5p

Ukrajna számára létfontosságú, hogy minden lehetséges módon eljuttassa mezőgazdasági terményeit az export célországaiba Európában és azon kívül is, felhasználva a közúti kapcsolatrendszert, valamint a folyami és a tengeri kikötőket is. A közvetlen személyforgalom vasúton fejlődhet, de új buszjáratok is megjelenhetnek a nyugat-ukrajnai városok és Kijev bevonásával. Mindehhez persze pénz kell, apróbb részletekben már sikerült is szerezniük.

Nagy kő esett le az ukrán kormány és a gazdák szívéről: végre hétfőn eltűnt a blokád az utolsó lengyel közúti átkelőről, így megint elindulhatnak az ukrán kamionok a nyugat-európai célállomások felé. Államközi tárgyalások vannak a háttérben, a két kormány agrárminiszterei egyezkedtek, megállapodtak abban, hogy havi szinten felülvizsgálják az ukrán tranzit alakulását, a következő egyeztetés május második hetében lesz.

Óriási kamionsorok voltak hónapokig a lengyel-ukrán határállomásoknál
Óriási kamionsorok voltak hónapokig a lengyel-ukrán határállomásoknál
Fotó: MTI/EPA

Eddig a közút volt a legproblémásabb a közlekedési kapcsolatrendszerben, több kelet-európai uniós ország gazdái szerveztek blokádot vagy tüntetést, mert attól tartottak, hogy a jóval olcsóbb ukrán termények elárasztják piacaikat. Brüsszeli közvetítéssel végül csak a tranzitba egyeztek bele a lengyel, a magyar és a román kormányok. Később feloldották bizonyos termékek esetén a behozatali tilalmat, de a gabonára továbbra is fenntartották.

Jó hír az ukrán teherforgalomnak, hogy Románia a napokban bejelentette: 2026-ig mindenképpen befejezik a Bukarestet az ukrán határon lévő Siret településsel összekötő autópálya építését. A beruházáshoz uniós forrásokat is felhasználnak. A román kormány feltétlenül megépíti ezt a szakaszt, mert ez vezet tovább Csernyivcin és Ternopilen, majd Lviven keresztül át Lengyelországba, s onnan a balti államokba – erősítették meg bukaresti illetékesek.

Ugyanilyen fontos a Siret-Porubne román-ukrán határátkelő bővítése és korszerűsítése a várhatóan nagyon megnövekedő forgalom kiszolgálása érdekében. Kijev más határátkelőket is szeretne bővíteni, vagy újakat építeni, egyebek mellett Bila Krinitcjánál és a kárpátaljai körzetben lévő Bila Cerkva településnél. Emellett Bukarestnek szándékában áll a vasúti infrastruktúra fejlesztése is ezekben a térségekben a román oldalon. Ehhez is pénz kell és ehhez is szeretnének uniós forrásokat kapni, az erről szóló kérelmet napokon belül eljuttatják Brüsszelbe.

Az új ukrán személyszállító vonat egyik vagonja
Az új ukrán személyszállító vonat egyik vagonja
Fotó: UNN

Az ukránoknak néhány hete sikerült EU-n kívüli pénzt is bevonzani a vasúti eszközpark fejlesztéséhez: az amerikai US EXIM Bank 156,6 millió dolláros, 15 éves futamidejű hitelt ad Ukrzaliznyitcja állami vasúttársaságnak 40 darab, amerikai magáncégektől beszerzett Wabtech dízelmozdony megvásárlásához. Az ukrán vállalatnak már van tapasztalata ezzel a mozdonnyal, jelenleg is 30 ilyen üzemel az országban, de lassan elöregednek – számolt be róla az Ukrinform.

A Balkánon több uniós ország mellett Montenegróval is rendezettebb gazdasági együttműködést akarnak az ukránok. Júniustól úgynevezett vízummentes teherfuvarozási egyezmény lép életbe a két ország között, megkönnyítve az ukrán exportot. A megállapodás a légi áruk fuvarozására is vonatkozik. Szó van közvetlen menetrendszerű és charter buszjáratok beindításáról is. Szerhij Derkacs, az infrastruktúra fejlesztéséért felelős ukrán miniszterhelyettes szerint hamarosan elindul a Kijevet a népszerű tengerparti üdülőhellyel, Budvával összekötő járat. Ukrán buszos szolgáltató is beszállhat, ha a járatot nem akarja üzemeltetni egy montenegrói cég – fűzte hozzá a kormánytag.

Kikötői fejlesztések

 

Megint csak az export miatt nagy erőkkel fejlesztik az ukrajnai Duna-kikötőket, amelyek az export 32 százalékét adták tavaly. Három is van ezekből, kettőnél reális a gyorsabb haladás, hogy még több uszály haladhasson felfelé, az európai célpontok felé. Logisztikai központot terveznek Izmailnál, ebben ukrán vállalkozók mellett külföldiek is részt vehetnek. A 17 százalékkal részesedett odesszai tengeri kikötő (Csornomorszk) egyelőre továbbra is orosz célpont, ott az eddigi rombolás utáni helyreállítás lehet a rövid távú cél. Az ott áthaladó ukrán tengeri gabonaexport várhatóan csökken áprilisban, a tervezett 8 millió tonna helyett csak 5 millió tonnát tudnak kiszállítani, mivel nem tudták olyan gyorsan elvégezni a munkát, ahogy tervezték - írta az Interfax Ukraine.

Egyelőre nincs nagy haladás a légi kapcsolatrendszer visszaállításának terén. Az ukrán repülőterek gyakorlatilag még mindig zárva vannak az állandó légi veszély miatt. Az ír Ryanair diszkont légitársaság már többször jelezte, hogy szinte azonnal áthelyez több gépet és beindít rengeteg járatot, amint a helyi repülésügyi hatóság engedélyt ad erre. Dél-koreai cégek a kijevi nemzetközi repülőtér korszerűsítését és bővítését vállalták, itt még csak az előkészületeknél tartanak. 

Közben az ukránok megkezdték a nagy mennyiségű légi áru elszállítására is alkalmas gépeket gyártó legendás Antonov cég átszervezését. Néhány hete már részvénytársasági formában működik a cég. A kormány és a vállalat vezetése szerint minden korábbi szerződést betartanak, az üzleti partnereknek nem kell aggódniuk, ugyanakkor így könnyebb lesz bevonzani az új technológiákat és új üzleti megállapodásokat kötni a külföldi cégekkel.

A fent felsoroltak hosszas kétoldalú tárgyalások utáni egyezmények eredményei. A kijevi kormány azonban ezzel párhuzamosan az összes környező baráti országgal szeretné összehangolni a különféle közlekedési fejlesztéseket. Derkacs a múlt héten bemutatta az erre vonatkozó kijevi elképzeléseket az érintett országok (Magyarország, Szlovákia, Lengyelország, Románia, Moldova) és az EU képviselőjével együtt tartott egyeztetésen. A már említett határátkelőkre vonatkozó beruházásokon kívül a vasúti pálya korszerűsítése és a hálózat bővítése is benne van a tervekben, amiket az úgynevezett Connecting Europe Facility (CEF) nevű finanszírozási eszközön keresztül lehet megvalósítani uniós források igénybevételével.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy olcsóbb lesz-e benzin
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 12:07
Maradunk 600 forint alatt.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péternek egy rossz szava sincs az oroszokra Munkács bombázása után
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 11:39
A külügyminiszter szerint béke kell.
Makro / Külgazdaság MNB-botrány: hihetetlen újabb részletek derültek ki
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 10:05
Nem ért véget az ingatlanos bizniszelés.
Makro / Külgazdaság Előreléptünk egy fontos összehasonlításban, de így sem lehetünk elégedettek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 11:49
Hiába utasítottunk magunk mögé júliusban a júniusban még előttünk végzett országok közül kettőt, így is a 23. helyen állunk a 27 EU-tagország között az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat által számolt harmonizált fogyasztóiár-indexek összevetésében.
Makro / Külgazdaság A kínai jegybank nem változtatott az éves és az ötéves kamatfokon
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 08:40
A kínai központi az elemzői várakozásoknak megfelelően nem változtatott a bank és az ötéves kamat szerdán.
Makro / Külgazdaság Hosszú idő után lehet őszintébb Orbán Viktor mosolya
Csabai Károly | 2025. augusztus 20. 06:11
Az adataikat cikkünk megjelenéséig közlő 40 európai állam éves inflációs rangsorában ugyanis viszonylag nagyobbat lépett előre Magyarország, miután a júniusihoz képest 0,3 százalékponttal lassuló pénzromlás mellett az eddig előttünk lévők közül többen is az előző havinál gyengébb adattal rukkoltak elő. Ennek ellenére az az első ránézésre furcsaság fordult elő, hogy az egyik leghatékonyabb antiinflációs ellenszerrel, a kamatemeléssel egyetlen kontinentális jegybank sem élt, sőt öten még szigorítottak is. Emellett egyéb érdekességek is kiderülnek a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
Makro / Külgazdaság Rémisztő mértékben emelkedik az államadósság
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 14:50
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a második negyedévben elérte a GDP 76 százalékát.
Makro / Külgazdaság Ősszel lesújt a Fidesz ellehetetlenítési pallosa? Martin József Péter lesz a Klasszis Klub Live vendége
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 13:21
A közgazdász, szociológus, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója augusztus 27-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Trump elégedett lehet: az S&P nem rontott a hitelminősítésen
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 10:21
Az S&P megerősítette az Egyesült Államok „AA plusz” besorolását.
Makro / Külgazdaság Trump: jöhet a béke, hármas találkozó készül Zelenszkijjel és Putyinnal
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 06:24
Elérhetővé vált egy békemegállapodás az ukrajnai háború lezárására – közölte hétfőn Donald Trump amerikai elnök európai vezetőkkel és a NATO főtitkárával tartott megbeszélésének sajtónyilvános részén.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG