – legjobb az egyenjogúság terén a helyzet.
A Norwegian Airlines arról tájékoztatta női alkalmazottait, hogy hozzanak magukkal egy orvosi igazolást, amennyiben ki akarnak bújni azon szabály alól, hogy hány centis legyen a cipőjük sarka.
A 22 oldalas öltözködési rendtartással foglalkozó anyag szerint a saroknak „legalább két centiméter magasnak” kell lennie, és a lábbeli csak hagyományos körömcipő lehet. A furcsa utasítással több nyugat-európai, nem légiközlekedési lap is foglalkozott.
„Majdnem komikus, hogy még ma is szembesülünk ilyen problémákkal. Míg a társadalom ezen a korszakon továbblépett, a Norwegian az 1950-es és 60-as évek Mad Men (kiugró sikerű volt a Magyarországon Reklámőrültek címmel sugárzott tévéfilmsorozat) univerzumában ragadt" - hangsúlyozta akkor Ingrid Hodnebo, a Norvég Szocialista Baloldal női szóvivője a VG című norvég lapnak.
Férfiaknak tilos a smink
A VG által megszerzett dress code szerint a nőknek nemcsak magassarkút kell viselniük, hanem kötelező a szemsmink, a könnyű alapozó, színezett hidratáló vagy púder. Ugyanakkor a férfiaknak tilos bármilyen sminket viselniük, hacsak nem zúzódás vagy pattanás elfedésére használják a korrektort.
A nőknek tartózkodniuk kell attól, hogy kézenként kettőnél több gyűrűt viseljenek, és egyik sem lehet a hüvelykujjukon. Ékszer csak aranyból vagy ezüstből készülhet, és semmilyen vallási motívum nem megengedett.
Anette Trettebergstuen, a Norvég Munkáspárt akkori női szóvivője felháborodásának adott hangot: "A légitársaság imázsa, az egységes kinézet megkövetelése, az egyenruha egy dolog,
de a cipősarokra vonatkozó és a smink előírása már túlzás. Mintha az ötvenes években
lennénk.”
Nemi jellemzők és orvosi vélemények
A Norwegian akkori válaszában kifejtette, „Mint minden globális légitársaság, a Norwegian is
átfogó egységes irányelvekkel rendelkezik, hogy repülő személyzete intelligens és következetes módon képviselje márkáját” – áll a közleményben. „Az irányelveket pilóta- és légiutas-kísérő kollégáink közreműködésével készítettük el, és jól fogadták őket, és számos nemi jellemző is szóba került, mint speciális férfi és női munkakövetelmény.”
Mellesleg, azáltal, hogy az embereket magas sarkú cipő viselésére kényszeríti – a fedélzeten vagy azon kívül –, a légitársaság, egészségügyi szempontból is árthat a személyzetnek. Megszólaltattak ebben a témában orvost is, aki szerint azok az emberek, akik sok időt töltenek magassarkúban – ráadásul állva! - egy idő után derék-, nyak- és vállfájdalomban szenvednek, mivel a nem megfelelő sarok megzavarhatja a test természetes formáját.