Két jelentős szeszesital-gyártó multinacionális vállalat, a Pernod Richard és a Carlsberg is arra figyelmeztetett, hogy alig látják jeleit a kínai gazdaság élénkülésének – derül ki a Reuters összeálllításából. Donald Trump, az Egyesült Államok új elnökének kereskedelemkorlátozó intézkedései mellett ez egy újabb tényező lehet, ami igencsak sötétre festi a világgazdasági kilátásokat 2025-re.
A nagyvállalatok azt érzékelik, hogy gyenge fogyasztói kereslet társul a fiatalok magas munkanélküliségéhez és az évek óta húzódó ingatlanpiaci válsághoz. Ennek nyomán a fogyasztási cikkek, a ruhák és a luxustermékek értékesítse is nehézségekkel küszködött az elmúlt évben. Nem segítettek a pekingi vezetés próbálkozásai. A kínai kormány 2024 második felében egy sor gazdaságélénkítő intézkedést vezetett be, ám a multik vezetői nem lának jelentős kilábalást. Jacob Aarup-Andersen, a Carlsberg vezérigazgatója azt mondta, hogy vállalata legnagyobb piacán gyenge maradt a kereslet az elmúlt évben. Az eladott sör mennyisége csökkent, és a gondok fennmaradására számítanak.
A dán sörgyártó cég becslése szerint a kínai sörpiac négy-öt százalékkal zsugorodott 2024-ben az egy évvel korábbihoz képest. A vendéglők keresletének csökkenése különösen érzékenyen érintette a vállalatot. Ez a probléma kiegészíti a Donald Trump elnöki rendelettel bevezetett tízszázalékos vámját az USA-ba irányuló kínai importra, ami közvetve hatással lesz a kínaiak fogyasztási hajlandóságára. A Pernod Richard már a napokban véget ért kínai holdújévi időszakról is rendelkezik előzetes adatokkal, amik azt mutatják, hogy ez sem pörgette fel a vállalat szeszes italai iránti keresletet. A kínaiak kevesebb ajándékot vettek rokonaiknak, mint korábban. A céget érinti, hogy termékei egy részét Kínában büntetővámok sújtják válaszul az ázsiai országból származó villanyautókra kivetett európai uniós büntetővámokra.
Ezt állítják az oroszok. Az ukránok meg azt, hogy valóban kilőtték őket.


