5p

Ukrajna számára létfontosságú, hogy minden lehetséges módon eljuttassa mezőgazdasági terményeit az export célországaiba Európában és azon kívül is, felhasználva a közúti kapcsolatrendszert, valamint a folyami és a tengeri kikötőket is. A közvetlen személyforgalom vasúton fejlődhet, de új buszjáratok is megjelenhetnek a nyugat-ukrajnai városok és Kijev bevonásával. Mindehhez persze pénz kell, apróbb részletekben már sikerült is szerezniük.

Nagy kő esett le az ukrán kormány és a gazdák szívéről: végre hétfőn eltűnt a blokád az utolsó lengyel közúti átkelőről, így megint elindulhatnak az ukrán kamionok a nyugat-európai célállomások felé. Államközi tárgyalások vannak a háttérben, a két kormány agrárminiszterei egyezkedtek, megállapodtak abban, hogy havi szinten felülvizsgálják az ukrán tranzit alakulását, a következő egyeztetés május második hetében lesz.

Óriási kamionsorok voltak hónapokig a lengyel-ukrán határállomásoknál
Óriási kamionsorok voltak hónapokig a lengyel-ukrán határállomásoknál
Fotó: MTI/EPA

Eddig a közút volt a legproblémásabb a közlekedési kapcsolatrendszerben, több kelet-európai uniós ország gazdái szerveztek blokádot vagy tüntetést, mert attól tartottak, hogy a jóval olcsóbb ukrán termények elárasztják piacaikat. Brüsszeli közvetítéssel végül csak a tranzitba egyeztek bele a lengyel, a magyar és a román kormányok. Később feloldották bizonyos termékek esetén a behozatali tilalmat, de a gabonára továbbra is fenntartották.

Jó hír az ukrán teherforgalomnak, hogy Románia a napokban bejelentette: 2026-ig mindenképpen befejezik a Bukarestet az ukrán határon lévő Siret településsel összekötő autópálya építését. A beruházáshoz uniós forrásokat is felhasználnak. A román kormány feltétlenül megépíti ezt a szakaszt, mert ez vezet tovább Csernyivcin és Ternopilen, majd Lviven keresztül át Lengyelországba, s onnan a balti államokba – erősítették meg bukaresti illetékesek.

Ugyanilyen fontos a Siret-Porubne román-ukrán határátkelő bővítése és korszerűsítése a várhatóan nagyon megnövekedő forgalom kiszolgálása érdekében. Kijev más határátkelőket is szeretne bővíteni, vagy újakat építeni, egyebek mellett Bila Krinitcjánál és a kárpátaljai körzetben lévő Bila Cerkva településnél. Emellett Bukarestnek szándékában áll a vasúti infrastruktúra fejlesztése is ezekben a térségekben a román oldalon. Ehhez is pénz kell és ehhez is szeretnének uniós forrásokat kapni, az erről szóló kérelmet napokon belül eljuttatják Brüsszelbe.

Az új ukrán személyszállító vonat egyik vagonja
Az új ukrán személyszállító vonat egyik vagonja
Fotó: UNN

Az ukránoknak néhány hete sikerült EU-n kívüli pénzt is bevonzani a vasúti eszközpark fejlesztéséhez: az amerikai US EXIM Bank 156,6 millió dolláros, 15 éves futamidejű hitelt ad Ukrzaliznyitcja állami vasúttársaságnak 40 darab, amerikai magáncégektől beszerzett Wabtech dízelmozdony megvásárlásához. Az ukrán vállalatnak már van tapasztalata ezzel a mozdonnyal, jelenleg is 30 ilyen üzemel az országban, de lassan elöregednek – számolt be róla az Ukrinform.

A Balkánon több uniós ország mellett Montenegróval is rendezettebb gazdasági együttműködést akarnak az ukránok. Júniustól úgynevezett vízummentes teherfuvarozási egyezmény lép életbe a két ország között, megkönnyítve az ukrán exportot. A megállapodás a légi áruk fuvarozására is vonatkozik. Szó van közvetlen menetrendszerű és charter buszjáratok beindításáról is. Szerhij Derkacs, az infrastruktúra fejlesztéséért felelős ukrán miniszterhelyettes szerint hamarosan elindul a Kijevet a népszerű tengerparti üdülőhellyel, Budvával összekötő járat. Ukrán buszos szolgáltató is beszállhat, ha a járatot nem akarja üzemeltetni egy montenegrói cég – fűzte hozzá a kormánytag.

Kikötői fejlesztések

 

Megint csak az export miatt nagy erőkkel fejlesztik az ukrajnai Duna-kikötőket, amelyek az export 32 százalékét adták tavaly. Három is van ezekből, kettőnél reális a gyorsabb haladás, hogy még több uszály haladhasson felfelé, az európai célpontok felé. Logisztikai központot terveznek Izmailnál, ebben ukrán vállalkozók mellett külföldiek is részt vehetnek. A 17 százalékkal részesedett odesszai tengeri kikötő (Csornomorszk) egyelőre továbbra is orosz célpont, ott az eddigi rombolás utáni helyreállítás lehet a rövid távú cél. Az ott áthaladó ukrán tengeri gabonaexport várhatóan csökken áprilisban, a tervezett 8 millió tonna helyett csak 5 millió tonnát tudnak kiszállítani, mivel nem tudták olyan gyorsan elvégezni a munkát, ahogy tervezték - írta az Interfax Ukraine.

Egyelőre nincs nagy haladás a légi kapcsolatrendszer visszaállításának terén. Az ukrán repülőterek gyakorlatilag még mindig zárva vannak az állandó légi veszély miatt. Az ír Ryanair diszkont légitársaság már többször jelezte, hogy szinte azonnal áthelyez több gépet és beindít rengeteg járatot, amint a helyi repülésügyi hatóság engedélyt ad erre. Dél-koreai cégek a kijevi nemzetközi repülőtér korszerűsítését és bővítését vállalták, itt még csak az előkészületeknél tartanak. 

Közben az ukránok megkezdték a nagy mennyiségű légi áru elszállítására is alkalmas gépeket gyártó legendás Antonov cég átszervezését. Néhány hete már részvénytársasági formában működik a cég. A kormány és a vállalat vezetése szerint minden korábbi szerződést betartanak, az üzleti partnereknek nem kell aggódniuk, ugyanakkor így könnyebb lesz bevonzani az új technológiákat és új üzleti megállapodásokat kötni a külföldi cégekkel.

A fent felsoroltak hosszas kétoldalú tárgyalások utáni egyezmények eredményei. A kijevi kormány azonban ezzel párhuzamosan az összes környező baráti országgal szeretné összehangolni a különféle közlekedési fejlesztéseket. Derkacs a múlt héten bemutatta az erre vonatkozó kijevi elképzeléseket az érintett országok (Magyarország, Szlovákia, Lengyelország, Románia, Moldova) és az EU képviselőjével együtt tartott egyeztetésen. A már említett határátkelőkre vonatkozó beruházásokon kívül a vasúti pálya korszerűsítése és a hálózat bővítése is benne van a tervekben, amiket az úgynevezett Connecting Europe Facility (CEF) nevű finanszírozási eszközön keresztül lehet megvalósítani uniós források igénybevételével.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Pompás hír érkezett a tengerentúlról
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 16:54
Az amerikai termelőiár-index havi és éves összevetésben egyaránt az elemzők által vártnál kisebb mértékben emelkedett decemberben.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor kívülállóként tekint az Európai Unióra
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 15:44
Valóban repülőrajtot vesz a magyar gazdaság 2025-ben, ahogy azt Orbán Viktor várja? Bejönnek-e Nagy Márton várakozásai most, hogy gazdasági csúcsminiszter lett? Mi lesz Magyarországgal az Egyesült Államok és Kína közt várható vámháború idején? Megérte-e Magyarországnak tavaly 4000 milliárd forinttal támogatni zömmel távol-keleti beruházásokat? Tényleg lesz 8 százalékos bérnövekedés? Kollégánk, Dobos Zoltán az ATV Csatt című műsorában ezekről vitázott Lentner Csabával, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem közgazdász professzorával, Pogátsa Zoltán közgazdásszal és Regős Gáborral, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászával.
Makro / Külgazdaság Kőkemény lépés a lakáspiacon: Madridban betelt a pohár
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 12:55
A madridi kormány megelégelte, hogy a külföldiek lakásvásárlása súlyosbítja a lakhatási válságot, ezért ki akarja szorítani az EU-n kívüli vevőket a lakáspiacról. A britek újra ráfáznak a brexitre.
Makro / Külgazdaság Mi lett az orosz szellemhajókkal?
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 12:33
Egymás után érik a csapások az orosz energiaágazatot, az amerikai szankciók szigorítása után tucatszámra álltak le az olajexportot lebonyolító tankerek, a Gazprom pedig karcsúsításra kényszerül.
Makro / Külgazdaság Megszületett az új állampapírkamat, jöhet a nagy átrendeződés
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 12:04
Megtudták a magyar befektetők azt a számot, ami alapján óriási pénznek kereshetnek új helyet. A friss inflációs adat szerint a PMÁP sorozatok kamata 13,9 százalékponttal csökken, kérdés, hogy mi lesz a 7 ezer milliárd forintnyi inflációkövető állampapír sorsa?
Makro / Külgazdaság Elon Musk rámegy a TikTokra is?
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 10:44
A Bloomberg értesülései szerint Elon Musk vásárolhatja meg a TikTok amerikai üzletágát.
Makro / Külgazdaság Ez így elég karcsú: mínuszban Magyarország
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 08:44
Elég rosszul festenek az ipari adatok. 
Makro / Külgazdaság Felpörgött az infláció
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 08:30
Jelentős gyorsulással zárta a múlt évet az infláció. 
Makro / Külgazdaság Ami nem illik a putyini táncrendbe: foszladozik Oroszország perifériája
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 08:02
Korgó gyomorra hasonlító morgás hallatszik Oroszország mélyéről, az etnikai kisebbségek lakta távoli régiókból, amelyek megoldatlan problémái csendben növelik az ott élők elégedetlenségét.
Makro / Külgazdaság Hogyan lehet csábító a tanári pálya? Mondjuk havi 1,6 millió forintos fizetéssel
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 07:37
Régi igazság, hogy a tehetséges egyetemistákat magas fizetéssel lehet elcsábítani. Az Egyesült Államok egyik nonprofit oktatási programja nem az üzleti világba, hanem tanári munkára toboroz így fiatalokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG