Két jelentős szeszesital-gyártó multinacionális vállalat, a Pernod Richard és a Carlsberg is arra figyelmeztetett, hogy alig látják jeleit a kínai gazdaság élénkülésének – derül ki a Reuters összeálllításából. Donald Trump, az Egyesült Államok új elnökének kereskedelemkorlátozó intézkedései mellett ez egy újabb tényező lehet, ami igencsak sötétre festi a világgazdasági kilátásokat 2025-re.
A nagyvállalatok azt érzékelik, hogy gyenge fogyasztói kereslet társul a fiatalok magas munkanélküliségéhez és az évek óta húzódó ingatlanpiaci válsághoz. Ennek nyomán a fogyasztási cikkek, a ruhák és a luxustermékek értékesítse is nehézségekkel küszködött az elmúlt évben. Nem segítettek a pekingi vezetés próbálkozásai. A kínai kormány 2024 második felében egy sor gazdaságélénkítő intézkedést vezetett be, ám a multik vezetői nem lának jelentős kilábalást. Jacob Aarup-Andersen, a Carlsberg vezérigazgatója azt mondta, hogy vállalata legnagyobb piacán gyenge maradt a kereslet az elmúlt évben. Az eladott sör mennyisége csökkent, és a gondok fennmaradására számítanak.
A dán sörgyártó cég becslése szerint a kínai sörpiac négy-öt százalékkal zsugorodott 2024-ben az egy évvel korábbihoz képest. A vendéglők keresletének csökkenése különösen érzékenyen érintette a vállalatot. Ez a probléma kiegészíti a Donald Trump elnöki rendelettel bevezetett tízszázalékos vámját az USA-ba irányuló kínai importra, ami közvetve hatással lesz a kínaiak fogyasztási hajlandóságára. A Pernod Richard már a napokban véget ért kínai holdújévi időszakról is rendelkezik előzetes adatokkal, amik azt mutatják, hogy ez sem pörgette fel a vállalat szeszes italai iránti keresletet. A kínaiak kevesebb ajándékot vettek rokonaiknak, mint korábban. A céget érinti, hogy termékei egy részét Kínában büntetővámok sújtják válaszul az ázsiai országból származó villanyautókra kivetett európai uniós büntetővámokra.